ad

Numer Bieżący Wydanie 4(88)/2019

Na terenie Cytadeli Warszawskiej powstaje nowa siedziba Muzeum Wojska Polskiego. Dobiega końca budowa Pawilonu Południowego. W przyszłości naprzeciwko niego stanie Pawilon Północny. Pomiędzy nimi rozciągnie się reprezentacyjny plac Gwardii. Będzie też zadaszona ekspozycja zewnętrzna, wystawa plenerowa, teren zabaw dla dzieci, park. Kompozycję przestrzenną uzupełnia, będące też w trakcie budowy, ogromne Muzeum Historii Polski.Dane napływające w ostatnim czasie z krajowej gospodarki nie pozostawiają wątpliwości, że do Polski dociera w końcu zapowiadane od dłuższego czasu spowolnienie gospodarcze. W ostatnich miesiącach wyraźnie słabiej kształtuje się zarówno tempo wzrostu w przemyśle, jak i w budownictwie. Wolniej rośnie również sprzedaż detaliczna, a sytuacja na rynku pracy nie poprawia się już znacząco, choć pozostaje stabilna. Mające obecnie miejsce spowolnienie aktywności gospodarczej to przede wszystkim efekt tego, co dzieje się za granicą, a więc spowolnienia wzrostu w Europie, a przede wszystkim słabej koniunktury w gospodarce niemieckiej.W 2018 r. wartość rynku budowlanego po raz pierwszy w historii przekroczyła, i to znacznie, poziom 200 mld zł. Wynik 226 mld zł to wzrost w ujęciu rocznym realnie o ok. 12%. Mimo nasilających się obecnie problemów firm budowlanych występujących głównie po stronie podażowej rynku, perspektywy dla budownictwa na najbliższe lata są pozytywne i długofalowy trend wzrostowy pozostaje niezagrożony – analiza Szymona Jungiewicza.

Wydanie 4(88)/2019

issue-cover
Niestety, ale chyba już za nami piękna „polska złota jesień”, która przez ostatnie trzy tygodnie października pozwalała nam cieszyć się wciąż jeszcze letnimi klimatami. Z dnia na dzień zmieniające się temperatury powodują, że nerwowo rzuciliśmy się do wymiany opon na „zimowe”, rano tracimy minuty na zapomniane już skrobanie szyb naszych samochodów, a patrząc na prognozy długoterminowe, mamy nadzieję, że do prawdziwej zimy jeszcze daleko.
Wszyscy wiemy, że niezależnie od swoich wspaniałych uroków, zima to nie jest łatwy czas dla budownictwa. Wielokrotnie pisałem i mówiłem o tym, jak trudno o precyzyjne analizy wielkości „konsumpcji cementu” w sytuacji, w której zima może zamrozić nasze budowy już w połowie listopada, bądź tak jak w ostatnich dwóch latach witać się z nami dopiero w początkach stycznia. Niezależnie od tych zagrożeń, sprawdzają się nasze prognozy sprzed kilku lat, które wskazywały, że lata 2019-2022 mogą być okresem dużej aktywności w sektorze budowlanym i co za tym idzie czasem dużego zapotrzebowania na cement.

