ad

Wydanie 2(82)/2018

issue-cover
Drodzy Czytelnicy!

Ani się nie obejrzeliśmy, a tu na horyzoncie już koniec pierwszej połowy roku. Roku, w który weszliśmy z mocnym „budowlanym przytupem”. Pisałem w pierwszych dniach lutego, że grudzień i styczeń nie „zamroziły” budów, potem trochę postraszył pogodowo marzec, a od pierwszych dni kwietnia właściwie weszliśmy w lato. Połowa maja – w tym czasie piszę te słowa – to bez wątpienia już początek kilkumiesięcznego szczytu sezonu budowlanego. Po dobrym wyniku roku 2017 – szacujemy, że poziom sprzedaży cementu oscylował w pobliżu 17 mln ton – wiele wskazuje na możliwość przekroczenia granicy 18 mln w roku bieżącym. Pokazywane przez GUS dane produkcyjne z pierwszych miesięcy roku potwierdzają, że producenci cementu zakładają właśnie taki scenariusz rozwoju rynku budowlanego. Dla uważnych obserwatorów rynku nie powinno to być jakimś poważnym zaskoczeniem. 

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
1OkładkaBTApdf
2Reklama ATLASATLASpdf
3Raklama CHRYSOCHRYSOpdf
4Spis treściBTApdf
5Od WydawcyJan Dejapdf
Drodzy Czytelnicy! Ani się nie obejrzeliśmy, a tu na horyzoncie już koniec pierwszej połowy roku. Roku, w który weszliśmy z mocnym „budowlanym przytupem”. Pisałem w pierwszych dniach lutego, że grudzień i styczeń nie „zamroziły” budów, potem trochę postraszył pogodowo marzec, a od pierwszych dni kwietnia właściwie weszliśmy w lato. Połowa maja – w tym czasie piszę te słowa – to bez wątpienia już początek kilkumiesięcznego szczytu sezonu budowlanego. Po dobrym wyniku roku 2017 – szacujemy, że poziom sprzedaży cementu oscylował w pobliżu 17 mln ton – wiele wskazuje na możliwość przekroczenia granicy 18 mln w roku bieżącym. Pokazywane przez GUS dane produkcyjne z pierwszych miesięcy roku potwierdzają, że producenci cementu zakładają właśnie taki scenariusz rozwoju rynku budowlanego. Dla uważnych obserwatorów rynku nie powinno to być jakimś poważnym zaskoczeniem. Już od połowy ubiegłego roku weszliśmy w „cementochłonną” fazę wielu projektów infrastruktury drogowej, coraz więcej dzieje się w obszarze kolejowym, budownictwo mieszkaniowe, a w szczególności deweloperskie, systematycznie bije rekordy. Jeżeli do tego dodamy efekty wynikające z wielu projektów, które są i będą realizowane w ramach działań samorządowych, to prognozy na poziomie 18 mln ton cementu nie powinny zaskakiwać. Również perspektywa 2-3 kolejnych lat w polskim budownictwie wydaje się być dość obiecująca. Dobra koniunktura w budownictwie to jednak nie tylko same radości; to także konieczność poradzenia sobie z piętrzącymi się problemami logistycznymi, dostępnością wykwalifikowanych pracowników itp. Z pewnością jednak zdecydowanie lepiej borykać się z rozwiązywaniem takich problemów niż patrzeć na budowy, po których hula wiatr. W tym roku wyjątkowo „składamy” numer kwartalnika BTA nie przed, a bezpośrednio po Targach Autostrada. Jest więc dobra okazja do „świeżego” spojrzenia na wydarzenie, w którym uczestniczymy jako branża od samego początku, czyli od roku 1995. Przez te 24 lata miałem możliwość obserwowania, jak pięknie rozwija się Centrum Targowe w Kielcach, jak „dojrzewała” infrastruktura drogowa Kielc i jego otoczenia. Dla nas to także 24 lata, w trakcie których nawierzchnie z betonu cementowego na trwałe wpisały się w polski krajobraz drogowy. Na polskich autostradach i drogach ekspresowych