ad

Wydanie 4(20)/2002

issue-cover
Po niespotykanie pięknym lecie, w jednej chwili znaleźliśmy się w środku słotnej, a momentami straszącej nawet zima jesieni. Dzisiejszemu budownictwu jesień, czy nawet zima już nie takie straszne, jak kiedyś ? potrafi my prowadzić procesy budowlane w każdych warunkach. Znacznie poważniejszym problemem jest to, że przedłużająca się stagnacja gospodarcza spycha budownictwo w coraz głębsza zapaść. Budujemy mało, a obecna słaba koniunktura prowadzi do rezygnacji z wielu zamierzeń inwestycyjnych lub do ich przesunięcia w czasie. Nie ma nadziei na szybkie ożywienie budownictwa mieszkaniowego (źródła finansowania?!), a deklarowane gwałtowne przyspieszenie programu budowy autostrad i dróg ekspresowych z trudem (procesy legislacyjne, kredyty, winiety) przechodzi w fazę realizacji. 
Pewnym optymizmem napawają deklaracje kandydatów na wójtów, burmistrzów czy też prezydentów miast. We wszystkich zapowiedziach wyborczych pojawia się troska o rozwój budownictwa mieszkaniowego, dróg, infrastruktury komunalnej.

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
3Od WydawcyJan Dejapdf
Po niespotykanie pięknym lecie, w jednej chwili znaleźliśmy się w środku słotnej, a momentami straszącej nawet zima jesieni. Dzisiejszemu budownictwu jesień, czy nawet zima już nie takie straszne, jak kiedyś ? potrafi my prowadzić procesy budowlane w każdych warunkach. Znacznie poważniejszym problemem jest to, że przedłużająca się stagnacja gospodarcza spycha budownictwo w coraz głębsza zapaść. Budujemy mało, a obecna słaba koniunktura prowadzi do rezygnacji z wielu zamierzeń inwestycyjnych lub do ich przesunięcia w czasie. Nie ma nadziei na szybkie ożywienie budownictwa mieszkaniowego (źródła finansowania?!), a deklarowane gwałtowne przyspieszenie programu budowy autostrad i dróg ekspresowych z trudem (procesy legislacyjne, kredyty, winiety) przechodzi w fazę realizacji.
Pewnym optymizmem napawają deklaracje kandydatów na wójtów, burmistrzów czy też prezydentów miast. We wszystkich zapowiedziach wyborczych pojawia się troska o rozwój budownictwa mieszkaniowego, dróg, infrastruktury komunalnej.Dzisiaj, gratulując zwycięzcom, wypada tylko życzyć, żeby w ramach nawet tych najtrudniejszych budżetów samorządowych udawało się znajdować środki na realizację zamierzeń budowlanych.
Wydaje mi się, że tekst Elżbiety Syrdy o bieżącej sytuacji w polskim budownictwie na tle innych krajów europejskich dostarczy wszystkim Państwu wielu pożytecznych i interesujących informacji o tym dziale gospodarki.
Szanowni Państwo! Ostatnie kilka tygodni w Polskim Cemencie upłynęło na przygotowaniach do październikowej konferencji Dni Betonu. Dzisiaj możemy już śmiało powiedzieć, że konferencja zakończyła się sukcesem. Prawie 350 uczestników, 67 zgłoszonych referatów, wiele świetnych z naukowego i praktycznego punktu widzenia prezentacji, setki formalnych i zupełnie nieformalnych dyskusji to niewątpliwy dowód na to, że pomysł, który pojawił się przed dwoma, laty był trafny. Chcemy, aby Dni Betonu stały się cyklicznym, odbywanym co dwa lata, spotkaniem możliwie szerokiego grona fachowców wszystkich działów budownictwa betonowego i całej branży budowlanej. Tegoroczne spotkanie w Szczyrku dobitnie dowiodło, że o betonie można mówić w sposób ciekawy i zajmujący, a nawiązanie dialogu pomiędzy wysublimowana nauka i codzienna praktyka wytworni lub placu budowy jest nie tylko możliwe, ale wręcz konieczne.
W naszym kwartalniku znajdą Państwo obszerna i mniemam, że ciekawa relację z Dni Betonu.
