Analiza porównawcza Oceny Cyklu Życia nawierzchni betonowych i asfaltowych
Oddziaływanie środowiskowe infrastruktury jest czynnikiem bardzo istotnym w optymalnym doborze technologii np. nawierzchni drogowych. Na dzień dzisiejszy funkcjonuje szereg interpretacji, mniej lub bardziej merytorycznych, dotyczących oddziaływania na środowisko dróg wykonanych w technologii betonowej oraz asfaltowych. Mając na uwadze uporządkowanie dostępnej wiedzy oraz jej weryfikację merytoryczną, w maju 2015, Stowarzyszenie Producentów Cementu zleciło do Instytutu Techniki Budowlanej przygotowanie analizy porównawczej oraz weryfikacji dostępnych Ocen Cyklu Życia dla nawierzchni drogowych wykonanych w technologii betonowej oraz asfaltowej.
Celem pracy była analiza dokumentów referencyjnych przesłanych przez SPC w zakresie analizy porównawczej oddziaływań środowiskowych różnych rozwiązań technologicznych dróg (beton vs asfalt) w cyklu życia. Wykonana analiza składa się z następujących etapów:
- określenie poprawności metodyki zawartej w dokumentach referencyjnych
- omówienie uzyskiwanych wyników
- podsumowanie i wnioski
Tezy do weryfikacji zawarte w dokumentach referencyjnych to m.in.:
- Przy rozpatrywaniu technologii przyjmuje się zwiększoną trwałość nawierzchni betonowych wynoszącą 30-50 lat bez kosztownych zabiegów utrzymaniowych, a szczególnie większą odporność na odkształcenia trwałe w okresach zwiększonych temperatur. Trwałość ta przekłada się na redukcję oddziaływań środowiskowych w utrzymaniu drogi i całym cyklu życia.
- Z analizy kosztów wynika, że przy obecnych relacjach cenowych koszty dobrze wykonanej drogi o nawierzchni betonowej w porównaniu do nawierzchni bitumicznych są niższe zarówno na etapie budowy od 17 do 20% jak i na dalszych etapach utrzymania w okresie 30- 40 lat. Wyniki analiz kosztów cyklu życia skorelowane są z wynikami analiz LCA.
- Liczne analizowane źródła literaturowe wskazują na zmniejszone zużycie paliwa pojazdów na nawierzchniach betonowych - co przekłada się na zmniejszenie emisji CO2.
- Z referencyjnych analiz środowiskowych wynika, że oddziaływania środowiskowe drogi o nawierzchni betonowej w cyklu życia w porównaniu do nawierzchni bitumicznych są nieznacznie niższe.
Jednym z istotnych wniosków z analizy jest:
Istotnie wpływ na efekt cieplarniany dróg asfaltowych jest niższy dla fazy wybudowania, niemniej kiedy bierze się pod uwagę znacznie niższy nakład na utrzymanie drogi dla nawierzchni betonowych wynik oceny przechyla się na rzecz dróg betonowych (kryterium GWP). Porównanie oddziaływania na środowisko fazy wytworzenia i utrzymania drogi pokazuje, że wpływ na efekt cieplarniany GWP jest porównywalny dla obu rozwiązań. Dla innych kryteriów POCP, AP i EP „drogi betonowe” są lepsze w zakresie od 160% do 220% od dróg o nawierzchniach asfaltowych.
Pełna analiza wraz z wnioskami dostępna jest poniżej:
Pozostałe aktualności i informacje
2023-05-19
Budowę kilku odcinków dróg betonowych planują samorządowcy z województw zachodniopomorskiego i małopolskiego. - Powiaty mają duże potrzeby i są zainteresowane wdrożeniem technologii betonowej na drogach – mówił Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu, który prezentował technologię budowy dróg o nawierzchni betonowej na XXIII Ogólnopolskim Kongresie Zarządców Dróg Powiatowych.
2023-05-12
Opiewający na ponad 10 mld zł program inwestycyjny pozwolił sektorowi cementowemu zredukować emisję CO2 o ponad 30% i stać się jednym z najnowocześniejszych w Europie. Branża jest prekursorem inwestycji w technologie CCS/U, przybliżających ją do neutralności klimatycznej i ukierunkowanych na dekarbonizację. Wraz z istotnym wkładem w gospodarkę rzędu 3,8 mld zł rocznie oraz szeregiem aktywności lokalnych - na rzecz ochrony środowiska, kultury, ochrony zdrowia i sportu - wpisuje się to w zrównoważony rozwój. Aby zaprezentować dobre praktyki oraz działania branży z tego obszaru Stowarzyszenie Producentów Cementu stworzyło dedykowaną platformę SpajamyZrownowazonaPrzyszlosc.pl.
2023-04-26
Projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze (UD280) został wczoraj (25 kwietnia 2023 r.) przyjęty przez Radę Ministrów. Nowelizacja reguluje m.in. zasady podziemnego magazynowania CO2, a także wprowadza pojęcie złoża strategicznego. Dla wielu sektorów gospodarki - w tym także dla przemysłu cementowego - oznacza to możliwość wdrożenia technologii CCS/U, czyli wychwytywania, przesyłania i magazynowania dwutlenku węgla, mających fundamentalne znaczenie dla konkurencyjności branży.
2023-04-24
Ponad 160 uczestników wzięło udział w piątej, jubileuszowej konferencji NOVDROG, która w dniach 20-21 kwietnia 2023 r. odbyła się w Niepołomicach k. Krakowa. Podczas konferencji NOVDROG po raz kolejny przybliżono uczestnikom technologię budowy dróg betonowych i omówiono najnowsze realizacje.
2023-04-18
Stowarzyszenie Producentów Cementu po raz kolejny organizuje seminarium “Samorządowe drogi betonowe” adresowane do Samorządowców – przedstawicieli Gmin, Powiatów, Województw oraz Zarządów Dróg każdego szczebla samorządu.
Podczas seminarium zostaną zaprezentowane, poparte naukowymi badaniami i praktycznymi doświadczeniami, zalety nawierzchni betonowych.