O drogach betonowych w Wielkopolsce

Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.

Seminarium otworzyli: Mariusz Kusiołek – właściciel firmy Batarus i Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC).

Piotr Kijowski z SPC wprowadził samorządowców w tematykę budowy dróg betonowych. Przedstawił poszczególne technologie budowy samorządowych dróg betonowych. Samorządowcy interesowali się nowymi rozwiązaniami m.in. samooczyszczającym się chodnikiem przy Rondzie Daszyńskiego w Warszawie, ścieżkami rowerowymi z betonu czy też z ścieżkami rowerowymi z betonu wodoprzepuszczalnego.

Według Karola Błaszczaka, z-cy burmistrza Miasta i Gminy Zagórów drogi gminne są poddawane coraz większym obciążeniom, a obecnie rozjeżdżane przez sprzęt rolniczy. Potwierdził to Mateusz Wojciechowski, wójt gminy Ostrowite, który mówił, że pojazdy rolnicze, o masie nawet 25 ton, przejeżdżają drogami gminnymi kilkanaście razy dziennie.

Samorządowcy pytali m.in. o zimowe utrzymanie dróg betonowych. – Dobrze zaprojektowana i przygotowana, napowietrzona mieszanka betonowa wbudowana w nawierzchnię będzie służyła przez kilkadziesiąt lat mimo stosowania środków odladzających – odpowiadał Piotr Kijowski.

Mariusz Kusiołek z Batarusa przedstawił „Nowoczesne technologie betonowe”. Firma zajmuje się kompleksowo nawierzchniami betonowymi: projektowanie, produkcja betonu, budowa nawierzchni, utrzymanie i remonty. Dysponuje własną mobilną wytwórnią betonu. Zajmuje się m.in. naprawami nawierzchni betonowej na autostradzie A2 odc. Nowy Tomyśl – Świecko, budową nawierzchni betonowych terminali, poligonów i lotnisk. Mariusz Kusiołek zwracał uwagę m.in. na systematyczne uzupełnianie wypełnień szczelin dylatacyjnych, co jest podstawą dobrej, bezawaryjnej i długowiecznej eksploatacji drogi betonowej. Batarus zajmuje się także poprawą parametrów nawierzchni betonowych poprzez śrutowanie, grinding, groowing i teksturowanie hybrydowe NGCS.

Interesująco wyglądała „Analiza porównawcza kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych” przedstawiona przez Mariusza Kusiołka. Według symulacji kosztowych, przyjmując ceny z czerwca 2024 r., przy odcinku o długości 1 km, szerokości 10 metrów i konstrukcji KR1 – koszt budowy drogi o nawierzchni betonowej jest o 7% niższy, a przy kategorii KR4 o 20% niższy od kosztów budowy nawierzchni asfaltowej. Cena budowy nawierzchni betonowej została skalkulowana przy wykorzystaniu rozściełacza do betonu Wirtgen.

Firma Batarus może także realizować inwestycje w technologii whitetopping czyli nakładki betonowej na istniejącej, zniszczonej nawierzchni betonowej.

Piotr Piestrzyński

Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu
Mariusz Kusiołek, właściciel firmy Batarus
W szkoleniu wzięli udział samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite

Pozostałe aktualności i informacje

Między twórcą a tworzywem

2025-01-08
Autorzy projektów pięciu obiektów zostali nagrodzeni w XXVIII edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Przy realizacji czterech z nich: Muzeum Wojska Polskiego, Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego, Sądu Rejonowego w Częstochowie i Tatrzańskiego Archiwum Planety Ziemia za beton architektoniczny odpowiadał Krzysztof Kuniczuk, niezależny doradca w zakresie betonów architektonicznych i specjalistycznych.

Beton - hybryda natury i technologii

2024-12-20
- To nagroda dla materiału, który gra główne skrzypce w parku i jest hybrydą natury i technologii – mówiła arch. Justyna Dziedziejko z pracowni topoScape. Pracownie Archigrest i topoScape otrzymały Nagrodę Główną XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze za projekt Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 13 grudnia 2024 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Za pełne wykorzystanie tworzywa jakim jest beton do osiągnięcia kompletnego przekazu dzieła architektonicznego

2024-12-13
Pracownia WXCA za projekt Muzeum Wojska Polskiego oraz pracownie Archigrest i topoScape za projekt Parku Akcji „Burza” to zdobywcy dwóch równorzędnych nagród głównych XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. 13 grudnia 2024 r. w warszawskiej siedzibie SARP rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację z wykorzystaniem betonu oddaną do użytku do końca 2023 r.

Cement i beton w nowej erze budownictwa

2024-11-29
- Będziemy rozmawiać o powołaniu przy Stowarzyszeniu Producentów Cementu grupy roboczej, która zajmie się przygotowaniem dokumentu technicznego „Wytyczne projektowania i realizacji rond z betonu cementowego” – zapowiedział Piotr Kijowski z SPC. To odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone przez zarządców dróg i wykonawców. Konkretne zastosowania cementów i betonów niskoemisyjnych w drogownictwie, beton wałowany na drogach lokalnych i badanie georadarem w celu lokalizacji uszkodzenia podbudowy lub nawierzchni zostały omówione podczas sesji poświęconej nawierzchniom betonowym, która rozpoczęła drugi dzień Kongresu Nawierzchni 2024.

O problemach i wyzwaniach drogownictwa na Kongresie Nawierzchni 2024

2024-11-29
- Beton, który zakończył życie na pewno może być ponownie wykorzystywany w budownictwie, także w budownictwie drogowym. Zarówno cement jak i beton doskonale wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu. O problemach i wyzwaniach budownictwa drogowego rozmawiano podczas pierwszej, inauguracyjnej sesji Kongresu Nawierzchni, który w dniach 28-29 listopada 2024 r. odbywa się Krakowie.