Jak zwykle na naszych łamach dostarczamy Czytelnikom duża porcję architektury. Wśród wielu ciekawych i wartościowych tekstów może zainteresują Państwa wrażenia dwóch młodych adeptek architektury z warsztatów architektonicznych Blitz Beton w Rotterdamie.
Duża cześć numeru poświęcamy budownictwu drogowemu. Wierzę, że z zainteresowaniem sięgną Państwo do tekstów o betonowym wzmocnieniu nawierzchni tzw. Gierkowki w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego czy też o pracach przy budowie betonowej nawierzchni autostradowej na A-4 (Wrocław ? Legnica). Coraz częściej pojawiają się także samorządowe inicjatywy dotyczące budowy lokalnych lub dojazdowych dróg z betonu ? dzisiaj piszemy o ciekawych rozwiązaniach w Kietrzu i Włoszczowie. W tym miejscu polecam Państwu szalenie interesujący tekst redaktora Tadeusza Jacewicza, znanego telewizyjnego komentatora politycznego i gospodarczego, który jako postronny obserwator przedstawia swoja opinię na temat tego, jak powinny wyglądać polskie autostrady.
W branży komunikacyjnej pracuje także gość specjalny naszego kwartalnika. W tym numerze rozmawiamy bowiem z profesorem Kazimierzem Furtakiem, prorektorem Politechniki Krakowskiej, wybitnym specjalista z zakresu budownictwa mostowego. Jego szerokie zainteresowania, całościowe spojrzenie na procesy edukacyjne i praktykę budowlana z pewnością zainteresują naszych Czytelników.
Uzupełniając to wszystko pokaźną porcją informacji z branży cementowej, branży betonu towarowego i innych obszarów budownictwa wierzę, że docieramy do Państwa z interesującą lektura na długie jesienne wieczory.
4Z myślą o przyszłościPiotr Piestrzyńskipdf
Czy główną przesłanką stosowania betonów w przyszłości będzie ich użyteczność czy trwałość? Z jakich cementów będziemy budowali, jak je należy dobierać? Dom XXI wieku to ?beton w jedności z naturą? takie pytania i takie wyzwania stawiali przed sobą uczestnicy Dni Betonu, które w dniach 8-10 października odbyły się w Szczyrku. - Cała konferencja zmierzała w kierunku: jak oszacować dzisiejszy produkt - beton - w przyszłości, by jego żywotność była nieograniczona. Przyszłość, przyszłość, jeszcze raz przyszłość, o to nam wszystkim chodzi - mówił Andrzej Ptak, prezes Stowarzyszenia Producentów Cementu i Wapna.
8Sytuacja gospodarki i budownictwa w Polsce na tle Unii EuropejskiejElżbieta J. Syrdapdf
Temat akcesji Polski do Unii Europejskiej pojawia się coraz częściej w mediach, w dyskusjach politycznych, spotkaniach gospodarczych i rozmowach towarzyskich. Coraz bliżej jest również do 1.01.2004 r. - umownej, albo oczekiwanej daty włączenia Polski w struktury unijne. Pytania, które w tym kontekście najczęściej się pojawiają to: czy jesteśmy gotowi? w jakim zakresie i obszarze należy prowadzić działania dostosowawcze? Rzadko porusza się problem, jaką pozycję i miejsce zajmie Polska w zjednoczonej Europie. A szkoda, bo właśnie od tej pozycji zależeć będzie tempo rozwoju gospodarczego i poziom konsumpcji społecznej.
11Wydmy, beton i rakietyAdam Karbowskipdf
Łeba to znany nadmorski kurort, do którego każdego roku latem zjeżdża ogromna rzesza turystów. Tysiące wczasowiczów przyjeżdżają nad morze, aby leżąc na złocistym piasku wystawić swoje nagie ciało na pieszczoty gorącego słońca w akompaniamencie fal słonego morza, które ponadto dostarcza wszystkim niezbędnej porcji jodu. Nie można jednak leżeć plackiem przez cały urlop. Dlatego każdy stara się, na miarę swoich możliwości, znaleźć dodatkowe atrakcje. Jednym, z nadmiaru słońca, myślenie idzie słabo i resztę wolnego czasu poświęcają degustacji piwa. Inni namiętnie zwiedzają sklepy, jakby nigdy w życiu nie mieli takiej okazji. Ambitni szukają czegoś nowego i właśnie im można podsunąć znakomity pomysł na nudę.
