Drodzy Czytelnicy! Ani się nie obejrzeliśmy, a wokół nas piękny, zielony maj z całą paletą wielobarwnych kwiatów i liści. To wręcz trywialne, ale nic nie da się ukryć, że to właśnie ten piękny wiosenny moment, w którym trochę łatwiej o optymizm w postrzeganiu otaczającego nas świata. Oczywiste więc, że pisząc wstępniak do technicznego, branżowego pisma, mocno i nierozłącznie związanego z budownictwem, próbuje się szukać optymizmu także w tym obszarze naszej gospodarki. Maj w branży cementowo-betonowej to zawsze ten moment, w którym już łatwiej mówić o perspektywach całego roku. Przypominam sobie maj roku 2011, kiedy pierwszy raz w historii polskiego przemysłu cementowego rynek „skonsumował” ponad 2 mln ton cementu. Oczywiście, nikt się nie spodziewa takiego wyniku w bieżącym roku, ale są nadzieje, że pod koniec bieżącej dekady, w kulminacyjnej fazie realizacji programów infrastrukturalnych, takie miesięczne wyniki mogą się znowu pojawić.
Drodzy Czytelnicy! Ani się nie obejrzeliśmy, a wokół nas piękny, zielony maj z całą paletą wielobarwnych kwiatów i liści. To wręcz trywialne, ale nic nie da się ukryć, że to właśnie ten piękny wiosenny moment, w którym trochę łatwiej o optymizm w postrzeganiu otaczającego nas świata. Oczywiste więc, że pisząc wstępniak do technicznego, branżowego pisma, mocno i nierozłącznie związanego z budownictwem, próbuje się szukać optymizmu także w tym obszarze naszej gospodarki. Maj w branży cementowo-betonowej to zawsze ten moment, w którym już łatwiej mówić o perspektywach całego roku. Przypominam sobie maj roku 2011, kiedy pierwszy raz w historii polskiego przemysłu cementowego rynek „skonsumował” ponad 2 mln ton cementu. Oczywiście, nikt się nie spodziewa takiego wyniku w bieżącym roku, ale są nadzieje, że pod koniec bieżącej dekady, w kulminacyjnej fazie realizacji programów infrastrukturalnych, takie miesięczne wyniki mogą się znowu pojawić. Analizując opinie z rynku budowlanego, można dostrzec stan niepewności z umiarkowanym optymizmem co do kolejnych miesięcy. W dość zgodnej opinii specjalistów polskich i europejskich, tempo wzrostu PKB powinno znaleźć się w przedziale 3,5÷3,7%, co, jak pokazują wieloletnie doświadczenia, powinno przełożyć się na niewielki wzrost produkcji budowlano-montażowej, a w konsekwencji także na zwiększenie zużycia cementu. My konsekwentnie utrzymujemy, opierając się na wynikach analiz sytuacji w całym sektorze budowlanym, że sprzedaż cementu w 2016 roku powinna zbliżyć się do poziomu 16 mln ton. Bardziej niepokojące jest to, że analitycy – patrz tekst Marcina Peterlika – zaczynają korygować w dół prognozy roku 2017. Jeszcze niedawno przewidywali w roku 2017 konsumpcję cementu na poziomie 17 mln ton, dzisiaj mówią o 16,6 mln. Bez wątpienia na rzeczywiste wyniki zużycia cementu w naszej gospodarce decydujący wpływ będą miały postępy w realizacji programów infrastrukturalnych – drogowych i kolejowych. Rozstrzygnięta jest już poważna część przetargów na projekty drogowe z nowej perspektywy budżetowej 2014-2023, ale wejście w tych projektach w fazę budowlaną z największą cementochłonnością to dopiero lata 2017-2019. Rząd, deklarując gotowość realizacji całego ambitnego programu budowy 3,9 tys. kilometrów dróg ekspresowych, szuka sposobów ograniczenia kosztów planowanych inwestycji. Specjalny