Wydanie 3(75)/2016

issue-cover
Drodzy Czytelnicy!

Za oknem deszcz i lipcowy ziąb. Radio w kolejnych komunikatach podaje rosnącą liczbę ofiar próby zamachu stanu w Turcji, przyćmiewając nicejski dramat sprzed zaledwie dwóch dni. Jeszcze nikt nie wie, co dla Europy oznacza Brexit; czy nie znajdą się kolejni chętni do rozwodu. W takim świecie dziś żyjemy – świecie dynamicznie się zmieniającym, świecie pełnym różnic i rosnących aspiracji całych grup społecznych i narodów. To zawsze sprzyjało i również dziś sprzyja eskalacji napięć prowadzących do dramatycznych wydarzeń. Część Brytyjczyków 24 czerwca rano zaczęła się zastanawiać, ile stracą na Brexicie, o ile droższe będą ich wakacje na popularnym wybrzeżu hiszpańskiej Andaluzji? Czy na znaczeniu nie straci londyńskie City? Jednak większość powiedziała Unii – „nie”. Sami bez Unii będziemy lepsi, bogatsi, a może również „piękniejsi”. Czy to jednak przypadkiem nie jest objawem tęsknoty za czasami minionej potęgi? Tego nie rozstrzygniemy nawet w najmądrzejszych dyskusjach – po prostu „czas pokaże”. Nietrudno wysnuć wniosek, że taka sytuacja nie może pozytywnie wpływać na stan gospodarki i nastroje społeczne.

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
2Reklama AtlasAtlaspdf
3Reklama ChrysoChrysopdf
5Od WydawcyJan Dejapdf
Drodzy Czytelnicy! Za oknem deszcz i lipcowy ziąb. Radio w kolejnych komunikatach podaje rosnącą liczbę ofiar próby zamachu stanu w Turcji, przyćmiewając nicejski dramat sprzed zaledwie dwóch dni. Jeszcze nikt nie wie, co dla Europy oznacza Brexit; czy nie znajdą się kolejni chętni do rozwodu. W takim świecie dziś żyjemy – świecie dynamicznie się zmieniającym, świecie pełnym różnic i rosnących aspiracji całych grup społecznych i narodów. To zawsze sprzyjało i również dziś sprzyja eskalacji napięć prowadzących do dramatycznych wydarzeń. Część Brytyjczyków 24 czerwca rano zaczęła się zastanawiać, ile stracą na Brexicie, o ile droższe będą ich wakacje na popularnym wybrzeżu hiszpańskiej Andaluzji? Czy na znaczeniu nie straci londyńskie City? Jednak większość powiedziała Unii – „nie”. Sami bez Unii będziemy lepsi, bogatsi, a może również „piękniejsi”. Czy to jednak przypadkiem nie jest objawem tęsknoty za czasami minionej potęgi? Tego nie rozstrzygniemy nawet w najmądrzejszych dyskusjach – po prostu „czas pokaże”. Nietrudno wysnuć wniosek, że taka sytuacja nie może pozytywnie wpływać na stan gospodarki i nastroje społeczne. Na szczęście nasza gospodarka ma się dość dobrze – osiągane i prognozowane wzrosty PKB, przekraczające trzy procent, to dalej jedynie marzenie wielu europejskich gospodarek. Jeśli jednak analizujemy sytuację sektora budowlanego, to trudno o wielki optymizm. Jako „cemenciarze” jeszcze kilka miesięcy wcześniej prognozowaliśmy, że rok 2016 zakończymy kilkuprocentowym wzrostem, osiągając poziom sprzedaży zbliżony do 16 mln ton. Dzisiaj, po zakończonym pierwszym półroczu, wszyscy analitycy są właściwie zgodni – jeśli uda się osiągnąć wzrost sprzedaży cementu na poziomie 1÷1,5%, to będziemy mówić o sukcesie. Z drugiej strony, ci sami analitycy rynku są dość zgodni, prognozując duże wzrosty zapotrzebowania na cement w kolejnych latach. Oby nie było jednak tak, jak z tą „bieda-kanapką”, na której przesuwamy jedyny plasterek kiełbasy, ciągle pocieszając się, że kolejny kęs będzie wreszcie dużo lepszy. Zostawmy jednak żarty – wiele wskazuje na to, że już rok 2017 powinien być zdecydowanie lepszy. Najpóźniej w połowie kolejnego roku powinniśmy wejść w fazę „cementochłonną” wielu kontraktów infrastruktury drogowej. Jeśli sprawdzą się zapowiedzi GDDKiA, że w roku 2017 wyda około 22 mld złotych na realizację swoich zadań, to cały sektor budowlany musi to wyraźnie zauważyć. Jeżeli popatrzymy