14O mieście umarłychPaweł Pięciakpdf
- Myślę, że to, co ludzie łączą ze mną i moimi kolegami, to pewne wspólne nam tęsknoty i fascynacje. Fascynacje dotyczą warszawskiej architektury pierwszej połowy XX wieku. O jej świetności świadczą takie ocalałe budynki, jak Sądy Grodzkie, czy mój ulubiony dom własny Pniewskiego, żoliborskie domy Lacherta, Żurawskiego - mówi architekt Piotr Szaroszyk. Rozmawia z nim Paweł Pięciak
17Betonowy baletJoanna Mazurek Marta Pieczarapdf
Charakterystyczna dla betonu właściwość przejmowania faktur przyłożonego szalunku posłużyła nam w stu procentach - zewnętrzne powierzchnie rzeźby były tak gładkie, jedwabiste, błyszczące i lustrzane, że nawet tafla wody nie mogła się z nimi równać. Największym komplementem była reakcja przechodzących ulicą ludzi, którzy dotykali satynowych ścian z betonu jak urzeczeni i oglądali swoje odbicia lustrzane - mówią uczestnicy międzynarodowych warsztatów Blitzbeton Workshop 2002
20Mózgiem firmy są laboratoriapiepdf
Ponad 40 lat temu w Bottrop, w Zagłębiu Ruhry rodzina Müllerów założyła firmę MC-Bauchemie GmbH. - Rozpoczęli produkcję klejów, żywic i domieszek do betonu. W Polsce jesteśmy od 9 lat, a siłą firmy i chlubą jej właścicieli jest to, iż nie jest zależna od koncernów produkujących materiały budowlane, że jest firmą rodzinną prowadzoną już przez drugie pokolenie - tłumaczy Tadeusz Wasąg, kierownik sprzedaży MC-Buchemie Sp. z o. o.
22Nieoczywista przestrzeń betonowej architektury albo Przestrzeń RozbitaMaria Misiągiewiczpdf
Świat, jak mówi Gaston Bachelard, jest ?apetytem człowieka?, a psychika jest ?głodna obrazów?. Te metaforyczne określenia filozofa wydają się wyjaśniać nieokiełznaną żądzę przewartościowania obowiązujących obyczajów i zasad także w architekturze. Sztuka budowania zawsze korzystała z potężnych środków materialnych, ale należy zgodzić się z Przemysławem Trzeciakiem, że celem architektury było wyniesienie materii ponad poziom materii
24Beton wzmacnia bitumPiotr Piestrzyńskipdf
W listopadzie br. rozpocznie się układanie nawierzchni betonowej na bitumicznym odcinku drogi krajowej nr 8 Wolbórz - Polichno. To pierwsze w Polsce na tak dużą skalę wzmacnianie nawierzchni bitumicznej poprzez wykonywanie nakładek z betonu cementowego. Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadają, że jeśli ta metoda wzmacniania nawierzchni sprawdzi się, to będzie szerzej stosowana na polskich drogach
26Wyjątkowa estakada na miejskiej autostradzieAneta Długosz Andrzej Szostakpdf
Przyglądając się dużym inwestycjom drogowo-mostowym w naszym kraju, dziś wraz z panem Andrzejem Szostakiem z firmy KPRM Skanska zapraszam Czytelników do Katowic, gdzie powstaje estakada o długości 600 metrów. Ten najpoważniejszy obiekt inżynierski w ciągu Drogowej Trasy Średnicowej, najdłuższy na Śląsku, zajmuje ważne miejsce wśród inwestycji komunikacyjnych w kraju
29Nadzieja w betonieTadeusz Jacewiczpdf
Różne są przejawy kanikuły. W Wielkiej Brytanii latem pojawiają się doniesienia o potworze Loch Ness. We Francji telewizja z lubością pokazuje korki samochodowe, ciągnące się niekiedy ponad 100 kilometrów. Najmniej widowiskowo lato przebiega w Polsce. Samochody ślizgają się w szlamie z roztopionego asfaltu, na karoseriach osiada smołowe błoto, a wysoki urząd ogłasza, że większe ciężarówki nie mogą poruszać się w dzień. Tiry zjeżdżają na pozbawione czegokolwiek parkingi, tirówki pracują ze zdwojoną energią, nieprzytomni ze zmęczenia kierowcy klną do mikrofonów w różnych językach. Wielki pomost między Wschodem a Zachodem, członek NATO i - wkrótce - Unii Europejskiej grzęźnie latem w czarnym, lepkim bagienku ze smoły.
