ad

Wydanie 4(100)/2022

issue-cover
Szczerze mówiąc, nie pamiętam większej niepewności w dyskusji o prognozach na dwa miesiące przed zakończeniem roku. Od 24 lat piszę „wstępniaki” do kwartalnika BTA – tak, tyle lat już „wychodzimy” – i pierwszy raz wyczuwam wielką niepewność w formułowaniu nawet krótkoterminowych prognoz. Nawet fachowcy, analitycy rynkowi, mają spore problemy, a co mają powiedzieć Kowalski z Nowakiem? Nasi stali komentatorzy, specjaliści (Marcin Peterlik, Szymon Jungiewicz) starają się możliwie delikatnie przygotować nas na ten gorszy scenariusz, posługując się hasłem „lepiej już było”. Sięgają po scenariusze bazowe, pesymistyczne lub optymistyczne, uwzględniając różnice w rozwoju sytuacji makroekonomicznej, czy też geopolitycznej. Jednak podstawowy przekaz jest jednoznaczny – czeka nas wyraźne spowolnienie wzrostu PKB już w czwartym kwartale bieżącego roku, a rok 2023 możemy zakończyć wzrostami na poziomach poniżej jednego procenta.
Zachęcam do uważnego zapoznania się z tymi dwoma tekstami analitycznymi, które szczegółowo przedstawiają założenia przygotowanych analiz, wskazują na realne zagrożenia wynikające choćby z inflacji, wojny za naszą granicą czy też braku funduszy unijnych.