na cały program budowy dróg krajowych i związane z nim środki, dodamy do tego środki przewidziane na budowę infrastruktury kolejowej, to właściwie w kolejnych 7-8 latach jesteśmy „skazani na sukces”. Można oczekiwać, że szczytowe zapotrzebowanie na cement i beton powinno pojawić się w latach 2018-2020. Oczywiście, nauczony wieloletnim doświadczeniem, zalecam daleko posuniętą ostrożność – prognozowanie zużycia cementu nie jest łatwym zadaniem. Ilość zmiennych jest tak duża, że nawet najlepsi ekonomiści mogą popełnić istotne pomyłki. Bazując jednak na tym samym, wspomnianym już, doświadczeniu, ja pozostaję umiarkowanym optymistą. Ten, wydawany w lipcu, numer kwartalnika „Budownictwo, Technologie, Architektura” bezpośrednio poprzedza nasze wydarzenie roku 2016, jakim jest Konferencja „Dni Betonu”. Oczywistym finałem przygotowań, które trwają już prawie rok, będą te trzy dni w Wiśle, w hotelu Gołębiewski, przypadające na okres 10-12 października br. To już IX edycja Konferencji, ale proszę mi wierzyć, że obok oczywistej rutyny, podchodzimy do jej przygotowania z pasją, zapominamy o sukcesach poprzednich wydarzeń, koncentrujemy się na zapewnieniu możliwie maksymalnej satysfakcji uczestników. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że mamy ze sobą grono 12 Partnerów Dni Betonu, liczną grupę Sponsorów oraz kilkudziesięciu Wystawców. Bardzo kompetentna Rada Programowa „Dni Betonu”, skupiająca znakomite osoby świata naukowego oraz biznesu, czuwa nad dopracowaniem wartościowego programu merytorycznego całej konferencji. Już dziś mogę potwierdzić, że obok wielu świetnych polskich autorów, w trakcie konferencji swoje referaty przedstawią prof. Karen Scrivener z Uniwersytetu w Lozannie oraz Alessio Rimoldi z europejskiego stowarzyszenia prefabrykacji betonowej. Ogromnym zainteresowaniem – 36 zgłoszeń – cieszy się kolejna edycja konkursu Power Concrete. Zapraszamy na pokazy technologiczne – znacznie „bogatsze” niż dwa lata temu – prezentujące dzisiejsze możliwości betonu. Będzie też sporo architektury betonowej; od pokazu prac studentów architektury do warsztatów poświęconych betonowi architektonicznemu w obiektach infrastruktury drogowej. Zgodzą się Państwo, iż nie przesadzam, mówiąc, że „Konferencja cieszy się dużym zainteresowaniem”, w sytuacji gdy w połowie lipca, na trzy miesiące przed przygotowywanym wydarzeniem, lista uczestników liczy ponad 450 nazwisk! Jeśli do tego dodam, że przygotowujemy dwie arcyciekawe debaty, z których jedna poświęcona będzie budownictwu infrastrukturalnemu, a druga perspektywom rozwoju budownictwa mieszkaniowego w Polsce, to widać bardzo wyraźnie, że Dni Betonu 2016 mają szansę stać się ważnym wydarzeniem dla całej branży budowlanej. Życząc lepszej pogody, niż ta, którą widzę za oknem, udanego wakacyjnego odpoczynku – bez uszczerbku dla biznesu – zapraszam do lektury. Jan Deja
6Power Concrete 2016Dni Betonu 2016pdf
7Coraz więcej niepewnościMarcin Peterlikpdf
Mimo że większość bieżących wskaźników ekonomicznych nie daje jeszcze powodu do niepokoju, to nie ulega wątpliwości, że ryzyko pogorszenia koniunktury jest coraz większe, a w gospodarce zwiększa się stopień niepewności. Niepewność związana jest zarówno z tym, co dzieje się w kraju, jak i z sytuacją międzynarodową. Wynik brytyjskiego referendum dotyczącego wyjścia tego kraju z Unii Europejskiej powoduje, że europejska gospodarka musi na dłuższy czas pożegnać się ze spokojnymi i stabilnymi warunkami rozwoju. Wstrząs, jakim będzie opuszczenie UE przez jedną z jej największych gospodarek, bez wątpienia odbije się na wynikach ekonomicznych całej Unii, a perturbacje związane chociażby z unijnym budżetem czy rynkiem pracy odczuwalne będą w większości krajów należących do tej organizacji.