30"Schody" w remonciePiotr Piestrzyńskipdf
Gdyby w latach 30. niemieccy budowniczowie zadbali o dobre podłoże pod nawierzchnię dzisiejszej autostrady betonowej A4 na zachód od Wrocławia, przetrwałaby ona do naszych czasów w lepszym stanie. Pod koniec lipca br. rozpoczął się oficjalnie remont jej 49-kilometrowego odcinka Wądroże Wielkie - Bielany Wrocławskie. ?Najdłuższe schody Europy? - gdyż tak ze względu na uszkodzenia nazywany był ten odcinek A4 - zastąpi wkrótce nowoczesna nawierzchnia betonowa. Z JoannĄ Bajor, zastępcą dyrektora Oddziału Południowo-Zachodniego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozmawia Piotr Piestrzyński.
32Po gospodarsku w KietrzuTomasz Pużakpdf
Ponad kilometr drogi betonowej, betonowe place postojowe oraz ponad 9000 m kw. posadzek betonowych powstało do końca września na terenie Kombinatu Rolnego w Kietrzu na Opolszczyźnie. Doświadczenia zdobyte przez pracowników w trakcie budowy mogą być przykładem dla innych kombinatów, gospodarstw rolnych i gmin w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury komunikacyjnej.
34Betonowa droga we WłoszczowieSzczepan Gajek Jarosław Rutczyńskipdf
Tysiącmilowa podróż zaczyna się od jednego kroku? - taką właśnie podróż, której celem jest poprawa stanu dróg lokalnych, rozpoczęła gmina Włoszczowa (woj. świętokrzyskie). Starostwo powiatowe, zainteresowane oszczędnościami wynikającymi z eksploatacji nawierzchni z betonu cementowego, zdecydowało się na realizację, w tej powszechnie stosowanej na zachodzie technologii, ok. 217 metrów drogi powiatowej o kategorii ruchu KR2.
36Misja: nowe produktysabpdf
Tarnowska firma BRUK-BET nie chce pozostawać producentem zwyczajnej kostki brukowej. Sprzedaż podstawowych modeli nie maleje, a jednocześnie rośnie zainteresowanie płytami tarasowymi i elementami ogrodowymi. Jednak zarząd BRUK-BETU konsekwentnie realizuje postawiony przed sobą cel, który zakłada, że firma tworzy asortyment dla domu, ogrodu i drogownictwa. Podobnie jak w latach ubiegłych do produkcji w zakładach w Tarnowie i Niecieczy włączane są kolejne elementy architektury ogrodowej.
38Systematyka betonówZygmunt Jamrożypdf
W nawiązaniu do używanych różnych określeń, często tego samego betonu, przedstawiam poniżej systematykę nazewnictwa wynikającą z obowiązujących norm lub będących w przygotowaniu do bliskiego wydania - pisze prof. Zygmunt Jamroży.
41Kruszywa do betonu cementowego w budownictwie komunikacyjnymAndrzej Duszyńskipdf
Beton cementowy stanowi uznany materiał konstrukcyjny w budownictwie drogowym, szczególnie do budowy mostów. Wzrastające zainteresowanie nawierzchniami betonowymi znalazło odzwierciedlenie w stosownych dokumentach technicznych. Normalizacja i prawo polskie podlega obecnie wielu zmianom. Zasadniczym powodem są działania dla przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (UE) . Przepisy, normy i dokumenty normalizacyjne istniejące i powstające, również w odniesieniu do kruszyw dla betonu cementowego dla zastosowania w budownictwie komunikacyjnym, tj. do budowy mostów i nawierzchni, stanowią treść tego artykułu.
