ad

Wydanie 3(19)/2002

issue-cover
Wchodząc w ekspresowym tempie w drugie półrocze, zgodnie z zapowiedziami, staraliśmy się udoskonalić szatę graficzna naszego pisma. Mamy nadzieję, że zamiar ten powiódł się i nasi Czytelnicy z przyjemnością będą sięgać po ?Polski Cement?. W takiej chwili chciałoby się pisać o kwitnącym rynku budowlanym, rosnących nakładach inwestycyjnych itp. Niestety nic z tego ? zastój w całej gospodarce jest chyba poważniejszy niż sadzono. Jeszcze na początku roku pojawiały się głosy, że pewnych oznak ożywienia na rynku budowlanym można spodziewać się w drugiej połowie roku 2002 ? dzisiaj nic nie wskazuje na to, że takie zapowiedzi mogą się sprawdzić. Rynek budowlany wygląda bardzo źle, a ogólna sytuacja gospodarczo-polityczno-społeczna nakazuje ostrożność w formułowaniu optymistycznych prognoz na najbliższą przyszłość. Analiza rynku budowlanego przeprowadzona na naszych łamach przez Elżbietę Syrdę z ASM jednoznacznie potwierdza tę pesymistyczna wizję. 
Wielokrotnie podkreślałem, że bieżące problemy nie mogą w zasadniczy sposób determinować naszych działań. Polski Cement konsekwentnie kontynuuje działalność wydawnicza, informacyjna i szkoleniowa w obszarze cementu i betonu.

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
3Od WydawcyJan Dejapdf
Wchodząc w ekspresowym tempie w drugie półrocze, zgodnie z zapowiedziami, staraliśmy się udoskonalić szatę graficzna naszego pisma. Mamy nadzieję, że zamiar ten powiódł się i nasi Czytelnicy z przyjemnością będą sięgać po ?Polski Cement?. W takiej chwili chciałoby się pisać o kwitnącym rynku budowlanym, rosnących nakładach inwestycyjnych itp. Niestety nic z tego ? zastój w całej gospodarce jest chyba poważniejszy niż sadzono. Jeszcze na początku roku pojawiały się głosy, że pewnych oznak ożywienia na rynku budowlanym można spodziewać się w drugiej połowie roku 2002 ? dzisiaj nic nie wskazuje na to, że takie zapowiedzi mogą się sprawdzić. Rynek budowlany wygląda bardzo źle, a ogólna sytuacja gospodarczo-polityczno-społeczna nakazuje ostrożność w formułowaniu optymistycznych prognoz na najbliższą przyszłość. Analiza rynku budowlanego przeprowadzona na naszych łamach przez Elżbietę Syrdę z ASM jednoznacznie potwierdza tę pesymistyczna wizję.
Wielokrotnie podkreślałem, że bieżące problemy nie mogą w zasadniczy sposób determinować naszych działań. Polski Cement konsekwentnie kontynuuje działalność wydawnicza, informacyjna i szkoleniowa w obszarze cementu i betonu.W najbliższych miesiącach będziemy koncentrować się na przygotowaniach do Dni Betonu, które w dniach 8-10 października odbędą się w Szczyrku. Tak jak zapowiedzieliśmy prawie dwa lata temu, chcielibyśmy, aby konferencja ta stała się cyklicznym forum dyskusyjnym całego środowiska budowlanego. Z satysfakcja przyjęliśmy fakt przyjęcia przez wicepremiera Marka Pola patronatu honorowego nad Dniami Betonu. Już w tej chwili (patrząc choćby na propozycje referatów i nazwiska autorów) można mieć nadzieję, że Dni Betonu będą świetna okazja do pełnego zaprezentowania dzisiejszych możliwości betonu. Zainteresowanych udziałem w konferencji prosimy o kontaktowanie się z Komitetem Organizacyjnym (szczegóły na stronie 70).