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
1OkładkaBTApdf
2Reklama SIKASIKApdf
3Reklama CHRYSOCHRYSOpdf
4Spis treściBTApdf
5Od WydawcyJan Dejapdf
Szczerze mówiąc, nie pamiętam większej niepewności w dyskusji o prognozach na dwa miesiące przed zakończeniem roku. Od 24 lat piszę „wstępniaki” do kwartalnika BTA – tak, tyle lat już „wychodzimy” – i pierwszy raz wyczuwam wielką niepewność w formułowaniu nawet krótkoterminowych prognoz. Nawet fachowcy, analitycy rynkowi, mają spore problemy, a co mają powiedzieć Kowalski z Nowakiem? Nasi stali komentatorzy, specjaliści (Marcin Peterlik, Szymon Jungiewicz) starają się możliwie delikatnie przygotować nas na ten gorszy scenariusz, posługując się hasłem „lepiej już było”. Sięgają po scenariusze bazowe, pesymistyczne lub optymistyczne, uwzględniając różnice w rozwoju sytuacji makroekonomicznej, czy też geopolitycznej. Jednak podstawowy przekaz jest jednoznaczny – czeka nas wyraźne spowolnienie wzrostu PKB już w czwartym kwartale bieżącego roku, a rok 2023 możemy zakończyć wzrostami na poziomach poniżej jednego procenta. Zachęcam do uważnego zapoznania się z tymi dwoma tekstami analitycznymi, które szczegółowo przedstawiają założenia przygotowanych analiz, wskazują na realne zagrożenia wynikające choćby z inflacji, wojny za naszą granicą czy też braku funduszy unijnych. Chcę jednak wierzyć, że – jak pisze Szymon Jungiewicz – pomimo „czynników, które wskazują na realizację pesymistycznego scenariusza […] rynek czeka na optymistyczne sygnały […] mogące odwrócić pesymistyczne postrzeganie sytuacji i napędzić inwestycje”. My, w oczywisty sposób, w tych analizach szukamy informacji dotyczących zapotrzebowania na cement, które zawsze jest dobrym barometrem sytuacji w gospodarce. Marcin Peterlik przewiduje, że w bieżącym roku sprzedaż cementu spadnie do poziomu 18,5 mln ton. Patrząc na dane GUS dotyczące produkcji cementu w pierwszych 3 kwartałach 2022 roku, jestem trochę większym optymistą i myślę, że spadek pomiędzy 2021 i 2022 może być mniejszy niż 800 tys. ton. Ten sam Autor prognozuje poziom 18,1 mln ton w roku 2023, co wydaje się realne, ale w obecnych okolicznościach jest obciążone znaczną niepewnością. Przygotowuję ten tekst w trakcie ciekawej konferencji poświęconej autostradom betonowym, która cyklicznie odbywa się w czeskiej Pradze. Ponad trzystu uczestników z zainteresowaniem wysłuchało mojego referatu o polskich doświadczeniach w budowie betonowych autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg lokalnych. Przypomnę, że 27 lat temu, zaczynając w Polsce działania informacyjne o drogach betonowych, powoływaliśmy się na doświadczenia niemieckie, austriackie i właśnie czeskie. Czesi dzisiaj dalej budują w asfalcie i betonie, potrafią dyskutować o problemach, doskonalić budowane drogi, a administracja drogowa dba o konkurencję pomiędzy technologiami, utrzymując ponadtrzydziestoprocentowy udział nawierzchni z betonu cementowego w całej sieci czeskich autostrad. W naszym kwartalniku, konsekwentnie od lat, piszemy o betonie na polskich drogach i tak jest również dzisiaj – przychodzimy z kolejną porcją aktualnych informacji. Myślę, że kolejny raz ucieszą Państwa teksty o dobrej architekturze. Tym razem prezentacja dwóch obiektów i rozmowa z Robertem Skitkiem z Pracowni RS+ w Tychach, nagrodzonym w konkursie Polski Cement w Architekturze. Ciekawa rozmowa z młodym architektem, budującym swoją pozycję w środowisku polskich architektów, dobrze rozumiejącym dzisiejszą architekturę, ale też z osobą niepozbawioną skromności – sposób, w jaki mówi o swoim zauroczeniu katowickim Spodkiem, jednoznacznie to potwierdza. Wśród wielu interesujących i ważnych tekstów chciałbym zwrócić uwagę na artykuł przygotowany przez dra Artura Goldę, który pisze o nowych wytycznych technicznych (WWiORB) dla betonu konstrukcyjnego w drogowych obiektach inżynierskich. Po prawie dwóch latach pracy całego środowiska betonowego, we współpracy z Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa, GDDKiA oraz Ministerstwem Infrastruktury udało się przygotować dokument odpowiadający dzisiejszemu stanowi wiedzy inżynierskiej. Profesor Waldemar Pichór, wraz ze swoim Zespołem, pokazuje, jak odpowiednio zmodyfikowana powierzchnia betonu może pomagać nam w walce ze smogiem. Myślę, że nasi wierni Czytelnicy bez trudu zauważają rosnącą rolę problematyki klimatycznej, środowiskowej w publikowanych tekstach i w relacjach z wydarzeń, które organizujemy lub w nich uczestniczymy. Są to problemy, które dobrze rozumiemy, ale też od nich nie uciekniemy. Systematyczne ograniczanie śladu węglowego, wykorzystywanie cementów z obniżoną zawartością klinkieru, produkowanie betonów „szytych na miarę”, to tylko niektóre obszary nowoczesnego budownictwa, na których będziemy koncentrować swoją i Państwa uwagę. Życzę Państwu interesującej i zarazem miłej lektury.
6Lepiej już byłoMarcin Peterlik
8Czy realizuje się pesymistyczny scenariusz prognostyczny dla 2023 r. na rynku budowlanym?Szymon Jungiewicz
10O energii i środowiskuzespół autorów
11Reklama BRUK-BETBRUK-BETpdf
12Prywatne i społecznePaweł Pięciak
16W Tychach na luziePaweł Pięciak
18W Żorach bez progówPaweł Pięciak
20Ścieżki nadzieiPaweł Pięciak
23Reklama ANDROIMPEXANDROIMPEXpdf
24Kluczowe dwadzieścia osiem latPaweł Pięciak
27Rekklama MAPEIMAPEIpdf
28O zielonej transformacji w cemenciezespół autorów
29Nawierzchnia betonowa na DK46pie
292 w 1 – czyli leśna i rowerowa droga z betonu wałowanegoPiotr Piestrzyński
30Zmiany w Warunkach Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych GDDKiA dla betonu konstrukcyjnego w drogowych obiektach inżynierskichArtur Golda
35Reklama MC-BAUCHEMIEMC-BAUCHEMIEpdf
36Po 30 latach beton ponownie na drogach k. HrubieszowaPiotr Piestrzyński
39CHRYSO®Xel Time – dobry czas na aktywację Twojego cementuCHRYSOpdf
40Doświadczenia z odcinków testowych A4 po 16 latach eksploatacji. Część II „ciągłe zbrojenie”Arkadiusz Polecki
44Czy prefabrykacja to przyszłość budownictwa?zespół autorów
46Rowerem po betonie? Fenomenalnie!Piotr Piestrzyński
50Trzy i pół kilometra nowych możliwościAneta Długosz
53MC-Bauchemie dla zrównoważonego budownictwapiepdf
54Węzeł Zakręt i 2,5 km drogi S17 o nawierzchni betonowejpie
56Lankwitzer – farba w formieLankwitzer Polskapdf
57Gmina Bełchatów inwestuje i buduje drogi betonowePiotr Piestrzyński
58Cementowe podkłady podłogowe – problemy wykonawczeGrzegorz Bajorek, Maciej Barć, Sławomir Słonina
61Reklama CTB IBiCCTB IBiCpdf
63Reklama ATLASATLASpdf
64Efektywność fotokatalitycznego rozkładu NOx przez kompozyty cementowe z TioCem® w różnych warunkach środowiskowychWaldemar Pichór, Paulina Szołdra, Patrycja Jasionowska, Kornelia Zawada, Piotr Stępień
70O przyszłości krajowych i samorządowych dróg betonowychPiotr Piestrzyński
73Reklama ROPCZYCEROPCZYCEpdf
74Uczestnicy procesu budowlanego widzą przyszłość we współpracyzespół autorów
76Przygotowani do niesienia pomocyzespół autorów
77Next generation of concrete engineering for post-pandemic EuropeMarek Salamak
78O prefabrykacji betonowej i betonie komórkowym w budownictwieJózef M. Kostrzewski
79Reklama REMEIREMEIpdf
80Reklama MASTER BUILDERS SOLUTIONSMASTER BUILDERS SOLUTIONSpdf