Jesień 2008 roku może, niestety, na trwałe zagościć na kartach światowej historii gospodarczej. Już od roku pojawiały się sygnały, które można było interpretować jako oznaki zbliżającego się kryzysu finansowego. Napompowany do granic wytrzymałości balon finansowy zaczął niebezpiecznie ?syczeć? na rynku kredytów hipotecznych w USA, a we wrześniu i październiku tego roku ze zdwojoną siłą dokuczył Europie i innym gospodarkom. Upadające banki, które ? wydawało się ? nigdy nie mogą upaść, wielkie banki wymagające interwencji państwa, indeksy giełdowe szukające dna, gazety, w których tradycyjnie polityczne pierwsze strony poświęcane są finansom, to dzisiejsze realia.Należy mieć nadzieję, że nie pojawią się najgorsi z doradców ? nadmierna nerwowość i panika.
Jesień 2008 roku może, niestety, na trwałe zagościć na kartach światowej historii gospodarczej. Już od roku pojawiały się sygnały, które można było interpretować jako oznaki zbliżającego się kryzysu finansowego. Napompowany do granic wytrzymałości balon finansowy zaczął niebezpiecznie ?syczeć? na rynku kredytów hipotecznych w USA, a we wrześniu i październiku tego roku ze zdwojoną siłą dokuczył Europie i innym gospodarkom. Upadające banki, które ? wydawało się ? nigdy nie mogą upaść, wielkie banki wymagające interwencji państwa, indeksy giełdowe szukające dna, gazety, w których tradycyjnie polityczne pierwsze strony poświęcane są finansom, to dzisiejsze realia.Należy mieć nadzieję, że nie pojawią się najgorsi z doradców ? nadmierna nerwowość i panika.
Nie ma nadziei na to, że na tym wzburzonym ogólnoświatowym oceanie Polska będzie spokojną wyspą powszechnej szczęśliwości. Faktem jest, że kondycja naszej gospodarki jest niezła, wskaźniki makroekonomiczne trzech pierwszych kwartałów bardzo przyzwoite, ale naiwnością byłoby zakładanie, że nie odczujemy skutków światowego kryzysu finansowego. Pozostaje tylko sarkastyczna konstatacja, że spijamy piwo, przy warzeniu którego nas praktycznie nie było.
Ekonomiści zgodnie twierdzą, że musimy liczyć się ze spowolnieniem w naszej gospodarce, ale dzisiaj zadaniem pierwszoplanowym jest praca nad zminimalizowaniem niekorzystnych zjawisk. Przez kilka ostatnich lat cieszyliśmy się bardzo dobrymi wynikami naszej gospodarki, zauważalnym wzrostem nakładów inwestycyjnych, przekładających się m.in. na dynamiczny rozwój produkcji budowlano-montażowej. Nasze potrzeby w tym zakresie nie zniknęły, są ambitne plany inwestycyjne oraz znacząca część środków i byłoby fatalnie, gdyby kryzys finansowy zmusił nas do ich zrewidowania.
