ad

Wydanie 4(32)/2005

issue-cover
Kończy się najdłuższa w historii Polski kampania wyborcza. Ludzie są wyraźnie zmęczeni straszeniem, populizmem, ?brzydkimi? chwytami. Pozostało kilkadziesiąt godzin do ostatecznego rozstrzygnięcia w rozgrywce prezydenckiej, tysiące oczu patrzą na nas z billboardów, a pierwsze sejmowe gry skutecznie zniechęcają do polityki. Miejmy nadzieję, że niedzielne decyzje wyborców pozwolą na szybkie ?uprzątnięcie? pola bitwy i stworzą konstrukcję do sprawnego i mądrego rządzenia. Chcę wierzyć, że tak się stanie. Obserwując i analizując nasze życie gospodarcze dostrzegam jednak rzecz bardzo ważną - niezależnie od ?wysiłków? polityków gospodarka stała się już dość odporna na ich ?wyczyny?.
Jesień stawia coraz większe kroki, zima już na horyzoncie - w budownictwie przysłowiowy ?rzut na taśmę? przed końcem roku. Budujący próbują zamknąć przed zimą wznoszone obiekty, fachowcy w cenie, a zdarzy się, że i materiałów braknie (np. pokryć dachowych).

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
3Od WydawcyJan Dejapdf
Kończy się najdłuższa w historii Polski kampania wyborcza. Ludzie są wyraźnie zmęczeni straszeniem, populizmem, ?brzydkimi? chwytami. Pozostało kilkadziesiąt godzin do ostatecznego rozstrzygnięcia w rozgrywce prezydenckiej, tysiące oczu patrzą na nas z billboardów, a pierwsze sejmowe gry skutecznie zniechęcają do polityki. Miejmy nadzieję, że niedzielne decyzje wyborców pozwolą na szybkie ?uprzątnięcie? pola bitwy i stworzą konstrukcję do sprawnego i mądrego rządzenia. Chcę wierzyć, że tak się stanie. Obserwując i analizując nasze życie gospodarcze dostrzegam jednak rzecz bardzo ważną - niezależnie od ?wysiłków? polityków gospodarka stała się już dość odporna na ich ?wyczyny?.
Jesień stawia coraz większe kroki, zima już na horyzoncie - w budownictwie przysłowiowy ?rzut na taśmę? przed końcem roku. Budujący próbują zamknąć przed zimą wznoszone obiekty, fachowcy w cenie, a zdarzy się, że i materiałów braknie (np. pokryć dachowych).Coś wyraźnie drgnęło w budownictwie w trakcie ostatnich kilku miesięcy. Nareszcie wyraźnie lepsze wyniki sprzedaży w wielu segmentach rynku materiałów budowlanych (także w cemencie), więcej zapytań ofertowych, znacznie wzrósł poziom optymizmu w firmach budowlanych. Marcin Peterlik z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową w swoim cyklicznym raporcie kreśli dość optymistyczną prognozę rozwoju inwestycji w najbliższych 2-3 latach. Prognozowane roczne przyrosty nakładów inwestycyjnych na poziomie około 9% - w przypadku spełnienia się prognoz - mogłyby stanowić mocny fundament rozwoju budownictwa.
Dużym wysiłkiem wielu środowisk udało się przeforsować ustawę o zwrocie podatku VAT na materiały budowlane. Zapytaliśmy sześciu poważnych biznesmenów o opinię na temat skutków wprowadzenia tych nowych regulacji - zachęcam do przeczytania ich wypowiedzi.
Jak zwykle znajdą Państwo u nas dużą dawkę ciekawych informacji technologicznych. Kilka tekstów specjalistów z Instytutu Techniki Budowlanej (właśnie minęło 50 lat działalności - gratulujemy!), który od początku swojego istnienia bardzo mocno koncentrował się na problematyce betonowej, z pewnością zaciekawi Czytelników. Kolejne dwa teksty z tej serii ukażą się w następnym numerze kwartalnika.
Beton samooczyszczający się - ten superciekawy tekst dr. Marka Gawlickiego trzeba koniecznie przeczytać! Okazuje się, że już dzisiaj beton może być nowoczesnym, ?inteligentnym? materiałem w wielu ciekawych zastosowaniach.