Nowa forma naszego kwartalnika nie zmienia jego merytorycznej zawartości. Jak zawsze znajda Państwo w ?Polskim Cemencie? sporo informacji na temat budownictwa, technologii i architektury. Uzupełniamy to możliwie bogata dawka aktualności z branży cementowej i betonowej oraz wywiadami z interesującymi osobami świata nauki, architektury i gospodarki. Myślę, że z przyjemnością zapoznają się Państwo np. z opiniami prof. Konrada Kuczy-Kuczyńskiego oraz prof. Włodzimierza Kiernożyckiego. Pierwszy z nich, to postać z czołówki polskich architektów, autor wielu obiektów, w których zademonstrowano możliwości kreatywnego wykorzystania betonu. Prof. Kiernożycki, w swoich licznych zainteresowaniach, koncentruje się na problematyce wykorzystania dużych masywów betonowych. Każdy kto zetknął się z takimi konstrukcjami wie, jak skomplikowane to zadania, zadania wymagające wiedzy i doświadczenia. Duża cześć numeru poświęcamy tematyce drogowej. Upały, ograniczenia w ruchu ciężkich pojazdów w oczywisty sposób skłaniają do dyskusji o nawierzchniach betonowych. Profesor Antoni Szydło w swoim interesującym tekście przedstawił historię autostrad z nawierzchnia betonowa, a kilka innych tekstów koncentruje się na dzisiejszych realizacjach. Z satysfakcja zauważamy, że w budownictwie drogowo-mostowym zaczął się chyba czas poważnych realizacji.
Okres wakacyjny sprzyja podejmowaniu także lżejszej tematyki. Pisaliśmy kiedyś o wykorzystaniu betonu w budowie kadłubów okrętowych ? dzisiaj pokazujemy, jak fascynacja pływaniem i betonem pozwalała kilkanaście lat temu budować łódki, które następnie ścigały się w holenderskich kanałach.
Lato w naszych warunkach to nie tylko czas żniw w rolnictwie, to także szczyt sezonu budowlanego i czas urlopowej regeneracji sił. Życząc sukcesów we wszystkich obszarach, zapraszam do lektury naszego pisma.
4Bieżąca sytuacja budownictwaElżbieta J. Syrdapdf
Pierwsze miesiące 2002 roku nie przyniosły nam, niestety, żadnych niespodzianek co do kierunków i tempa rozwoju polskiej gospodarki. Niski wskaźnik PKB, wysokie bezrobocie, spadek produkcji sprzedanej przemysłu oraz głęboki spadek produkcji budowlano-montażowej potwierdzają ubiegłoroczne prognozy ASM.
6Drogi wszech czasówAntoni Szydłopdf
Pierwszą milę drogi betonowej na świecie wybudowano w powiecie Wayne w Stanach Zjednoczonych. Droga kosztowała 13.537 dolarów
10Beton Najtrwalszy albo odnaleziona budowla Louisa KahnaDariusz Kozłowskipdf
Istnieje beton, przed którym czas okazuje respekt; jest architektura betonowa, która raz stworzona, pozostaje odporna na działanie czasu. Są to wypowiedzi metaforyczne ? czas jest jedynie świadkiem przemian istnienia: zarówno narodzin, jak odchodzenia w niebyt. Wszak trwanie materii budowlanej, zbudowanej struktury zależy od niszczących czynników fizycznego otoczenia rzeczy. A w architekturze, która pozwala nie rozróżniać idei, kształtu i materiału w zespolonej całości, zniszczenia ? zużycie moralne ? dokonujące się w czasie zachodzą poza samą rzeczą architektoniczną, odbywając się w umyśle widza, odbiorcy, publiczności, krytyka czy też użytkownika. Architektura zagubionego-odnalezionego dzieła Louisa Kahna ? Synagoga Hurva trwa niezmienna poza czasem. Odkryta niedawno fizyczna materia świątyni okazuje się także niezniszczalna ? jest to Beton Najtrwalszy.