Pozostając przy kwestiach globalnych, nie mogę powstrzymać się przed krótkim komentarzem do tzw. pakietu klimatyczno-energetycznego. Nie wchodząc w spór o to, czy rzeczywiście emisja CO2 jest odpowiedzialna za obserwowane ocieplenie klimatu ? przypomnę, że są opinie bardzo poważnych autorytetów kwestionujące taką zależność ? musimy zdawać sobie sprawę z faktu, że jesteśmy w przeddzień podejmowania kluczowych decyzji w tym zakresie. Zajęci październikowym sporem samolotowo-krzesłowym, nie wszyscy zauważyliśmy, że w trakcie brukselskiego szczytu UE naszemu rządowi udało się dyplomatycznie odzyskać inicjatywę w kwestii kształtu pakietu klimatyczno-energetycznego. Ta regulacja zawiera bardzo wiele ważnych haseł, co do których nie ma wątpliwości. Wszyscy powinniśmy być zaangażowani w zwiększanie efektywności energetycznej wszelkich procesów produkcyjnych, ograniczanie strat energii, czy też poszukiwanie nowych rozwiązań gwarantujących możliwie największą sprawność procesów pozyskiwania energii. Ogromne wątpliwości, zresztą nie tylko w Polsce, budzi jednak sprawa zakupu na aukcjach uprawnień do emisji CO2. Polski rząd proponuje łagodniejsze sposoby dojścia do pełnego aukcjoningu dla naszej energetyki opartej na wysokoemisyjnym (CO2) węglu oraz wspólnie np. z Niemcami i Włochami zwraca uwagę na problem tzw. carbon leakage w branżach o dużym zapotrzebowaniu na energię. Ten problem ?wycieku węgla? poza Europę jest szczególnie ważny dla sektora cementowego. Są w tej chwili bardzo poważne opracowania, które wskazują, że konieczność płacenia przez cementownie za uprawnienie do emisji 1 tony CO2 na poziomie 23 euro uczyni produkcję klinkieru w Polsce całkowicie nieopłacalną. Podobne zagrożenie występuje w całej Europie, i można wręcz mówić o niebezpieczeństwie ?wyprowadzenia? produkcji klinkieru z Europy do Azji, czy też Afryki. A chyba nie o to chodzi w mądrym i zrównoważonym rozwoju naszego kraju i kontynentu!
Pisząc o tych ważnych kwestiach, ciągle jeszcze jestem myślami w Wiśle, na Dniach Betonu. 742 uczestników, wiele bardzo dobrych referatów, dyskusji oficjalnych i tych równie ważnych kuluarowych, piękna pogoda to najkrótszy komentarz do tego ważnego wydarzenia.
Podsumowując konferencję w Wiśle prezes Andrzej Balcerek zaprosił wszystkich na kolejne Dni Betonu w 2010. Już dziś warto w kalendarzu zaznaczyć 11-13 października 2010 roku, żeby spotkać się i podyskutować o tym ?co nowego w betonie??.
Dzisiaj nietypowo ? ani słowa o zawartości pisma. Mam jednak nadzieję, że nie zawiodą się Państwo tym co w ?środku?.
Z życzeniami miłej lektury
Str. | Tytuł | Autor | |
---|---|---|---|
5 | Od Wydawcy | Jan Deja | |
Jesień 2008 roku może, niestety, na trwałe zagościć na kartach światowej historii gospodarczej. Już od roku pojawiały się sygnały, które można było interpretować jako oznaki zbliżającego się kryzysu finansowego. Napompowany do granic wytrzymałości balon finansowy zaczął niebezpiecznie ?syczeć? na rynku kredytów hipotecznych w USA, a we wrześniu i październiku tego roku ze zdwojoną siłą dokuczył Europie i innym gospodarkom. Upadające banki, które ? wydawało się ? nigdy nie mogą upaść, wielkie banki wymagające interwencji państwa, indeksy giełdowe szukające dna, gazety, w których tradycyjnie polityczne pierwsze strony poświęcane są finansom, to dzisiejsze realia.Należy