już dzisiaj jeździmy po ok. 650 km odcinków betonowych, a liczba ta powiększy się o kolejne 750 km w obecnie realizowanej perspektywie budżetowej. Cieszy fakt, że w trakcie targów nasza administracja drogowa zapowiedziała długo oczekiwaną nowelizację rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z maja 2000 roku w sprawie betonu w obiektach mostowych oraz wydanie zarządzenia w sprawie Ogólnych Specyfikacji Technicznych dla betonu do nawierzchni drogowych. Bardzo cieszymy się, że beton znajduje swoje miejsce nie tylko na najważniejszych drogach krajowych, ale także coraz częściej dostrzegany jest na poziomie dróg samorządowych. Oceniamy, że już dzisiaj w Polsce mamy około 900 km dróg lokalnych z nawierzchnią betonową i, co niezmiernie ważne, ilość takich lokalnych inicjatyw szybko rośnie. W tym roku, kolejny już raz, rozmawialiśmy o tych sprawach w trakcie seminarium „Drogi betonowe – niezmiennie dobre”. Szczegółową relację z tego wydarzenia znajdą Państwo w naszym kwartalniku, ale o ważnym fakcie chciałbym poinformować również w swoim „wstępniaku”. Otóż, tak jak zapowiadaliśmy dwa lata temu, chcemy wyróżniać samorządowców, którzy przyczynili się do rozwoju betonowych nawierzchni drogowych. W tym roku zarząd Stowarzyszenia Producentów Cementu wyróżnił pięknym dyplomem „Dobrego Gospodarza” burmistrza miasta i gminy Ożarów, pana Marcina Majchera oraz starostę strzeleckiego, pana Józefa Swaczynę. Jeszcze raz ogromne gratulacje dla obu Laureatów! Myślę, że nie będziecie Państwo zawiedzeni wieloma innymi tekstami z tradycyjnie podejmowanych przez nas obszarów – architektura betonowa, beton w budownictwie ogólnym, technologia, teksty informacyjne – to jak zawsze zasadnicza część BTA. Zapowiadałem przed trzema miesiącami, że częściej niż dotąd będziemy sięgać do prefabrykacji betonowej. Dzisiaj trochę o historii tej technologii, trochę potrzebnych liczb, bez których trudniej myśleć o przyszłości. Ja zaś kolejny raz podkreślam, że nie jesteśmy w stanie „dogonić” europejskiej średniej w ilości mieszkań na tysiąc mieszkańców bez nowoczesnej, pozbawionej błędów z przeszłości, prefabrykacji betonowej. Patrząc na już napisaną treść, stwierdzam, że znowu zabrakło miejsca na szersze przedstawienie przygotowań do Dni Betonu 2018. Proszę mi jednak wierzyć, że bardzo intensywnie pracujemy nad przygotowaniem godnego Jubileuszu – 10. edycji Dni Betonu – wydarzenia w Wiśle (8-10 października 2018). A teraz już zapraszam wszystkich Państwa do, mam nadzieję, zajmującej lektury. Jan Deja
6Przemysł cementowy - rozwijamy polską gospodarkęPiotr Piestrzyńskipdf
Zwiększone zapotrzebowanie na cement, związane z intensywnym rozwojem budownictwa oraz budową dróg krajowych i autostrad w ramach drugiej perspektywy unijnej, to ważne wyzwanie dla branży cementowej w Polsce. Jest to wyzwanie, któremu branża jest w stanie sprostać. Proponujemy stabilny jakościowo produkt, powstający wyłącznie na bazie krajowych surowców, który pozwala realizować najśmielsze wizje projektantów i architektów - mówiono na śniadaniu prasowym Stowarzyszenia Producentów Cementu, które 11 kwietnia 2018 r. odbyło się w Warszawie. Według prognoz instytutów badawczych, analizujących sytuację sektora budowlanego, można spodziewać się, że sprzedaż cementu w 2018 roku będzie zbliżona do 18 mln ton, co oznacza wzrost o 6-7% w stosunku do wyniku roku 2017.