Pozostając w tym nastroju wchodzimy w obszar architektury. Ciekawa rozmowa o architekturze z prezesem Stowarzyszenia Architektów Polskich Ryszardem Jurkowskim, a dalej piękna wymiana myśli autorów monumentalnego betonowego dzieła na terenie obozu zagłady w Bełżcu, to chyba wystarczająca zachęta do lektury.
Cieszymy się, że spokojnie, ale konsekwentnie beton umacnia swoją pozycję na drogowej mapie Polski - i to zarówno tej autostradowej, jak i gminnej, powiatowej. Relacjonujemy, dla przykładu, prace betonowe z wykorzystaniem techniki ciągłego zbrojenia na fragmencie północnej nitki autostrady między Wrocławiem a Legnicą. Czekamy na rozstrzygnięcia w sprawie betonowej autostrady między Bolesławcem a Zgorzelcem.
Bez wahania można już powiedzieć, że inwestorzy docenili zalety betonu na lokalnych drogach gminnych i powiatowych. Piszemy dzisiaj o udanych inwestycjach w rejonie Opatowa i Krynicy, a już niedługo pospieszymy z relacjami z wielu innych miejsc w całej Polsce.
O trudnych powojennych losach, budowaniu, nauce oraz Izbie Inżynierów Budownictwa rozmawiamy dzisiaj z profesorem Mieczysławem Królem z Politechniki Lubelskiej.
Od kilku miesięcy Stowarzyszeniem Producentów Betonu Towarowego kieruje prezes Witold Kozłowski - warto poczytać o jego spojrzeniu na branżę oraz wizjach działalności stowarzyszenia.
To wszystko oczywiście nie przedstawia pełnej zawartości kwartalnika. Jestem przekonany, że każdy z Czytelników znajdzie jeszcze wiele interesujących tekstów o technice, ciekawych budowach, ludziach i wydarzeniach w branży budowlanej.
Życzę miłej lektury
4Po drugiej stroniePiotr Piestrzyńskipdf
- Gdy spojrzę wstecz, to muszę stwierdzić, że prywatyzacja naszej branży przebiegła programowo, sprawnie i szybko - mówi Andrzej Balcerek, prezes Stowarzyszenia Producentów Cementu. - Odczuliśmy ten pierwszy efekt prywatyzacji. Zaraz na drugi dzień zetknęliśmy się z pojęciem właściciela, własności, innej gospodarności, zarządzania strategicznego, wyznaczania celów. To był efekt natychmiastowy. Wiele musieliśmy pozmieniać w swoich głowach, nauczyć się, by się do tego dostosować.
6Polska gospodarka po drugim kwartale 2005 rokuMarcin Peterlikpdf
Wyniki gospodarki w drugim kwartale były nieco lepsze niż w pierwszych trzech miesiącach, ale nadal kształtowały się poniżej oczekiwań. Tempo wzrostu produktu krajowego brutto - najczęściej używanego syntetycznego wskaźnika koniunktury gospodarczej - wyniosło 2,8 procent. Gospodarka rozwijała się więc szybciej niż w pierwszym kwartale (2,1 proc.), ale znacznie wolniej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. I właśnie szybki, 6-7-procentowy wzrost gospodarczy w pierwszym półroczu 2004 roku jest jedną z podstawowych przyczyn słabych wyników roku bieżącego.
8Degussa - otwarcie zakładuAdam Karbowskipdf
Otwierając nową fabrykę domieszek do betonu, oficjalnie ogłosiliśmy zmianę nazwy - Woermann Polska Sp. z o.o. na Degussa Admixtures Polska Sp. z o.o. Ta podwójna uroczystość została zorganizowana na terenie nowego zakładu, aby zaproszeni goście mogli ?dotknąć? naszych urządzeń i przekonać się, że postawiliśmy na jakość - powiedział Przemysław Gemel, zarządzający polską częścią Degussa, odpowiedzialną za sprzedaż domieszek do betonu.