14Tożsamość miejscaPaweł Pięciakpdf
Rysunek jest treningiem wrażliwości i ucieka w miękkość, podczas gdy wokół panuje stechnicyzowany świat. Lubię w ten sposób notować ład przestrzenny ? mówi Konrad Kucza-Kuczyński. Rozmawia z nim Paweł Pięciak
17Dach na długie lataIzabela Kwiecińskapdf
Jeszcze kilka lat temu dachówki oferowane inwestorom przez rynek nie wyróżniały się ani rodzajem, ani kolorem. Ich jakość pozostawiała wiele do życzenia. Wokół panowały wszechobecne stropodachy. Na szczęście to się zmieniło. Obecnie propozycja rynku jest tak bogata, że wybór odpowiedniego produktu nie powinien stanowić problemu. Producenci oferują dachówki spełniające największe nawet oczekiwania związane z funkcjonalnością, bezpieczeństwem i estetyką. Dach nie tylko chroni nas i nasz dom. Jest też tym elementem architektury, który decyduje o jego ostatecznym kształcie. Wybór dachówki ma więc dla inwestora zasadnicze znaczenie. Z Marcinem Moczko, prywatnym inwestorem z miejscowości Kotórz Mały k. Opola rozmawia Izabela Kwiecińska
18Antoine Predock - amerykański wirtuoz betonuMateusz Gyurkovichpdf
Jest architektem, który w budowaniu prostych betonowych brył, wyrastających z tradycji modernistycznej, przyznaje się do fascynacji przyrodą, krajobrazem i kulturą południowego zachodu Stanów Zjednoczonych.
21Kim jest lord Norman Foster?redpdf
Architektem i artystą. Architektem o światowej sławie i wielkim artystą. Człowiekiem obdarzonym klasycznym angielskim poczuciem smaku. Smaku nie do nauczenia, podrobienia ani naśladowania. Nieliczni otrzymali ten cenny dar od natury, pozostali niestety go nie posiadają.
22Przyjechali po kluczPiotr Piestrzyńskipdf
? Dziś autostradę mamy na targach w Kielcach, a mam nadzieję, że wkrótce będziemy mogli nią jeździć ? mówił wicepremier Marek Pol, otwierając VIII Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego ?Autostrada-Polska?, które w dniach 8-10 maja br. odbyły się w Kielcach. Wystawcy zjechali do Kielc tłumnie. Stało się tak zapewne dzięki ogłoszeniu kilka miesięcy wcześniej rządowego programu ?Infrastruktura ? klucz do rozwoju?.
24Nowoczesne nawierzchnie lotniskoweAdam Poświatapdf
Podjęta decyzja o udziale Polski w sojuszniczym pakcie NATO, w praktycznym działaniu, zobowiązuje nasz kraj do wielu przedsięwzięć, które istniejącą infrastrukturę techniczną uczynią współzależną z infrastrukturą techniczną krajów, które do tej organizacji obronnej przystąpiły wcześniej. Jednym z wielu ? lecz traktowanym priorytetowo ? obszarem naszych przystosowań jest lotnictwo, w tym głównie naziemna infrastruktura lotniskowa
26Duże tradycje, ogromne możliwościredpdf
Wszystkie wytwórnie RMC w Polsce produkowały i mogą produkować beton na potrzeby budownictwa komunikacyjnego. W dostarczaniu betonu na budowę mostów, wiaduktów i estakad mamy ogromne tradycje i jeszcze większe możliwości ? tłumaczy Piotr Spyrka, członek Zarządu RMC Polska odpowiedzialny za produkcję betonu.
28Jak zawiązuje się węzełAneta Długoszpdf
W poprzednim numerze kwartalnika ?Polski Cement? pisałam o moście Siekierkowskim, który już w całej okazałości cieszy oczy warszawiaków. Wspominałam też o trasie Siekierkowskiej ? wielopasmowej drodze szybkiego ruchu, przy której trwają właśnie prace budowlane. Cała dziewiętnastokilometrowa trasa ma zostać oddana do użytku dopiero w roku 2004, ale niektóre jej fragmenty będą dostępne wcześniej. Na trasie wybudowanych zostanie pięć węzłów komunikacyjnych, wśród których niewątpliwą perełką będzie węzeł Czerniakowska.
31Gdy żar się leje, to asfalt płyniepiepdf
Nie tylko protest działaczy Samoobrony potrafi zatrzymać ciężarówki w Polsce. Do paraliżu transportu na drogach większości polskich województw wystarczy wzrost temperatury powietrza do 30 stopni Celsjusza.
