Wydanie 4(56)/2011

issue-cover
Pięknymi, słonecznymi dniami kończy się tegoroczny październik, jakby chciał nam dodać otuchy w tym politycznie i ekonomicznie nerwowym czasie. Powoli stygną wyborcze i powyborcze emocje w Polsce; jeszcze kilka tygodni i będziemy mieć (chyba) nowy-stary rząd, co nie zdarzyło się dotąd w III RP. To poważne wyzwanie dla rządzących, gdyż problemów nie ubywa, a wręcz przeciwnie ? pojawiają się nowe, z którymi przyjdzie się zmierzyć. Nasze wyniki gospodarcze wciąż budzą szacunek w Europie, ale wzmagająca się kolejna fala kryzysu finansowego może być dla nas znacznie bardziej dokuczliwa niż poprzednia. Z wielkim trudem cała Unia Europejska, a w szczególności państwa strefy euro osiągnęły konieczne porozumienie mające służyć obronie gospodarki europejskiej przed kryzysem. Przy okazji, warto zauważyć, że coraz poważniejszą rolę w stabilizowaniu gospodarki europejskiej mogą odgrywać Chiny.

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
3Od WydawcyJan Dejapdf
Pięknymi, słonecznymi dniami kończy się tegoroczny październik, jakby chciał nam dodać otuchy w tym politycznie i ekonomicznie nerwowym czasie. Powoli stygną wyborcze i powyborcze emocje w Polsce; jeszcze kilka tygodni i będziemy mieć (chyba) nowy-stary rząd, co nie zdarzyło się dotąd w III RP. To poważne wyzwanie dla rządzących, gdyż problemów nie ubywa, a wręcz przeciwnie ? pojawiają się nowe, z którymi przyjdzie się zmierzyć. Nasze wyniki gospodarcze wciąż budzą szacunek w Europie, ale wzmagająca się kolejna fala kryzysu finansowego może być dla nas znacznie bardziej dokuczliwa niż poprzednia. Z wielkim trudem cała Unia Europejska, a w szczególności państwa strefy euro osiągnęły konieczne porozumienie mające służyć obronie gospodarki europejskiej przed kryzysem. Przy okazji, warto zauważyć, że coraz poważniejszą rolę w stabilizowaniu gospodarki europejskiej mogą odgrywać Chiny. Jak już wspomniałem, Polska dobrze prezentuje się na tle Europy, choćby z 4%-owym przyrostem PKB. Założenia budżetowe na rok 2012 są również ambitne, ale w tym przypadku pojawia się wiele głosów, które studzą optymizm, wskazując, że taki poziom wzrostu jest mało realny. Ostrożniejszy od rządu w swoich prognozach jest choćby Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową ? patrz tekst Marcina Peterlika. Pożyjemy ? zobaczymy. Parokrotnie już pisałem o tym, jak trudno prognozować ?konsumpcję? cementu czy rozwój rynku budowlanego. Tegoroczne wyniki zaskakują wszystkich; proszę wskazać analityka rynku, który w styczniu 2011 roku przewidział 21-procentowy wzrost zużycia cementu w Polsce po pierwszych trzech kwartałach roku! Dzisiaj wydaje się wręcz pewne, że rok 2011 zakończymy sprzedażą na poziomie około 18 mln ton. Z umiarkowanym optymizmem patrzymy także na kolejny rok. Polska się buduje i wyniki sprzedaży cementu jednoznacznie to potwierdzają. Oczywistą sprawą jest fakt, że motorem tego wzrostu zużycia cementu jest infrastruktura. Nigdy dotąd nie dysponowaliśmy takimi środkami finansowymi na projekty drogowe. Z satysfakcją mogę powiedzieć, że znacząca część nowych autostrad i dróg ekspresowych ma lub będzie mieć nawierzchnie z betonu cementowego. Beton nareszcie doczekał się należnego miejsca wśród rozwiązań technicznych polskiego drogownictwa. Tak, już za kilka tygodni, na przełomie listopada i grudnia, pomkniemy pięknym, nowym betonowym odcinkiem autostrady A2 na trasie Nowy Tomyśl ? Świecko. Na innych kierunkach ? np. A1 i S8 ? także za jakiś czas będziemy podróżować po trwałych i bezpiecznych nawierzchniach