10Czy zwrot VAT wpłynie na rozwój budownictwa?pdf
Sejm przychylił się do zwrotu podatnikom różnicy pomiędzy 7% a 22% stawką VAT na materiały budowlane. Czy wpłynie to na rozwój budownictwa? Na to pytanie odpowiadali:
Roman Rojek, prezes GRUPY ATLAS,
Mieczysław Soboń, prezes Stowarzyszenia Producentów Betonów,
Krzysztof Kaczan, dyrektor SCHOMBURG-Polska Sp. z o.o.,
Grzegorz Łajca, prezes zarządu LIBET SA,
Wojciech Gątkiewicz, prezes zarządu Lafarge Dachy Sp. z o.o.,
Maciej Marciniak, dyrektor generalny Górażdże Beton.
12Wyróżniona dachówkasabpdf
Na tegorocznych Międzynarodowych Targach Budownictwa w Poznaniu - Budma 2005 firma Lafarge Dachy zaprezentowała nową dachówkę Romańską marki Braas, wykonaną w innowacyjnej technologii Cisar. Miesiąc po premierze została ona wyróżniona medalem na Międzynarodowych Targach Budowlanych Bud-Gryf w Szczecinie.
14Mieszkaniówka na rozdrożuPaweł Pięciakpdf
- Stoimy na styku Wschodu i Zachodu. Jest w nas bizantyjskość, ozdobność, rozrzutność, a z drugiej strony chcemy nawiązywać do zachodniej oszczędności, takiego protestanckiego purytanizmu. Jesteśmy trochę jak Holendrzy czy Niemcy, a trochę jak Rosjanie - mówi architekt Ryszard Jurkowski, od pięciu lat prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich.
17Monument na miarę tragediiPaweł Pięciakpdf
Budowa monumentu na terenie hitlerowskiego obozu zagłady w Bełżcu została zakończona w 2004 roku. Jest to pierwsza w Polsce tego typu nowoczesna realizacja pomnikowa. Pierwsza i zarazem ostatnia. Bełżec był bowiem do zeszłego roku ostatnim miejscem masowej zagłady, które przez kilkadziesiąt powojennych lat nie doczekało się właściwie żadnego upamiętnienia. Obóz zagłady działał tam od marca do grudnia 1942 roku.
20Nowa generacja domieszeksabpdf
CHRYSO POLSKA od kilku lat zajmuje się sprzedażą na naszym rynku domieszek do betonu i cementu. Fakt przynależności do organizacji, która na całym świecie wyznacza kierunki w rozwoju tego asortymentu i niemal co rok wprowadza na rynek innowacyjne rozwiązania, czyni z CHRYSO POLSKA ważnego gracza w polskiej branży budowlanej.
22Na włościach GombrowiczówPiotr Piestrzyńskipdf
Drogę o nawierzchni betonowej zbudowano we wrześniu br. na terenie gminy Ożarów (woj. świętokrzyskie). Odcinek o długości 1165 metrów i szerokości 5 metrów łączy miejscowość Prusy z Przybysławicami leżącymi przy drodze krajowej nr 79. - Tu są lessowe gleby, a na takich tylko droga betonowa zda egzamin - mówi Marcin Majcher, burmistrz Ożarowa. Przed ponad stu laty drogą, którą przykrył betonowy dywanik, poruszali się zapewne przodkowie Witolda Gombrowicza mieszkający w oddalonym o 2 km dworze w Jakubowicach.
23Betonówką po cementpiepdf
Droga betonowa kategorii KR3 o długości kilkuset metrów od września 2005 roku prowadzi do Cementowni Ożarów. To już trzeci w tym roku odcinek drogi betonowej, który powstał z udziałem Grupy Ożarów SA.
24Cechy mieszanki betonowej przeznaczone na posadzki przemysłoweRobert Czołgoszpdf
Mieszanka betonowa z przeznaczeniem na posadzkę powinna być projektowana według specjalnych zasad i winna spełniać wiele wymagań, którym beton towarowy sprostać nie musi. Minimalną klasę wytrzymałości betonu posadzkowego należy określić na poziomie B25 (C20/25) i to nie tylko ze względu na wymaganą wytrzymałość na ściskanie, lecz także z uwagi na konieczność spełnienia innych wymagań, takich jak wodoszczelność czy nasiąkliwość. Najczęściej spotykane obecnie klasy betonów posadzkowych to B25 do B35, aczkolwiek projektanci coraz chętniej sięgają po klasy wyższe. Decydującym jednak parametrem, na który właściwie projektuje się beton posadzkowy, jest jego skurcz. Zapewnienie niskiego skurczu gwarantuje, że na właściwie ułożonym betonie nie pojawią się niepożądane rysy. Zakłada się, że całkowity bezpieczny skurcz dobrze zaprojektowanego i wykonanego betonu posadzkowego nie powinien być większy niż 0,4 mm/mb.