mieć nadzieję, że nie pojawią się najgorsi z doradców ? nadmierna nerwowość i panika. Nie ma nadziei na to, że na tym wzburzonym ogólnoświatowym oceanie Polska będzie spokojną wyspą powszechnej szczęśliwości. Faktem jest, że kondycja naszej gospodarki jest niezła, wskaźniki makroekonomiczne trzech pierwszych kwartałów bardzo przyzwoite, ale naiwnością byłoby zakładanie, że nie odczujemy skutków światowego kryzysu finansowego. Pozostaje tylko sarkastyczna konstatacja, że spijamy piwo, przy warzeniu którego nas praktycznie nie było. Ekonomiści zgodnie twierdzą, że musimy liczyć się ze spowolnieniem w naszej gospodarce, ale dzisiaj zadaniem pierwszoplanowym jest praca nad zminimalizowaniem niekorzystnych zjawisk. Przez kilka ostatnich lat cieszyliśmy się bardzo dobrymi wynikami naszej gospodarki, zauważalnym wzrostem nakładów inwestycyjnych, przekładających się m.in. na dynamiczny rozwój produkcji budowlano-montażowej. Nasze potrzeby w tym zakresie nie zniknęły, są ambitne plany inwestycyjne oraz znacząca część środków i byłoby fatalnie, gdyby kryzys finansowy zmusił nas do ich zrewidowania. Pozostając przy kwestiach globalnych, nie mogę powstrzymać się przed krótkim komentarzem do tzw. pakietu klimatyczno-energetycznego. Nie wchodząc w spór o to, czy rzeczywiście emisja CO2 jest odpowiedzialna za obserwowane ocieplenie klimatu ? przypomnę, że są opinie bardzo poważnych autorytetów kwestionujące taką zależność ? musimy zdawać sobie sprawę z faktu, że jesteśmy w przeddzień podejmowania kluczowych decyzji w tym zakresie. Zajęci październikowym sporem samolotowo-krzesłowym, nie wszyscy zauważyliśmy, że w trakcie brukselskiego szczytu UE naszemu rządowi udało się dyplomatycznie odzyskać inicjatywę w kwestii kształtu pakietu klimatyczno-energetycznego. Ta regulacja zawiera bardzo wiele ważnych haseł, co do których nie ma wątpliwości. Wszyscy powinniśmy być zaangażowani w zwiększanie efektywności energetycznej wszelkich procesów produkcyjnych, ograniczanie strat energii, czy też poszukiwanie nowych rozwiązań gwarantujących możliwie największą sprawność procesów pozyskiwania energii. Ogromne wątpliwości, zresztą nie tylko w Polsce, budzi jednak sprawa zakupu na aukcjach uprawnień do emisji CO2. Polski rząd proponuje łagodniejsze sposoby dojścia do pełnego aukcjoningu dla naszej energetyki opartej na wysokoemisyjnym (CO2) węglu oraz wspólnie np. z Niemcami i Włochami zwraca uwagę na problem tzw. carbon leakage w branżach o dużym zapotrzebowaniu na energię. Ten problem ?wycieku węgla? poza Europę jest szczególnie ważny dla sektora cementowego. Są w tej chwili bardzo poważne opracowania, które wskazują, że konieczność płacenia przez cementownie za uprawnienie do emisji 1 tony CO2 na poziomie 23 euro uczyni produkcję klinkieru w Polsce całkowicie nieopłacalną. Podobne zagrożenie występuje w całej Europie, i można wręcz mówić o niebezpieczeństwie ?wyprowadzenia? produkcji klinkieru z Europy do Azji, czy też Afryki. A chyba nie o to chodzi w mądrym i zrównoważonym rozwoju naszego kraju i kontynentu! Pisząc o tych ważnych kwestiach, ciągle jeszcze jestem myślami w Wiśle, na Dniach Betonu. 742 uczestników, wiele bardzo dobrych referatów, dyskusji oficjalnych i tych równie ważnych kuluarowych, piękna pogoda to najkrótszy komentarz do tego ważnego wydarzenia. Podsumowując konferencję w Wiśle prezes Andrzej Balcerek zaprosił wszystkich na kolejne Dni Betonu w 2010. Już dziś warto w kalendarzu zaznaczyć 11-13 października 2010 roku, żeby spotkać się i podyskutować o tym ?co nowego w betonie??. Dzisiaj nietypowo ? ani słowa o zawartości pisma. Mam jednak nadzieję, że nie zawiodą się Państwo tym co w ?środku?. Z życzeniami miłej lektury | |||