31Przyszedł czas na beton...piepdf
? Sytuacja na polskich drogach uzasadnia stwierdzenie, że przyszedł czas na beton. Tysiące samochodów obciążonych powyżej 115 kN na oś, a nawet więcej, przemierza nasz kraj. Pozostawiają koleiny. Wytwarza to sytuację, która według IBDiM pociąga za sobą koszty naprawy wynoszące tyle, ile państwo rocznie wydaje na wszystkie zadania związane z drogownictwem. W tej sytuacji powiedzenie, że nawierzchnie podatne są tym kierunkiem, który powinniśmy wyłącznie kontynuować, jest błędem.
32Może symbioza asfaltu i betonu?Stanisław Leśniakpdf
Dawno temu wymyślono doskonały w swej prostocie sposób utylizacji bardzo kłopotliwego odpadu, jakim była czarna, mazista pozostałość po próżniowej destylacji ropy naftowej, będąca mieszaniną nienasyconych węglowodorów i ich związków, żywic, oraz rozproszonych cząstek koksu, zwana gudronem. Okazało się otóż, że jeśli gudron podda się procesowi częściowego utleniania, to ten egzotermiczny proces biegnie samoistnie tak długo, jak długo będzie podawane powietrze. Tlen łączy ogromne cząsteczki nienasyconych węglowodorów w jeszcze większe, skomplikowane twory, podobne do naturalnego asfaltu wydobywanego z jezior asfaltowych w egzotycznych krajach.
34Ekrany akustyczneBłażej Zgołapdf
Przy rozwiązywaniu problemów hałasu drogowego, poprzez stawianie ekranów akustycznych, od początku stosowany jest beton. Wynika to między innymi z pozytywnego odbierania betonu jako materiału, jego właściwości technicznych pozwalających na wykonywanie elementów samej konstrukcji nośnej, jak i wypełnień, dużej masy przegrody ze względu na gęstość pozorną betonu oraz znacznej odporności na działanie czynników destrukcji atmosferycznej i towarzyszącej ruchowi drogowemu.
37Zbigniew Rusin "Technologia betonów mrozoodpornych"Jan Małolepszypdf
Książka pt.: ?Technologia betonów mrozoodpornych? opracowana przez profesora Politechniki Świętokrzyskiej Zbigniewa Rusina będzie bardzo cennym i pomocnym podręcznikiem dla studentów i inżynierów zajmujących się problematyką budownictwa, a w szczególności mrozoodpornością betonu.
38Czas na pielęgnację i uszlachetnianie kostkiPiotr Piestrzyńskipdf
? Klienci, którzy mają już od kilku lat ułożoną kostkę brukową, są zainteresowani jej renowacją. Szukają środków do pielęgnacji kostki brukowej. Dlatego rozszerzamy paletę środków do pielęgnacji i renowacji zarówno kostki brukowej, jak i betonu ? mówi Krzysztof Kaczan, dyrektor ds. sprzedaży produktów firmy RETHMEIER z Grupy Schomburg.
40Beton samozagęszczalny (SCC) na budowieMałgorzata Faleńska Witold Gajgerpdf
Wprowadzenie Wisłostrady w tunel ma na celu bezkolizyjne Wyprowadzenie pojazdów z mostu Świętokrzyskiego. Przyjęta do realizacji technologia wykonania zagłębienia przewidywała wykonanie ciągu ścian szczelinowych będących korpusem tunelu. Następnym posunięciem było wykonanie płyty stropowej oraz po ułożeniu izolacji ? płyty dennej wanny i ściany bocznej dociskającej izolację do ściany szczelinowej.
42Uszkodzenia młodego betonu konstrukcji masywnychWłodzimierz Kiernożyckipdf
Beton konstrukcji masywnych poza wpływami otoczenia narażony jest na oddziaływania wewnętrzne, związane ze wzrostem temperatury generowanej ciepłem hydratacji cementu. Wpływom termicznym towarzyszą naprężenia, które mogą doprowadzić do rys i pęknięć wykonanych fragmentów konstrukcji.