26Kawałek wiecznej nawierzchniPiotr Piestrzyńskipdf
Pokaz wykonawstwa odcinka nawierzchni betonowej o ciągłym zbrojeniu odbył się 11 października 2005 roku na autostradzie A4. - Takie technologie z powodzeniem stosują na swoich autostradach Belgowie, Amerykanie, Anglicy czy Francuzi. Teraz będziemy mogli zobaczyć, jak takie rozwiązanie sprawdzi się u nas. W przyszłości, za ok. 30 lat, można ten odcinek przykryć cienką warstwą bitumiczną i będzie to tzw. wieczna nawierzchnia, jak mówią Amerykanie - tłumaczył prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej.
26Zimowe utrzymanie solą już po 60 dniachpiepdf
Joanna Bajor, zastępca dyrektora GDDKiA Oddział we Wrocławiu: - Betonowy odcinek autostrady A4, który powstał w wyniku pierwszego kontraktu: Wrocław - Wądroże Wielkie (jezdnia południowa - ok. 50 km) przetrwał już dwie zimy i teraz jest normalnie utrzymywany z udziałem soli. Przez pierwszą zimę ten odcinek był utrzymywany wyłącznie piaskiem, zgodnie z Polską Normą. Teraz po zebraniu różnych doświadczeń: niemieckich, belgijskich i francuskich - wiemy, że technologia betonu cementowego tak poszła do przodu, że już po 60 dniach od ułożenia nawierzchni betonowej można ją utrzymywać środkami chemicznymi. Dlatego w tym roku, na nowych odcinkach betonowych już po 60 dniach będziemy stosować sól.
27Mało wykonawców dróg betonowychpiepdf
Małgorzata Jezierska, dyrektor GDDKiA Oddział w Łodzi: - Odcinek drogi krajowej nr 8 Wolbórz - Polichno, który w grudniu 2004 roku został wykonany w technologii betonowej, spisuje się dobrze. Mamy problem jedynie z oznakowaniem grubowarstwowym. Niestety co jakiś czas wyłuszcza się, mimo iż z podłoża było usuwane mleczko cementowe poprzez groszkowanie i piaskowanie. Ale być może aplikacja oznakowania była nieumiejętnie wykonana. Podczas pierwszego sezonu zimowego wykonawca zabronił nam używania na tej nawierzchni soli. Ale już podczas następnej zimy utrzymywaliśmy ten odcinek tak jak inne drogi.
28Bazaltex na długiej prostejAdam Karbowskipdf
Firma Bazaltex postrzegana jest na rynku jako producent szerokiej gamy wysokiej jakości kostki brukowej i elementów małej architektury, a także jako odpowiedzialny partner w biznesie. - Wejście do naszej firmy inwestora strategicznego - koncernu CRH - oznacza większe bezpieczeństwo finansowe dla firmy i jej pracowników oraz daje gwarancję jej dalszego rozwoju. To z kolei oznaczać będzie rozszerzenie asortymentu produkcji, nowe produkty, sprawną logistykę i lepszą obsługę klienta - mówią Stanisław Długoszewski, prezes zarządu i Zbigniew Walas, wiceprezes zarządu Bazaltex Sp. z o.o.
29Kostka brukowa uszlachetnionaredpdf
Dążenie do zaoferowania klientom coraz to nowej gamy wyrobów pozwalających kształtować otoczenie w sposób jak najbardziej zbliżony do natury zaowocowało powstaniem różnych technik obróbki powierzchni kostki brukowej i elementów małej architektury pozwalających dostosować je do wyglądu naturalnego kamienia (marmur, granit, bazalt, piaskowiec, porfir).