6 | Dni Betonu 2008: modelowy przykład współpracy nauki i gospodarki | Piotr Piestrzyński | |
? Konieczne jest traktowanie betonu towarowego jako wyrobu budowlanego. Prowadzimy działania, które pozwolą na szybkie wprowadzenie tego rozwiązania do polskiego porządku prawnego ? mówił Olgierd Dziekoński, wiceminister infrastruktury, podczas otwarcia piątej konferencji Dni Betonu, która od 13 do 15 października odbywała się w hotelu Gołębiewski w Wiśle. W konferencji wzięła udział rekordowa liczba 742 uczestników reprezentujących świat nauki i biznesu. ? Trudno użyć innego określenia: konferencja była świetna ? podsumował prof. Lech Czarnecki. | |||
10 | 50 lat doświadczenia w transporcie, 5 lat w golfie | is | |
CEMET SA obchodzi w tym roku jubileusz 50-lecia działalności. Takim wynikiem mogą się pochwalić obecnie tylko nieliczne przedsiębiorstwa. | |||
12 | Nadal jest dobrze | Marcin Peterlik | |
Zgodnie z oczekiwaniami, w drugim kwartale bieżącego roku wzrost gospodarczy był nieco wolniejszy niż w pierwszym kwartale. Według danych GUS, produkt krajowy brutto zwiększył się w okresie od kwietnia do czerwca o 5,8 procent w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego. Wynik ten był nieco lepszy od oczekiwań większości analityków ? np. IBnGR szacował wzrost w drugim kwartale na poziomie 5,7 procent. Wzrost, choć nieco wolniejszy niż w pierwszych trzech miesiącach roku (wówczas było 6,1 proc.), należy uznać za zadowalający ? jest to w końcu przyrost niemal 6-procentowy. | |||
14 | Arcen ? życiowa pasja | Adam Karbowski | |
? Praca powinna być czymś więcej niż źródłem dochodu. I chciałbym, żeby ludzie pracowali z pasją, mając poczucie, że robią coś więcej niż zarabianie pieniędzy; żeby wykonując pracę, mieli satysfakcję, że robią coś dla innych i że są komuś potrzebni ? mówi Israel Barbosa Pinho ? prezes Arcen Polska Sp. z o.o. | |||
16 | Perspektywy rozwoju rynku biurowego w Polsce | Szymon Jungiewicz | |
Rok 2008 jest kolejnym w okresie prosperity na krajowym rynku powierzchni biurowych. Mimo widma kryzysu na rynkach światowych, podstawy rozwoju krajowej gospodarki wydają się być stabilne. Płynący do Polski strumień bezpośrednich inwestycji zagranicznych (szacunki na 2008 r. mówią o kwocie 15,5 mld euro) i funduszy UE oraz wzrost nakładów inwestycyjnych w polskich przedsiębiorstwach przemawia za dalszym wzrostem popytu na nowoczesne powierzchnie biurowe. Dużemu zapotrzebowaniu od kilku lat bezskutecznie próbuje sprostać rosnąca podaż w postaci kolejnych biurowych inwestycji oddawanych do użytku. To z kolei powoduje wzrost zainteresowania rodzimych i zagranicznych inwestorów (zwłaszcza funduszy inwestycyjnych) tym segmentem rynku. | |||
18 | Rynek pracy w branży budowlanej | Bartosz Ormanty | |
