ad

Wydanie 4(60)/2012

issue-cover
Obserwując polską gospodarkę, nastroje wśród przedsiębiorców, zwłaszcza tych z sektora budowlanego, trudno nie zauważyć stanu niepewności w obliczu zbliżającej się przyszłości. Nikt nie kwestionuje faktu, że czeka nas spowolnienie w gospodarce, spadek nastrojów konsumenckich. Pozostają jedynie dwa pytania: jak głębokie będzie to spowolnienie i jak długie? Właściwie wszyscy są dość zgodni – najtrudniejszy będzie rok 2013 i jest nadzieja, że „odbicie” pojawi się dość szybko, bo już w 2014 roku. Takie są również ostatnie opinie ministra finansów, wskazujące, że kontynuacja programu budowy infrastruktury w Polsce, wejście w nową perspektywę budżetową UE stwarzają realną szansę skrócenia fazy spowolnienia w polskiej gospodarce. Cały czas należy pamiętać także o tym, że nie tylko nam jest trudniej. Marna to wprawdzie pociecha, ale nasi sąsiedzi – bliżsi i dalsi – borykają się z problemami znacznie poważniejszymi niż nasze. W naszej sytuacji pocieszające jest to, że praktycznie wszystkie prognozy mówią o wzroście PKB w zbliżającym się roku, a różnice dotyczą jedynie wielkości tego wzrostu – w okolicy 2 procent czy też bliżej 1÷1,5%.

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
5Od WydawcyJan Dejapdf
Obserwując polską gospodarkę, nastroje wśród przedsiębiorców, zwłaszcza tych z sektora budowlanego, trudno nie zauważyć stanu niepewności w obliczu zbliżającej się przyszłości. Nikt nie kwestionuje faktu, że czeka nas spowolnienie w gospodarce, spadek nastrojów konsumenckich. Pozostają jedynie dwa pytania: jak głębokie będzie to spowolnienie i jak długie? Właściwie wszyscy są dość zgodni – najtrudniejszy będzie rok 2013 i jest nadzieja, że „odbicie” pojawi się dość szybko, bo już w 2014 roku. Takie są również ostatnie opinie ministra finansów, wskazujące, że kontynuacja programu budowy infrastruktury w Polsce, wejście w nową perspektywę budżetową UE stwarzają realną szansę skrócenia fazy spowolnienia w polskiej gospodarce. Cały czas należy pamiętać także o tym, że nie tylko nam jest trudniej. Marna to wprawdzie pociecha, ale nasi sąsiedzi – bliżsi i dalsi – borykają się z problemami znacznie poważniejszymi niż nasze. W naszej sytuacji pocieszające jest to, że praktycznie wszystkie prognozy mówią o wzroście PKB w zbliżającym się roku, a różnice dotyczą jedynie wielkości tego wzrostu – w okolicy 2 procent czy też bliżej 1÷1,5%. Hamuje gospodarka, hamuje jedno z jej kół zamachowych w ostatnich latach, czyli budownictwo, nie dziwi więc spowolnienie w branży cementowej. Byliśmy zdecydowanie większymi optymistami na początku roku – po rekordowym roku 2011 (18,7 mln ton) mieliśmy nadzieję na wynik zbliżony do 17 mln ton. Znane powszechnie turbulencje na rynku budowlanym i ogólna sytuacja ekonomiczna w całej gospodarce powodują, że dzisiaj korygujemy swoje plany i mówimy o rocznym wyniku zbliżonym do 16 mln ton, a może nawet o kilkaset tys. ton mniejszym. Można by przewrotnie powiedzieć, że „wycięcie” ze statystyk zupełnie nietypowego roku 2011 pozwoliłoby mówić o roku 2012 jako dobrym. Przypomnę tylko, że rok 2010 zakończyliśmy wynikiem – 15,4 mln ton sprzedanego cementu. Życie jest jednak bardziej złożone – łatwo przyzwyczajamy się do dobrego i z trudem przychodzi nam akceptować gorszy wynik. Trzeba być jednak realistą i zmagając się z rzeczywistością, trzeźwo oceniać szanse w przyszłości. W tej sytuacji, uwzględniając wszystkie uwarunkowania wspomniane wcześniej, przymierzając się do oszacowania rynku cementowego w roku 2013, należy oczekiwać ponownego spadku. Wydaje się, że poziom zbliżony