betonowych. Ale infrastruktura to nie tylko drogi. To także w coraz większym stopniu linie kolejowe. Na szczęście, choć z dużym poślizgiem, także tutaj coś się zmienia. To prawda, że pomstujemy, podróżując dzisiaj z Krakowa do Warszawy o godzinę dłużej niż kilka lat temu, a o podróży na trasie Warszawa ? Gdańsk nawet nie wspomnę, ale trwające przebudowy sieci już za kilka lat mają nas przybliżyć do standardów europejskich. Zachęcam Państwa do zapoznania się z interesującym tekstem autorów z Politechniki Krakowskiej, którzy kompleksowo przedstawiają zamierzenia inwestycyjne w polskiej sieci kolejowej. Infrastruktura to wreszcie także ochrona środowiska ? oczyszczalnie ścieków czy też cała gospodarka wodna. Wszystkich tych obszarów nie można wyobrazić sobie bez cementu, bez betonu. Na tych potrzebach fundujemy swój optymizm w ocenie perspektyw polskiego budownictwa.Szanowni Państwo, przygotowując ten numer kwartalnika, staliśmy przed nie lada problemem związanym z koniecznością dokonania wyboru tekstów z bardzo licznej grupy ważnych i interesujących materiałów przygotowanych przez zespół redakcyjny i współpracujących z nami autorów. Mam nadzieję, że dobrze Państwo ocenicie nasz wybór, czyli teksty, które ostatecznie znalazły się w bieżącym wydaniu kwartalnika.Mam wrażenie, że ciekawe informacje znajdą u nas wszyscy, którzy szukają czegoś na temat perspektyw rozwojowych rynku budowlanego, w innej części pisma ? fani dobrej architektury, czy też dróg betonowych, a w jeszcze innej ? ci, którzy na co dzień parają się technologią.Jak zwykle, pismo nasze wzmacniają teksty i prezentacje wielu firm, których materiały, technologie i rozwiązania techniczne decydują o dzisiejszym obrazie polskiego budownictwa.Na zakończenie smaczki szczególne. Wszystkim tym, którzy zastanawiają się nad efektem cieplarnianym i wątpliwą rolą CO2 w tym zjawisku, polecam arcyciekawy tekst profesora Wiesława Kurdowskiego. I wreszcie ? uwaga na oszustów! Tak, na naszym rynku można znaleźć ?cementy? zawierające 73% popiołu lotnego. Z tymi patologiami walczymy w naszej kampanii ?Pewny Cement?.Miłej i interesującej lektury życzy cała Redakcja i Jan Deja
6Rok 2011 i perspektywy kolejnych latMarcin Sadowskipdf
W najbliższym czasie zostaną rozstrzygnięte zaplanowane przetargi na budowę nowych bloków energetycznych, co spowoduje, że sektor energetyczny wybije się na wiodącego dostawcę zleceń dla firm budowlanych - mówi Konrad Jaskóła, prezes zarządu Polimex-Mostostal SA.
8Nadchodzą trudniejsze czasyMarcin Peterlikpdf
Najbardziej gorącym tematem w mediach stała się ostatnimi czasy problematyka gospodarcza. Trudno się temu dziwić, skoro Unia Europejska stoi na skraju najpoważniejszego chyba kryzysu gospodarczego w swojej historii, a najczarniejsze scenariusze, o których do niedawna nie wypadało nawet wspominać, stają się obecnie przedmiotem rozważań poważnych analityków.
10Budownictwo mieszkaniowe: odreagowanie kryzysu czy długotrwałe ożywienie?Szymon Jungiewiczpdf
Po okresie znacznego spowolnienia, które miało miejsce w 2009 r. i na początku 2010 r., sygnały płynące z rynku budownictwa mieszkaniowego w I połowie 2011 r. świadczyły o ożywieniu w branży mieszkaniowej. Miesiące letnie, jak i wrzesień, przyniosły jednak powiew pesymizmu związanego z niepokojącymi informacjami płynącymi z gospodarki światowej, szczególnie nt. problemów fiskalnych państw strefy euro. Jak w świetle obecnie obserwowanych danych statystycznych i zachowań inwestorów rysuje się zatem przyszła sytuacja w segmencie budownictwa mieszkaniowego?