zespół, pracujący pod kierownictwem ministra Jerzego Szmita – zachęcam do przeczytania bardzo ciekawego wywiadu – przedstawił najważniejsze propozycje, które mają służyć realizacji celu. Wśród propozycji jest m.in. dążenie do unifikacji obiektów mostowych, nowe podejście do zarządzania kosztami ochrony akustycznej wokół budowanych dróg, skrócenie okresu gwarancji z 10 do 5 lat; na krótko pojawiła się także propozycja podniesienia opłaty paliwowej. Żadnej z tych propozycji nie należy a priori odrzucać, wszystkie powinny być szczegółowo przeanalizowane, a te najefektywniejsze możliwie szybko wprowadzone do warunków kontraktowych. Jako branża cementowa jesteśmy od zawsze za budowaniem w Polsce sieci trwałych, bezpiecznych i możliwie tanich w budowie i późniejszej eksploatacji dróg i autostrad. Wspieraliśmy i będziemy wspierać wszystkie inicjatywy administracji drogowej, które przybliżą nas wszystkich do realizacji takiego celu. Jako społecznie odpowiedzialny biznes bardzo szybko odnieśliśmy się merytorycznie do propozycji przedstawionych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Popierając dążenia ministerstwa do redukcji kosztów budowy dróg, opierając się na wynikach poważnego raportu przygotowanego przez zespół ekspertów z Politechniki Wrocławskiej, wskazujemy, że w dzisiejszych warunkach cenowych nawierzchnie drogowe z betonu cementowego są tańsze od asfaltowych nawet o 30 procent już w fazie budowy drogi. Jeśli uwzględnimy późniejszą 30-letnią eksploatację, to różnica staje się jeszcze większa – droga z nawierzchnią betonową jest dwukrotnie tańsza od asfaltowej. To dobitnie uzasadnia celowość stosowania rozwiązań z wykorzystaniem betonu cementowego, jako działań zgodnych z oceną całego cyklu życia każdego obiektu budowlanego. Cieszą nas zapewnienia administracji drogowej wskazujące na gotowość do dalszego rozwoju nawierzchni z betonu cementowego na naszych drogach, w tym także budowy 810 kilometrów betonowych dróg ekspresowych w ramach programu na lata 2014- 2023. W bieżącym numerze kwartalnika BTA znajdą Państwo bardzo pokaźną dawkę informacji o drogach betonowych. Pozwolę sobie zarekomendować tylko dwa z nich. Pierwszy to tekst przygotowany przez doktora Wiesława Dąbrowskiego, który pięknie pokazuje historię dróg betonowych w Polsce, poczynając od lat 20 XX wieku do realizacji z ostatnich kilkunastu lat. Drugi tekst to spojrzenie na 77-letnią drogę betonową funkcjonującą w okolicach Krapkowic, z osobistymi wspomnieniami księdza arcybiskupa Alfonsa Nossola. Myślę, że bardzo bogate doświadczenie, poparte dzisiejszym stanem wiedzy i techniki to kolejne argumenty za rozwojem dróg z nawierzchnią betonową. Mam nadzieję, ze otwierając ten numer kwartalnika będą mieli Państwo jeszcze szansę rozważenia, czy warto wybrać się na tegoroczne Targi Autostrada-Polska w Kielcach, gdzie w dniu 1 czerwca organizujemy seminarium: Budujmy Drogi Betonowe – to się opłaca. Serdecznie zapraszam – naprawdę warto! Jak zwykle, nie ma miejsca na wiele innych ciekawych tematów, które prezentujemy w bieżącym numerze. Mam nadzieję, że nie będą Państwo zawiedzeni. Życzę miłej lektury Jan Deja
Str. | Tytuł | Autor | |
---|---|---|---|
2 | Reklama Atlas | Atlas | |
3 | Reklama Chryso | Chryso | |
5 | Od Wydawcy | Jan Deja | |
Drodzy Czytelnicy!
