Wydanie 4(108)/2024

issue-cover
Dosłownie przed chwilą – ledwie dwa miesiące temu – w rozmowach komentowaliśmy wakacyjne wrażenia, a tu już minęły dwa miesiące bardzo intensywnej pracy i jesteśmy dwa dni przed Świętem Zmarłych.
Cały czas piękna pogoda, sprzyjająca budowaniu, choć już dziś synoptycy straszą nas znacznie gorszymi prognozami. Nie przypominam sobie tak bogatego w wydarzenia okresu, jak tegoroczny wrzesień i październik – bogactwo konferencji związanych z dekarbonizacją budownictwa, budowa betonowych nawierzchni drogowych, jubileusz 200-lecia patentu na cement portlandzki, start przygotowań do przyszłorocznych Dni Betonu, to tylko kilka ważniejszych elementów tego wrześniowo-październikowego „pakietu”. 
O wszystkich tych sprawach piszemy na łamach kolejnego numeru naszego kwartalnika.
Tradycyjnie, zaczynam od sytuacji biznesowej.

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
1OkładkaZespół autorów BTApdf
2Reklama SIKASIKApdf
3Reklama BRUK-BETBRUK-BETpdf
4Reklama ADMITEXADMITEXpdf
5Od WydawcyJan Dejapdf
Dosłownie przed chwilą – ledwie dwa miesiące temu – w rozmowach komentowaliśmy wakacyjne wrażenia, a tu już minęły dwa miesiące bardzo intensywnej pracy i jesteśmy dwa dni przed Świętem Zmarłych. Cały czas piękna pogoda, sprzyjająca budowaniu, choć już dziś synoptycy straszą nas znacznie gorszymi prognozami. Nie przypominam sobie tak bogatego w wydarzenia okresu, jak tegoroczny wrzesień i październik – bogactwo konferencji związanych z dekarbonizacją budownictwa, budowa betonowych nawierzchni drogowych, jubileusz 200-lecia patentu na cement portlandzki, start przygotowań do przyszłorocznych Dni Betonu, to tylko kilka ważniejszych elementów tego wrześniowo-październikowego „pakietu”. O wszystkich tych sprawach piszemy na łamach kolejnego numeru naszego kwartalnika. Tradycyjnie, zaczynam od sytuacji biznesowej. Po poważnym, około 12-procentowym spadku zapotrzebowania na cement w roku 2023, zauważamy niewielkie, około 3-procentowe, „odbicie” w roku bieżącym. To wyraźnie poniżej prognoz, które jeszcze w połowie roku prezentował nasz ekspert Marcin Peterlik. Również oczekiwania dotyczące roku 2025 wydają się być znacznie ostrożniejsze niż kilka miesięcy temu. Nie narzekamy jednak, cieszymy się z tych kilkuprocentowych wzrostów, szczególnie gdy obserwujemy problemy gospodarki i budownictwa naszego zachodniego sąsiada. Gdy spokojnie popatrzymy na nasze działania w ostatnich kilkunastu miesiącach, to śmiało można powiedzieć, że koncentrują się one wokół słowa „dekarbonizacja”. Dla branży cementowo-betonowej, a właściwie dla całego budownictwa, dekarbonizacja staje się wyzwaniem, które zdecyduje o przyszłości całego europejskiego sektora budowlanego. Zachęcam do rozpoczęcia dzisiejszej lektury BTA od obszernej rozmowy z prezesem Andrzejem Reclikiem, który od kilku lat prowadzi Cementownię Górażdże z Grupy Heidelberg Materials, największego producenta cementu w Europie. W tej rozmowie wyraźnie widać złożoność dzisiejszych problemów branży cementowej. Nie da się tego zawrzeć w jednym lub dwóch zdaniach, więc tym bardziej zapraszam do przeczytania pełnego tekstu. Proszę z uwagą spojrzeć na kilka innych tekstów, które przybliżają hasło dekarbonizacja. Dzisiaj m.in. teksty prof. Zbigniewa Giergicznego, autorów z Holcim Polska, relacja kolejnego świetnego seminarium, które kilka dni temu zorganizował CEMEX Polska, czy też relacja z budowy autostrady A2, gdzie wykorzystano cement o obniżonym śladzie węglowym. Obserwując cały sektor cementowy, ale także betonowy, mogę powiedzieć, że coraz więcej wiemy jak ograniczać emisyjność w budowaniu, identyfikujemy ograniczenia i wyraźnie mówimy, gdzie potrzebujemy wsparcia. Nie poradzimy sobie np. z wychwytywaniem i magazynowaniem CO2 (technologia CCS) bez przyśpieszenia prac legislacyjnych oraz bez finansowego wsparcia krajowego lub europejskiego. Chcę jednak zakończyć ten wątek nutką optymizmu – wszędzie tam, gdzie są wyzwania, pojawiają się nowe szanse. Obserwując determinację całego sektora cementowo-betonowego jestem