Dosłownie przed chwilą – ledwie dwa miesiące temu – w rozmowach komentowaliśmy wakacyjne wrażenia, a tu już minęły dwa miesiące bardzo intensywnej pracy i jesteśmy dwa dni przed Świętem Zmarłych. Cały czas piękna pogoda, sprzyjająca budowaniu, choć już dziś synoptycy straszą nas znacznie gorszymi prognozami. Nie przypominam sobie tak bogatego w wydarzenia okresu, jak tegoroczny wrzesień i październik – bogactwo konferencji związanych z dekarbonizacją budownictwa, budowa betonowych nawierzchni drogowych, jubileusz 200-lecia patentu na cement portlandzki, start przygotowań do przyszłorocznych Dni Betonu, to tylko kilka ważniejszych elementów tego wrześniowo-październikowego „pakietu”. O wszystkich tych sprawach piszemy na łamach kolejnego numeru naszego kwartalnika. Tradycyjnie, zaczynam od sytuacji biznesowej.
Dosłownie przed chwilą – ledwie dwa miesiące temu – w rozmowach komentowaliśmy wakacyjne wrażenia, a tu już minęły dwa miesiące bardzo intensywnej pracy i jesteśmy dwa dni przed Świętem Zmarłych. Cały czas piękna pogoda, sprzyjająca budowaniu, choć już dziś synoptycy straszą nas znacznie gorszymi prognozami. Nie przypominam sobie tak bogatego w wydarzenia okresu, jak tegoroczny wrzesień i październik – bogactwo konferencji związanych z dekarbonizacją budownictwa, budowa betonowych nawierzchni drogowych, jubileusz 200-lecia patentu na cement portlandzki, start przygotowań do przyszłorocznych Dni Betonu, to tylko kilka ważniejszych elementów tego wrześniowo-październikowego „pakietu”. O wszystkich tych sprawach piszemy na łamach kolejnego numeru naszego kwartalnika. Tradycyjnie, zaczynam od sytuacji biznesowej. Po poważnym, około 12-procentowym spadku zapotrzebowania na cement w roku 2023, zauważamy niewielkie, około 3-procentowe, „odbicie” w roku bieżącym. To wyraźnie poniżej prognoz, które jeszcze w połowie roku prezentował nasz ekspert Marcin Peterlik. Również oczekiwania dotyczące roku 2025 wydają się być znacznie ostrożniejsze niż kilka miesięcy temu. Nie narzekamy jednak, cieszymy się z tych kilkuprocentowych wzrostów, szczególnie gdy obserwujemy problemy gospodarki i budownictwa naszego zachodniego sąsiada. Gdy spokojnie popatrzymy na nasze działania w ostatnich kilkunastu miesiącach, to śmiało można powiedzieć, że koncentrują się one wokół słowa „dekarbonizacja”. Dla branży cementowo-betonowej, a właściwie dla całego budownictwa, dekarbonizacja staje się wyzwaniem, które zdecyduje o przyszłości całego europejskiego sektora budowlanego. Zachęcam do rozpoczęcia dzisiejszej lektury BTA od obszernej rozmowy z prezesem Andrzejem Reclikiem, który od kilku lat prowadzi Cementownię Górażdże z Grupy Heidelberg Materials, największego producenta cementu w Europie. W tej rozmowie wyraźnie widać złożoność dzisiejszych problemów branży cementowej. Nie da się tego zawrzeć w jednym lub dwóch zdaniach, więc tym bardziej zapraszam do przeczytania pełnego tekstu. Proszę z uwagą spojrzeć na kilka innych tekstów, które przybliżają hasło dekarbonizacja. Dzisiaj m.in. teksty prof. Zbigniewa Giergicznego, autorów z Holcim Polska, relacja kolejnego świetnego seminarium, które kilka dni temu zorganizował CEMEX Polska, czy też relacja z budowy