Ani się nie obejrzeliśmy, a wokół nas piękny, zielony maj z całą paletą wielobarwnych kwiatów i liści. To wręcz trywialne, ale nic nie da się ukryć, że to właśnie ten piękny wiosenny moment, w którym trochę łatwiej o optymizm w postrzeganiu otaczającego nas świata. Oczywiste więc, że pisząc wstępniak do technicznego, branżowego pisma, mocno i nierozłącznie związanego z budownictwem, próbuje się szukać optymizmu także w tym obszarze naszej gospodarki. Maj w branży cementowo-betonowej to zawsze ten moment, w którym już łatwiej mówić o perspektywach całego roku. Przypominam sobie maj roku 2011, kiedy pierwszy raz w historii polskiego przemysłu cementowego rynek „skonsumował” ponad 2 mln ton cementu. Oczywiście, nikt się nie spodziewa takiego wyniku w bieżącym roku, ale są nadzieje, że pod koniec bieżącej dekady, w kulminacyjnej fazie realizacji programów infrastrukturalnych, takie miesięczne wyniki mogą się znowu pojawić. Analizując opinie z rynku budowlanego, można dostrzec stan niepewności z umiarkowanym optymizmem co do kolejnych miesięcy. W dość zgodnej opinii specjalistów polskich i europejskich, tempo wzrostu PKB powinno znaleźć się w przedziale 3,5÷3,7%, co, jak pokazują wieloletnie doświadczenia, powinno przełożyć się na niewielki wzrost produkcji budowlano-montażowej, a w konsekwencji także na zwiększenie zużycia cementu. My konsekwentnie utrzymujemy, opierając się na wynikach analiz sytuacji w całym sektorze budowlanym, że sprzedaż cementu w 2016 roku powinna zbliżyć się do poziomu 16 mln ton. Bardziej niepokojące jest to, że analitycy – patrz tekst Marcina Peterlika – zaczynają korygować w dół prognozy roku 2017. Jeszcze niedawno przewidywali w roku 2017 konsumpcję cementu na poziomie 17 mln ton, dzisiaj mówią o 16,6 mln. Bez wątpienia na rzeczywiste wyniki zużycia cementu w naszej gospodarce decydujący wpływ będą miały postępy w realizacji programów infrastrukturalnych – drogowych i kolejowych. Rozstrzygnięta jest już poważna część przetargów na projekty drogowe z nowej perspektywy budżetowej 2014-2023, ale wejście w tych projektach w fazę budowlaną z największą cementochłonnością to dopiero lata 2017-2019. Rząd, deklarując gotowość realizacji całego ambitnego programu budowy 3,9 tys. kilometrów dróg ekspresowych, szuka sposobów ograniczenia kosztów planowanych inwestycji. Specjalny zespół, pracujący pod kierownictwem ministra Jerzego Szmita – zachęcam do przeczytania bardzo ciekawego wywiadu – przedstawił najważniejsze propozycje, które mają służyć realizacji celu. Wśród propozycji jest m.in. dążenie do unifikacji obiektów mostowych, nowe podejście do zarządzania kosztami ochrony akustycznej wokół budowanych dróg, skrócenie okresu gwarancji z 10 do 5 lat; na krótko pojawiła się także propozycja podniesienia opłaty paliwowej. Żadnej z tych propozycji nie należy a priori odrzucać, wszystkie powinny być szczegółowo przeanalizowane, a te najefektywniejsze możliwie szybko wprowadzone do warunków kontraktowych.
Jako branża cementowa jesteśmy od zawsze za budowaniem w Polsce sieci trwałych, bezpiecznych i możliwie tanich w budowie i późniejszej eksploatacji dróg i autostrad. Wspieraliśmy i będziemy wspierać wszystkie inicjatywy administracji drogowej, które przybliżą nas wszystkich do realizacji takiego celu. Jako społecznie odpowiedzialny biznes bardzo szybko odnieśliśmy się merytorycznie do propozycji przedstawionych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Popierając dążenia ministerstwa do redukcji kosztów budowy dróg, opierając się na wynikach poważnego raportu przygotowanego przez zespół ekspertów z Politechniki Wrocławskiej, wskazujemy, że w dzisiejszych warunkach cenowych nawierzchnie drogowe z betonu cementowego są tańsze od asfaltowych nawet o 30 procent już w fazie budowy drogi. Jeśli uwzględnimy późniejszą 30-letnią eksploatację, to różnica staje się jeszcze większa – droga z nawierzchnią betonową jest dwukrotnie tańsza od asfaltowej. To dobitnie uzasadnia celowość stosowania rozwiązań z wykorzystaniem betonu cementowego, jako działań zgodnych z oceną całego cyklu życia każdego obiektu budowlanego. Cieszą nas zapewnienia administracji drogowej wskazujące na gotowość do dalszego rozwoju nawierzchni z betonu cementowego na naszych drogach, w tym także budowy 810 kilometrów betonowych dróg ekspresowych w ramach programu na lata 2014- 2023.