30Wyprawa na obiekty mostowe Austrii i SzwajcariiKazimierz Flaga, Tadeusz Rudkapdf
Jedenaście dni, sześć krajów, 4000 km, 32 mosty - tak w liczbach przedstawia się XI Wyprawa Mostowa na obiekty mostowe Europy Zachodniej, którą w dniach 2-12 lipca 2005 roku zorganizowała katedra budowy mostów i tuneli Politechniki Krakowskiej. Inicjatorem i kierownikiem naukowym wyprawy był prof. Kazimierz Flaga.
32Projekt bez konsultacjipdf
Czy nowelizacja ustawy Prawo ochrony środowiska, która weszła w życie w lipcu 2005 r., może mieć negatywny wpływ na planowanie i realizowanie inwestycji drogowych w naszym kraju? Wojciech Malusi - prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa: - Nie tylko może, ale z pewnością ma negatywny wpływ. Środowisko nasze wyraża duże zdziwienie, że projekt tej ustawy nie był konsultowany z żadną grupą, której dotyczą te przepisy, zwłaszcza powiązaną z infrastrukturą. Mamy wrażenie, że doszło tu do pewnego przewartościowania.
32Przyszłość widzą w betonieJarosław Rybuspdf
Kolejną lokalną drogę betonową oddano do użytku na początku października 2005 roku w Roztoce Wielkiej, na terenie gminy Łabowa k. Krynicy Górskiej. Droga o długości blisko 200 metrów zastąpiła dotychczasową polno-żwirową, położoną na stromym zboczu i prowadzącą do zabytkowego kościoła na wzgórzu.
34Internetowy system nadzoru dla budownictwa betonowegoPiotr Witakowskipdf
Do monitorowania przebiegu temperatury wewnątrz dojrzewającej konstrukcji betonowej został skonstruowany skomputeryzowany system pomiarowy SPT-GSM. Prototyp tego systemu powstał w roku 1998 i od tego czasu system ten był stosowany na kolejnych budowach, a uzyskiwane doświadczenia wykorzystywane do jego doskonalenia. System składa się z autonomicznych modułów pomiarowych oraz pakietu oprogramowania zainstalowanego w centrali systemu. Każdy z modułów pomiarowych wyposażony jest w sondę umieszczaną w betonie i zawierającą czujniki pomiarowe, które mogą być rozmieszczane na długości sondy zgodnie z potrzebami pomiarowymi. Wyniki mogą być przesyłane przez sieć GSM do centrali w dowolnym momencie i tym samym możliwy jest zdalny monitoring stanu termicznego obiektu.
40Laboratorium jeszcze przed gwiazdkąPiotr Piestrzyńskipdf
Jeszcze przed gwiazdką firma Schomburg uruchomi w Kutnie laboratorium betonów. - Rozszerzamy także naszą ofertę handlową. Już w październiku wprowadzamy na rynek propozycję dla producentów kostki uszlachetnionej: wysoko wyspecjalizowane domieszki do betonów wibroprasowanych oraz ekologiczne lakiery i impregnaty - informuje Krzysztof Kaczan, dyrektor Schomburg Polska.
42Przykłady współpracy ITB z wykonawstwem budowlanymAlicja Grodzickapdf

Współczesne budowle wymagają nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale także bardzo dobrej organizacji. Coraz bardziej złożony proces budowlany, a także zmiana wymagań co do kwalifikacji i umiejętności wykonawcy spowodowały zmianę podejścia do jakości. O ile wcześniej większą wagę przykładano do tzw. kontroli robót, o tyle obecnie, przy nowoczesnym podejściu, zwraca się uwagę na zapewnianie jakości na poszczególnych etapach procesu budowlanego. Instytut Techniki Budowlanej, rozpoczynając ponad dziesięć lat temu współpracę z wykonawstwem budowlanym przy dużych realizacjach, zaproponował nie tylko nowoczesną technologię betonu, ale także nadzór i kontrolę nad robotami betonowymi zgodne z wymaganiami systemu jakości. Oznaczało to, że nadzorowane jednostki, współuczestniczące w procesie, musiały przyjąć odpowiednie procedury postępowania i przystosować je do harmonogramu budowy oraz stopnia skomplikowania konstrukcji.