44Diagnostyka konstrukcji betonowych - "pull-off"Andrzej Moczkopdf
Jedną z oznak otwarcia się polskiego budownictwa betonowego na najnowsze osiągnięcia światowej myśli technicznej jest pojawienie się na naszym rynku nowych materiałów o własnościach nie mających odpowiedników w przeszłości. Należą do nich współczesne środki do napraw i ochrony powierzchniowej betonu.
48Beton lekki kruszywowyGrzegorz Łójpdf
Obecny rozwój technologii produkcji i zastosowanie betonów lekkich stwarza o wiele większe pole do popisu dla projektantów i konstruktorów niż to było dawniej. Na przestrzeni ostatnich lat obserwuje się w polskim budownictwie wprowadzanie nowych, ale także powrót do dawnych technologii, nadal dających znakomite efekty. Dużą rolę odgrywa w tych dziedzinach współpraca pomiędzy firmami szukającymi wciąż nowych niszy rynkowych i jednostkami naukowo-badawczymi. Właśnie w wyniku takich mariaży odradzają się na nowo bardzo dobrze już znane technologie produkcji materiałów budowlanych. Nie są to jednak te same technologie co dawniej. Są nowocześniejsze, bardziej wydajne i energooszczędne oraz coraz bardziej przyjazne dla środowiska.
52Zmiany metod badań właściwości kruszyw do betonów po wprowadzeniu do norm polskich, norm europejskich PN ENWiesław Frankiewiczpdf
53Pasjonat budownictwaJan Deja Zbigniew Pilchpdf
? Jeśli popatrzymy wstecz, to zauważymy, że budowle wykonane przed wiekami z kamienia mają się całkiem dobrze. A beton jest niczym innym jak mutacją naturalnego kamienia. Nie obawiam się o przyszłość betonu. Zmienią się proporcje: w Polsce zwiększy się zainteresowanie konstrukcjami monolitycznymi, a zmaleje zainteresowanie prefabrykacją, zwłaszcza w budownictwie ogólnym. Prefabrykacja przetrwa w obiektach specjalnych, stawianych w centrach miast. Będzie jej sprzyjać wdrażanie betonów wysokiej wytrzymałości i wysokowartościowych. Zaś konstrukcje monolityczne przeżyją renesans także z tego powodu, że są atrakcyjne dla architektów ? beton ma strukturę surowego kamienia i daje się dowolnie kształtować ? mówi profesor Włodzimierz Kiernożycki, szef Katedry Konstrukcji żelbetowych i Technologii Betonu Politechniki Szczecińskiej. Rozmawiają z nim Jan Deja i Zbigniew Pilch
55Nowa mekka kajakarzyKonrad Sabalpdf
Skojarzenie Krakowa z kajakarstwem górskim jest trudne w pierwszej chwili. Ani gór tu zbyt wiele, ani Wisła nie ma charakteru rwącej górskiej rzeki. Do stworzenia w Krakowie nowoczesnego toru kajakowego wystarczyła wola i determinacja trenerów sekcji kajakarstwa górskiego. We wrześniu odbędą się na nim Akademickie Mistrzostwa Świata.
56Długo wyczekiwana zaporaKonrad Sabalpdf
1 kwietnia 2002 roku rozpoczął się kolejny etap budowy zbiornika wodnego Świnna Poręba na Skawie. Budowa ma długą historię, a podjęte prace przybliżają cel, jakim jest z jednej strony uzyskanie zabezpieczenia przed skutkami powodzi, z drugiej ożywienie turystyki, na które od wielu lat czekają mieszkańcy tego rejonu.
58Sunyou - symbol przyszłościMaria Kaszyńskapdf
Most SUNYOU w Seulu jest pierwszą konstrukcją na świecie, w której zastosowano DUCTAL? ? najnowocześniejszy beton. Zintensyfikowanie w latach 80. i 90. prac badawczych w dziedzinie technologii betonu doprowadziło do coraz powszechniejszego stosowania na świecie betonów o wysokiej wytrzymałości, jakości i trwałości, na świecie nazywanych betonami HPC (High-Performance Concrete), a w Polsce ? betonami wysokowartościowymi (BWW). Za podstawową cechę i zaletę tych betonów uważa się ich trwałość, stąd są one często nazywane betonami przyszłości lub betonami nowej generacji. W dążeniu do coraz doskonalszego materiału, trwałość staje się dominującą właściwością betonów przyszłości, szczególnie w aspekcie tak modnych teraz na świecie pojęć, jak: rozwój zrównoważony, zwiększenie żywotności konstrukcji, materiał ekologiczny czy recykling betonu.