do 15 mln ton jest dość realną wielkością. Duże znaczenie dla polskiego budownictwa, a właściwie dla całej gospodarki, mogą mieć ostatnie zapowiedzi rządu dotyczące planów intensyfikacji działań w obszarze infrastruktury. My w swojej codziennej pracy, a szczególnie w ostatnich dwóch tygodniach, koncentrowaliśmy się na podsumowaniu Dni Betonu 2012. W zgodnej opinii, udało się całemu środowisku wykreować przedsięwzięcie o skali wykraczającej poza oczekiwania sprzed kilkunastu lat. Rosnąca liczba uczestników – 775 osób w ostatniej edycji – zwiększający się udział firm z sektora budowlanego, wiele ciekawych referatów, dwie interesujące debaty i kilka innych wydarzeń towarzyszących daje pewne wyobrażenie o skali konferencji. Kto jeszcze dwa lata temu przypuszczał, że pomysł z konkursem „Power Concrete” tak pięknie się rozwinie? Jeszcze na początku września zastanawialiśmy się, czy „wypali” pomysł z warsztatami na temat monitorowania stanu konstrukcji. Kto był, to widział, kto nie był, niech posłucha opinii uczestników – jedno i drugie wydarzenie bardzo „ubogaciły” tegoroczne Dni Betonu. Na koniec rzecz bez precedensu – profesor Adam Neville w Wiśle! Ta światowa ikona technologii betonu, z piękną życiową historią, uświetniła swoją obecnością całe wydarzenie. Piąte wydanie książki „Właściwości betonu” rozchodziło się w Wiśle jak ciepłe bułki, a Profesor z niesłabnącą energią wpisywał do niej swoje dedykacje. Tak jak chyba wszyscy, odczuwałem ogromne wzruszenie w chwili wręczania profesorowi Adamowi Neville’owi prestiżowej Nagrody Dni Betonu, naszego „betonowego Oskara”. Drodzy Czytelnicy, mam nadzieję, że to, co przygotowaliśmy w zespole redakcyjnym do kolejnego wydania kwartalnika BTA, będzie odpowiadało Waszym oczekiwaniom. Po kilku ankietach czytelniczych staramy się utrzymywać w miarę stabilny układ pisma, dostarczając ważnych informacji technologicznych, ogólnobudowlanych, architektonicznych i drogowych. Jak zawsze, pamiętamy o prognozach rynkowych – tym razem nawet dwóch autorów – oraz o najważniejszych wydarzeniach pozostających w bliskiej relacji z sektorem cementowo-betonowym. Mając nadzieję na Państwa czytelniczą satysfakcję, zapraszam do lektury.  
6DNI BETONU 2012: wiedza w pigułce i wielkie spotkaniaPiotr Piestrzyńskipdf
 - To największa konferencja z obszaru budownictwa w Polsce, drugiej takiej nie ma. Spotkanie daje możliwość analizowania przekrojowego różnych zagadnień dotyczących budownictwa, niekoniecznie związanych wyłącznie z betonem - oceniał prof. Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Tadeusz Wasąg z MC Bauchemie dodał: - Dni Betonu to najważniejszy punkt w kalendarzu, to wiedza, nowości, zaprezentowanie własnej firmy, nauczenie się czegoś nowego, spotkanie środowiska, które żyje tym, co my - betonem. Z udziałem prawie 800 osób od 8 do 10 października 2012 r. odbyła się w Wiśle VII Konferencja Dnie Betonu.
12Inwestor, projektant, producent, wykonawca - zamklęty krągDawid Hajok, piepdf
Jakość przestrzeni ulega stopniowemu pogorszeniu. Realizacja inwestycji publicznych przychodzi nam z coraz większym trudem. Gdzie podziały się czasy, kiedy po budowie nie biegali prawnicy, tylko ludzie, którym zależało na tym samym?
14Mobilność to nasza specjalnośćDawid Hajokpdf
Nowym rozwiązaniem w dziedzinie węzłów betoniarskich firmy Arcen jest model EXPRESS. - Węzeł powstał w odpowiedzi na oczekiwania polskiego klienta i potrzeby rynku, który poszukiwał węzła o mniejszej wydajności, stosunkowo niewielkich gabarytach, dużej mobilności oraz szybkości montażu - tłumaczy Michał Charchut z Arcen Polska Sp. z o.o..