9Dni Betonu 2016Dni Betonu 2016pdf
10Dom z mitu pamięci i nadzieiPaweł Pięciakpdf
Rozmowa z architektem Wojciechem Targowskim z trójmiejskiej pracowni FORT, która otrzymała nagrodę specjalną w XIX konkursie „Polski Cement w Architekturze” za użycie betonu towarowego w realizacji Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku.
15Reklama PfleidererPfleidererpdf
16Krakowskie dobro narodowePaweł Pięciakpdf
Nowa siedziba Ośrodka Badań Twórczości Tadeusza Kantora Cricoteka zdobyła wyróżnienie w XIX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”. O budynku, jego architekturze i niecodziennej żelbetowo-stalowej konstrukcji pisaliśmy szczegółowo w numerze 4/2014 BTA. Po wyróżnieniu – podsumowanie.
18Beton architektoniczny o wielu twarzachmgr inż. Piotr Nowiskipdf
„Beton jaki jest, każdy widzi”. Dziś ta sentencja nabiera zupełnie innego znaczenia. W dobie ogromnej popularności betonów architektonicznych wygląd struktury kompozytów cementowych nabiera istotnej wagi, a sam beton jest już traktowany jako forma sztuki.
19Reklama SchomburgSchomburgpdf
20Szukając legendy solidarnościPaweł Pięciakpdf
Europejskie Centrum Solidarności, zbudowane na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej i otwarte w 34. rocznicę porozumień sierpniowych 1980 roku, otrzymało w XIX konkursie „Polski Cement w Architekturze” nagrodę specjalną za użycie betonu towarowego. O budynku, jego architekturze i technologii pisaliśmy obszernie w numerze 2/2015 BTA. Po nagrodzie – podsumowanie.
22Fakt: nawierzchnie betonowe są tańsze i stabilne cenowoPiotr Piestrzyńskipdf
Drogi o nawierzchniach betonowych są tańsze w budowie i utrzymaniu. - Zarówno technologia betonowa jak i asfaltowa mają swoje miejsce i obie powinny być stosowane na polskich drogach, a o wyborze rodzaju nawierzchni powinna decydować analiza cyklu życia LCC – powiedział prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej podczas seminarium „Budujmy drogi betonowe – to się opłaca”, które 1 czerwca 2016 r. odbyło się w ramach Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego „Autostrada – Polska” w Kielcach.
26Droga na pokolenia wyczekiwana przez pokoleniaPiotr Piestrzyńskipdf
– Dzień, w którym oddajemy ten odcinek, to dzień powszechnej radości, łączący różne środowiska, drogi życiowe i narodowości. Można by powiedzieć: trwaj, chwilo, trwaj – jesteś piękna – powiedział Zbigniew Rau, wojewoda łódzki, a jego wypowiedź uzupełnił wicepremier Piotr Gliński: – Ta chwila będzie trwała, bo to jest autostrada betonowa i bez większych remontów wytrzyma 30-40 lat! 1 lipca 2016 r. oddano do użytku 40-kilometrowy fragment autostrady A1 Stryków – Tuszyn.
