ad

NOVDROG po raz szósty w wyjątkowym roku

Z udziałem ponad 130 uczestników w Niepołomicach odbywa się VI Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna NOVDROG 2024 - nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast metropolii i regionów. Stowarzyszenie Producentów Cementu było oficjalnym partnerem, a magazyn BTA – patronem medialnym konferencji.

Szóstą już konferencję NOVDROG, która odbyła się w dniach 17-19 kwietnia 2024 r. zorganizowało Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie przy udziale: Politechniki Krakowskiej, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego i Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Stowarzyszenie Producentów Cementu było oficjalnym partnerem, a magazyn BTA – patronem medialnym konferencji.

Jak stwierdził Tomasz Pałasiński, dyrektor GDDKiA Oddział w Krakowie, rok 2024 będzie wyjątkowy dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie.

- Po raz pierwszy w jednym roku oddamy do użytku 5 dużych inwestycji: Północną Obwodnicę Krakowa S52, dwa odcinki drogi ekspresowej S7 (odcinek Miechów – Szczepanowice o długości ok. 5,5 km i odcinek Widoma – Mistrzejowice), obwodnicę Brzeska (II etap) i odcinek Zakopianki Rdzawka – Nowy Targ – wyliczał dyrektor Pałasiński. Przypomnijmy, że w tunelach Północnej Obwodnicy Krakowa S52 ułożona została nawierzchnia betonowa. Uczestnicy konferencji NOVDROG mieli okazję je obejrzeć podczas wycieczki technicznej.

Według Tomasza Pałasińskiego te 5 dużych inwestycji w różnym stopniu zostanie oddanych do ruchu. Część zostanie w pełni zakończona, a część zostanie udostępniona na zasadzie przejezdności. - Oddanie S7 Miechów – Szczepanowice przewidujemy w sierpniu 2024 r. Z kolei pod koniec listopada 2024 r. przewidujemy uzyskanie przejezdności na odcinku Widoma – Mistrzejowice, a cały kontrakt zostanie zakończony w przyszłym roku – mówił Tomasz Pałasiński.

Północna Obwodnica Krakowa S52, na całym odcinku od węzła Modlnica do węzła Batowice i kawałek dalej do węzła Mistrzejowice, zostanie oddana w miesiącach październik/listopad.

- Wszystko zależy od tempa uzyskiwania pozwoleń na użytkowanie i naszych odbiorów. Jedną z łącznic węzła Mistrzejowice zepniemy S52 z S7, żeby był wyjazd z Krakowa w kierunku Warszawy. Oddanie całego węzła Mistrzejowice przewidziane jest na 2025 rok.

Prof. Janusz Bohatkiewicz, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów mówił m.in. o kierunkach dekarbonizacji w drogownictwie. Jakie są możliwości dekarbonizacji w cyklu życia drogi? Jaki jest wpływ infrastruktury na emisję? - Dekarbonizacja odgrywa największa rolę na etapie przygotowań strategii i projektowania. Podczas użytkowania drogi może to być m.in. wymiana oświetlenia ulicznego na LED, co spowoduje już zmniejszenie emisji – mówił prof. Bohatkiewicz.

Podczas konferencji odbyła się debata pt. „Jak odnieść sukces w branży budowlanej – problemy w kształceniu nowego pokolenia w branży drogowej”.

Drogi betonowe i kierunki rozwoju budownictwa tych dróg przedstawił podczas konferencji Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu. – W związku z dążeniem do obniżania emisji CO2, odchodzimy od cementów czysto klinkierowych z grupy CEM I na rzecz cementów z dodatkami CEM II. Ich zastosowanie będzie wymagało większej uwagi od inżynierów, lepszej pielęgnacji nawierzchni betonowej – mówił Piotr Kijowski.

Na koniec 2023 roku w Polsce było 1177,59 km autostrad i dróg ekspresowych z nawierzchnią betonową co stanowiło 23% sieci dróg ekspresowych i autostrad w Polsce.

Ilość nawierzchni betonowych na drogach lokalnych – samorządowych szacowana jest na ok. 1700 km, a każdego roku przybywa ok. 150 km nowych dróg.

Tomasz Pałasiński, dyrektor GDDKiA Oddział w Krakowie
Prof. Janusz Bohatkiewicz, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów
Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu
Stoisko Stowarzyszenia Producentów Cementu w foyer konferencji NOVDROG
Nawierzchnia betonowa w tunelu Batowice w ciągu S52
Zestaw rozściełaczy do układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki S52

Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

2024-07-31
- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

O drogach betonowych w Wielkopolsce

2024-07-24
Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.