Z udziałem ponad 130 uczestników w Niepołomicach odbywa się VI Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna NOVDROG 2024 - nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast metropolii i regionów. Stowarzyszenie Producentów Cementu było oficjalnym partnerem, a magazyn BTA – patronem medialnym konferencji.
Szóstą już konferencję NOVDROG, która odbyła się w dniach 17-19 kwietnia 2024 r. zorganizowało Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie przy udziale: Politechniki Krakowskiej, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego i Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Stowarzyszenie Producentów Cementu było oficjalnym partnerem, a magazyn BTA – patronem medialnym konferencji.
Jak stwierdził Tomasz Pałasiński, dyrektor GDDKiA Oddział w Krakowie, rok 2024 będzie wyjątkowy dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie.
- Po raz pierwszy w jednym roku oddamy do użytku 5 dużych inwestycji: Północną Obwodnicę Krakowa S52, dwa odcinki drogi ekspresowej S7 (odcinek Miechów – Szczepanowice o długości ok. 5,5 km i odcinek Widoma – Mistrzejowice), obwodnicę Brzeska (II etap) i odcinek Zakopianki Rdzawka – Nowy Targ – wyliczał dyrektor Pałasiński. Przypomnijmy, że w tunelach Północnej Obwodnicy Krakowa S52 ułożona została nawierzchnia betonowa. Uczestnicy konferencji NOVDROG mieli okazję je obejrzeć podczas wycieczki technicznej.
Według Tomasza Pałasińskiego te 5 dużych inwestycji w różnym stopniu zostanie oddanych do ruchu. Część zostanie w pełni zakończona, a część zostanie udostępniona na zasadzie przejezdności. - Oddanie S7 Miechów – Szczepanowice przewidujemy w sierpniu 2024 r. Z kolei pod koniec listopada 2024 r. przewidujemy uzyskanie przejezdności na odcinku Widoma – Mistrzejowice, a cały kontrakt zostanie zakończony w przyszłym roku – mówił Tomasz Pałasiński.
Północna Obwodnica Krakowa S52, na całym odcinku od węzła Modlnica do węzła Batowice i kawałek dalej do węzła Mistrzejowice, zostanie oddana w miesiącach październik/listopad.
- Wszystko zależy od tempa uzyskiwania pozwoleń na użytkowanie i naszych odbiorów. Jedną z łącznic węzła Mistrzejowice zepniemy S52 z S7, żeby był wyjazd z Krakowa w kierunku Warszawy. Oddanie całego węzła Mistrzejowice przewidziane jest na 2025 rok.
Prof. Janusz Bohatkiewicz, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów mówił m.in. o kierunkach dekarbonizacji w drogownictwie. Jakie są możliwości dekarbonizacji w cyklu życia drogi? Jaki jest wpływ infrastruktury na emisję? - Dekarbonizacja odgrywa największa rolę na etapie przygotowań strategii i projektowania. Podczas użytkowania drogi może to być m.in. wymiana oświetlenia ulicznego na LED, co spowoduje już zmniejszenie emisji – mówił prof. Bohatkiewicz.
Podczas konferencji odbyła się debata pt. „Jak odnieść sukces w branży budowlanej – problemy w kształceniu nowego pokolenia w branży drogowej”.
Drogi betonowe i kierunki rozwoju budownictwa tych dróg przedstawił podczas konferencji Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu. – W związku z dążeniem do obniżania emisji CO2, odchodzimy od cementów czysto klinkierowych z grupy CEM I na rzecz cementów z dodatkami CEM II. Ich zastosowanie będzie wymagało większej uwagi od inżynierów, lepszej pielęgnacji nawierzchni betonowej – mówił Piotr Kijowski.
Na koniec 2023 roku w Polsce było 1177,59 km autostrad i dróg ekspresowych z nawierzchnią betonową co stanowiło 23% sieci dróg ekspresowych i autostrad w Polsce.
Ilość nawierzchni betonowych na drogach lokalnych – samorządowych szacowana jest na ok. 1700 km, a każdego roku przybywa ok. 150 km nowych dróg.