29Mądre budowanie dróg - infografikaSPCpdf
30Rola domieszek hydrofobizujących w redukcji wykwitów węglanowychMichał Oleksikpdf
Wykwity węglanowe są jednym z częstszych problemów, z jakimi borykają się producenci betonowych wyrobów wibroprasowanych. Problem ten, niemający praktycznie znaczenia dla trwałości wyrobów, powoduje pogorszenie estetyki i jest szczególnie uciążliwy w przypadku elementów barwionych.
32Gmina Legnickie Pole inwestuje w betonPiotr Piestrzyńskipdf
Gminna droga betonowa powstała w połowie czerwca na terenie gminy Legnickie Pole w województwie dolnośląskim. To czwarty betonowy odcinek drogi zbudowany na terenie tej gminy przez firmę Mo-Bruk. – Na betonówkach nie ma spękań, nic się nie wykrusza i w ogóle nie ma się do czego przyczepić. Podpisuję się obiema rękami pod technologią budowy dróg betonowych i nie ma w tym ani grama kokieterii – przyznał Krzysztof Duszkiewicz, zastępca wójta gminy Legnickie Pole.
34Drogi betonowe dla rolników i przedsiębiorców w strefiePiotr Piestrzyńskipdf
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (3). Po 11 latach od budowy pierwszej drogi betonowej łączącej miejscowości Przybysławice i Prusy, gmina Ożarów, zachęcona dobrymi doświadczeniami z jej użytkowania, przygotowuje się do budowy kolejnej drogi. Burmistrz Marcin Majcher zapowiada budowę jeszcze w tym roku ponad 1700 metrów drogi betonowej na uzbrajanym terenie pod Specjalną Strefę Ekonomiczną.
36O doświadczeniach w budowie dróg betonowychAndrzej Nowakpdf
Warsztaty o betonowych nawierzchniach drogowych dla samorządowców województwa świętokrzyskiego odbyły się 27 czerwca 2016 r. w Centrum Kongresowym Targów Kielce. Organizatorzy – Grupa Ożarów i Stowarzyszenie Producentów Cementu – zaprosili do udziału ponad 50 przedstawicieli Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach oraz powiatowych zarządów dróg.
37Ekologiczna nawierzchnia w sąsiedztwie Puszczy BiałowieskiejPiepdf
Nawierzchnię z betonu wałowanego na terenie gminy Hajnówka wykonała w listopadzie 2015 roku firma CEMEX Infrastruktura. – Droga jest dobra, jesteśmy z niej zadowoleni. Ważne także, że jest to nawierzchnia ekologiczna, gdyż my żyjemy w sąsiedztwie Puszczy Białowieskiej – powiedziała Katarzyna Jakubowska, sołtyska miejscowości Lipiny.
38Betonowa obwodnica Malni i ChoruliPiepdf
Budowa obwodnicy Malni i Choruli na Opolszczyźnie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 423 rozpocznie się jeszcze w tym roku. – Na początku sierpnia ogłosimy przetarg i jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to we wrześniu poznamy wykonawcę – mówi Arkadiusz Braniecki, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. Jest duża szansa, by obwodnica Malni i Choruli, o długości ponad 6 km, miała nawierzchnię betonową. Za nawierzchnią betonową przemawia jej trwałość i długowieczność oraz wykorzystanie do budowy miejscowych surowców w związku z sąsiedztwem Cementowni Górażdże.