12Oszustwo klimatyczneprof. Wiesław Kurdowskipdf
W roku 2010 Oficyna ?Plon? wydała książkę Claude?a All?gre pod intrygującym tytułem: ?Oszustwo klimatyczne lub fałszywa ekologia?. Książka napisana jest w formie wywiadu z wybitnym francuskim ekologiem Dominikiem Montvalonem, co znacznie podnosi jej wartość. Autor stawia bowiem temu ekspertowi, doskonale zorientowanemu w zagadnieniach ekologicznych, wiele pytań poruszających zagadnienia, które nurtują społeczeństwa wszystkich państw, szczególnie europejskich, które podpisały tak zwany Protokół z Kyoto. Zobowiązuje on te państwa do sukcesywnego zmniejszania emisji CO2 przez przemysł i to w dosyć szybkim tempie. Jest to niezwykle ważny problem, bowiem wiąże się on bezpośrednio z rozwojem gospodarczym wielu krajów, szczególnie tych, które znajdują się na dosyć niskim poziomie, na przykład afrykańskich.
16Racjonalizm i poetyka architektury betonowejprof. dr hab. inż. arch. Maria Misiągiewiczpdf
Dwa sposoby prezentacji - racjonalny i metaforyczny, traktowane nie jako konflikt, lecz konkurencja form współczesnych - są od lat widoczne w konkursie organizowanym przez Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej Instytut Projektowania Architektonicznego i Stowarzyszenie Producentów Cementu. 17 października 2011 roku ogłoszono wyniki XII Edycji Dorocznego Ogólnopolskiego Konkursu - Architektura Betonowa 2011.
18Znaczenie drobniejszych rzeczyPaweł Pięciakpdf
Gliwiccy architekci z pracowni NXD na chwilę wrócili do szkolnych czasów. Zaprojektowali pawilon wejściowy do budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach, której absolwentami są szef zespołu Krzysztof Zalewski i jego dwaj współpracownicy. Za tę kameralną realizację otrzymali wyróżnienie w XIV edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.
20W kierunku wyciszeniaPaweł Pięciakpdf
"Staram się myśleć o środowisku i energii, ale zaczynam od kategorii podstawowych, jak lokalizacja domu, ustawienie względem stron świata. To już dużo daje" mówi warszawski architekt Mirosław Jednacz, który wśród swoich osiągnięć ma m.in. II nagrodę w konkursie Polski Cement w Architekturze.
24Etyka betonowego brutalizmudr inż. arch. Marcin Charciarekpdf
Od stu lat, awangarda architektoniczna nie zamierza wprowadzić harmonii i kontynuuje burzenie porządku. Wiara w to, że beton jest "kamieniem współczesności", i może być chropawy lub nieszlifowany, z fakturą naturalną odcisku szalunku, stała się w XX wieku nagle sprawą etyki, a nie tylko estetyki.
30Gaudí i jego barcelońskie majstersztyki - cz.1dr inż. Zdzisław B. Kohutekpdf
Stolica dumnej Katalonii to nie tylko słynny stadion Camp Nou, na którym rozgrywa swoje mecze piłkarskie F.C. Barcelona. To miasto morza i gór, z burzliwą historią, bogate w zabytki, dziś znowu aktywne kulturą, pełne życia i fantazji. Ale to także miasto, nad którym unosi się duch Antoniego Gaudiego, wybitnego architekta ? wizjonera, który zaskarbił sobie uznanie świata i zasłużył na miejsce w panteonie Wielkich. Jego zmaterializowane pomysły, jak np. Casa Vicens, Casa Battló, Parc Güell, La Pedrera czy budowana do tej pory świątynia Sagrada Familia, są wizytówką Barcelony po dzień dzisiejszy i pozostaną nią na zawsze. Czy gdyby Gaudí żył, budowałby z betonu?