1643 MPa - cel został osiągniętyPiotr Piestrzyńskipdf
Odczuwam wielką satysfakcję, tym bardziej, że pierwszy raz uczestniczę w Dniach Betonu. To ogromny sukces dla mnie i dla firmy. Lepiej już się nie da, dlatego mam nadzieję, że za dwa lata sukces uda się powtórzyć - mówi Łukasz Duda, technolog Chryso Polska, zdobywca pierwszego miejsca w finale konkursu Power Concrete 2012, który 8 października 2012 r. odbył się podczas konferencji Dni Betonu w Wiśle. Próbki betonu przygotowane przez Łukasza Dudę osiągnęły zadaną przez jury średnią wytrzymałość na ściskanie 43 MPa. Zwycięzca wyjechał z Wisły z czekiem na 7,5 tys. zł.
18Gospodarka a budownictwo polskie do 2015 rokuPiotr Piestrzyńskipdf
Jeżeli firmy budowlane w Polsce chcą zmian przepisów prawa, muszą stworzyć silne lobby, które będzie o to zabiegało w parlamencie. Może kongres budownictwa? zmiany przepisów można przeprowadzić nawet w ciągu kilku tygodni, co pokazały chociażby przykłady ustawy o dopalaczach. Nie ulega wątpliwości, że Polska weszła w okres spowolnienia gospodarczego. Światełkiem w tunelu mogą być zapowiadane inwestycje w energetyce i na kolei. PKB prognozowane na 2012 rok wyniesie 2,4% a na 2013 rok - 2,2%. Eksperci mówią o odbiciu najwcześniej w 2014 lub 2015 roku. O tym, jak będzie wyglądała gospodarka i budownictwo do 2015 roku, debatowali eksperci: Adrian Furgalski, Andrzej Sadowski, Marcin Peterlik i Marek Wielgo. Debata odbyła się 9 października 2012 r. podczas drugiego dnia konferencji Dni Betonu.
20Piąte wydanie "biblii betonu"Piepdf
Premiera polskiej edycji V wydania "Właściwości betonu" prof. Adama Neville\'a odbyła się 8 października 2012 r. w Wiśle i była jednym z wydarzeń pierwszego dnia konferencji Dni Betonu. Wydawcą jest oficyna Polski Cement należąca do Stowarzyszenia Producentów Cementu.
21Uczestnicy konferencji o perspektywach budownictwa Piepdf
Przedstawiam wyniki ankiety przeprowadzonej wśród prawie 800 uczestników konferencji Dni Betonu. Jej prezentacja odbyła się na zakończenie debaty pt. "Gospodarka a budownictwo polskie do 2015 roku"
22Słabo w gospodarce, słabo w budownictwieMarcin Peterlikpdf
Obecnie nikt nie ma już wątpliwości, że nasza gospodarka weszła w okres słabej koniunktury. Pogorszenie widoczne od pewnego czasu coraz częściej w wielu wskaźnikach odnoszących się do bieżącej sytuacji zostało potwierdzone danymi GUS na temat wzrostu gospodarczego w drugim kwartale. Okazało się, że PKB wzrósł w tym czasie o 2,4 procent, co negatywnie zaskoczyło większość analityków, którzy spodziewali się co prawda, że wzrost w drugim kwartale zwolni, ale zwolni jedynie do poziomu około 3 procent. Wyniki gospodarki w drugim kwartale oznaczają, że pod koniec roku wzrost najprawdopodobniej spadnie poniżej 2 procent, a w całym roku raczej nie uda się osiągnąć zaplanowanego przez rząd wzrostu na poziomie 2,5 procent. W warunkach wzrostu PKB rzędu 2 procent nie można oczywiście jeszcze mówić o recesji, ale termin "poważne spowolnienie" jest już jak najbardziej uzasadniony.
24Prognozy produkcji budowlano-montażowej w PolsceSzymon Jungiewiczpdf
Po tym, jak od 2005 r. niemal nieprzerwanie występowały wzrosty na rynku budowlanym, dane z 2012 r. wskazują na rozpoczęcie korekty. Podstawowe pytanie brzmi: jak głęboka ona będzie i jak długo potrwa? To, że w dłuższej perspektywie rynek powróci do tendencji wzrostowej, jest wysoce prawdopodobne, zależy jednak przede wszystkim od uchwalenia korzystnego dla Polski budżetu unijnego na lata 2014-2020.