46W układzie dynamicznymEdward Konpdf
Instytut Techniki Budowlanej, poprzez swoją działalność statutową, przyjął na siebie kierowanie i koordynację wprowadzania wspólnej europejskiej normalizacji w zakresie betonu i materiałów z betonem związanych. Poniżej przedstawiamy cele i zadania Normalizacyjnego Komitetu Technicznego ds. Betonu.
48Twardnienie w obniżonych temperaturach betonu samozagęszczalnego zawierającego cement hutniczy CEM III/A 42,5 NAleksander Kapelkopdf
Przy robotach betonowych realizowanych w obniżonych temperaturach zaleca się stosowanie do mieszanek betonowych cementów wyższych klas wytrzymałości oraz wydzielających większe ilości ciepła podczas hydratacji, np. CEM I, CEM II/B-S. Jest to konieczne do uzyskania przez beton właściwego przyrostu wytrzymałości w możliwie jak najkrótszym czasie. Wiąże się to z uzyskaniem przez beton odporności na działanie destrukcyjne mrozu
52Inteligentny SCCMarek Gawlickipdf
W środowisku producentów betonu, a także projektantów i wykonawców prac budowlanych, skrót SCC (Self-Compacting Concrete) jest powszechnie stosowanym akronimem, oznaczającym beton samozagęszczalny i kojarzy się z wysokiej jakości produktem, umiejętność wytwarzania którego w znaczącej mierze określa zaawansowanie techniczne wytwórcy. Od niedawna jednoznaczność skrótu SCC przestała być już jednak tak oczywista, gdyż można wyprowadzić go również od wyrażenia Self-Cleaning Concrete - beton samooczyszczający się.
56Żyjemy poprzez swoją pasjęPiotr Piestrzyńskipdf
- Cemex to koncern, który żyje poprzez swoją pasję, z bardzo silną pozycją ugruntowaną przez prawie 100-letnią działalność. Zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem produkcji ciężkich materiałów budowlanych i trzecie pod względem wielkości produkcji cementu - mówi Rüdiger Kuhn, prezes zarządu Cemex Polska Sp. z o.o. 1 marca 2005 roku Cemex, poprzez przejęcie RMC Group, stał się właścicielem wszystkich linii biznesowych RMC Polska, w tym należących do koncernu cementowni, wytwórni betonów i kopalń kruszyw.
58Głosuję za ekspansywnymJan Deja, Zbigniew Pilchpdf
- Widzę wiele sytuacji, które wymagają zastosowania betonów ekspansywnych. Dlaczego nie robi się posadzek bezdylatacyjnych? Bo nie czują tego inwestorzy, bo się pogodzili, że musi być tak, jak jest. Kolejne zastosowanie to pasy startowe lotnisk czy autostrady betonowe, które powinny być bezdylatacyjne - uważa prof. Mieczysław Król z Politechniki Lubelskiej. Rozmawiają z nim Jan Deja i Zbigniew Pilch.
60Perłowa rocznica w Ropczycachredpdf
Perłowy jubileusz, czyli 30-lecie, obchodziły we wrześniu br. Zakłady Magnezytowe Ropczyce. Produkty firmy - ceramiczne materiały ogniotrwałe - znane są w kraju i za granicą, a ich jakość potwierdzają liczne medale i wyróżnienia.
62BOSTA BETON na nowych rynkachpdf
BOSTA BETON - producent betonu towarowego i lider na rynku warszawskim, od 2004 roku dostarcza beton również na budowy Wrocławia i Poznania. Utrzymując wiodącą pozycję w stolicy, po osiągnięciu pewnego pułapu produkcyjnego odpowiadającego realnemu zapotrzebowaniu na beton towarowy zarząd podjął decyzję o rozpoczęciu produkcji w największych miastach zachodniej Polski. O nowych rynkach z Markiem Góreckim, dyrektorem ds. marketingu i sprzedaży firmy BOSTA BETON, rozmawia Konrad Sabal.
63W Grupie CRHpdf
BOSTA BETON znalazła się w Grupie CRH w 2000 roku, wskutek przejęcia grupy, do której pakiet udziałów warszawskiej spółki należał poprzednio. Firma już na początku lat 90. miała kontakt z Grupą CRH poprzez dostawy cementu. Rozwój firmy BOSTA BETON, która w drugiej połowie lat 90. stała się jednym z większych producentów betonu towarowego w kraju, działając wówczas na ograniczonym obszarowo rynku, był oczywiście obserwowany przez Grupę Ożarów. W chwili przejęcia firmy BOSTA BETON przez Grupę CRH produkcja wynosiła 600 tys. metrów sześciennych betonu rocznie.