przekonany, że te szanse przeważą szalę. Można powiedzieć, że podobnie było z patentem J. Aspdina na cement portlandzki, o czym zajmująco pisze dzisiaj profesor Marek Gawlicki. Pojawiający się patent spowodował, że już w 1848 J. Louis Lambot przedstawił zasady zbrojenia betonu, a po kolejnych 20 latach pojawił się patent Josepha Moniera na produkcję zbrojonych betonowych donic kwiatowych. Wspomniałem już o autostradzie budowanej z cementu o obniżonym śladzie węglowym i mam nieodparte wrażenie, że powoli zmienia się klimat wokół nawierzchni betonowych na polskich drogach. Za chwilę będą budowane kolejne betonowe odcinki A2 i S6, a przedstawiciel GDDKiA mówi, że „o wyborze technologii betonowej zdecydowała efektywność finansowa”. Od lat apelujemy do największego polskiego inwestora (GDDKiA), aby o wyborze nawierzchni decydowały rzetelne analizy kosztów budowy i dalszego „życia” drogi. Rozpisałem się tak, że zostało niewiele miejsca na inne, także ważne, tematy. Z pełnym przekonaniem zachęcam do zapoznania się z tradycyjnie merytorycznymi i pięknymi tekstami Pawła Pięciaka o architekturze. Zarówno rozmowa z Marcinem Mikosem i Jackiem Michalikiem wyróżnionymi w Konkursie Polski Cement w Architekturze, jak i prezentacja „Domu betonOwego”, laureata nagrody specjalnej w tym konkursie, to prawdziwa uczta dla ducha. Przypominam, że już tylko niecały rok (13-15 października 2025) pozostał do kolejnej Konferencji „Dni Betonu” w Wiśle. Życząc wielu miłych doznań, towarzyszących lekturze kolejnego numeru BTA, serdecznie pozdrawiam wszystkich naszych Czytelników.
6Spis treściZespół autorów BTApdf
7Reklama CHRYSOCHRYSOpdf
8Andrzej Reclik: Polska potrzebuje większej dynamiki działań w zakresie transportu i składowania emisji CO2Piotr Piestrzyńskipdf
11Reklama DNI BETONU 2025zespół autorów BTApdf
12Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZEzespół autorów BTApdf
15Reklama ANDROIMPEXANDROIMPEXpdf
16Stabilny wzrost, niskie inwestycje, słabo w budownictwieMarcin Peterlikpdf
18Rytm, detal, kadrPaweł Pięciakpdf
23Podgórze jak światPaweł Pięciakpdf
24Japoński senPaweł Pięciakpdf
26Poznańska konsekwencjaPaweł Pięciakpdf
30Twarzą w twarz z betonemPaweł Pięciakpdf
31Joseph Aspdin i 200 lat patentu na cement portlandzkiprof. Marek Gawlickipdf
34Najkrótsza historia betonuMichał Wiśniewskipdf
35Reklama ATLASATLASpdf
38Alternatywa dla cementów wysokoemisyjnych przy realizacji obiektów drogowo-mostowych na przykładzie projektu drogi S10Przemysław Lemann, Adam Benkapdf
39O wyborze technologii betonowej na S6 zdecydowała efektywność ekonomicznaPiotr Piestrzyńskipdf
41Reklama MC-BAUCHEMIEMC-BAUCHEMIEpdf
42Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa – autostrada z betonu niskoemisyjnegoPiotr Piestrzyńskipdf
45DARKODUR – gwarancja stabilnego barwienia betonu na czarnoZespół Remeipdf
46Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejszaPiotr Piestrzyńskipdf
49Dobrze, oszczędnie i trwalePiotr Piestrzyńskipdf
50Warto budować drogę nie tylko na jedną kadencjęPiotr Piestrzyńskipdf
52Dobrzy Gospodarze 2024Piotr Piestrzyńskipdf
54Powiatowa droga betonowa Cichawa – GrodkowicePiotr Piestrzyńskipdf
56Nawierzchnia betonowa zbrojona Sika®Fiber Force-48 w terminalu intermodalnym Zamość BortatyczeSIKApdf
58Nawierzchnia kolejnego odcinka A2 będzie z betonu niskoemisyjnegoPiotr Piestrzyńskipdf
60Najwyższa w Polsce estakada z domieszkami Master Builders SolutionsMateusz Królpdf
61Transport betonu pod nadzorem SENTpiepdf
62Muzeum Sztuki Nowoczesnej – wyzwanie materiałoweKrzysztof Kuniczuk, Michał Oleksik, Ewelina Fikspdf
65Na drodze do neutralności klimatycznej – transformacja cementu i betonuDariusz Kuryś, Barbara Gorzelakpdf
68Trwałość betonu o niskim śladzie węglowym a normalizacjaZbigniew Giergicznypdf
74Nowe wyzwania po dwustu latachPaweł Pięciakpdf
77Głos przemysłu cementowego w Brukselizespół autorów BTApdf
78Trzecie finały zawodów w ratownictwie medycznym przemysłu cementowego w Polscezespół autorów BTApdf
79Reklama REMEIREMEIpdf
80Reklama MASTER BUILDERS SOLUTIONSMASTER BUILDERS SOLUTIONSpdf