Od 2004 roku branża budowlana przeżywa okres prawdziwego prosperity. Z roku na rok rosła liczba wydanych pozwoleń na budowę ? począwszy od 162.623 w 2004 roku aż do 230.138 w roku ubiegłym. Oznaczało to wzrost koniunktury dla wszystkich firm w jakikolwiek sposób powiązanych z tą gałęzią przemysłu. Co więcej, branża budowlana jest dobrym indykatorem sytuacji gospodarki. Wszelkiego rodzaju surowce sprzedawały się od razu po wyjściu z produkcji, a niektóre nawet zanim jeszcze fizycznie zaistniały. Jednak zarówno w naturze jak i na rynku nic nie ginie ? i tak, gdy placów budowy przybywało w postępie niemal geometrycznym, to brakować zaczęło pracowników, którzy byliby w stanie podołać zrealizowaniu zobowiązań. | |||
20 | Jak sześciu młodych twórców przekroczyło granice | Biuro Konkursu Architektura Betonowa 2008 | |
Wyniki IX edycji dorocznego ogólnopolskiego konkursu ?Architektura Betonowa ? Akademicka nagroda za najlepszą pracę dyplomową roku 2008? są już znane. 28 października jury nagrodziło sześć z dwudziestu prac, które napłynęły na konkurs. | |||
22 | Nowy rozdział w rozwoju | Dyckerhoff Polska | |
Obecnie obie firmy ? Dyckerhoff AG i Buzzi Unicem ? rozpoczęły wdrażanie wspólnego wizerunku łączącego różne kultury i doświadczenia oraz kreującego nową tożsamość wizualną podkreślającą spójną strategię wszystkich przedsiębiorstw grupy. Nowe logo Dyckerhoff Polska Sp. z o.o. odzwierciedla przynależność do międzynarodowej grupy, stanowi deklarację jedności i tożsamości z koncernem. | |||
24 | 5 dni z architekturą betonową ? ?Ostatni fotel? | Piotr Piestrzyński, Marcin Charciarek | |
W dniach 22-26 września 2008 r. na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej oraz na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej odbyła się III edycja Warsztatów Studenckich ?Architektura Betonowa?. Temat warsztatów jednoznacznie określił połączenie materii i znaczenia ukrytego pod nazwą ?Ostatni fotel ? pomnik rzeczy architektonicznej?. Organizatorem warsztatów był promotor technologii betonowych Stowarzyszenie Producentów Cementu. Pomysł warsztatów wyszedł od opiekuna merytorycznego prof. Dariusza Kozłowskiego. W warsztatach wzięło udział 25 studentów z wydziałów architektury Politechniki Poznańskiej, Politechniki Krakowskiej, Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej, Wydziału Rzeźby Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie. | |||
26 | Zafascynowany ciągłością | Paweł Pięciak | |
Kiedyś się uważało, że budynki są budowane na wieczność, potem, że muszą stać sto, sto pięćdziesiąt lat, a w chwili obecnej mówi się, że powinny wytrzymać do ostatniej raty kredytowej. Jest jakieś dziwne przyspieszenie ? uważa warszawski architekt Jerzy Bogusławski. | |||
30 | Domy epoki monolitu | Marcin Charciarek | |
Domy prywatne, choć ukryte przed spojrzeniem niepowołanego widza, z pełną mocą odkrywają prawdę o niezwykłym betonowym tworzywie, materiale i formie. | |||
34 | O autostradach betonowych na przykładzie A4 | Piotr Piestrzyński | |
Prawdopodobnie w lipcu 2009 roku zostanie oddany do użytku betonowy odcinek autostrady A4 Zgorzelec ? Krzyżowa o długości 51,4 km. O tym odcinku autostrady oraz o innych autostradach i drogach betonowych dyskutowano podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej ?Nowoczesne technologie budowy i utrzymania nawierzchni betonowych?, która w dniach 1-3 października 2008 roku odbyła się w Karczowiskach k. Legnicy. | |||
36 | Ponad 100 km autostrady A2 powstanie z betonu | pie | |