11Reklama CEZ ESCO PolskaCEZpdf
12Budownictwo się rozpędzaMarcin Peterlikpdf
W Polsce utrzymuje się obecnie bardzo dobra koniunktura makroekonomiczna – tempo wzrostu PKB w czwartym kwartale 2017 r. wyniosło 5,1 procent, a wzrost w całym roku wyniósł 4,6 procent. Wzrost gospodarczy był zdecydowanie wyższy niż w latach poprzednich. Według najnowszej, opracowanej w kwietniu, prognozy makroekonomicznej IPAG, korzystna koniunktura w 2018 r. będzie się utrzymywała – wzrost PKB ma wynieść 4,1 procent. Rok 2019 przyniesie tylko nieznaczne spowolnienie wzrostu do poziomu 3,6 procent. Bardzo dobrą wiadomością jest nadejście długo oczekiwanego ożywienia w inwestycjach – w czwartym kwartale ub.r. nakłady na środki trwałe, po siedmiu kwartałach spadków lub minimalnych wzrostów, zwiększyły się o ponad 11 procent. Wzrost inwestycji w całym 2017 roku ukształtował się na poziomie 5,2 procent. IPAG prognozuje, że w latach kolejnych dynamika popytu inwestycyjnego będzie większa – w 2018 r. wyniesie 10,5 procent, a rok później 7,5 procent.
14Premium w bieliKarolina Rułkapdf
Myśląc „cement”, mamy przed oczami szary materiał, dający niewyobrażalne możliwości...Co przychodzi nam do głowy, gdy pomyślimy „biały cement”? ...Nie da się ukryć – premium...
16Powaga, stabilność, zaufaniePaweł Pięciakpdf
Gdyby powstał w Warszawie czy Krakowie - byłby ozdobą tych miast, zasobnych przecież w wartościową architekturę. Został zbudowany w Siedlcach, obecnie mieście zaledwie powiatowym, liczącym niespełna osiemdziesiąt tysięcy mieszkańców. Monumentalny budynek sądu rejonowego otrzymał drugą nagrodę XXI konkursu "Polski Cement w Architekturze".
19Reklama BRUK-BETBRUK-BETpdf
20Autorzy domu sprawiedliwościPaweł Pięciakpdf
Rozmowa z Błażejem Hermanowiczem i Stanisławem Rewskim z warszawskiej pracowni HRA Architekci. W XXI konkursie "Polski Cement w Architekturze" pracownia otrzymała II nagrodę za realizację siedziby Sądu Rejonowego w Siedlcach.
24Betonowe drogi samorządowe - trwałość i bezpieczeństwo - infografikaSPCpdf
26Wkrótce nowa OST na "Drogi betonowe - niezmiennie dobre"Piotr Piestrzyńskipdf
Najważniejsza informacja: - W przyszłym tygodniu Departament Studiów zamierza zarekomendować Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad nową Ogólną Specyfikację Techniczną na nawierzchnie betonowe - zakomunikował Marcin Nowacki, dyrektor Departamentu Studiów GDDKiA, podczas seminarium pt. "Drogi betonowe - niezmiennie dobre", które 9 maja 2018 roku odbyło się w Kielcach. Wśród samorządowców, którzy budują drogi betonowe rozstrzygnięto kolejną edycję konkursu "Dobry Gospodarz". Jego laureatami zostali: Marcin Majcher - burmistrz miasta i gminy Ożarów (woj. świętokrzyskie) oraz Józef Swaczyna - starosta strzelecki (woj. opolskie).
29Reklama ANDROIMPEXANDROIMPEXpdf
30Zamiast doraźnych korzyści wybieram oszczędności w dłuższej perspektywiePiotr Piestrzyńskipdf
Czy przebudowa drogi powiatowej Izbicko - Otmice była dobrą decyzją? - Na pewno tak. W powiecie już dawno zastanawialiśmy się nad wykorzystaniem technologii betonowej. Skłoniła nas do tego oszczędność środków związanych z utrzymaniem drogi w dłuższej perspektywie czasowej. W samorządach często myśli się o doraźnych korzyściach. Buduje się drogę asfaltową, która wytrzyma 3-4 lata, zaczyna się "sypać" i znowu ją remontujemy. My na Opolszczyźnie mieliśmy doświadczenie z autostradą z lat 30., która przetrwała 70 lat i wierzymy, że droga Izbicko - Otmice na pewno przetrwa kilkadziesiąt lat - mówił Józef Swaczyna, starosta strzelecki. 9 maja 2018 roku Józef Swaczyna otrzymał od Stowarzyszenia Producentów Cementu tytuł "Dobrego Gospodarza" za wybudowanie drogi betonowej Izbicko - Otmice.