38Drogi wojewódzkie z betonu wałowanego w powiecie świeckimPiepdf
We wrześniu br. rozpocznie się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 391 w powiecie świeckim pomiędzy miejscowościami Piła Młyn i Buśnia. Budowa kolejnego odcinka drogi o nawierzchni betonowej kosztować będzie prawie pół miliona złotych – poinformował 6 czerwca 2016 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
39Nowe oferty CHRYSO dla budownictwaredpdf
40Naprawy betonu architektonicznegomgr inż. Krzysztof Kuniczukpdf
Podczas kształtowania powierzchni z betonu architektonicznego bardzo często dochodzi do powstawania różnego typu błędów. Część z nich jest akceptowalna. Jednak liczne wymagają naprawy. Środowisko, w którym usytuowane są elementy, oraz sposób użytkowania powierzchni także sprawiają, że wraz z upływem czasu na elementach z betonu architektonicznego pojawiają się coraz liczniejsze wady wymagające naprawy. Wielkość wad w postaci pęknięć i ubytków oraz zmiany kolorystyki w połączeniu z różnorodnością powierzchni z betonu architektonicznego powodują, że dobór odpowiednich materiałów do napraw staje się bardzo skomplikowany. Często powstają pytania odnośnie właściwej tekstury materiału naprawczego, jego kolorystyki oraz sposobu użycia. Niezbędne jest również przewidywanie, w jaki sposób czas będzie wpływał zarówno na barwę powierzchni z betonu architektonicznego, jak i na kolor materiału naprawczego. Artykuł jest próbą przedstawienia problemów związanych z doborem materiałów i technologii napraw powierzchni z betonu architektonicznego.
45Reklama Bruk-BetBruk-Betpdf
46Doświadczenia z realizacji tunelu pod Martwą WIsłą w Gdańskumgr inż. Krzysztof Maliszewski, inż. Cezary Krasowski, inż. Konrad Grzesiakpdf
Niniejszy referat prezentuje doświadczenia z aplikacji rozwiązań w obszarze technologii betonu zebrane z dotychczasowej realizacji inwestycji pn. „Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk – Trasa Słowackiego. Zadanie IV. Węzeł Marynarki Polskiej – Węzeł ku Ujściu” w Gdańsku. Zadanie to obejmuje między innymi budowę tunelu o długości 1377,5 m, w tym odcinka wierconego: 1072,5 m. Jest to pierwszy w Polsce przykład drogowej przeprawy podwodnej, realizowanej metodą TBM w bardzo trudnych warunkach geotechnicznych (grunty nawodnione), z wykorzystaniem tarczy o dużej średnicy.
52Latający inspektordr doc. inż. Wojciech Roszakpdf
Drony, czyli latające pojazdy bez pilota, były do niedawna wykorzystywane głównie do celów wojskowych. Wyposażone w nowoczesną aparaturę elektroniczną o wysokim stopniu inteligencji, były w stanie realizować skomplikowane zadania bojowe bez obawy przykrych następstw w razie niepowodzenia.
53Reklama MC-BauchemieMC-Bauchemiepdf
54Chemia budowlana to podstawa dzisiejszego budownictwaPaweł Pięciakpdf
Rozmowa z Tadeuszem Wasągiem, prezesem zarządu Stowarzyszenia Producentów Chemii Budowlanej, kierownikiem sprzedaży MC-Bauchemie.
56Betonowanie pod wodą w praktyceDaniel Owsiak, Marzena Kurpińskapdf
W maju 2014 roku zakończył się jeden z kolejnych etapów budowy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Skomplikowane i nietypowe zadanie polegało na wybetonowaniu dna wykopu pod fundament muzeum i utworzeniu tzw. „korka” w celu odcięcia wód gruntowych od podłoża, ustabilizowania gruntu oraz zabezpieczenia fundamentów przyszłego budynku, który ma zajmować powierzchnię około 23 tys. metrów kw..