43Geologiczne uwarunkowania możliwości wykorzystania kopalin jako mineralnych kruszyw budowlanychAnna Smoleńska Marek Rembiśpdf
Kruszywo mineralne powstaje w wyniku naturalnego (kruszywo naturalne) lub sztucznego (kruszywo łamane) rozdrobnienia skały. Zapotrzebowanie na kruszywo jest bardzo duże, między innymi do produkcji betonu, gdzie stanowi ono około 75% całej masy. Stąd jakość kruszywa ma zasadniczy wpływ na jakość betonu. Wiele cech kruszywa zależy całkowicie od pierwotnych cech macierzystej skały. Dlatego też bardzo ważne jest poznanie wykształcenia i właściwości fizyczno-mechanicznych skał. Z tych względów poniżej przedstawiono je dla wybranych złóż, z których mogą być produkowane łamane kruszywa budowlane.
48Teoria, praktyka i pracaJan Deja Adam Karbowskipdf
Profesor Kazimierz Furtak przyczynił się do powstania około osiemdziesięciu projektów nowych, względnie modernizacji lub remontu istniejących obiektów mostowych. Od 1 września 2002 jest prorektorem Politechniki Krakowskiej. Rozmawiają z nim Jan Deja i Adam Karbowski.
52Nowoczesny system sprężaniaAndrzej Jurkiewicz Sebastian Mularzpdf
W budownictwie oraz inżynierii dróg i mostów, na obecnym poziomie rozwoju, wykorzystuje się przede wszystkim konstrukcje struno- i kablobetonowe. W porównaniu z elementami żelbetonowymi są one tańsze, lżejsze, sztywniejsze, mają lepsze parametry i trwałość. Nowym rozwiązaniem w tym zakresie jest system ASIN-KPRM.
54Jak to z domieszkami było...Satish Chandrapdf
Produkty pochodzenia rolniczego, nazywane także polimerami naturalnymi, były z powodzeniem wykorzystywane przez dawnych budowniczych, nawet w epokach przed naszą erą, w celu zwiększenia trwałości materiałów budowlanych. Starożytne budowle, które przetrwały w dobrym stanie po dziś dzień, dowodzą, że technika ta przynosiła dobre skutki. Produkty te były wykorzystywane zarówno jako domieszki chemiczne, jak i materiały wzmacniające
57Lwowskie metodyBogdan Hnidecpdf
Czytelnikom kwartalnika ?Budownictwo Technologie Architektura? przedstawiamy dwie koncepcje opracowane na Politechnice Lwowskiej
58Graffiti nie zawsze ładneredpdf
"Systemy POLYMENT ANTIGRAFFITI do zabezpieczeń elewacji przed zanieczyszczeniem. Co zrobić, kiedy na ściany naszego domu ?napadną? młodociani artyści, którym wydaje się, że świat jest szary i brzydki, a ich kolorowe graffiti mogą go zmienić? Albo wtedy, gdy na naszym ulubionym pomniku pojawi się jaskrawo-pomarańczowy napis ?Kocham Jolkę?. Przykładów ?upiększania? otoczenia jest wiele, bo oprócz pseudoartystów i zakochanych są jeszcze zagorzali kibice czy odważni działacze polityczni. I nie wystarczą tutaj lekcje wychowania w szkołach czy apele znanych autorytetów."
60Produkujemy, nie szkodząc środowiskuJustyna Piotrowskapdf
Wytwórnie betonu towarowego stały się w ostatnich latach bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Producenci betonu szczególną wagę przywiązują do oszczędnej gospodarki wodą, zmniejszania emisji hałasu i wibracji oraz redukcji zapylenia.
62Trudny rynek - Górny Śląsksabpdf
Siedzibą spółki DYCKERHOFF TRANSPORTBETON KATOWICE jest Bytom. Tam też (od 1998 roku) znajduje się jedna z dwóch wytwórni betonu towarowego. Druga znajduje się w Lędzinach koło Tychów (1999 r.). Gdyby spróbować określić profil odbiorcy i przez to udział sprzedaży w poszczególnych segmentach budownictwa, to do obecnej chwili przeważa budownictwo przemysłowe.