W bieżącym numerze kwartalnika BTA znajdą Państwo bardzo pokaźną dawkę informacji o drogach betonowych. Pozwolę sobie zarekomendować tylko dwa z nich. Pierwszy to tekst przygotowany przez doktora Wiesława Dąbrowskiego, który pięknie pokazuje historię dróg betonowych w Polsce, poczynając od lat 20 XX wieku do realizacji z ostatnich kilkunastu lat. Drugi tekst to spojrzenie na 77-letnią drogę betonową funkcjonującą w okolicach Krapkowic, z osobistymi wspomnieniami księdza arcybiskupa Alfonsa Nossola.
Myślę, że bardzo bogate doświadczenie, poparte dzisiejszym stanem wiedzy i techniki to kolejne argumenty za rozwojem dróg z nawierzchnią betonową.
Mam nadzieję, ze otwierając ten numer kwartalnika będą mieli Państwo jeszcze szansę rozważenia, czy warto wybrać się na tegoroczne Targi Autostrada-Polska w Kielcach, gdzie w dniu 1 czerwca organizujemy seminarium: Budujmy Drogi Betonowe – to się opłaca. Serdecznie zapraszam – naprawdę warto!
Jak zwykle, nie ma miejsca na wiele innych ciekawych tematów, które prezentujemy w bieżącym numerze. Mam nadzieję, że nie będą Państwo zawiedzeni.
Życzę miłej lektury
Jan Deja | |||
6 | Lawinowy wzrost importu cementu ze Wschodu i blokada eksportu do Rosji mogą uderzyć w nasz przemysł cementowy | Piotr Piestrzyński | |
Nieuczciwa konkurencja związana z importem cementu spoza Unii Europejskiej stanowi realne zagrożenie dla bytu naszych cementowni. W lutym we Francji ogłoszono zamknięcie dwóch cementowni, zastępując ich produkt cementem sprowadzanym z Afryki. Branża cementowa w Polsce generuje około 25 tysięcy miejsc pracy i oczekuje od administracji rządowej zapewnienia równych szans w działaniu na rynku polskim i na rynkach zagranicznych. Chrońmy własny przemysł - mówił Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu, podczas konferencji prasowej, która odbyła się 14 kwietnia 2016 r. | |||
9 | Reklama PFLEIDERER | Pfleiderer | |
10 | Po 30 latach eksploatacji drogi betonowe tańsze o 50% od asfaltowych | Pie | |
Już na etapie budowy kilometr drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową (w zależności od kategorii ruchu) jest od 28,8% do 33% tańszy od podobnej drogi z nawierzchnią asfaltową. Po 30 latach eksploatacji droga ekspresowa betonowa jest o 54,5 do 57% tańsza (w zależności od kategorii ruchu) w stosunku do nawierzchni asfaltowej. Takie wnioski płyną z raportu przeprowadzonego przez zespół ekspertów z Politechniki Wrocławskiej pod kierownictwem prof. Antoniego Szydło. Prezentacja raportu odbyła się 14 kwietnia 2016 r. podczas konferencji prasowej Stowarzyszenia Producentów Cementu. | |||
13 | Reklama DNI BETONU | SPC | |
14 | Reklama Chryso | Chryso | |
16 | W gospodarce na razie spokojnie | Marcin Peterlik | |
Pierwsze miesiące 2016 roku, choć gorące pod względem wydarzeń na scenie politycznej, dla gospodarki okazały się dość spokojne. Według szacunków Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, tempo wzrostu produktu krajowego brutto w pierwszym kwartale wyniosło 3,6 procent, a więc było nieco niższe niż czwartym kwartale roku 2015. Zgodna z oczekiwaniami była dynamika wzrostu produkcji przemysłowej, natomiast rozczarowały nieco wyniki sektora budowlanego. W tym drugim przypadku należy jednak pamiętać, że miesiące zimowe mają stosunkowo mały udział w wynikach całorocznych, a koniunktura w tym okresie jest w znacznym stopniu zależna od warunków pogodowych. Słabe wyniki pierwszych miesięcy w sektorze budowlanym nie oznaczają więc jeszcze w żadnym razie, że słaby będzie cały rok. | |||
