Wydanie 4(88)/2019

issue-cover
Niestety, ale chyba już za nami piękna „polska złota jesień”, która przez ostatnie trzy tygodnie października pozwalała nam cieszyć się wciąż jeszcze letnimi klimatami. Z dnia na dzień zmieniające się temperatury powodują, że nerwowo rzuciliśmy się do wymiany opon na „zimowe”, rano tracimy minuty na zapomniane już skrobanie szyb naszych samochodów, a patrząc na prognozy długoterminowe, mamy nadzieję, że do prawdziwej zimy jeszcze daleko.
Wszyscy wiemy, że niezależnie od swoich wspaniałych uroków, zima to nie jest łatwy czas dla budownictwa. Wielokrotnie pisałem i mówiłem o tym, jak trudno o precyzyjne analizy wielkości „konsumpcji cementu” w sytuacji, w której zima może zamrozić nasze budowy już w połowie listopada, bądź tak jak w ostatnich dwóch latach witać się z nami dopiero w początkach stycznia. Niezależnie od tych zagrożeń, sprawdzają się nasze prognozy sprzed kilku lat, które wskazywały, że lata 2019-2022 mogą być okresem dużej aktywności w sektorze budowlanym i co za tym idzie czasem dużego zapotrzebowania na cement.

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
1OkładkaBTApdf
2Reklama SIKASIKApdf
3Reklama CHRYSOCHRYSOpdf
4Spis treściBTApdf
5Od WydawcyJan Dejapdf
Niestety, ale chyba już za nami piękna „polska złota jesień”, która przez ostatnie trzy tygodnie października pozwalała nam cieszyć się wciąż jeszcze letnimi klimatami. Z dnia na dzień zmieniające się temperatury powodują, że nerwowo rzuciliśmy się do wymiany opon na „zimowe”, rano tracimy minuty na zapomniane już skrobanie szyb naszych samochodów, a patrząc na prognozy długoterminowe, mamy nadzieję, że do prawdziwej zimy jeszcze daleko. Wszyscy wiemy, że niezależnie od swoich wspaniałych uroków, zima to nie jest łatwy czas dla budownictwa. Wielokrotnie pisałem i mówiłem o tym, jak trudno o precyzyjne analizy wielkości „konsumpcji cementu” w sytuacji, w której zima może zamrozić nasze budowy już w połowie listopada, bądź tak jak w ostatnich dwóch latach witać się z nami dopiero w początkach stycznia. Niezależnie od tych zagrożeń, sprawdzają się nasze prognozy sprzed kilku lat, które wskazywały, że lata 2019-2022 mogą być okresem dużej aktywności w sektorze budowlanym i co za tym idzie czasem dużego zapotrzebowania na cement. Według najnowszych analiz przygotowanych przez analityków rynku budowlanego, w roku 2019 polskie cementownie wyprodukują około 18,9 mln ton cementu. Byłoby to praktycznie tyle samo, co w roku 2018. Dobrze wyglądają również prognozy dotyczące dwóch kolejnych lat – nieznacznie powyżej 19 mln ton w roku 2020 i powrót do poziomu „lekko” poniżej tej wartości w roku 2021. Z tych analiz wynika również, że polska produkcja budowlano-montażowa prawie równo dzieli się na trzy segmenty: budownictwo infrastrukturalne, budownictwo mieszkaniowe oraz budownictwo kubaturowe. W pierwszym z tych sektorów, niezależnie od tego co już zrobiliśmy, przed nami poważne wyzwania, które chcemy zrealizować do roku 2025. A jeżeli spojrzymy na polskie drogi choćby z perspektywy Hiszpanii, do której często się odnosimy, to zauważymy, że w zasadzie powinniśmy znacząco wydłużyć polską sieć głównych dróg, aby zbliżyć się do tamtejszych wskaźników. Coraz ważniejszą rolę w segmencie infrastruktury drogowej odgrywają nawierzchnie z betonu cementowego. Według oficjalnych informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, obecnie w użytkowaniu jest 636 km autostrad i dróg ekspresowych z nawierzchnią betonową, a kolejne 464 km są w trakcie budowy. Mamy nadzieję, że kolejne odcinki autostrad oraz dróg ekspresowych, szczególnie te, na których prognozowane jest bardzo duże natężenie ruchu ciężarowego, na obwodnicach i „wylotówkach” z miast, będą dalej realizowane w technologii betonowej. Z niepokojem odbieramy próby sugerowania, bez analiz całego cyklu budowy i „życia” drogi, że technologie bitumiczne będą korzystniejsze dla polskich dróg. Jeszcze raz zdecydowanie powiem – na polskich drogach jest miejsce dla jednej i drugiej technologii. To konkurencja między technologiami doprowadziła do tego, że obecnie budowane nawierzchnie asfaltowe, jak i betonowe, są znacznie lepsze niż te sprzed 20 