Podpisaniem umowy na budowę i eksploatację autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl ? Świecko zakończyły się 30 sierpnia 2008 r. negocjacje pomiędzy stroną publiczną oraz spółką Autostrada Wielkopolska. Zgodnie z umową, ponad 100 km autostrady będzie miało nawierzchnię betonową i powstanie do końca 2011 roku. Odcinek autostrady A2 będzie najdłuższym odcinkiem autostradowym w Polsce posiadającym betonową nawierzchnię. | |||
37 | Czeskie vozovky z betonu | Zdzisław Kohutek | |
Vozovka to po czesku nawierzchnia drogowa ? górna warstwa, po której bezpośrednio toczą się koła samochodów. Większość autostrad i dróg szybkiego ruchu w Czechach ma nawierzchnie betonowe, bowiem dotychczasowe doświadczenia z eksploatacji potwierdzają ich większą trwałość oraz lepszy komfort jazdy. Czechy są krajem o powierzchni nieco ponad 78.850 km2. Według danych ŘSD z 2007 r. sieć autostrad liczy tu 633 km, z 711 mostami o długości łącznej 37.452 m, 403 podjazdami o długości łącznej 2173 m i sześcioma tunelami o długości łącznej 6244 m. Sieć tę uzupełnia 329 km dróg szybkiego ruchu. W Republice Czeskiej na 1 km2 przypada 0,70 km nowoczesnej drogi. Ten wskaźnik plasuje ją w czołówce krajów europejskich. | |||
40 | Samorząd powinien trzymać rękę na pulsie | Piotr Piestrzyński | |
? Czy warto inwestować w lokalne drogi o nawierzchniach betonowych? Warto. Raz wybudowana droga nie będzie wymagała kosztów naprawy przez kolejnych kilkadziesiąt lat. Tylko od waszych decyzji zależy, po jakie technologie sięgnięcie ? tłumaczył samorządowcom Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC). We wrześniu 2008 r. zakończyła się druga tura szkoleń o lokalnych drogach betonowych, którą dla przedstawicieli samorządów zorganizowało Stowarzyszenie Producentów Cementu. | |||
42 | Wszystko zaczęło się od drogi Wołkowiany ? Dębowy Las | Grzegorz Kijowski | |
? Pomysł na budowę drogi betonowej wziął się stąd, że koleżanka złożyła wniosek do ZPORR-u i otrzymała dofinansowanie na budowę drogi Wołkowiany ? Dębowy Las. Tam podpatrzyliśmy, jak się ją robi. Zobaczyliśmy, że to nie jest takie trudne, i postanowiliśmy spróbować ? mówi Waldemar Moliński, specjalista ds. inwestycji i remontów w gminie Żmudź. | |||
44 | O jakości, trwałości i przyszłości nawierzchni betonowych | red | |
Konferencja poświęcona tematyce betonowych nawierzchni drogowych odbyła się w dniach 17-21 sierpnia 2008 r. w San Francisco | |||
46 | Wiadukt podwieszony z betonu sprężonego nad autostradą A4 w Wykrotach | Jan Biliszczuk, Jerzy Onysyk, Wojciech Barcik, Mariusz Sułkowski, Przemysław Prabucki | |
Wiadukt WD-22 zaprojektowano w związku z budową autostrady A4 na odcinku Zgorzelec ? Krzywa. Przy projektowaniu wiaduktu przyjęto założenie, że ma to być obiekt typu landmark, o charakterystycznym ukształtowaniu. Obiekt przeprowadza DK nr 94 nad projektowaną autostradą A4. Kąt przecięcia osi obiektu z osią autostrady wynosi 38,36?. Długość wiaduktu jest równa 90,75 m, natomiast szerokość użytkowa wynosi 12,00 m. Projektowe obciążenie użytkowe odpowiada klasie A wg PN-85/S-10030. Aby zredukować koszty budowy wysokich nasypów na dojazdach, zdecydowano się na zastosowanie ustroju dwuprzęsłowego podwieszonego do pylonu usytuowanego w pasie rozdziału. Dwubelkowy ustrój nośny zaprojektowano z betonu sprężonego. Wolno stojące pylony stalowe ukształtowane w postaci litery V zamocowano w cokołach żelbetowych usytuowanych w pasie rozdziału autostrady. Konstrukcja nośna to dwuprzęsłowy, podwieszony ustrój ciągły, z pomostem z betonu sprężonego, o rozpiętościach teoretycznych przęseł 45,47 + 45,28 m. Niweleta na obiekcie, zarówno w płaszczyźnie pionowej jak i poziomej, wpisana jest w łuki kołowe o promieniach odpowiednio 10000 m i 11000 m. | |||