18 | Dotknąć prawdziwego materiału | Paweł Pięciak | |
Rozmowa z architektem Tomaszem Koniorem, laureatem nagrody głównej w XIX konkursie Polski Cement w Architekturze za projekt i realizację siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. | |||
22 | Mądre miasto Katowice | Paweł Pięciak | |
Nowa siedziba NOSPR-u otrzymała główną równorzędną nagrodę w XIX konkursie Polski Cement w Architekturze. O budynku, jego architekturze i konstrukcji, pisaliśmy obszernie w numerze 4/2015 BTA. Po nagrodzie – podsumowanie. | |||
24 | Krajobraz z rozłupanymi skałami | Paweł Pięciak | |
Z hiszpańskiej wyspy Teneryfa, leżącej na Oceanie Atlantyckim w archipelagu Wysp Kanaryjskich, przypłynęła do Torunia betonowa architektura nowej sali koncertowej. Centrum kongresowo-kulturalne Jordanki, zbudowane tuż przy Starym Mieście, rozpoczęło działalność w grudniu 2015 roku. Ze strony polskiej nad realizacją czuwała szczecińska pracownia Studio A4 Jacka Lenarta. | |||
26 | Na dwóch frontach: ograniczamy koszty i szukamy wpływów | Piotr Piestrzyński, Zbigniew Pilch | |
W Polsce budujemy naprawdę drogo i chcemy z tym skończyć. Jeżeli przeanalizujemy wszystkie czynniki, to będziemy mogli znacznie więcej wybudować za te same pieniądze - mówi Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Postęp technologiczny musi być i musimy korzystać zarówno z doświadczeń betonu jak i asfaltu. Pieniądze publiczne muszą być właściwie wydane. Musimy osiągnąć jak najlepszy efekt za optymalną cenę. | |||
29 | Reklama Sika | Sika | |
30 | Grybów w sieci białych dróg | Pie | |
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (2). Budowa pierwszych odcinków dróg betonowych na terenie gminy Grybów w powiecie nowosądeckim rozpoczęła się 20 lat temu. - Inwestujemy w dobre drogi z betonu dobrej klasy. Moi następcy za kilkadziesiąt lat na pewno nie będą narzekali, a mieszkańcy są zadowoleni z inwestycji – mówi Piotr Krok, który już piątą kadencję sprawuje urząd wójta gminy Grybów. | |||
32 | 77-letnia droga betonowa Pietna - Brożec | Piotr Piestrzyński | |
77-letnia droga betonowa biegnie od miejscowości Pietna do miejscowości Brożec w powiecie krapkowickim i ma około 4300 metrów długości. – Droga betonowa to bardzo dobra inwestycja: raz wydane pieniądze, a efekt na długie lata – mówi zarządzający drogą dyrektor Aleksander Gacek ze Starostwa Powiatowego w Krapkowicach. Według księdza arcybiskupa Alfonsa Nossola, który jako dziecko był świadkiem budowy tej drogi, betonówka – według propagandy hitlerowskiej – była „darem Führera” dla robotników pracujących w Krapkowicach. | |||
33 | Reklama MC-Bauchemie | MC-Bauchemie | |
34 | Nawierzchnie betonowe w Polsce - rozwój w oparciu o tradycje | dr inż. Wiesław Dąbrowski | |
Mobilność przyczynia się do zmniejszenia różnic społecznych, poprawy jakości życia oraz zmniejszenia bezrobocia. Dążenie do najniższych kosztów mobilności jest ważnym celem i obowiązkiem drogownictwa. Nawierzchnie betonowe jako „nawierzchnie sztywne” charakteryzują się niskim współczynnikiem oporu toczenia. Dzięki temu, a także długotrwałej użyteczności technicznej i ekonomicznej, przyczyniają się do obniżenia społecznych kosztów mobilności. Budowa dróg o nawierzchniach betonowych w Polsce ma długoletnią i dobrą tradycję. W artykule przedstawiono syntezę wybranych zagadnień dotyczących dotychczasowych doświadczeń w zakresie budowy i utrzymania nawierzchni z betonu cementowego w Polsce. Synteza ta dała podstawę do sformułowania hipotezy, że „powrót do tradycji budowy dobrych nawierzchni betonowych w Polsce może być bardziej użyteczny społecznie niż się wydaje”. | |||