64SPBT przed kolejnymi wyzwaniamiPiotr Piestrzyńskipdf
- Nasza organizacja może być dumna z pracy swoich członków i dotychczasowych osiągnięć. Te minione pięć lat to czas naprawdę dobrze wykorzystany dla dobra całej branży. Im nas będzie więcej, tym większe będą nasze możliwości - mówi Witold Kozłowski, prezes Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce.
65O domieszkach sukcesach i problemachredpdf
Po raz czwarty firma Mc-Bauchemie zorganizowała spotkanie Dni Betonu, w którym wzięło udział 110 uczestników, reprezentujących ok. 60 firm. - Tymi spotkaniami staramy się po pierwsze wynagrodzić naszym klientom to, że korzystają z naszych domieszek. Po drugie, podczas spotkań chcemy usłyszeć zarówno o ich sukcesach jak i problemach. Jako dostawca chemii do betonu, musimy wiedzieć jakie potrzeby mają nasi klienci, jakie wymagania stawia im obecnie rynek, po to abyśmy mogli skutecznie dostosowywać swoją ofertę do ich potrzeb - tłumaczył Tadeusz Wasąg z MC Bauchemie.
66Transport samochodowy - ważne uzupełnieniepdf
Logistyka to nie tylko sprawne przewożenie materiałów od i do klienta. Dziś jest to przejęcie od zakładu pewnych zadań, które - mimo że niezbędne dla jego funkcjonowania, pozostają z dala od bezpośredniego procesu produkcji. Sprawny, wiarygodny i bezpieczny transport, wraz z jego obsługą, może przejąć wyspecjalizowana w tym firma. W takim właśnie kierunku zmierza CEMET SA. Z Witoldem Pośpiechem, zastępcą dyrektora logistyki, rozmawia Konrad Sabal.
68Zna Odrę na wylotPiotr Piestrzyńskipdf
Perłowy jubileusz, czyli 30-lecie, obchodziły we wrześniu br. Zakłady Magnezytowe Ropczyce. Produkty firmy - ceramiczne materiały ogniotrwałe - znane są w kraju i za granicą, a ich jakość potwierdzają liczne medale i wyróżnienia.
68CEMET GOLF CUP 2005pdf
Już po raz drugi CEMET SA zorganizował spotkanie swoich klientów na polu golfowym. We wrześniu br. na terenie GOLF CLUB Pszczyna uczestnicy doskonalili naukę gry w golfa ćwicząc puttowanie, chippowanie oraz długie uderzenia. Sprawdzenie zdobytych umiejętności było możliwe podczas turnieju Cemet Golf Cup 2005. Tegoroczne spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń oraz integracji firm współpracujących z CEMET SA.
68O nawierzchniach lotniskowychpdf
W połowie 2005 r. została wydana przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych książka ?Betonowe nawierzchnie lotniskowe. Teoria i wymiarowanie? autorstwa prof. dr. hab. inż. Piotra Nity. Książka dotyczy konstrukcyjnego projektowania nawierzchni sztywnych; ma zarazem charakter podręcznika akademickiego, wypełniającego dotkliwy brak w literaturze krajowej pomocy dla studentów.
69O bezpieczeństwie w pracy i przyjaźni do Ziemilcpdf
Pod hasłem ?Bezpieczeństwo naszym priorytetem? Lafarge Cement SA zorganizował w czerwcu br. dzień otwartych drzwi w Cementowni Małogoszcz. Natomiast 10 września swoje podwoje otworzyła dla zwiedzających Cementownia Kujawy.
70EKOCEM - 5 lat minęłoMałgorzata Dąbrowskapdf
Ekocem Sp. z o.o., największy na terenie Górnego Śląska producent cementów z dodatkiem żużla, obchodzi w tym roku 5-lecie swojej działalności. Spółka od 2003 jest częścią Grupy Górażdże należącej do koncernu HeidelbergCement, jednego z czterech największych w świecie producentów cementu.