50 | Nowa inicjatywa Chryso | Adam Karbowski | |
Chryso Polska działa na polskim rynku od czerwca 2000 roku. Jako ?ośmiolatek?, możemy pochwalić się wieloma sukcesami. Prawie dokładnie w dniu ósmych urodzin zainicjowaliśmy działalność Centrum Technologicznego Chryso ? mówi Jacek Błoński, dyrektor Chryso Polska. ? Centrum Technologiczne Chryso (CTC) ma spełniać trzy podstawowe funkcje. Po pierwsze, ma pomagać nam wewnętrznie w dokładnym poznawaniu naszych produktów. Po drugie, ma być pierwszym miejscem ?aplikacji? nowych domieszek Chryso na rynku polskim. A wreszcie, ma spełniać rolę laboratorium pomocniczego w działalności naszych klientów ? dodaje Jacek Błoński. | |||
52 | Naprawy i ochrona konstrukcji betonowych w świetle norm europejskich | Lech Czarnecki, Paweł Łukowski | |
Budowla, której zdolność do prawidłowego spełniania założonych funkcji uległa pogorszeniu, wymaga przeprowadzenia naprawy. Oznacza to zbiór działań mających na celu przywrócenie obiektowi właściwego stanu użytkowania. Jeżeli konieczne jest odtworzenie całkowicie lub w znacznym stopniu zniszczonego obiektu, mamy do czynienia z rekonstrukcją. Przystosowanie konstrukcji do nowych warunków użytkowania wymaga modernizacji, a w przypadku zwiększonych obciążeń ? wzmocnienia. | |||
56 | Jak oswoić mróz | Jan Deja, Zbigniew Pilch | |
? Mróz jest dużym kłopotem dla betonu. Problem ten dobrze widać na przykładach obiektów mostowych. Mosty przechodzą przez wiele cykli zamrażania i odmrażania. Ich konstrukcja bardzo łatwo się podgrzewa i ochładza, wystarczy trochę słońca czy zimny wiatr. Ten sam beton w nawierzchni drogowej zachowuje się zupełnie inaczej ? uważa prof. Jerzy Wawrzeńczyk z Politechniki Świętokrzyskiej. Rozmawiają z nim Jan Deja i Zbigniew Pilch. | |||
60 | Beton ? szare płuca świata? | Grzegorz Krechowiecki | |
Jedną z doskonale znanych właściwości betonu jest proces karbonatyzacji. Polega on na wtórnej karbonatyzacji powierzchni betonu przy obecności wody i CO2. W chwili obecnej dostępne są już wyniki badań, które szacują, że w wyniku karbonatyzacji poprzez powierzchnię betonu, która ma styczność z powietrzem atmosferycznym podczas całego cyklu życia konstrukcji (50-70 lat), beton może wchłonąć minimum 10-15% ilości CO2, która została wyemitowana podczas produkcji cementu użytego do jego wytworzenia. | |||
62 | Wpływ dodatku popiołu lotnego krzemionkowego z różną zawartością części palnych na właściwości cementu | Albin Garbacik, Tomasz Baran | |
Zawartość części palnych w popiele lotnym krzemionkowym, dodatku pucolanowym do cementu i aktywnym dodatku typu II do betonu, ma, jak podkreśla obszerna literatura przedmiotu, istotny wpływ na właściwości cementu oraz cechy użytkowe betonu, kształtujące trwałość konstrukcji betonowych. Problem nadmiernej zawartości węgla w popiołach nabiera znaczenia w świetle nowych zapisów norm określających wymagania dla popiołu lotnego krzemionkowego jako składnika cementu i betonu. | |||