64Wiemy, jak produkować i chronić środowiskoPiotr Piestrzyńskipdf
- Co roku ?wyrywamy? naszą betonową pustynię, na terenie zakładu sadzimy trawę i drzewa. Możecie sami się przekonać, że cementownia nie jest fabryką kurzu. Wiemy, jak produkować, by nie szkodzić i chronić środowisko - mówił Marian Boski, prezes Zarządu Cementowni Rudniki SA, do ponad 2 tysięcy gości przybyłych na ?Dzień otwartych drzwi? Cementowni Rudniki. - Po raz czwarty zapraszamy was nie tylko po to, by pokazać osiągnięcia zakładu, proces produkcji, ale także po to, by wspólnie dobrze się bawić.
66"Otwarty" Małogoszcz(cm)pdf
W dniach 6-7 września br. Cementownia Małogoszcz należąca do Lafarge Cement Polska po raz drugi już zorganizowała Dni Otwarte. Zakład zwiedziło w tym czasie około 1000 osób. Dni Otwarte rozpoczęły się 6 września br. zwiedzaniem zakładu przez grupy szkolne z Małogoszcza, Złotnik, Bukowej i Wolicy. W sumie cementownię odwiedziło 230 gimnazjalistów. Zaproszenie do spotkania na terenie cementowni spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony przedstawicieli władz lokalnych, powiatowych, wojewódzkich oraz organizacji, z którymi Cementownia Małogoszcz współpracuje. Swoją obecnością zaszczycili zakład między innymi wicewojewoda świętokrzyski Joanna Grzela, senator Tadeusz Bartos oraz poseł Mirosław Pawlak, witani przez gospodarzy - Jean Claude?a Majchera, dyrektora zakładu i Zbigniewa Borowskiego, dyrektora administracyjnego LCP SA.
66Ćwierć wieku "na warcie" w WarciePiotr Piestrzyńskipdf
- Najwięcej satysfakcji przynosi mi ciągła poprawa stanu techniki zakładu, zarówno tej obsługującej technologię, jak i związanej z ochroną środowiska. Cieszę się z faktu, że w Warcie ciągle się inwestuje, że są na to środki finansowe, że ludzie, którzy tu pracują, potrafią stanąć na wysokości zadania - mówi Jan Leśniak, wiceprezes Zarządu KCW Warta SA.
68Nowy silos klinkieru w Górażdżachmdopdf
Na początku września br. w Cementowni Górażdże przekazano do rozruchu nowy silos klinkieru. Jego oddanie jest częścią prowadzonego obecnie w Górażdże Cement SA największego w dotychczasowej historii firmy programu inwestycji, który zakończy się w przyszłym roku. Program inwestycji obejmuje modernizację linii technologicznej pieca nr 1, budowę silosa klinkieru o pojemności 110 tys. ton oraz budowę systemu transportu i dozowania mączki surowcowej do pieców obrotowych. Planowane nakłady na modernizację pieca i inwestycji z tym związanych wyniosą ok. 170 mln złotych.
69Betonowanie na zachodzie PolskiMirosław Zając Waldemar Sibińskipdf
Rynek zachodniej Polski, obejmujący obok miast takich, jak Szczecin, Gorzów Wlkp., Zielona Góra, Jelenia Góra czy Wałbrzych, wiele innych mniejszych miejscowości, jest głównym obszarem działania spółki BT Topbeton.
70Co nas czeka w UE ?piepdf
Do 2 października 2002 roku Polska zamknęła negocjacje z Unią Europejską w 27 obszarach negocjacyjnych. W kolejnych edycjach kwartalnika będziemy prezentować informacje związane z wejściem Polski do Unii Europejskiej przydatne dla naszych czytelników.
70Nowocześnie i ekologicznierybpdf
We wrześniu br. w Cementowni Nowiny oddano do użytku nową stację rozładunku i przesyłu mazutu do pieców. W skład obiektu wchodzą zadaszona rampa rozładowcza na cztery cysterny oraz zbudowana od podstaw pompownia.