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
1OkładkaBTApdf
2Reklama SIKASIKApdf
3Reklama CHRYSOCHRYSOpdf
4Spis treściBTApdf
5Od WydawcyJan Dejapdf
Niestety, ale chyba już za nami piękna „polska złota jesień”, która przez ostatnie trzy tygodnie października pozwalała nam cieszyć się wciąż jeszcze letnimi klimatami. Z dnia na dzień zmieniające się temperatury powodują, że nerwowo rzuciliśmy się do wymiany opon na „zimowe”, rano tracimy minuty na zapomniane już skrobanie szyb naszych samochodów, a patrząc na prognozy długoterminowe, mamy nadzieję, że do prawdziwej zimy jeszcze daleko. Wszyscy wiemy, że niezależnie od swoich wspaniałych uroków, zima to nie jest łatwy czas dla budownictwa. Wielokrotnie pisałem i mówiłem o tym, jak trudno o precyzyjne analizy wielkości „konsumpcji cementu” w sytuacji, w której zima może zamrozić nasze budowy już w połowie listopada, bądź tak jak w ostatnich dwóch latach witać się z nami dopiero w początkach stycznia. Niezależnie od tych zagrożeń, sprawdzają się nasze prognozy sprzed kilku lat, które wskazywały, że lata 2019-2022 mogą być okresem dużej aktywności w sektorze budowlanym i co za tym idzie czasem dużego zapotrzebowania na cement. Według najnowszych analiz przygotowanych przez analityków rynku budowlanego, w roku 2019 polskie cementownie wyprodukują około 18,9 mln ton cementu. Byłoby to praktycznie tyle samo, co w roku 2018. Dobrze wyglądają również prognozy dotyczące dwóch kolejnych lat – nieznacznie powyżej 19 mln ton w roku 2020 i powrót do poziomu „lekko” poniżej tej wartości w roku 2021. Z tych analiz wynika również, że polska produkcja budowlano-montażowa prawie równo dzieli się na trzy segmenty: budownictwo infrastrukturalne, budownictwo mieszkaniowe oraz budownictwo kubaturowe. W pierwszym z tych sektorów, niezależnie od tego co już zrobiliśmy, przed nami poważne wyzwania, które chcemy zrealizować do roku 2025. A jeżeli spojrzymy na polskie drogi choćby z perspektywy Hiszpanii, do której często się odnosimy, to zauważymy, że w zasadzie powinniśmy znacząco wydłużyć polską sieć głównych dróg, aby zbliżyć się do tamtejszych wskaźników. Coraz ważniejszą rolę w segmencie infrastruktury drogowej odgrywają nawierzchnie z betonu cementowego. Według oficjalnych informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, obecnie w użytkowaniu jest 636 km autostrad i dróg ekspresowych z nawierzchnią betonową, a kolejne 464 km są w trakcie budowy. Mamy nadzieję, że kolejne odcinki autostrad oraz dróg ekspresowych, szczególnie te, na których prognozowane jest bardzo duże natężenie ruchu ciężarowego, na obwodnicach i „wylotówkach” z miast, będą dalej realizowane w technologii betonowej. Z niepokojem odbieramy próby sugerowania, bez analiz całego cyklu budowy i „życia” drogi, że technologie bitumiczne będą korzystniejsze dla polskich dróg. Jeszcze raz zdecydowanie powiem – na polskich drogach jest miejsce dla jednej i drugiej technologii. To konkurencja między technologiami doprowadziła do tego, że obecnie budowane nawierzchnie asfaltowe, jak i betonowe, są znacznie lepsze niż te sprzed 20 lat. Zamykając wątek drogowy, chciałbym przejść do budownictwa mieszkaniowego. Wygląda na to, że wreszcie w roku 2019 zbliżymy się do magicznej wręcz liczby 200 tysięcy mieszkań oddanych do użytku. Zawsze podkreślam, że dla mnie 200 tysięcy to polski poziom przyzwoitości, który stwarza szanse na dogonienie w perspektywie kilkunastu lat europejskiej średniej. A dystans jest całkiem spory – nasze około 380 mieszkań na tysiąc mieszkańców to jeszcze całkiem daleko od europejskiej średniej znajdującej