autostrady A2, gdzie wykorzystano cement o obniżonym śladzie węglowym. Obserwując cały sektor cementowy, ale także betonowy, mogę powiedzieć, że coraz więcej wiemy jak ograniczać emisyjność w budowaniu, identyfikujemy ograniczenia i wyraźnie mówimy, gdzie potrzebujemy wsparcia. Nie poradzimy sobie np. z wychwytywaniem i magazynowaniem CO2 (technologia CCS) bez przyśpieszenia prac legislacyjnych oraz bez finansowego wsparcia krajowego lub europejskiego. Chcę jednak zakończyć ten wątek nutką optymizmu – wszędzie tam, gdzie są wyzwania, pojawiają się nowe szanse. Obserwując determinację całego sektora cementowo-betonowego jestem przekonany, że te szanse przeważą szalę. Można powiedzieć, że podobnie było z patentem J. Aspdina na cement portlandzki, o czym zajmująco pisze dzisiaj profesor Marek Gawlicki. Pojawiający się patent spowodował, że już w 1848 J. Louis Lambot przedstawił zasady zbrojenia betonu, a po kolejnych 20 latach pojawił się patent Josepha Moniera na produkcję zbrojonych betonowych donic kwiatowych. Wspomniałem już o autostradzie budowanej z cementu o obniżonym śladzie węglowym i mam nieodparte wrażenie, że powoli zmienia się klimat wokół nawierzchni betonowych na polskich drogach. Za chwilę będą budowane kolejne betonowe odcinki A2 i S6, a przedstawiciel GDDKiA mówi, że „o wyborze technologii betonowej zdecydowała efektywność finansowa”. Od lat apelujemy do największego polskiego inwestora (GDDKiA), aby o wyborze nawierzchni decydowały rzetelne analizy kosztów budowy i dalszego „życia” drogi. Rozpisałem się tak, że zostało niewiele miejsca na inne, także ważne, tematy. Z pełnym przekonaniem zachęcam do zapoznania się z tradycyjnie merytorycznymi i pięknymi tekstami Pawła Pięciaka o architekturze. Zarówno rozmowa z Marcinem Mikosem i Jackiem Michalikiem wyróżnionymi w Konkursie Polski Cement w Architekturze, jak i prezentacja „Domu betonOwego”, laureata nagrody specjalnej w tym konkursie, to prawdziwa uczta dla ducha. Przypominam, że już tylko niecały rok (13-15 października 2025) pozostał do kolejnej Konferencji „Dni Betonu” w Wiśle. Życząc wielu miłych doznań, towarzyszących lekturze kolejnego numeru BTA, serdecznie pozdrawiam wszystkich naszych Czytelników.
Str. | Tytuł | Autor | |
---|---|---|---|
1 | Okładka | Zespół autorów BTA | |
2 | Reklama SIKA | SIKA | |
3 | Reklama BRUK-BET | BRUK-BET | |
4 | Reklama ADMITEX | ADMITEX | |
5 | Od Wydawcy | Jan Deja | |
Dosłownie przed chwilą – ledwie dwa miesiące temu – w rozmowach komentowaliśmy wakacyjne wrażenia, a tu już minęły dwa miesiące bardzo intensywnej pracy i jesteśmy dwa dni przed Świętem Zmarłych.
Cały czas piękna pogoda, sprzyjająca budowaniu, choć już dziś synoptycy straszą nas znacznie gorszymi prognozami. Nie przypominam sobie tak bogatego w wydarzenia okresu, jak tegoroczny wrzesień i październik – bogactwo konferencji związanych z dekarbonizacją budownictwa, budowa betonowych nawierzchni drogowych, jubileusz 200-lecia patentu na cement portlandzki, start przygotowań do przyszłorocznych Dni Betonu, to tylko kilka ważniejszych elementów tego wrześniowo-październikowego „pakietu”.
O wszystkich tych sprawach piszemy na łamach kolejnego numeru naszego kwartalnika.
