ad

Trwałe i zrównoważone drogi dla następnych pokoleń - Stanowisko SPC i EU Pave

Uczciwa konkurencja

Zdrowa gospodarka oparta jest na konkurencyjności cenowej i technologicznej! Jest to możliwe tylko wtedy, jeżeli jest zapewniony dostęp do różnych rozwiązań technicznych, a ich udziały w rynku są wystarczająco duże, aby umożliwić im rozwój. W budownictwie drogowym dotyczy to za-równo asfaltu, jak i betonu jako materiałów do budowy nawierzchni drogowych. Istnienie obu technologii nawierzchni skutkuje niższymi cenami i bardziej przemyślaną polityką w zakresie budowy dróg, co jest widoczne w niektórych krajach.

Zrównoważone drogi dzięki zielonym zamówieniom publicznych

Apelujemy o przejrzyste kryteria dotyczące zamówień i przepisy wspierające innowacyjność oraz najwyższe standardy jakości. Ocena ekonomiczna ofert powinna uwzględniać również koszty eksploatacji, a nie jedynie koszty inwestycji. Ocena środowiskowa powinna opierać się na ocenie całego cyklu życia drogi (LCA - Life Cycle Assessment), która uwzględnia wszystkie wskaźniki ekologiczne na wszystkich etapach, a w szczególności w fazie użytkowania i jego zakończenia (recyklingu).

Odporna infrastruktura

Opowiadamy się za infrastrukturą transportową odporną na efekty zmian klimatu, zdolną przetrwać coraz częściej występujące ekstremalne zjawiska, takie jak powodzie, fale upałów oraz pożary czy też ciągle rosnący ruch pojazdów ciężkich. Wybór nawierzchni betonowej umożliwia spełnienie tych wymagań.

Bezpieczeństwo drogowe w każdych warunkach atmosferycznych

Nawierzchnie betonowe zapewniają bezpieczną i wygodną podróż - dobre właściwości antypoślizgowe (wysoka szorstkość) pozwalają na skrócenie drogi hamowania, bardzo duża trwałość pozwala uniknąć powstawania kolein i związanego z nimi niebezpieczeństwa aquaplaningu, a jasny kolor zapewnia dobrą widoczność przy niewystarczających warunkach oświetleniowych. Ponadto betonowe nawierzchnie drogowe wymagają znacznie rzadszych remontów, co pozwala ograniczyć utrudnienia w ruchu i zagrożenia związane z robotami. Z kolei stosowanie bardzo wytrzymałych betonowych barier ochronnych zapewnia niezawodną ochronę w każdych warunkach
i poprawia bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Gospodarka o obiegu zamkniętym

Popieramy gospodarkę obiegu zamkniętego w budownictwie na wszystkich etapach: budowy, użytkowania i ponownego wykorzystania materiału. Kluczowe jest zapobieganie powstawaniu odpadów zarówno przy budowie, jak i po zakończeniu okresu użytkowania. Bardzo długi okres użytkowania oznacza mniejsze zapotrzebowanie na zasoby naturalne niezbędne do odbudowy. Dążymy do zwiększenia wykorzystania kruszywa grubego i piasku z recyklingu do wszystkich zastosowań, w tym do nowego betonu nawierzchniowego. Jego dobór powinien być jednak uwarunkowany dostępnością, odległością transportu i możliwością utrzymania parametrów użytkowych. Beton może być poddany recyklingowi w 100%!

Mając na uwadze wymagania dotyczące trwałości, bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju, obiegu zamkniętego i uczciwej konkurencji, EUPAVE i SPC wspierają stosowanie nawierzchni betonowych w Europie, aby stworzyć trwałą infrastrukturę spełniającą obecne oraz przyszłe potrzeby.


Pozostałe aktualności i informacje

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Dobrzy Gospodarze 2024

2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Warto budować drogę nie tylko na jedną kadencję

2024-09-29
- Trzeba być proszę państwa odważnym. My nie wiedzieliśmy czy to się przyjmie, ale w ciągu 3 lat na terenie gminy Bełchatów udało się zbudować ponad 4 km dróg betonowych. Dobry Gospodarz to nie ten, który buduje drogę na 5-7 lat, ale na 50-70 lat – mówił Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów podczas seminarium pt. Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które z udziałem ponad 100 uczestników odbyło się 17 września 2024 r. w Krakowie. - Warto wybudować coś, co nie tylko przez jedną kadencję będzie służyć społeczności lokalnej – apelował prof. Jan Deja.

IV Forum Beton w Drogownictwie – konferencja drogowa

2024-09-27
Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy i Stowarzyszenie Producentów Cementu organizują już IV Forum Beton w Drogownictwie, które odbędzie się 23 października 2024 roku w Krakowie w Hotelu Doubletree by Hilton Kraków Hotel & Convention Center. Tematyka seminarium koncentrować się będzie wokół najnowocześniejszych technologii betonowych stosowanych w budowie zarówno dróg ekspresowych o największym natężeniu ruchu jak i dróg o niższych kategoriach ruchu budowanych przez samorządy. Ważnym tematem będzie nowelizacja Wzorcowych Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Zaproszone do udziału w seminarium firmy zaprezentują szeroki przekrój technologii i materiałów budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem niskiego śladu węglowego.