ad

Wydanie 2(106)/2024

issue-cover
Coraz trudniej powiedzieć, że zmiany klimatyczne to jakiś wymysł nawiedzonych szaleńców środowiskowych. Miłośnicy narciarstwa zaczynają rozmawiać o możliwym końcu biznesu narciarskiego w wielu niżej położonych częściach Alp, pod koniec kwietnia sadownicy ogrzewają ogniskami swoje kwitnące drzewa owocowe, a Dubaj zalewa niespotykana nawałnica opadów deszczu. Na początku kwietnia temperatury dochodziły do 28 stopni, a dzisiaj kolejny już raz, w końcówce miesiąca, solidnie popracowałem, zdrapując warstwę lodu z szyby samochodu. Chciałbym być dobrze rozumianym – nie jestem aktywistą klimatycznym, staram się po inżyniersku, w oparciu o fakty i liczby, patrzeć na cały problem i szukać możliwości minimalizowania zagrożeń. Dzisiaj już większość z nas godzi się z faktem, że działalność człowieka przyczynia się do zmian klimatycznych, nie przesądzając, jak duży jest udział tego czynnika „ludzkiego”. 

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
1OkładkaZespół autorów BTApdf
2Reklama SIKASIKApdf
3Reklama BRUK-BETBRUK-BETpdf
4Reklama ADMITEXADMITEXpdf
5Od WydawcyJan Dejapdf
Coraz trudniej powiedzieć, że zmiany klimatyczne to jakiś wymysł nawiedzonych szaleńców środowiskowych. Miłośnicy narciarstwa zaczynają rozmawiać o możliwym końcu biznesu narciarskiego w wielu niżej położonych częściach Alp, pod koniec kwietnia sadownicy ogrzewają ogniskami swoje kwitnące drzewa owocowe, a Dubaj zalewa niespotykana nawałnica opadów deszczu. Na początku kwietnia temperatury dochodziły do 28 stopni, a dzisiaj kolejny już raz, w końcówce miesiąca, solidnie popracowałem, zdrapując warstwę lodu z szyby samochodu. Chciałbym być dobrze rozumianym – nie jestem aktywistą klimatycznym, staram się po inżyniersku, w oparciu o fakty i liczby, patrzeć na cały problem i szukać możliwości minimalizowania zagrożeń. Dzisiaj już większość z nas godzi się z faktem, że działalność człowieka przyczynia się do zmian klimatycznych, nie przesądzając, jak duży jest udział tego czynnika „ludzkiego”. Jako osoba całe zawodowe życie wiążąca z cementem, któremu to przypisywany jest około 5-procentowy światowy „bagaż” wynikającym z emisji dwutlenku węgla, przyzwyczajony jestem do bardzo poważnego traktowania całej sprawy. Polska, a właściwie cała europejska branża cementowa traktuje problem bardzo serio. Mając świadomość, że cement i beton to prawdziwe fundamenty nowoczesnych, rozwijających się gospodarek, musimy możliwie szybko doprowadzić do neutralności emisyjnej (proszę nie mylić z „zeroemisyjnością”). Już cztery lata temu europejski przemysł cementowy zaprezentował Mapę Drogową, która pokazuje sposoby osiągania neutralności emisyjnej w roku 2050. Są to trudne i kosztowne zabiegi, które dają jednak szanse na utrzymanie produkcji klinkieru i cementu w Europie. Pamiętajmy, że „wyprowadzenie” cementu z Europy spowoduje konieczność jego sprowadzania z Afryki Północnej, Turcji, a może nawet z Chin. To chyba nie jest droga do obniżenia światowych emisji dwutlenku węgla! Sprawę emisji CO2 sektora cementowego traktuję na tyle poważnie, że tegoroczne spotkanie prasowe SPC (obszerna relacja rozpoczyna to wydanie) w znaczącej części zostało poświęcone problemowi Carbon Capture and Storage (CCS), czyli wychwytywania CO2 z procesu produkcji klinkieru cementowego i następnie jego składowania w podziemnych utworach geologicznych. Już przed czterema laty europejska branża cementowa pokazała, że osiągnięcie celów klimatycznych, niezależnie od wszystkich zabiegów związanych z technologią produkcji cementu i betonu, będzie wymagało „wychwycenia” i składowania około 280 kilogramów CO2 na każdą tonę produkowanego cementu. Ten proces dzisiaj jest już technicznie opanowany i w Europie kilka projektów jest realizowanych pełnoskalowo (w tym Cementownia Kujawy). Nie zakładałem, że tak „rozpiszę się” na temat CO2 w przemyśle cementowym, ale może będzie to przydatne dla osób, które lubią inżynierskie wyzwania. Zamykając ten temat, stwierdzam, w oparciu o