28Budowanie miasta papieskiegoPaweł Pięciakpdf
Słyszałem to na własne uszy, ktoś przechodzący zobaczył zza ogrodzenia białe słupy podcienia elewacji i się dziwił, że da się wykonać w dzisiejszych czasach takie wielkie filary z jednego kamienia - mówi architekt Andrzej Mikulski.
34Dom w sposób cichy obecnyPaweł Pięciakpdf
Z chęci odizolowania się od mało inspirującego i chaotycznego sąsiedztwa powstał w Wilanowie dom jednorodzinny, który wyróżniono w XV edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.
36Budynki przemysłowe: tanie, pragmatyczne, mało znanePaweł Pięciakpdf
Nie jest łatwo zrealizować wartościową architekturę przemysłową, zbyt wiele czynników działa w kierunku minimalizacji kosztów, nietrwałości struktury obiektu, ograniczenia jego wartości estetycznej. Nieprzypadkowo budownictwo przemysłowe nie jest ulubionym obiektem dla fotografów i czasopism architektonicznych, a szerszej publiczności jest właściwie nieznane. Tym większa satysfakcja, gdy udaje się zbudować rzecz wartościową, również z betonem jako podstawowym materiałem. Hala przemysłowa w Świdnicy autorstwa pracowni Lewicki-Łatak otrzymała wyróżnienie w XV konkursie "Polski Cement w Architekturze"
38Prawdziwy image betonuMaria Misiągiewiczpdf
XIII edycja dorocznego ogólnopolskiego Konkursu - Architektura Betonowa.
40Rozwój konstrukcji i technologii nawierzchni betonowych w PolsceAntoni Szydłopdf
Pojawienie się kryzysu energetycznego w gospodarce światowej, w tym również i polskiej, w połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku spowodowało zainteresowanie administracji drogowej nawierzchniami betonowymi. Zainteresowanie to zostało spotęgowane zwłaszcza wtedy, gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zaobserwowano nagminne zjawisko powstawania kolein w nawierzchniach asfaltowych, spowodowane m.in. zwiększającym się obciążeniem osi pojazdów jak i wzrostem intensywności ruchu.
46O sukcesach i porażkachPiepdf
Rok 2012 przejdzie do historii polskiego drogownictwa. Nigdy wcześniej nie oddano do użytku tylu odcinków dróg ekspresowych, autostrad i obwodnic miast. Jednocześnie nigdy wcześniej inwestycje drogowe nie kojarzyły się tak mocno z problemami firm je realizujących. O sukcesach i porażkach dotyczących polskiego drogownictwa obradowało ponad 300 osób na Kongresie Drogowym, który 3 października 2012 r. odbył się w Warszawie. – Pierwszym wnioskiem kongresu powinno być wezwanie do wdrożenia współpracy środowiska – mówili uczestnicy debat. Partnerem merytorycznym kongresu było Stowarzyszenie Producentów Cementu.
47Powiaty walczą o pieniądze na drogiPiotr Piestrzyńskipdf
Powiaty w Polsce nie mają pieniędzy na inwestycje drogowe. – Obecnie drogi krajowe mamy coraz lepsze, drogi wojewódzkie również modernizowane w oparciu o środki pomocowe Unii Europejskiej, natomiast drogi powiatowe, trzecie co do ważności, kręgosłup powiatów, są traktowane po macoszemu – mówi Bernard Bednorz, starosta bieruńsko-lędziński. Powiaty chciałyby budować trwałe drogi betonowe. – Nieprawdą jest, że drogi betonowe są za drogie. Dzisiaj poważny inwestor powinien się zastanowić, czy robić remont drogi poprzez wykonanie kolejnej nakładki, która za kilka lat zostanie zniszczona, czy też zrobić drogę z betonu raz a dobrze.
48Drogi betonowe dla gminnej infrastrukturyPiepdf
Budowa dróg betonowych to przyszłość dla gminnych inwestycji infrastrukturalnych – mówił wicemarszałek województwa lubelskiego dr Jacek Sobczak podczas konferencji „Drogi Betonowe”, która 13 września 2012 r. odbyła się w Lublinie. W spotkaniu zorganizowanym przez Cemex Polska wzięli udział przedstawiciele władz wojewódzkich, samorządów terytorialnych oraz firm wykonawczych.