32Samorządowe drogi betonowe na lata - infografikaSPCpdf
33Program - Dobry gospodarzSPCpdf
34Mamy wiele do zrobienia nie tylko na drogach krajowychPiepdf
– Obecnie mamy około 3500 km autostrad i dróg szybkiego ruchu, a docelowo powinniśmy ich mieć ponad 7500 km. To ogromna przestrzeń do zagospodarowania. Takiego skoku nie dokonamy od razu. Dlatego w ciągu najbliższych kilku czy kilkunastu lat mamy bardzo wiele do zrobienia, zarówno na drogach krajowych, jak i na drogach niższych kategorii – mówiła Agnieszka Krupa, zastępca dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury, podczas seminarium „Drogi Betonowe – niezmiennie dobre”, które 9 maja 2018 r. odbyło się na targach Autostrada – Polska w Kielcach.
35Reklama SIKASIKApdf
36Krosno otwarte na technologie budowy trwałych drógPiotr Piestrzyńskipdf
– Poszukujemy trwalszych technologii, a budowa dróg z betonu jest obecnie na tyle dopracowana, że chcemy ją stosować na konkretnych odcinkach przeznaczonych dla ruchu ciężkiego. Na pewno takie rozwiązanie przyniesie oszczędności eksploatacyjne w perspektywie 30 lat użytkowania – mówił Piotr Przytocki, prezydent Krosna, podczas I Karpackiej  Konferencji Naukowo-Technicznej, która w dniach 20-21 marca 2018 roku odbyła się w Krośnie.
38Krośnieńskie ulice z betonu lanego i wałowanegoPiepdf
Dwie ulice, jedna z betonu lanego, a druga z betonu wałowanego, powstały w Krośnie. Ulica Żniwna została zbudowana w 2014 roku, a zakończenie budowy ul. Wisze planowane jest na czerwiec 2018 roku. Na ulicę z betonu wałowanego wykonawca – Rejon Budowy Dróg i Mostów w Krośnie – udzielił 14 lat gwarancji.
40Co piąty samorządowiec chce wykorzystać technologię betonową na drogachPiepdf
Co czwarty respondent wskazał, że w 2018 r. rozważa sięgnięcie po nową technologię budowy dróg, a co piąty, że rozważa wykorzystanie technologii betonowej – takie są wyniki badań na temat nawierzchni dróg samorządowych przeprowadzonych pod koniec 2017 r. przez Data Tribe oraz ARC Rynek i Opinia na zlecenie Stowarzyszenia Producentów Cementu.
42O nadrabianiu zaległości i likwidacji białych plamPiotr Piestrzyńskipdf
– Rozwój dróg to rozwój regionu i chcemy w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu przyczynić się do tego, by Polska Wschodnia, w której gospodaruje również Grupa Ożarów, nadrobiła zaległości drogowe w stosunku do Polski Zachodniej – mówił Marek Surowiec, dyrektor ds. strategii i członek zarządu Grupy Ożarów SA, podczas II Warmińsko-Mazurskiej Konferencji Drogowej, która 11 kwietnia 2018 r. odbyła się w Olsztynie.
45Reklama SchomburgSchomburgpdf
46Na zróżnicowaną aurę wiosną i latemWojciech Korzeńpdf
Wytwórnie betonu towarowego mogą wykorzystać rozwiązania firmy SCHOMBURG przy produkcji mieszanek betonowych w zróżnicowanych warunkach temperatury, charakterystycznych zarówno dla okresu wiosennego, jak i letniego. Szeroka gama naszych domieszek umożliwia produkcję mieszanek betonowych z uwzględnieniem szczególnych warunków wytwarzania, transportu i wbudowania. Przedstawiamy propozycje domieszek do betonu na okres wiosenno-letni.