66 | Domy jednorodzinne z prefabrykatów betonowych | Katarzyna Chęcińska | |
Prefabrykacja betonowych elementów z przeznaczeniem dla budownictwa mieszkaniowego przechodziła swój renesans po roku 1970. Wówczas na terenie Polski powstały wielkie zakłady produkcyjne nazywane wielkimi ?fabrykami domów?, które ? w oparciu o typowe projekty i systemy technologiczne ? na masową skalę i wedle potrzeb produkowały prefabrykaty betonowe. Z nich stawiane były następnie osiedla mieszkaniowe. Okres zmiany ustroju, w wyniku którego inwestor prywatny zastąpił inwestora ?anonimowego?, zmusił ?fabryki domów? do zmiany kierunku działalności w sektorze budowlanym. Niektóre z nich przekwalifikowały się na produkcję innego typu asortymentu prefabrykacji betonowej ? jak chociażby wielkogabarytowych elementów na potrzeby budownictwa przemysłowego. Wciąż duży potencjał prefabrykacji betonowej i możliwości w zastosowaniu nowoczesnych systemów montażowych i połączeń w budownictwie otwierają na nowo drzwi przed przedsiębiorstwami prefabrykacji betonowej dla potrzeb budownictwa mieszkalnego, w tym również domów jednorodzinnych. | |||
69 | Most przez Bałtyk. R?dby ? Puttgarden | Wojciech Roszak | |
Po długich dyskusjach i negocjacjach 3 września 2008 zostało podpisane przez ministrów komunikacji Danii i Niemiec porozumienie w sprawie przeprawy drogowo-kolejowej przez cieśninę Fehmarn na Bałtyku. Budowa mostu łączącego duńską miejscowość R?dby z niemieckim Puttgarden stanowić będzie najkrótsze połączenie drogowe Skandynawii poprzez Bałtyk z Europą. | |||
72 | Zakłady Magnezytowe ROPCZYCE SA dla przemysłu cementowego | Małgorzata Szymaszek, Jurek Piech, Jacek Piątek | |
Przemysł cementowy jest jednym z ważniejszych konsumentów materiałów ogniotrwałych. Różne metody produkcji klinkieru cementowego, zmiany w technologii jego wytwarzania mające na celu intensyfikację przebiegu procesu oraz zwiększenie wydajności, a także, coraz powszechniejsze, wykorzystywanie instalacji pieców obrotowych do utylizacji surowców i paliw alternatywnych, pociągające za sobą zaostrzenie warunków pracy ich wyłożeń, stwarzają stosowanym w nich materiałom ogniotrwałym coraz wyższe i zróżnicowane wymagania jakościowe. Dotyczy to zwłaszcza wysokotemperaturowych stref pieców, w których wyłożenie zużywa się najszybciej, powodując, że na strefy te przypada 70÷80% wszystkich napraw wyłożenia. We współcześnie pracujących piecach obrotowych na wyłożenie tych stref stosowane są głównie zasadowe wyroby ogniotrwałe, jedyne, które tym warunkom mogą sprostać. | |||
74 | Ich sukces tkwi w profesjonalizmie | Piotr Piestrzyński | |
Dzień Otwartych Drzwi Cementowni Ożarów oraz jej trzydziestolecie obchodzono 13 września 2008 roku. Mimo bardzo chłodnej i kapryśnej aury, na stadionie Alitu Ożarów było niezwykle gorąco. | |||
76 | Inwestor pyta | Redakcja | |
77 | Nowości oficyny wydawniczej Polski Cement | ||
?Cementy wieloskładnikowe w budownictwie? Sławomir Chłądzyński, Albin Garbacik; ?Betony ultrawysokowartościowe ? właściwości, technologie, zastosowania? Józef Jasiczak, Agnieszka Wdowska, Tomasz Rudnicki | |||
78 | BETOCRETE C-17 (BV) | Michał Oleksik | |
Pierwsza na rynku ciekła domieszka do krystalicznego uszczelniania betonu, która nie powoduje segregacji składników i bardzo łatwo pozwala na uzyskanie homogenicznej mieszanki betonowej. |