Tradycyjnie, zaczynam od sytuacji biznesowej. Po poważnym, około 12-procentowym spadku zapotrzebowania na cement w roku 2023, zauważamy niewielkie, około 3-procentowe, „odbicie” w roku bieżącym. To wyraźnie poniżej prognoz, które jeszcze w połowie roku prezentował nasz ekspert Marcin Peterlik. Również oczekiwania dotyczące roku 2025 wydają się być znacznie ostrożniejsze niż kilka miesięcy temu. Nie narzekamy jednak, cieszymy się z tych kilkuprocentowych wzrostów, szczególnie gdy obserwujemy problemy gospodarki i budownictwa naszego zachodniego sąsiada.
Gdy spokojnie popatrzymy na nasze działania w ostatnich kilkunastu miesiącach, to śmiało można powiedzieć, że koncentrują się one wokół słowa „dekarbonizacja”. Dla branży cementowo-betonowej, a właściwie dla całego budownictwa, dekarbonizacja staje się wyzwaniem, które zdecyduje o przyszłości całego europejskiego sektora budowlanego.
Zachęcam do rozpoczęcia dzisiejszej lektury BTA od obszernej rozmowy z prezesem Andrzejem Reclikiem, który od kilku lat prowadzi Cementownię Górażdże z Grupy Heidelberg Materials, największego producenta cementu w Europie. W tej rozmowie wyraźnie widać złożoność dzisiejszych problemów branży cementowej. Nie da się tego zawrzeć w jednym lub dwóch zdaniach, więc tym bardziej zapraszam do przeczytania pełnego tekstu.
Proszę z uwagą spojrzeć na kilka innych tekstów, które przybliżają hasło dekarbonizacja. Dzisiaj m.in. teksty prof. Zbigniewa Giergicznego, autorów z Holcim Polska, relacja kolejnego świetnego seminarium, które kilka dni temu zorganizował CEMEX Polska, czy też relacja z budowy autostrady A2, gdzie wykorzystano cement o obniżonym śladzie węglowym.
Obserwując cały sektor cementowy, ale także betonowy, mogę powiedzieć, że coraz więcej wiemy jak ograniczać emisyjność w budowaniu, identyfikujemy ograniczenia i wyraźnie mówimy, gdzie potrzebujemy wsparcia. Nie poradzimy sobie np. z wychwytywaniem i magazynowaniem CO2 (technologia CCS) bez przyśpieszenia prac legislacyjnych oraz bez finansowego wsparcia krajowego lub europejskiego.
Chcę jednak zakończyć ten wątek nutką optymizmu – wszędzie tam, gdzie są wyzwania, pojawiają się nowe szanse. Obserwując determinację całego sektora cementowo-betonowego jestem przekonany, że te szanse przeważą szalę.
Można powiedzieć, że podobnie było z patentem J. Aspdina na cement portlandzki, o czym zajmująco pisze dzisiaj profesor Marek Gawlicki. Pojawiający się patent spowodował, że już w 1848 J. Louis Lambot przedstawił zasady zbrojenia betonu, a po kolejnych 20 latach pojawił się patent Josepha Moniera na produkcję zbrojonych betonowych donic kwiatowych.
Wspomniałem już o autostradzie budowanej z cementu o obniżonym śladzie węglowym i mam nieodparte wrażenie, że powoli zmienia się klimat wokół nawierzchni betonowych na polskich drogach. Za chwilę będą budowane kolejne betonowe odcinki A2 i S6, a przedstawiciel GDDKiA mówi, że „o wyborze technologii betonowej zdecydowała efektywność finansowa”. Od lat apelujemy do największego polskiego inwestora (GDDKiA), aby o wyborze nawierzchni decydowały rzetelne analizy kosztów budowy i dalszego „życia” drogi.
Rozpisałem się tak, że zostało niewiele miejsca na inne, także ważne, tematy.
Z pełnym przekonaniem zachęcam do zapoznania się z tradycyjnie merytorycznymi i pięknymi tekstami Pawła Pięciaka o architekturze.