47Oficyna Wydawnicza - Polski CementSPCpdf
48Warszawskie ulice z betonu wałowanegoPiotr Piestrzyńskipdf
Warszawskie ulice: Pszeniczna, Myśliwska, Na Skraju i Ruczaj (I etap) uzyskały w 2017 roku nawierzchnie z betonu wałowanego. Wykonawca - budżetowy Zakład Remontów i Konserwacji Dróg w Warszawie - wykonał je w ramach "Programu poprawy jakości eksploatacyjnej dróg nieutwardzonych". Dzięki programowi realizowanemu przez stołeczny ratusz w latach 2017-2018 nawierzchnie z betonu wałowanego uzyskają jeszcze: ul. Ruczaj (II etap), ul. Makowska, ul. Inowłodzka i ul. Szamotulska.
50W kwietniu w Węgrowie poznaliśmy efekty wrześniowego seminarium w KielcachPiotr Piestrzyńskipdf
Czy gminy i powiaty są zainteresowane drogami betonowymi? Najdobitniej mówi o tym przykład wschodnich powiatów województwa mazowieckiego. Po seminarium informacyjnym, które we wrześniu 2017 roku odbyło się w Siedlcach, na terenie powiatów węgrowskiego i sokołowskiego powstało kilka odcinków dróg z betonu wałowanego. - Mieszkańcy bardzo pozytywnie oceniają drogi betonowe. Idziemy w beton, gdyż w naszej gminie on się sprawdził - przyznaje Janusz Kur, zastępca wójta gminy Sokołów Podlaski.
53Reklama MC-BauchemieMC-Bauchemiepdf
54Rola betonu w uprzemysłowieniu budownictwa w drugiej połowie XX wiekudoc. dr inż. Stanisław M. Wierzbicki, mgr inż. Jan Sieczkowskipdf
Opublikowany w BTA artykuł „Sprzeczna wytycza drogę” zwrócił uwagę na możliwości uprzemysłowionych metod wznoszenia konstrukcji betonowych w budownictwie mieszkaniowym. Warto więc przypomnieć, jakie i dlaczego tak duże znaczenie miały konstrukcje betonowe (wielki blok, wielka płyta) w realizacji masowego budownictwa wielorodzinnego w drugiej połowie XX wieku. Podejmując temat aktualnej sytuacji w budownictwie wielorodzinnym, uznaje się, że liczba budowanych mieszkań jest zbyt mała w stosunku do potrzeb, a ich ceny są bardzo wysokie. Równocześnie rozważa się, w jakim stopniu zasoby mieszkaniowe wzniesione w latach ubiegłych w technologii wielkopłytowej odpowiadają współczesnym wymaganiom
58Barwienie betonu - techniczne aspekty stosowania pigmentówEwelina Szymczak, Michał Oleksikpdf
Każdy pigment służący do barwienia betonu musi wykazywać wysoką odporność na silnie alkaliczne środowisko oraz odporność na działanie światła i czynników atmosferycznych, a jednocześnie zapewniać powtarzalność wybarwienia wyrobów gotowych. Artykuł stanowi przegląd technicznych aspektów barwienia betonu pigmentami firmy ATLAS oraz wpływu różnych czynników na końcowy efekt wybarwienia betonu.