39 | Seminarium "Politechnika na fali!" | PW | |
W dniach 5-19 września 2016 roku odbędzie się seminarium naukowe studentów Politechniki Warszawskiej pod hasłem „Politechnika na fali!”. Hasło to jest nieprzypadkowe, bowiem tegoroczne seminarium będzie miało miejsce w trakcie rejsu żaglowcem STS Fryderyk Chopin z Goeteborga do Szczecina. Oprócz niezapomnianych wrażeń z podróży morskiej uczestnicy imprezy zyskają możliwość przedstawienia swoich osiągnięć i przeprowadzenia interesujących dyskusji. Tematem przewodnim są „Narzędzia i wyzwania dla współczesnych inżynierów”. Uczestnikami seminarium będą nauczyciele akademiccy i studenci różnych wydziałów Politechniki Warszawskiej, ale szczególnie znaczące miejsce wśród poruszanych tematów będą zajmować problemy związane z budownictwem. Pod hasłem „Budownictwo ekologiczne” oraz „Zintegrowane projektowanie budynków” będą omawiane zagadnienia materiałowe, technologiczne i konstrukcyjne zrównoważonego budownictwa, gospodarki odpadami oraz analizy cyklu życia obiektu, w tym optymalizacja budynku jako całości w całym cyklu jego życia, z uwzględnieniem możliwie najniższego zapotrzebowania na energię oraz jakości i trwałości stosowanych materiałów. Z oczywistych powodów, poczesne miejsce zajmą tu kwestie związane z produkcją i stosowaniem cementu i betonu – najpowszechniej wykorzystywanych materiałów budowlanych. Redakcja kwartalnika „Budownictwo, Technologie, Architektura” sprawuje patronat medialny nad imprezą. | |||
40 | A1 koło Łodzi na początek lipca? | Pie | |
Czy betonowy fragment autostrady A1 koło Łodzi od Strykowa do Tuszyna zostanie oddany do użytku na początku lipca 2016 r.?
– Tak chciałyby władze Łodzi. Wykonawcy dwóch odcinków – firmy Budimex i Mota-Engil – deklarują, że zdążą – mówi Maciej Zalewski, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi. Największy znak zapytania stanowi jednak trzeci odcinek, realizowany przez firmę Strabag. 40-kilometrowy odcinek autostrady pozwoli na wyprowadzenie całego ruchu tranzytowego z centrum Łodzi. Oszczędności czasu przejazdu będą wynosiły od 1,5 do 2,5 godziny. | |||
41 | Reklama Teraz ATLAS COLOR | Atlas | |
42 | Na budowie mostu Trasy Nowohuckiej uwzględniają rozwój technologii betonu | Piotr Piestrzyński | |
Podczas budowy mostu dostaliśmy do dyspozycji ogromną paletę możliwości w dobieraniu składników do betonu, między innymi w zależności od wymiarów konstrukcji oraz środowiska, w którym beton będzie funkcjonował. Mogliśmy to wykorzystać i wykorzystaliśmy. Wszystko po to, by kształtować jakość i trwałość betonu - mówi Grzegorz Grządziela, technolog ds. betonów z TPA. W Krakowie trwa budowa mostu przez Wisłę w przebiegu tzw. Trasy Nowohuckiej. | |||
46 | Nowy sezon, nowe otwarcie, nowa jakość | Paweł Pięciak | |
Rozmowa z dr inż. Krzysztofem Poganem, dyrektorem zarządzającym Schomburg Polskaod 1 kwietnia 2016r. | |||
47 | Reklama Schomburg Polska | Schomburg Polska | |
48 | Muzeum z niałym ambalarzem i podpisem | inż. Paweł Bałos | |