lat. Zamykając wątek drogowy, chciałbym przejść do budownictwa mieszkaniowego. Wygląda na to, że wreszcie w roku 2019 zbliżymy się do magicznej wręcz liczby 200 tysięcy mieszkań oddanych do użytku. Zawsze podkreślam, że dla mnie 200 tysięcy to polski poziom przyzwoitości, który stwarza szanse na dogonienie w perspektywie kilkunastu lat europejskiej średniej. A dystans jest całkiem spory – nasze około 380 mieszkań na tysiąc mieszkańców to jeszcze całkiem daleko od europejskiej średniej znajdującej się na poziomie około 450 mieszkań. Zawsze podkreślałem, że polskie budownictwo mieszkaniowe nie może prawidłowo funkcjonować bez znaczącego wzrostu w obszarze nowoczesnej prefabrykacji betonowej. Nowoczesne prefabrykaty – zupełnie inne od tych z lat 70. i 80. – to szansa na uzyskanie bardzo wysokiej jakości materiałowej i wymiarowej, to bardzo znaczące oszczędności w zapotrzebowaniu na siłę roboczą na etapie produkcji, a później montażu oraz gwarancja spełnienia coraz ostrzejszych wymagań środowiskowych i komfortu zamieszkiwania. Absolutną rewolucją w obecnym wznoszeniu domów i mieszkań z prefabrykatów betonowych jest możliwość różnicowania kształtów i uzyskania indywidualnego stylu budynku. Uważam, że jesteśmy w przełomowym punkcie rozwoju rynku – zaczynamy zauważać innowacyjne działania coraz większej liczby firm (PEKABEX, Budizol, Buszrem, POZBRUK, a ostatnio piękna linia produkcyjna ZPB Kaczmarek), a z drugiej strony, nareszcie przestają działać negatywne stereotypy z przeszłości. Przysłowiowi państwo Kowalscy są już gotowi mieszkać w domu lub mieszkaniu z prefabrykatów betonowych. Niestety, nie ma już miejsca na omówienie zawartości tego numeru BTA, ale zapewniam, że jak zawsze włożyliśmy maksimum wysiłku dla usatysfakcjonowania naszych wiernych Czytelników szukających interesujących informacji o budownictwie betonowym. Życzę Państwu miłej lektury,
6Spowolnienie już widoczneMarcin Peterlikpdf
8Utrzymanie wzrostów produkcji budowlano-montażowej pomimo problemów z mocami wytwórczymiSzymon Jungiewiczpdf
11Reklama MAPEIMAPEIpdf
1245 000 m kw. posadzki bezspoinowej z domieszkami MAPEIJakub Augustyn, Konrad Dziewiecki, MAPEI Polska Sp. z o.o.pdf
14Ich pierwsze potyczki z betonemPaweł Pięciakpdf
17Reklama BRUK-BETBRUK-BETpdf
18W krakowskich BronowicachPaweł Pięciakpdf
20Pół wieku racjonalnościPaweł Pięciakpdf
24Mądra szkołaPaweł Pięciakpdf
27Reklama MC-BAUCHEMIEMC-Bauchemiepdf
28Architekt Teodor Talowski – galicyjski Gaudí. Część I: Mistrzowskie preludiumdr inż. Zdzisław B. Kohutekpdf
34Polski oddział MC-Bauchemie umacnia swoją pozycję w branżyredpdf
36Obwodnica Malni i Choruli – bypass, na który mieszkańcy czekaliPiotr Piestrzyńskipdf
39Program DOBRY GOSPODARZBTApdf
40„Mobilna Skawina” po betoniePiotr Piestrzyńskipdf
42Drogi z betonu wałowanego są 15% tańszePiotr Piestrzyńskipdf
44Beton wałowany w królewskim KrakowiePiotr Piestrzyńskipdf
45Pierwsza droga RCC na ŻywiecczyźniePiotr Piestrzyńskipdf
46Cykl życia najważniejszymgr inż. Piotr Górak, mgr inż. Łukasz Szabatpdf
50Nowa Bulońskainż. Aneta Długoszpdf
52Prefabrykacja na faliredpdf
55Reklama SCHOMBURGSchomburgpdf
56Beton SCC do produkcji nadprożyWojciech Korzeńpdf
57Dbajmy o kostkę brukowąAdrian Szwarockipdf
58Mieszkanie z fabryki? Bardzo chętnieredpdf
60Betonowe szewronydr inż. arch. Ewa Dworzak-Żakpdf
63Reklama ANDROIMPEXAndroimpexpdf
64Nowoczesna metoda recyklingu betonudr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska, dr inż. Edyta Pawluczukpdf
67Reklama ARCENArcenpdf
68Dodatki w betonie wg PN-EN 206+A1:2016-12 oraz PN-B-06265:2018-10 – wartości graniczne zawartości cementu przy wykorzystaniu koncepcji współczynnika kdr inż. Grzegorz Bajorekpdf
71Reklama CTBCTBpdf
72Sika Watertight Concretemgr inż. Dawid Pakłospdf
74Społeczna odpowiedzialność cementowni w zakresie paliw alternatywnychdr inż. Bożena Środapdf
75Reklama ROPCZYCERopczycepdf
76Jakość nie jest dziełem przypadkuPiotr Piestrzyńskipdf
77Certyfikat CSC dla Górażdże Betonpiepdf
78MasterPolyheed PAV – innowacyjna domieszka do betonów posadzkowych z zawartością powietrza do 2%Piotr Cieśluk, Mariusz Manikowski, Konrad Kisielewskipdf
79Reklama REMEIRemeipdf
80Reklama BASFBASFpdf