59Reklama ANDROIMPEXANDROIMPEXpdf
60Czy uwzględniać niepewność pomiaru w ocenie betonu?dr inż. Grzegorz Bajorek, mgr inż. Marta Kiernia-Hnatpdf
Aby możliwe było dokonanie oceny betonu, czy to zgodności, czy też identyczności, konieczne jest wykonanie odpowiednich badań. Wynik każdego badania jest efektem szeregu pomiarów, a każdy z nich obarczony jest pewnym „błędem”. Sam wynik pomiaru jest tylko przybliżeniem wielkości mierzonej i towarzyszy mu „błąd” będący wynikiem jego losowości. Fakt ten powoduje, że wynik pomiaru nie jest jedną wartością, lecz przedziałem, w którym wartość rzeczywista się znajduje
64MasterFinish - nowy wymiar estetyki i wyglądu betonuKonrad Grzesiakpdf
Środki antyadhezyjne MasterFinish, produkowane przez firmę BASF, to kompleksowe rozwiązanie do produkcji betonu o estetycznej powierzchni dla wszystkich segmentów branży budowlanej.
66Dwa kilometry skał nad głowąPaweł Pięciakpdf
Podobno podróż nowo otwartym tunelem kolejowym Świętego Gotarda rozczarowuje miłośników ekstremalnych inwestycji inżynierskich. 57 km monotonnej jazdy pod ziemią nie może się równać z pokonaniem tej samej trasy najstarszą górską koleją w Szwajcarii, która pnie się po zboczach, mija doliny, przełęcze, wiadukty i tunele w litej skale z lat 80. XIX wieku. Jednak Szwajcarzy wydali astronomiczną sumę 12 mld franków, nie martwiąc się brakiem pięknych widoków. Gotthard Base Tunnel jest przemyślaną inwestycją, częścią szerszej, zintegrowanej polityki transportowej tego kraju.
69Reklama SikaSika Polandpdf
70Międzynarodowe Stowarzyszenie Konstrukcji Betonowych - nowa struktura, nowe zamierzeniaprof. Andrzej Ajdukiewiczpdf
Nowa struktura fib przyjęta w 2015 roku, w tym zwłaszcza zmieniony podział na komisje (patrz BTA nr 3/2015), została wdrożona 1 stycznia 2016 r. Zbiegło się to ze zmianą na stanowisku sekretarza generalnego, którym po raz pierwszy został doświadczony w zawodowej działalności inżynierskiej, a także związany ze środowiskiem akademickim Politechniki w Madrycie, dr David Fernández-Ordoñéz. Był on przez wiele lat członkiem, a ostatnio przewodniczącym Komisji 6. fib „Prefabrykacja”.
72Z kart HistoriiMarek Gawlickipdf
Rozwój produkcji naturalnych spoiw hydraulicznych, w tym cementu romańskiego (cementu naturalnego) ograniczała w Europie niewielka liczba złóż surowców zupełnych, które mogły być eksploatowane w sposób opłacalny oraz niewystarczające wielkości zasobów tych złóż. Równocześnie powszechność występowania łatwo się szlamującej kredy, margli oraz glin zachęcała do podejmowania prób tworzenia mieszanin surowcowych, które po wypaleniu dałyby materiały wiążące o cechach użytkowych nie gorszych niż właściwości naturalnych spoiw hydraulicznych. Niebagatelne znaczenie miało również dążenie do obniżenia cen spoiw.
74Reklama Konferencj - Budownictwo prefabrykowane w Polsce - stan i perspektywypdf
75Przemysł cementowy apeluje o racjonalnośćPaweł Pięciakpdf
Koszty budowy i utrzymania infrastruktury, trudne relacje między zamawiającym a wykonawcą, przetargi w inwestycjach infrastrukturalnych, nowe projekty energetyczne i polityka klimatyczna Unii Europejskiej – między innymi te tematy były poruszane w czasie debat na IV Kongresie Infrastruktury Polskiej 22 czerwca 2016 roku w Warszawie. Wzięli w nim udział przedstawiciele Stowarzyszenia Producentów Cementu, którzy w debatach starali się naświetlić przede wszystkim prawne i praktyczne aspekty funkcjonowania gospodarki z punktu widzenia producentów materiałów i rozwiązań dla budownictwa.
77Reklama RopczyceRopczyce SApdf
78Recenzja - Cement - Metody badań - wybrane kierunki stosowaniaprof. Zbigniew Giergicznypdf
79Reklama RemeiRemei Polska pdf
80Reklama BASFBASFpdf