22 kwietnia 2016 Muzeum Narodowe w Krakowie uroczyście otwarło nowy budynek muzeum – Pawilon Józefa Czapskiego. Ten nowy budynek muzealny, który jest pomnikiem malarza, pisarza, patrioty odznaczonego Krzyżem Walecznych, Orderem Virtuti Militari, Józefa Mariana Hutten-Czapskiego, został zbudowany za budynkami Muzeum Narodowego usytuowanymi przy ul. Piłsudskiego. Jednym z tych budynków muzealnych jest Pałac im. Emeryka Hutten-Czapskiego, w którym znajduje się Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego, zawierające jego kolekcję numizmatyczną. Od strony wschodniej Pawilonu Józefa Czapskiego znajdują się zabudowania Akademii Sztuk Pięknych, od zachodniej nieruchomości należące do Akademii Górniczo- Hutniczej, a od południa zabytkowa kamienica. | |||
51 | Reklama CTB | CTB | |
52 | Estetyczna i trwała kostka betonowa - wyzwania dla domieszek | dr inż. Grzegorz Blonkowski | |
Mimo wielu trudności, przed którymi codziennie stają producenci betonowej kostki brukowej, współpraca z producentami domieszek chemicznych może przynieść wymierne korzyści. Firma BASF ma w ofercie kilka linii produktowych, które wspomagają proces produkcji, poprawiają właściwości konstrukcyjne kostki, czynią kostkę wyrazistą, nadają jej trwałą barwę lub uodparniają na działanie czynników zewnętrznych. | |||
54 | Możliwości wykorzystania niechlorkowych środków odladzających do nawierzchni z bruku betonowego | dr inż. Grzegorz Łój | |
Odporność betonu na działanie mrozu oraz wilgoci zależy generalnie od jego budowy wewnętrznej. Niewłaściwa struktura wewnętrzna, która nie spełnia odpowiednich wymagań, może być przyczyną poważnych uszkodzeń betonu. Najbardziej narażony na niekorzystne działanie czynników zewnętrznych jest beton poddawany ciągłemu kontaktowi z wodą oraz równoczesnemu działaniu wody ze środkami odladzającymi. | |||
58 | Funkcja dojrzałości - narzędzie śledzenia aktualnej wytrzymałości betonu | dr inż. Grzegorz Bajorek | |
Potrzeba posiadania wiedzy o postępie osiągania przez dojrzewający beton określonych w specyfikacji (projekcie) właściwości wynika z konieczności podejmowania istotnych decyzji technologicznych procesu wznoszenia budowli. Najbardziej wyraziste są te decyzje, które związane są z usuwaniem deskowań formujących elementy konstrukcyjne, bądź podpierających je rusztowań. Są też najważniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa prowadzenia robót, ale także ostatecznego bezpieczeństwa konstrukcji. Przedwczesne rozdeskowanie lub usunięcie podpór może doprowadzić do uszkodzenia elementu lub jego nadmiernych nieodwracalnych odkształceń. Do tych decyzji potrzebna jest wiedza o aktualnej, rzeczywistej wytrzymałości materiału konstrukcyjnego. | |||
62 | Domieszki polimerowe - teraźniejszość betonu | Marcin Chrzanowski | |
Biorąc pod uwagę coraz wyższe wymagania stawiane mieszankom betonowym, jak i wykonywanym z nich elementom, stosowanie domieszek polimerowych jest jedyną na chwilę obecną metodą spełnienia założeń i oczekiwań projektantów i wykonawców elementów i konstrukcji betonowych. Firma ANDROIMPEX poszerzyła swoją ofertę domieszek o kolejne domieszki polimerowe. Oprócz popularnej domieszki Superplastyfikator FM-570 pojawiły się domieszki oznaczone jako Superplastyfikator FM-140 i Superplastyfikator FM-150 | |||
63 | Reklama ANDROIMPEX | Androimpex | |