Zarówno rozmowa z Marcinem Mikosem i Jackiem Michalikiem wyróżnionymi w Konkursie Polski Cement w Architekturze, jak i prezentacja „Domu betonOwego”, laureata nagrody specjalnej w tym konkursie, to prawdziwa uczta dla ducha. Przypominam, że już tylko niecały rok (13-15 października 2025) pozostał do kolejnej Konferencji „Dni Betonu” w Wiśle.
Życząc wielu miłych doznań, towarzyszących lekturze kolejnego numeru BTA, serdecznie pozdrawiam wszystkich naszych Czytelników. | |||
6 | Spis treści | Zespół autorów BTA | |
7 | Reklama CHRYSO | CHRYSO | |
8 | Andrzej Reclik: Polska potrzebuje większej dynamiki działań w zakresie transportu i składowania emisji CO2 | Piotr Piestrzyński | |
11 | Reklama DNI BETONU 2025 | zespół autorów BTA | |
12 | Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE | zespół autorów BTA | |
15 | Reklama ANDROIMPEX | ANDROIMPEX | |
16 | Stabilny wzrost, niskie inwestycje, słabo w budownictwie | Marcin Peterlik | |
18 | Rytm, detal, kadr | Paweł Pięciak | |
23 | Podgórze jak świat | Paweł Pięciak | |
24 | Japoński sen | Paweł Pięciak | |
26 | Poznańska konsekwencja | Paweł Pięciak | |
30 | Twarzą w twarz z betonem | Paweł Pięciak | |
31 | Joseph Aspdin i 200 lat patentu na cement portlandzki | prof. Marek Gawlicki | |
34 | Najkrótsza historia betonu | Michał Wiśniewski | |
35 | Reklama ATLAS | ATLAS | |
38 | Alternatywa dla cementów wysokoemisyjnych przy realizacji obiektów drogowo-mostowych na przykładzie projektu drogi S10 | Przemysław Lemann, Adam Benka | |
39 | O wyborze technologii betonowej na S6 zdecydowała efektywność ekonomiczna | Piotr Piestrzyński | |
41 | Reklama MC-BAUCHEMIE | MC-BAUCHEMIE | |
42 | Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa – autostrada z betonu niskoemisyjnego | Piotr Piestrzyński | |
45 | DARKODUR – gwarancja stabilnego barwienia betonu na czarno | Zespół Remei | |
46 | Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza | Piotr Piestrzyński | |
49 | Dobrze, oszczędnie i trwale | Piotr Piestrzyński | |
50 | Warto budować drogę nie tylko na jedną kadencję | Piotr Piestrzyński | |
52 | Dobrzy Gospodarze 2024 | Piotr Piestrzyński | |
54 | Powiatowa droga betonowa Cichawa – Grodkowice | Piotr Piestrzyński | |
56 | Nawierzchnia betonowa zbrojona Sika®Fiber Force-48 w terminalu intermodalnym Zamość Bortatycze | SIKA | |
58 | Nawierzchnia kolejnego odcinka A2 będzie z betonu niskoemisyjnego | Piotr Piestrzyński | |
60 | Najwyższa w Polsce estakada z domieszkami Master Builders Solutions | Mateusz Król | |
61 | Transport betonu pod nadzorem SENT | pie | |
62 | Muzeum Sztuki Nowoczesnej – wyzwanie materiałowe | Krzysztof Kuniczuk, Michał Oleksik, Ewelina Fiks | |
65 | Na drodze do neutralności klimatycznej – transformacja cementu i betonu | Dariusz Kuryś, Barbara Gorzelak | |
68 | Trwałość betonu o niskim śladzie węglowym a normalizacja | Zbigniew Giergiczny | |
74 | Nowe wyzwania po dwustu latach | Paweł Pięciak | |
77 | Głos przemysłu cementowego w Brukseli | zespół autorów BTA | |
78 | Trzecie finały zawodów w ratownictwie medycznym przemysłu cementowego w Polsce | zespół autorów BTA | |
79 | Reklama REMEI | REMEI | |
80 | Reklama MASTER BUILDERS SOLUTIONS | MASTER BUILDERS SOLUTIONS |