60Betonowe kadłuby łodziStanisław Kańkapdf
Dzięki swoim właściwościom fibrobetony stały się interesującym materiałem między innymi do produkcji kadłubów jednostek pływających.
62Efektywny CEMATPiotr Piestrzyńskipdf
? System CEMAT pozwala osiągnąć maksymalną efektywność przy produkcji cementu, zarówno ze względu na aspekty techniczne, jak i ekonomiczne ? tłumaczy Dariusz Lange, kierownik działu przemysłu cementowego firmy Siemens.
64Meandry europejskiej normalizacji betonuZdzisław B. Kohutekpdf
Norma europejska EN 206-1 ?Beton ? cz. 1: Określenia, właściwości, produkcja i zgodność? w swoim obecnym kształcie uchwalona została w roku 2000 przez Europejski Komitet Standaryzacji (Comité Européen de Normalisation) w Brukseli, a następnie ? przekazana do stosowania w państwach członkowskich CEN, pod warunkiem wszak jej lokalnego uznania i opublikowania w randze normy państwowej.
65Przede wszystkim zapobiegamyredpdf
Rozmowa ze Sławomirem Szarkiem i Grzegorzem Paszkiewiczem, właściciealami firmy Casus Finanse
66Zaprosili sąsiadówredpdf
? Na Śląsku jest tradycja, że sprząta się w sobotę, by w niedzielę przyjąć gości. My posprzątaliśmy w piątek i bardzo nam miło dziś ? w sobotę ? gościć państwa, naszych sąsiadów ? witał przybyłych Andrzej Balcerek, prezes Zarządu Górażdże Cement SA. Jego zaproszenie przyjęło kilka tysięcy mieszkańców Opolszczyzny, którzy przyszli na Dzień Otwartych Drzwi w Cementowni Górażdże.
67Za sterami RejowcaPiotr Piestrzyńskipdf
? Największą satysfakcję odczuwam z faktu, iż udało nam się utrzymać cementownię. Proszę spojrzeć, ile pozostało z cementowni młodszych od Rejowca, a my żyjemy i dajemy pracę w tym jedynym zakładzie w mieście ? mówi Stefan Malicki, prezes Zarządu Cementowni Rejowiec SA.
68Z obopólną korzyściąlppdf
Lafarge Cement Polska przywiązuje dużą wagę do stosowania paliw alternatywnych w swoich cementowniach. Korzyści wynikające z ich stosowania są obopólne, zarówno dla cementowni (obniżenie kosztów produkcji), jak i dla środowiska.
69Milion z Wartyredpdf
W nocy z 26 na 27 maja, w Kombinacie Cementowo-Wapienniczym Warta w Działoszynie wyprodukowano milionową tonę klinkieru, w oddanym do eksploatacji w grudniu 2000 roku nowym piecu obrotowym. Wydajność pieca wynosi 2600 t/dobę
70Pierwszy na Lubelskiejredpdf
Kilkudziesięciu przedstawicieli przemysłu cementowego i wapienniczego przybyło na zjazd Stowarzyszenia Producentów Cementu i Wapna, który odbył się 20 maja br. Było to pierwsze spotkanie w nowej siedzibie stowarzyszenia, która od maja znajduje się przy ul. Lubelskiej 29 w Krakowie.
70Dni Betonu – Tradycja i nowoczesnośćPolski Cement Sp. z o. o.pdf
Spółka Polski Cement organizuje wspólnie z SPCiW konferencję pt. ?DNI BETONU ? Tradycja i nowoczesność?. Pragniemy, aby DNI BETONU stały się platformą dyskusji Świata nauki i praktyków, aby nowe osiągnięcia badawcze były coraz częściej stosowane w praktyce przemysłowej.