ad

Analiza porównawcza Oceny Cyklu Życia nawierzchni betonowych i asfaltowych

Oddziaływanie środowiskowe infrastruktury jest czynnikiem bardzo istotnym w optymalnym doborze technologii np. nawierzchni drogowych. Na dzień dzisiejszy funkcjonuje szereg interpretacji, mniej lub bardziej merytorycznych, dotyczących oddziaływania na środowisko dróg wykonanych w technologii betonowej oraz asfaltowych. Mając na uwadze uporządkowanie dostępnej wiedzy oraz jej weryfikację merytoryczną, w maju 2015, Stowarzyszenie Producentów Cementu zleciło do Instytutu Techniki Budowlanej przygotowanie analizy porównawczej oraz weryfikacji dostępnych Ocen Cyklu Życia dla nawierzchni drogowych wykonanych w technologii betonowej oraz asfaltowej.

Celem pracy była analiza dokumentów referencyjnych przesłanych przez SPC w zakresie analizy porównawczej oddziaływań środowiskowych różnych rozwiązań technologicznych dróg (beton vs asfalt) w cyklu życia. Wykonana analiza składa się z następujących etapów:

  1. określenie poprawności metodyki zawartej w dokumentach referencyjnych
  2. omówienie uzyskiwanych wyników
  3. podsumowanie i wnioski

Tezy do weryfikacji zawarte w dokumentach referencyjnych to m.in.:

  1. Przy rozpatrywaniu technologii przyjmuje się zwiększoną trwałość nawierzchni betonowych wynoszącą 30-50 lat bez kosztownych zabiegów utrzymaniowych, a szczególnie większą odporność na odkształcenia trwałe w okresach zwiększonych temperatur. Trwałość ta przekłada się na redukcję oddziaływań środowiskowych w utrzymaniu drogi i całym cyklu życia.
  2. Z analizy kosztów wynika, że przy obecnych relacjach cenowych koszty dobrze wykonanej drogi o nawierzchni betonowej w porównaniu do nawierzchni bitumicznych są niższe zarówno na etapie budowy od 17 do 20% jak i na dalszych etapach utrzymania w okresie 30- 40 lat. Wyniki analiz kosztów cyklu życia skorelowane są z wynikami analiz LCA.
  3. Liczne analizowane źródła literaturowe wskazują na zmniejszone zużycie paliwa pojazdów na nawierzchniach betonowych - co przekłada się na zmniejszenie emisji CO2.
  4. Z referencyjnych analiz środowiskowych wynika, że oddziaływania środowiskowe drogi o nawierzchni betonowej w cyklu życia w porównaniu do nawierzchni bitumicznych są nieznacznie niższe.

Jednym z istotnych wniosków z analizy jest:

Istotnie wpływ na efekt cieplarniany dróg asfaltowych jest niższy dla fazy wybudowania, niemniej kiedy bierze się pod uwagę znacznie niższy nakład na utrzymanie drogi dla nawierzchni betonowych wynik oceny przechyla się na rzecz dróg betonowych (kryterium GWP). Porównanie oddziaływania na środowisko fazy wytworzenia i utrzymania drogi pokazuje, że wpływ na efekt cieplarniany GWP jest porównywalny dla obu rozwiązań. Dla innych kryteriów POCP, AP i EP „drogi betonowe” są lepsze w zakresie od 160% do 220% od dróg o nawierzchniach asfaltowych.

Pełna analiza wraz z wnioskami dostępna jest poniżej:


Pozostałe aktualności i informacje


III Forum Beton w Drogownictwie – międzynarodowa konferencja drogowa

2022-08-17
Serdecznie zapraszamy na międzynarodową konferencję – III Forum Beton w Drogownictwie – wspólnie organizowaną przez PKD, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego oraz Polski Związek Producentów Kruszyw, która odbędzie się w dniach 19-21 października w Warszawie.

Posłowie apelują o wpisanie cementowni na listę sektorów energochłonnych

2022-07-18
Cena prądu jest jednym z kluczowych czynników, które wpływają na konkurencyjność branży cementowej. Dlatego też posłowie, zrzeszeni w Parlamentarnym Zespole ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, przychylają się do apelu o wpisanie tego sektora - podobnie jak stalowego, nawozowego czy chemicznego - na listę przedsiębiorstw energochłonnych, które w związku z sytuacją rynkową mogą ubiegać się o rekompensaty kosztów pośrednich, w tym także energii elektrycznej.

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2022

2022-07-01
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Rząd podwyższył limit waloryzacji do 10% dla kontraktów drogowych zawartych przed lutym 2022 r.

2022-06-03
Zarząd Stowarzyszenia Producentów Cementu z zadowoleniem przyjął decyzję rządu o podwyższeniu limitu waloryzacji do 10% dla kontraktów drogowych zawartych przed lutym 2022 roku.