36Sustainability - droga do budownictwa zrównoważonegoDawid Hajokpdf
Słoweński polityk i ekonomista Janez Potocnik, były minister oraz obecny komisarz Unii Europejskiej ds. środowiska naturalnego, wyraźnie podkreśla, że instytucje samorządów lokalnych zostaną niebawem zobligowane przez UE do podejmowania działań, które niosą za sobą udowodnioną wartość dla rozwoju zrównoważonego ? zauważają przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego (PLGBC).
38Przegląd stanu infrastruktury korytarzy kolejowych w Polscemgr inż. Łukasz Franek, mgr inż. Sabina Puławskapdf
Jednym ze skojarzeń związanych z polskimi kolejami jest ?beton?, słowo używane jako określenie mniej lub bardziej zidentyfikowanej grupy osób, która wstrzymuje reformy tej instytucji. Podchodząc do tematu bardziej poważnie, zapomina się jednak o szerokim wykorzystaniu tego materiału w modernizacji infrastruktury liniowej oraz punktowej.
44Superkret wydrąży tunele pod WarszawąDawid Hajokpdf
Centralny odcinek II linii warszawskiego metra będzie liczył 6,1 km. W ramach całego projektu powstanie siedem stacji, dwie komory zawracania, łącznik między pierwszą i drugą linią, wspólna stacja dla obu nitek oraz 600-metrowy odcinek biegnący pod dnem Wisły. Oba równoległe tunele II linii wiercone będą w technologii TBM typu EPB, umożliwiającej drążenie na obszarach wysoko zurbanizowanych.
48Pół betonowej "ósemki" będzie gotowe na EuroPiotr Piestrzyńskipdf
Umowy na realizację czterech kolejnych odcinków betonowej drogi ekspresowej S8 na terenie województwa łódzkiego podpisała 5 października 2011 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi. Budowa 33,5 km drogi o nawierzchni betonowej będzie kosztowała prawie 1,6 mld złotych i zakończy się w grudniu 2013 roku. Na Euro 2012 będzie dostępna betonowa "ósemka" od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy z województwem mazowieckim.
50Szary i kolorowy beton w Czarnym DunajcuPiotr Piestrzyńskipdf
Chodniki i obrzeża z betonu na ulicach Czarnego Dunajca skończyła układać 30 października 2011 r. tarnowska firma Wes-Bud. - Najtrudniejsze warunki do pracy mieliśmy na przełomie lipca i sierpnia, kiedy bez przerwy lało, i od połowy października, kiedy chwyciły mrozy ? mówi Michał Żurek z Wes-Budu, nadzorujący układanie betonu. Antoni Chlebek, kierownik Referatu Budownictwa i Gospodarki Komunalnej Urzędu Gminy w Czarnym Dunajcu, już przygotowuje projekt kolejnych betonowych chodników, z Koniówki do Chochołowa. Ich realizacja rozpocznie się w 2012 roku.
51Zastosowanie mikrosfer jako alternatywna metoda napowietrzania betonudr inż. Agnieszka Molendowska, dr hab. inż. Jerzy Wawrzeńczykpdf
Podstawowym warunkiem uzyskania mrozoodporności betonu zawierającego znaczną ilość dodatków mineralnych jest zapewnienie poprawnego napowietrzenia. Postulat ten ujęty jest w normie EN 206-1 [15], gdzie dla klas XF2÷XF4 zaleca się wprowadzenie do mieszanki betonowej minimum 4% powietrza. Uzyskanie zalecanej objętości powietrza nie jest, niestety, warunkiem wystarczającym dla uzyskania mrozoodporności.
58Wymagania jakościowe stawiane składnikom betonu drogowegoDanuta Bebłacz, Zbigniew Giergicznypdf
Beton jest nowoczesnym i konkurencyjnym wobec asfaltu materiałem do wykonywania nawierzchni dróg. W niniejszym artykule uwaga zostanie skupiona na właściwym doborze składników do produkcji betonu na nawierzchnie drogowe.