wiele dowodów, że „cement i beton nie są problemem w realizacji celów klimatycznych, a wręcz odwrotnie – przyczyniają się do złagodzenia skutków tych zmian”. Tradycyjnie już w kilku tekstach nawiązujemy do tematyki dekarbonatyzacyjnej. Szczerze polecam ciekawy tekst dr. Piotra Góraka, który mierzy się z szacowaniem kategorii emisyjności betonów wykonanych na bazie różnych cementów. Profesor Grzegorz Bajorek przedstawia zaś, związane z tym podejściem, planowane zmiany w normach europejskich. Dzisiejszy tekst o budowie betonowej autostrady A2 nawiązuje do rzeczywistych możliwości wykorzystania cementów o mniejszym śladzie węglowym w budownictwie drogowym. Niewiele miejsca zostało na inne tematy, które poruszamy w tym arcyciekawym numerze. Czy można bowiem przejść obojętnie obok ponad 220-metrowego budynku w Rzeszowie? Chyba nie. Myślę, że nikogo nie trzeba przekonywać o roli betonu w takiej konstrukcji, która chyba bardzo szybko stanie się prawdziwym symbolem tego prężnie rozwijającego się miasta. Znajdą Państwo u nas także teksty o betonie w liczącym sobie 1900 lat rzymskim Panteonie, czy też o XIX-wiecznym betonie w pochylniach Kanału Elbląskiego. Architektura betonowa dzisiaj na samym końcu wstępniaka. Młody architekt Łukasz Ligas słusznie twierdzi, że „małe miejscowości też potrzebują dobrych przestrzeni” i pokazuje swoje betonowe kino plenerowe w Suszcu jako dowód takiego podejścia. I perełka na koniec – Paweł Pięciak kolejny już raz pojawił się na budowie supernowoczesnego budynku jednorodzinnego w Krakowie. Tekst i zdjęcia przedstawiają dzieło wyjątkowe, zarówno co do formy, jak i innowacyjnych treści. W napięciu czekam na zakończenie tej niezwykłej inwestycji. Wszystkim naszym Czytelnikom życzę miłej lektury.
6Spis treściZespół autorów BTApdf
7Reklama CHRYSOCHRYSOpdf
8Technologie CCS jedyną szansą na zachowanie konkurencyjności sektora cementowego w PolsceZespół autorów BTApdf
15Reklama ANDROIMPEXANDROIMPEXpdf
16Gospodarka przyspiesza, inwestycje hamująMarcin Peterlikpdf
18Ociosany meteorytPaweł Pięciakpdf
23Lany głazPaweł Pięciakpdf
26Konkursem przez rękodziełoPaweł Pięciakpdf
28Autostradowa nawierzchnia betonowa o niskim śladzie węglowymKrzysztof Zadrożny, Piotr Molenda, Artur Paszkowski, Krzysztof Pytelpdf
32Beton klasy C50/60 na moście w Ostrowcu Świętokrzyskim – pasja i sztukaŁukasz Osuch, Damian Zawół, Konrad Grzesiakpdf
35Reklama MC BAUCHEMIEMC BAUCHEMIEpdf
36Dobra betoniarnia „języczkiem u wagi” dla wykonawców dróg betonowychPiotr Piestrzyńskipdf
37Dobrzy gospodarze budują drogi betonowepiepdf
38Rysy, pęknięcia w betonowych nawierzchniach drogowych (część 1)Andrzej Litwinowicz, Mariusz Rechniopdf
43Nowa nawierzchnia betonowa drogi kołowania DK-A2 na Lotnisku Warszawa-ModlinSika Poland Sp. z o.o.pdf
44NOVDROG po raz szósty w wyjątkowym rokuPiotr Piestrzyńskipdf
45Nawierzchnie betonowe wpisują się w GOZPiotr Piestrzyńskipdf
46CHRYSO®CemFloor – nowy standard w technologii podkładów podłogowychMichał Szymańskipdf
48Pochylnie Kanału Elbląskiego. Doskonałe rozwiązanie inżyniera Steenkedr inż. Zdzisław B. Kohutekpdf
53Dwumasztowiec nad WisłokiemPiotr Piestrzyński, Piotr Kijowskipdf
56Zawiła historia betonuJacek Hesspdf
58Czy dom może być eko (3). Biel śnieguPaweł Pięciakpdf
60Geopolimery: nadchodząca rewolucja czy ślepy zaułek?dr hab. inż. Łukasz Gołekpdf
65CEMET wozi coraz więcej kruszyw kolejąredpdf
66Planowane zmiany w normach betonu (EN 206, Eurokod 2) – ewolucja czy rewolucja?dr inż. Grzegorz Bajorek, prof. PRz, prof. dr hab. inż. Zbigniew Giergicznypdf
70Szacowanie kategorii emisyjności na bazie wymagań dotyczących składu i właściwości betonu w aspekcie zastosowanego rodzaju cementudr inż. Piotr Górakpdf
75Reklama ROPCZYCEROPCZYCEpdf
76Polska na dużym plusie po dwóch dekadach w UEpiepdf
77Modernizacja Działu Doradztwa Technicznego i Rozwoju Cement Ożarów SA – w odpowiedzi na nowe wyzwania budownictwaPiotr Piestrzyńskipdf
79Reklama REMEIREMEIpdf
80Reklama MBSMBSpdf
Nowe rozdanie, nowe nadziejeAdrian Furgalskipdf