49Potrzeba 280 mld złotychPiepdf
– Wszystkie potrzeby we wszystkich sektorach, we wszystkich gałęziach transportu są określone dzisiaj na kwotę około 280 mld zł. Takich pieniędzy nie będziemy mieli w najbliższych latach. Musimy sfinansować ze środków europejskich te projekty, które są nam najbardziej potrzebne – powiedziała wiceminister transportu Patrycja Wolińska-Bartkiewicz podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury, które odbyło się 27 września 2012 r. Potrzeby są. Tymczasem wykonawcy dróg biją na alarm, że w 2013 roku nie będzie nowych przetargów na drogi krajowe i autostrady. Rok 2013 zapowiada się rokiem stagnacji w drogownictwie. Zdaniem Tomasza Rudnickiego, zastępcy dyrektora generalnego dróg krajowych i autostrad, w 2013 roku zostanie rozpisany przetarg na największy projekt infrastrukturalny w Europie – betonowy odcinek A1 Tuszyn – Pyrzowice o długości 180 km.
50Domieszki do betonów układanych pod wodąElżbieta Horszczarukpdf
Współczesne betony układane pod wodą, zwane w literaturze technicznej betonami podwodnymi (ang. underwater concrete, UWC), z uwagi na specyfikę środowiska, w którym są stosowane, oraz technologię betonowania konstrukcji powinny posiadać cechy zbliżone
do tych, jakie posiadają betony samozagęszczalne. Powinny również charakteryzować się dużą spójnością oraz odpornością na wypłukiwanie zaczynu cementowego podczas układania mieszanki betonowej pod wodą.
52Superkret i problemy w stolicyDawid Hajokpdf
Realizacja centralnej części II linii metra w Warszawie jest jedną z największych i najbardziej wyczekiwanych inwestycji infrastrukturalnych w stolicy. Każdego dnia nowym odcinkiem metra będzie mogło podróżować blisko 22,5 tys. pasażerów. Póki co jednak budowa podziemnej kolei dwóm milionom mieszkańców Warszawy dostarcza samych problemów.
56Kanał Panamski XXI w.Dawid Hajokpdf
Olbrzymi plac budowy widać z kosmosu. Ta inwestycja poraża nie tylko swoim ogromem, tu wielkie są także liczby. Do produkcji nowych śluz w ponad 11-km rowie potrzeba 5,5 mln m sześc. betonu. Projekt na miarę XXI w. dwukrotnie zwiększy przepustowość jednego z największych kanałów świata.
58Zbiornik w Świnnej Porębie coraz bliżejDawid Hajokpdf
Ponad 19 mln zł będzie kosztowała budowa 3,4 km wałów przeciwpowodziowych na zbiorniku wodnym Świnna Poręba w Zembrzycach. Jest to jeden z końcowych etapów realizacji inwestycji, która ciągnie się od 1986 r.
60Podziemna aktywność MAPEIKrzysztof Poganpdf
Rozwiązania MAPEI w budownictwie podziemnym to od lat zdobywane na całym świecie doświadczenie. Zespół doradców technicznych wyspecjalizowanych w pracach podziemnych (UTT – Underground Technology Team) opracowuje rozwiązania pomocne przy drążeniu tuneli oraz dostosowuje je do bieżących warunków na każdej budowie. Aktualnie MAPEI Polska angażuje się intensywnie w jedną z najważniejszych budów realizowanych w Polsce – prace przy II linii warszawskiego metra. Współpraca doradców technicznych zespołu linii budowlanej MAPEI Polska oraz zespołu UTT z MAPEI S.p.A owocuje coraz to nowymi rozwiązaniami stosowanymi przez konsorcjum AGP Metro Polska odpowiedzialnym za tę budowę.
62Trwałość betonu w budownictwie drogowo-mostowymGrażyna Bundyra-Oraczpdf
„Istnieje także pewien gatunek pyłu, który dzięki przyrodzonym właściwościom wytwarza rzeczy godne podziwu. Występuje on w okolicy Bajów i na gruntach municypiów leżących dookoła Wezuwiusza. Proszek ten zmieszany z wapnem i łamanym kamieniem nie tylko zapewnia trwałość wszystkich budowli, lecz nawet użyty przy budowie grobli w morzu twardnieje pod wodą.”