64 | Kierunki dalszego rozwoju konstrukcji z betonów prefabrykowanych - od B15 do C 110/115 | mgr inż. Krzysztof Janczura | |
W ubiegłym roku obchodziliśmy 100-lecie Hali Stulecia we Wrocławiu. Jubileusz niezwykłej – jak na owe czasy – budowli z betonu projektu wybitnego architekta Maxa Berga stał się okazją do interesującej refleksji na temat technologii jej wznoszenia. Z pewnością niewielu spośród nas zauważyło, że jedną z głównych metod wznoszenia tego obiektu była prefabrykacja… a cały obiekt zrealizowano w zaledwie 16 miesięcy. | |||
67 | Z kart historii: Twórcy cementu portlandzkiego cz 1 | prof. Marek Gawlicki | |
Zainteresowanie aktualnymi problemami wytwarzania i wykorzystania hydraulicznych materiałów wiążących w naturalny sposób odsuwa na dalszy plan chęć poznania szczegółów historii ich powstania, w tym także genezy najważniejszego z nich – cementu portlandzkiego. Pamiętając jednak, iż historia magistra vitae est, warto poświęcić nieco uwagi początkom wytwarzania tego spoiwa, choćby dlatego, aby poznać jego twórców i uświadomić sobie ich niezwykłą pracowitość, przenikliwość oraz upór w pokonywaniu trudności w czasach, gdy możliwości badawcze i wiedza o fizykochemii procesów wypalania oraz o mechanizmach wiązania i twardnienia spoiw mineralnych były doprawdy niewielkie. Peregrynacje w tym obszarze przypominają otwieranie kolejnych matrioszek, których wnętrza zawierają zawsze jakąś niespodziankę. | |||
71 | Reklama GRACE | Grace | |
72 | Beton towarowy wkrótce ze statusem wyrobu budowlanego | Piotr Piestrzyński | |
Beton towarowy do zastosowań konstrukcyjnych i do innych zastosowań został ujęty w projekcie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie „Sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu ich znakowania znakiem budowlanym” – poinformował Tomasz Żuchowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, podczas gali XIII edycji Znaku Jakości „Dobry Beton”, która odbyła się 3 marca 2016 r. w Warszawie. Ostateczną datą wejścia tego rozporządzenia w życie może być 1 stycznia 2017 roku. Od dnia ogłoszenia tego rozporządzenia beton towarowy będzie miał status wyrobu budowlanego. | |||
73 | Reklama BRUK-BET | Bruk-Bet | |
74 | Stabilny i długofalowy wzrost produkcji betonu towarowego | Pie | |
– W 2016 roku prognozujemy wzrost produkcji betonu towarowego o kolejne 3% do poziomu 20,4 mln m3 – mówił prezes Maciej Marciniak. Szansą dla branży jest rozwój budownictwa infrastrukturalnego, szczególnie tego wspieranego funduszami UE. Dobre prognozy rysują się także przed budownictwem mieszkaniowym. Tak więc producentów betonu towarowego czeka stabilny i długofalowy wzrost produkcji. | |||
75 | Wyzwania przed branżą | Piotr Piestrzyński | |
Przed naszym przemysłem stoją co najmniej cztery wyzwania, które są koniecznymi warunkami rozwoju. Po pierwsze – wyzwania środowiskowe, w tym zwłaszcza emisja CO2 . Po drugie – dostosowanie się do szybko zmieniających się potrzeb klientów betonu towarowego. Po trzecie – wprowadzenie Industry 4.0 i szybkie zastosowanie technik informatycznych oraz telekomunikacyjnych w przemyśle cementowym. Po czwarte – pozyskanie dobrze wykształconej kadry – uważa Ernest Jelito, prezes zarządu i dyrektor generalny Górażdże Cement SA. | |||
77 | Reklama ROPCZYCE | Ropczyce | |
78 | Modyfikacja materiałowa betonu | SPC | |
79 | Reklama REMEI | Remei | |
80 | Reklama BASF | BASF |