64Marketing zamiast rzetelnej informacji technicznej na ważny tematPaweł Bałospdf
Komentarz do artykułu -Porównanie w praktyce cementów z dodatkami mineralnymi i cementu portlandzkiego CEM I i 32,5 R? z numeru 3/2011
66Beton licowy - przedsięwzięcie zespołowePiotr Dzięgielewskipdf
Beton licowy cieszy się od wielu lat rosnącą popularnością, zainteresowaniem i uznaniem. Mimo wzlotów i upadków, koncepcja tworzenia widocznych powierzchni betonu o zdefiniowanej estetyce, niewymagającej dodatkowych warstw wykończeniowych, zyskuje sobie coraz więcej zwolenników. Jednak aby osiągnąć sukces i móc pochwalić się obiektem z betonu architektonicznego, podziwianym przez współczesnych i potomnych za jego styl i jakość wykonania, trzeba przede wszystkim dokładnie zdefiniować, co rozumie się pod tym pojęciem.
70Światowy beton komórkowyPiotr Piestrzyńskipdf
Goście z 32 krajów i pięciu kontynentów wzięli udział w V Międzynarodowej Konferencji Autoklawizowanego Betonu Komórkowego, która w dniach 14- 17 września 2011 r. odbywała się w Bydgoszczy.
70Potwierdziliśmy pozycję lideraPiotr Piestrzyńskipdf
Goście z 32 krajów i pięciu kontynentów wzięli udział w V Międzynarodowej Konferencji Autoklawizowanego Betonu Komórkowego, która w dniach 14- 17 września 2011 r. odbywała się w Bydgoszczy.
73„Pewny Cement”: Nie kupuj kota w worku!Dawid Hajokpdf
Rynek materiałów budowlanych otwiera dziś przed inwestorami ogromne możliwości związane z wyborem technologii i materiałów. Zasadniczym czynnikiem decydującym o wyborze produktów pozostaje jednak ich jakość. Nierzadko jednak rozpoznanie w porę materiału gorszego lub niepewnego jest niewykonalne, o czym boleśnie przekonał się właściciel Zakładu Budowlanego Krzysztof Gouda ze Świeszyna.
76EMAS w Warciepiepdf
Dariusz Gawlak, prezes zarządu Cementowni Warta SA, otrzymał 29 września 2011 r. Certyfikat EMAS z rąk Kazimierza Perka, regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Łodzi. Był to pierwszy dokument EMAS w zakładach przemysłu cementowego w Polsce.
76Cemex ma pierwszy w branży raport zrównoważonego rozwoju, a cementownia Chełm certyfikat EMASpiepdf
Dariusz Gawlak, prezes zarządu Cementowni Warta SA, otrzymał 29 września 2011 r. Certyfikat EMAS z rąk Kazimierza Perka, regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Łodzi. Był to pierwszy dokument EMAS w zakładach przemysłu cementowego w Polsce.
78Trwałość betonu w nawierzchniach drogowychpdf
Na rynku wydawniczym pojawiła się nowa monografia "Trwałość betonu w nawierzchniach drogowych. Wpływ mikrostruktury, projektowanie materiałowe, diagnostyka" autorstwa Michała A. Glinickiego. Monografia przedstawia problematykę trwałości betonu w nawierzchniach drogowych i prefabrykatach konstrukcyjnych narażonych na oddziaływania mechaniczne, klimatyczne oraz zabiegi zimowego utrzymania. Beton w nawierzchniach drogowych to rozwiązanie techniczne, które w ostatnich latach nabiera szczególnego znaczenia, choćby ze względu na rosnące obciążenie najważniejszych ciągów transportu kołowego. Kilkudziesięcioletnie doświadczenia, głównie niemieckie i amerykańskie, stworzyły podstawy do upowszechnienia tej technologii.
78Spojrzenie w przyszłośćBożena Środapdf
Międzynarodowa Konferencja Techniczna Cemtech 2011 odbyła się 25-28 września 2011 r. w Warszawie. Zdaniem Leonarda Palki, przewodniczącego Stowarzyszenia Producentów Cementu, powinna się ona przyczynić do wypracowania nowych koncepcji i idei dla naszego przemysłu na przyszłość.