się na poziomie około 450 mieszkań. Zawsze podkreślałem, że polskie budownictwo mieszkaniowe nie może prawidłowo funkcjonować bez znaczącego wzrostu w obszarze nowoczesnej prefabrykacji betonowej. Nowoczesne prefabrykaty – zupełnie inne od tych z lat 70. i 80. – to szansa na uzyskanie bardzo wysokiej jakości materiałowej i wymiarowej, to bardzo znaczące oszczędności w zapotrzebowaniu na siłę roboczą na etapie produkcji, a później montażu oraz gwarancja spełnienia coraz ostrzejszych wymagań środowiskowych i komfortu zamieszkiwania. Absolutną rewolucją w obecnym wznoszeniu domów i mieszkań z prefabrykatów betonowych jest możliwość różnicowania kształtów i uzyskania indywidualnego stylu budynku. Uważam, że jesteśmy w przełomowym punkcie rozwoju rynku – zaczynamy zauważać innowacyjne działania coraz większej liczby firm (PEKABEX, Budizol, Buszrem, POZBRUK, a ostatnio piękna linia produkcyjna ZPB Kaczmarek), a z drugiej strony, nareszcie przestają działać negatywne stereotypy z przeszłości. Przysłowiowi państwo Kowalscy są już gotowi mieszkać w domu lub mieszkaniu z prefabrykatów betonowych. Niestety, nie ma już miejsca na omówienie zawartości tego numeru BTA, ale zapewniam, że jak zawsze włożyliśmy maksimum wysiłku dla usatysfakcjonowania naszych wiernych Czytelników szukających interesujących informacji o budownictwie betonowym. Życzę Państwu miłej lektury,
6Spowolnienie już widoczneMarcin Peterlik
8Utrzymanie wzrostów produkcji budowlano-montażowej pomimo problemów z mocami wytwórczymiSzymon Jungiewicz
11Reklama MAPEIMAPEIpdf
1245 000 m kw. posadzki bezspoinowej z domieszkami MAPEIJakub Augustyn, Konrad Dziewiecki, MAPEI Polska Sp. z o.o.
14Ich pierwsze potyczki z betonemPaweł Pięciak
17Reklama BRUK-BETBRUK-BETpdf
18W krakowskich BronowicachPaweł Pięciak
20Pół wieku racjonalnościPaweł Pięciak
24Mądra szkołaPaweł Pięciak
27Reklama MC-BAUCHEMIEMC-Bauchemiepdf
28Architekt Teodor Talowski – galicyjski Gaudí. Część I: Mistrzowskie preludiumdr inż. Zdzisław B. Kohutek
34Polski oddział MC-Bauchemie umacnia swoją pozycję w branżyred
36Obwodnica Malni i Choruli – bypass, na który mieszkańcy czekaliPiotr Piestrzyński
39Program DOBRY GOSPODARZBTApdf
40„Mobilna Skawina” po betoniePiotr Piestrzyński
42Drogi z betonu wałowanego są 15% tańszePiotr Piestrzyński
44Beton wałowany w królewskim KrakowiePiotr Piestrzyński
45Pierwsza droga RCC na ŻywiecczyźniePiotr Piestrzyński
46Cykl życia najważniejszymgr inż. Piotr Górak, mgr inż. Łukasz Szabat
50Nowa Bulońskainż. Aneta Długosz
52Prefabrykacja na falired
55Reklama SCHOMBURGSchomburgpdf
56Beton SCC do produkcji nadprożyWojciech Korzeń
57Dbajmy o kostkę brukowąAdrian Szwarocki
58Mieszkanie z fabryki? Bardzo chętniered
60Betonowe szewronydr inż. arch. Ewa Dworzak-Żak
63Reklama ANDROIMPEXAndroimpexpdf
64Nowoczesna metoda recyklingu betonudr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska, dr inż. Edyta Pawluczuk
67Reklama ARCENArcenpdf
68Dodatki w betonie wg PN-EN 206+A1:2016-12 oraz PN-B-06265:2018-10 – wartości graniczne zawartości cementu przy wykorzystaniu koncepcji współczynnika kdr inż. Grzegorz Bajorek
71Reklama CTBCTBpdf
72Sika Watertight Concretemgr inż. Dawid Pakłos
74Społeczna odpowiedzialność cementowni w zakresie paliw alternatywnychdr inż. Bożena Środa
75Reklama ROPCZYCERopczycepdf
76Jakość nie jest dziełem przypadkuPiotr Piestrzyński
77Certyfikat CSC dla Górażdże Betonpie
78MasterPolyheed PAV – innowacyjna domieszka do betonów posadzkowych z zawartością powietrza do 2%Piotr Cieśluk, Mariusz Manikowski, Konrad Kisielewski
79Reklama REMEIRemeipdf
80Reklama BASFBASFpdf