Witruwiusz
65Przełom w hydroizolacji konstrukcji betonowychDawid Hajokpdf
SikaProof®A to nowoczesna propozycja firmy Sika Poland. Innowacyjna technologia izolacji przeciwwilgociowych i przeciwwodnych, przeznaczona dla betonowych konstrukcji podziemnych, pozwala uniknąć awarii wynikających z wadliwego stosowania tradycyjnych rozwiązań hydroizolacyjnych.
66Beton samozagęszczalny jako alternatywa dla tradycyjnej technologii wukonywania fundamentów w budownictwie indywidualnymMarek Jarzębowskipdf
Rozpatrując beton samozagęszczalny w kategoriach geopolitycznych, palmę pierwszeństwa opracowania koncepcji tego kompozytu należy przyznać Japonii. Wskazanie błędów wykonawczych jako podstawowej przyczyny niedostatecznej trwałości konstrukcji betonowych oraz brak perspektyw szybkiej poprawy status quo legły u podstaw zapotrzebowania na nowe rozwiązanie materiałowe (Okamura 1986). Zespół naukowców z Uniwersytetu w Tokio skupił się na przeniesieniu odpowiedzialności za poprawne zagęszczenie mieszanki betonowej z ekip wykonawczych na inherentne właściwości betonu. Choć prototyp nowego kompozytu opracowano w 1988 r. pod nazwą „High Performance Concrete”, już wkrótce (z racji analogii do równolegle rozwijanej koncepcji betonu wysokowartościowego – HPC) autorzy sprecyzowali jego właściwości pod określeniem „Self-Compacting Concrete”.
70Właściwości cementów portlandzkich wieloskładnikowych CEM II/B-M z udziałem popiołu lotnego wapiennegoWojciech Drożdżpdf
Stosowanie w szerszym zakresie dodatków mineralnych, zastępujących klinkier, jest jednym ze sposobów ograniczenia emisji CO2 w produkcji cementu. Coroczny informator, publikowany przez Stowarzyszenie Producentów Cementu, pokazuje systematyczny wzrost udziału w krajowym rynku cementów z dużą ilością dodatków mineralnych (CEM II ÷ CEM V). Są one dostępne na rynku we wszystkich klasach wytrzymałości. Najpowszechniej stosowanymi dodatkami mineralnym do cementu są: granulowany żużel wielkopiecowy (S), popiół lotny krzemionkowy (V) i wapień (L, LL). Norma PN-EN 197-1:2012 swoim zakresem obejmuje także popiół lotny wapienny (W). W Polsce ten rodzaj popiołu lotnego powstaje w procesie spalania węgla brunatnego, w ilości ok. 5 mln ton na rok. Dotychczas nie był on stosowany w krajowym przemyśle cementowym. Główną przyczyną tej sytuacji był brak badań naukowych oraz niewielkie doświadczenie w jego stosowaniu. W Europie jest on wykorzystywany do produkcji cementu w Bośni i Hercegowinie oraz w Estonii. Ten rodzaj popiołu lotnego nie jest znormalizowany w Europie jako dodatek typu II w składzie betonu, w odróżnieniu od rozwiązań obowiązujących w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie
74Domieszki hydrofobowe w produkcji wyrobów wibroprasowanychArkadiusz Ignerowiczpdf
Na rynku domieszek chemicznych pojawiają się coraz nowsze rozwiązania przeznaczone dla producentów wyrobów wibroprasowanych. Przedmiotem artykułu są domieszki hydrofobowe, ich właściwości, klasyfikacja oraz metody badań ich skuteczności. Jednym ze sposobów zabezpieczania wyrobów betonowych przed niekorzystnym oddziaływaniem warunków atmosferycznych, a tym samym zwiększania ich trwałości, jest hydrofobizacja.
78MAPEI świętuje 100-lecie Górki CementDawid Hajokpdf
W tym roku Górka Cement obchodzi swoje setne urodziny. Z tej okazji 7 września właściciele, pracownicy i kontrahenci firmy spotkali się, aby wspólnie uczcić wiek istnienia trzebińskiej cementowni. Dla firmy MAPEI, właściciela zakładu, uroczystość zbiegła się z obchodami kilku ważnych wydarzeń w historii włoskiego koncernu.