Analiza porównawcza Oceny Cyklu Życia nawierzchni betonowych i asfaltowych
Oddziaływanie środowiskowe infrastruktury jest czynnikiem bardzo istotnym w optymalnym doborze technologii np. nawierzchni drogowych. Na dzień dzisiejszy funkcjonuje szereg interpretacji, mniej lub bardziej merytorycznych, dotyczących oddziaływania na środowisko dróg wykonanych w technologii betonowej oraz asfaltowych. Mając na uwadze uporządkowanie dostępnej wiedzy oraz jej weryfikację merytoryczną, w maju 2015, Stowarzyszenie Producentów Cementu zleciło do Instytutu Techniki Budowlanej przygotowanie analizy porównawczej oraz weryfikacji dostępnych Ocen Cyklu Życia dla nawierzchni drogowych wykonanych w technologii betonowej oraz asfaltowej.
Celem pracy była analiza dokumentów referencyjnych przesłanych przez SPC w zakresie analizy porównawczej oddziaływań środowiskowych różnych rozwiązań technologicznych dróg (beton vs asfalt) w cyklu życia. Wykonana analiza składa się z następujących etapów:
- określenie poprawności metodyki zawartej w dokumentach referencyjnych
- omówienie uzyskiwanych wyników
- podsumowanie i wnioski
Tezy do weryfikacji zawarte w dokumentach referencyjnych to m.in.:
- Przy rozpatrywaniu technologii przyjmuje się zwiększoną trwałość nawierzchni betonowych wynoszącą 30-50 lat bez kosztownych zabiegów utrzymaniowych, a szczególnie większą odporność na odkształcenia trwałe w okresach zwiększonych temperatur. Trwałość ta przekłada się na redukcję oddziaływań środowiskowych w utrzymaniu drogi i całym cyklu życia.
- Z analizy kosztów wynika, że przy obecnych relacjach cenowych koszty dobrze wykonanej drogi o nawierzchni betonowej w porównaniu do nawierzchni bitumicznych są niższe zarówno na etapie budowy od 17 do 20% jak i na dalszych etapach utrzymania w okresie 30- 40 lat. Wyniki analiz kosztów cyklu życia skorelowane są z wynikami analiz LCA.
- Liczne analizowane źródła literaturowe wskazują na zmniejszone zużycie paliwa pojazdów na nawierzchniach betonowych - co przekłada się na zmniejszenie emisji CO2.
- Z referencyjnych analiz środowiskowych wynika, że oddziaływania środowiskowe drogi o nawierzchni betonowej w cyklu życia w porównaniu do nawierzchni bitumicznych są nieznacznie niższe.
Jednym z istotnych wniosków z analizy jest:
Istotnie wpływ na efekt cieplarniany dróg asfaltowych jest niższy dla fazy wybudowania, niemniej kiedy bierze się pod uwagę znacznie niższy nakład na utrzymanie drogi dla nawierzchni betonowych wynik oceny przechyla się na rzecz dróg betonowych (kryterium GWP). Porównanie oddziaływania na środowisko fazy wytworzenia i utrzymania drogi pokazuje, że wpływ na efekt cieplarniany GWP jest porównywalny dla obu rozwiązań. Dla innych kryteriów POCP, AP i EP „drogi betonowe” są lepsze w zakresie od 160% do 220% od dróg o nawierzchniach asfaltowych.
Pełna analiza wraz z wnioskami dostępna jest poniżej:
Pozostałe aktualności i informacje
2023-10-29
- Uważam, że branża jest gotowa na to, żeby wdrażać rozwiązania niskoemisyjne. Zespoły projektowe oczywiście też są na to gotowe, natomiast potrzebny jest impuls. Dzisiaj ten impuls, tak się to złożyło, przychodzi od inwestora. My dążymy do tego, żeby budować w sposób zrównoważony i świadomie wprowadzać rozwiązania, które są proekologiczne, niskoemisyjne. Dlatego zdecydowaliśmy się między innymi na stosowanie betonów niskoemisyjnych tam, gdzie pozwala nam na to technologia - mówił Jarosław Fiutowski z Ghelamco Poland podczas debaty pt. „Betony niskoemisyjne - perspektywy i wyzwania rynku”, która odbyła się 10 października 2023 r., na zakończenie drugiego dnia XII konferencji DNI BETONU. Gospodarzem debaty było Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce.
2023-10-29
O skutkach braku środków z Krajowego Planu Odbudowy, budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, udziale polskich firm m.in. producentów betonu w programie energetyki jądrowej, budowie dróg betonowych i inwestycjach w zielone budownictwo rozmawiano podczas debaty pt. „Rola budownictwa w polskiej gospodarce w kontekście polityki klimatycznej Unii Europejskiej” odbyła się 9 października 2023 r. w Wiśle, w pierwszym dniu XII konferencji DNI BETONU.
2023-10-11
- Realia pokazują, że możemy wykorzystać doświadczenia z Ziemi. Firmy, które uczestniczą w podboju kosmosu są zainteresowane wykorzystaniem m.in. druku 3D, który umożliwia sterowanie i automatyzację i jest jedyną technologią dającą możliwość budowania obiektów na księżycu czy na Marsie – mówił prof. Waldemar Pichór z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, który podczas sesji otwarcia XII konferencji DNI BETONU, w dniu 9 października 2023 r., wygłosił referat pt. „Wykorzystanie druku 3D w budownictwie kosmicznym”. Zachęcamy do obejrzenia kilku wywiadów z uczestnikami konferencji: prof. Waldemarem Pichórem, Marcinem Popkiewiczem oraz prof. Martą Kosior - Kazberuk.
2023-10-11
Prof. Anna Halicka z Politechniki Lubelskiej, architekt Zbigniew Reszka, prof. Andrzej Garbacz z Politechniki Warszawskiej, Kazimierz Rupiński z firmy ZPK SZUMOWO, Zbigniew Charzyński z firmy BUDOKRUSZ oraz Roman Stanisławski z firmy BUDIZOL otrzymali nagrody XII konferencji DNI BETONU 2023 tzw. „betonowe oskary”.
2023-10-10
– Mam nadzieję, że wszyscy, którzy są w Polsce, zarówno studenci jak i pracownicy, kiedyś wrócą i będą odbudowywać Ukrainę. Własnymi firmami i inżynierami będziecie wiedzieć najlepiej jak to robić – mówił prof. Wojciech Sumelka z Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Forum Odbudowy Ukrainy odbyło się 10 października 2023 r. podczas XII konferencji DNI BETONU.