62Wytyczne do projektowania, wykonywania i oceny betonów architektonicznych MostowychKrzysztof Kuniczuk,pdf
Rozpoczęcie stosowania betonu mostowego architektonicznego w Polsce pokazało, że istniejące zalecenia są niewystarczające. Brak przypisania odpowiednich kategorii betonu architektonicznego do typów konstrukcji mostowych sprawia, że projektanci mają problem z zakwalifikowaniem ich do odpowiedniej kategorii, natomiast wykonawcy starają się nadinterpretowywać zapisy w celu obniżenia kosztów wykonania obiektów. Brak dokładnych wymagań na etapie przetargu powoduje, że koszty wykonania betonu architektonicznego mostowego są niedoszacowywane, a to pociąga za sobą chęć stosowania materiałów o niskiej jakości oraz wpływa na obniżenie standardu wykonania powierzchni. Rozmaicie interpretowane są również zapisy o elemencie referencyjnym oraz o odległości obserwacyjnej. Brak szczegółowych zapisów odnośnie oceny betonu architektonicznego mostowego w procesie, gdzie brak jest wiodącej roli architekta, przyczyni się do wielu niejasności i konfliktów, które mogą się pojawić przy realizacji poszczególnych odcinków np. tras S3, S7, S8. Artykuł jest próbą uzupełnienia zapisów zawartych w publikacji „Beton architektoniczny. Wytyczne techniczne”, według której tworzone są specyfikacje dla tego materiału. Ma na celu usprawnienie współpracy między zamawiającym, wykonawcą i nadzorem przy realizacjach związanych z wykonywaniem betonu architektonicznego mostowego.
65Reklama MAPEIMAPEIpdf
67Reklama RopczyceRopczycepdf
68Badania wstępne cementudr inż. Grzegorz Bajorek, dr inż. Maciej Gruszczyński, mgr inż. Marta Kiernia-Hnat, dr inż. Zdzisław Kohutekpdf
Już 15 lat minęło, odkąd w naszej budowlanej rzeczywistości pojawiła się Europejska Norma dotycząca betonu. Jej pierwsza wersja o numerze PN- -EN 206-1:2003 weszła w życie w 2003 roku, a jej gruntowna modyfikacja w 2014 spowodowała też korektę numeru na PN-EN 206:2014-04, by po ostatniej kosmetycznej nowelizacji przybrać oznaczenie PN-EN 206+A1:2016-12. Przez cały ten okres wzrastało znaczenie tego dokumentu wskutek jednoczesnego wdrażania do praktyki projektowej i wykonawczej szczególnie Eurokodów i norm z nimi powiązanych. W chwili obecnej raczej już rzadko przywołuje się w specyfikacjach wymogi stawiane betonowi w odniesieniu do starej Polskiej Normy PN-B-06250:1988, a odkąd beton towarowy doczekał się w końcu statusu wyrobu budowlanego podlegającego znakowaniu znakiem budowlanym, taka praktyka będzie całkowicie wykluczona. Wynika to z faktu, że obowiązek znakowania znakiem budowlanym na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 listopada 2016 r. w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym wymusza odniesienie się w krajowej Deklaracji Właściwości Użytkowych (DWU) do aktualnej Polskiej Normy wyrobu, a dla betonu towarowego jest to wyłącznie norma PN-EN 206. Stanie się ona zatem dokumentem do obowiązkowego stosowania przez wszystkich (bez wyjątku) producentów betonu towarowego. Mało tego, obowiązek ten będzie kontrolowany przez Urząd Nadzoru Budowlanego szczebla wojewódzkiego.
69Reklama CTBCTBpdf
72Dobre wyniki i prognozy dla rynku betonu towarowegoPiotr Piestrzyńskipdf
W 2017 roku produkcja betonu towarowego w Polsce wzrosła o 11% w stosunku do 2016 roku i wynosiła 22,6 mln m3. – Analizując obecną sytuację gospodarczą, liczbę realizowanych i planowanych inwestycji, szacujemy, że najbliższe lata także będą cechowały się rosnącymi wolumenami produkcji – mówił Michał Daszkiewicz, prezes zarządu Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce. 26 kwietnia 2018 r. odbyła się XV – jubileuszowa – gala Kampanii Znaku Jakości „Dobry Beton”. Spotkanie było okazją do podsumowań i spojrzenia w przyszłość.
74Branża cementowa wspiera walkę z zaleganiem odpadów na wysypiskach i walkę ze smogiemSPCpdf
76Dobre praktyki w transporcie - wywrotki wannoweSPCpdf
78DNI BETONU 2018. 8-10 października - WisłaSPCpdf
79Reklama REMEIREMEIpdf
80Reklama BASFBASFpdf