ad

Wydanie 1(69)/2015

issue-cover
Jeszcze przed tygodniem wydawało się, że w styczniu możemy nie zobaczyć zimy, a dziś, w prawdziwie zimowej aurze, w nowym pendolino, przemierzam trasę między Warszawą a Krakowem. Zima taka sobie, pendolino też może trochę przereklamowane, ale cieszy fakt, że również w transporcie kolejowym jesteśmy bliżej Europy. Minął rok – długa świąteczna przerwa zakończona tak naprawdę dopiero 7 stycznia, jedni jeszcze podsumowują miniony czas, inni już skupiają się na przyszłości, czyli tak naprawdę właściwie nic nadzwyczajnego. Cieszą niezłe wyniki minionych dwunastu miesięcy. 3,3 procent wzrostu PKB w 2014 i zbliżona tegoroczna prognoza to całkiem dobrze na tle całej Europy, powoli spadające bezrobocie, z tegoroczną nadzieją na „przebicie” jednocyfrowego progu, to bez wątpienia dobre sygnały. 

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
5Od WydawcyJan Dejapdf
Jeszcze przed tygodniem wydawało się, że w styczniu możemy nie zobaczyć zimy, a dziś, w prawdziwie zimowej aurze, w nowym pendolino, przemierzam trasę między Warszawą a Krakowem. Zima taka sobie, pendolino też może trochę przereklamowane, ale cieszy fakt, że również w transporcie kolejowym jesteśmy bliżej Europy. Minął rok – długa świąteczna przerwa zakończona tak naprawdę dopiero 7 stycznia, jedni jeszcze podsumowują miniony czas, inni już skupiają się na przyszłości, czyli tak naprawdę właściwie nic nadzwyczajnego. Cieszą niezłe wyniki minionych dwunastu miesięcy. 3,3 procent wzrostu PKB w 2014 i zbliżona tegoroczna prognoza to całkiem dobrze na tle całej Europy, powoli spadające bezrobocie, z tegoroczną nadzieją na „przebicie” jednocyfrowego progu, to bez wątpienia dobre sygnały. Zakończone, trwające dziś i już zapowiadane strajki kolejnych grup zawodowych, w perspektywie ważnego roku wyborczego, dramatyczna sytuacja na wschodzie Ukrainy, nowe polityczne rozdanie w Grecji czy wreszcie zawirowania związane z frankiem to istotne elementy tworzące atmosferę niepewności. Pomimo tych zagrożeń, wierzę jednak głęboko, że rozpoczęliśmy – choć znowu trudny – kolejny dobry rok dla Polski. W minionym roku, po dwóch bardzo „chudych” latach, wreszcie pojawiły się promienie nadziei w polskim budownictwie. Sprzedaliśmy o 6,1% cementu więcej niż w roku 2013, a ten wskaźnik od zawsze jest dobrym kryterium oceny koniunktury budowlanej. W 2014 roku wybudowano wprawdzie tylko 143 tysiące nowych mieszkań, ale widać wyraźnie, że deweloperzy ruszyli zdecydowanie do pracy. GDDKiA rozpisała długą listę przetargów na nowe odcinki autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic, a część z nich udało się nawet rozstrzygnąć. Realizowanych jest kilka poważnych projektów w energetyce, Polskie Linie Kolejowe wreszcie zwiększają swoje zaangażowanie inwestycyjne, całkiem poważnie wyglądają plany budowy wielu obiektów kubaturowych – wszystko to uzasadnia optymizm „budowlańców” w najbliższej, kilkuletniej perspektywie. Producenci cementu prezentują umiarkowany optymizm dotyczący rozpoczętego roku – spodziewamy się kilkuprocentowego wzrostu „konsumpcji” cementu do poziomu około 16 mln ton. Z większym optymizmem patrzymy na kolejne lata – mamy, chyba uzasadnioną, nadzieję na osiągnięcie poziomów z roku 2011, kiedy sprzedano prawie 19 mln ton cementu. Zachęcam Państwa do lektury interesującego wywiadu z przewodniczącym zarządu SPC, Andrzejem Ptakiem, oraz wielu wypowiedzi osób z branży budowlanej oceniających sytuację w budownictwie i perspektywy dla naszego sektora. Patrząc bardziej dokładnie na obszar infrastruktury drogowej, z pewnością ważnym wydarzeniem ostatnich miesięcy była zapowiedź GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, że w perspektywie budżetowej 2015- 2023 ponad 800 km nowych dróg szybkiego ruchu zostanie wybudowane w technologii betonu cementowego. Decyzja ta spotkała się z przesadną i nieobiektywną krytyką ze strony środowiska wykonawców nawierzchni asfaltowych. Trudno zrozumieć, że można nie zauważyć prawie 600 km betonowych autostrad i dróg ekspresowych wybudowanych w Polsce w ostatnich kilkunastu latach, pomijać fakt istnienia nowoczesnych dokumentów technicznych dotyczących tej technologii, czy wreszcie dyskredytować doświadczenie i przygotowanie sprzętowe całkiem pokaźnej grupy firm wykonawczych. Zapomina się, chyba w zamierzony sposób, że ta decyzja to tylko krok w stronę równoważenia konkurencji technologicznej na polskich drogach. W dalszym ciągu zdecydowana większość dróg krajowych będzie realizowana w technologii asfaltowej, a dziś już całkiem poważna konkurencja ze strony betonu tworzy pożądaną sytuację rozwoju obu technologii. Zapraszam do zapoznania się z bardzo ciekawymi wypowiedziami „szefowej” GDDKiA, pani Ewy Tomali-Boruckiej, która spokojnie przedstawia założenia programu budowy dróg krajowych i argumenty za zwiększeniem udziału nawierzchni z betonu cementowego. My, patrząc bardzo po gospodarsku, od dwudziestu lat argumentujemy, że na polskich drogach jest miejsce dla jednej i drugiej technologii. Każda z nich ma swoje mocne strony, a choćby intensywnie zwiększające się natężenie ruchu ciężkiego w jednoznaczny sposób przemawia za betonem. Dla nas, podatników, kryterium rozstrzygającym o konkretnym rozwiązaniu musi być łączny koszt budowy i późniejszej eksploatacji drogi. Nie pozwalajmy na „bylejakość”; administracja drogowa musi zdecydowanie egzekwować jakość i deklarowaną trwałość drogi, niezależnie od stosowanej technologii. O wszystkich sprawach związanych z budownictwem drogowym w betonie chcemy rozmawiać 14 maja, podczas Targów Autostrada Polska w Kielcach, w ramach seminarium „Drogi betonowe – dokonania i wyzwania”. Zapraszam wszystkich do udziału w tym ciekawym wydarzeniu.         Jan Deja
6Tendencje wzrostowe utrzymanePiotr Piestrzyńskipdf
Na pewno rok 2014 był rokiem przełomowym. Informacje płynące ze strony rządu, ale także komunikaty  inwestycyjne przedsiębiorców i sygnały od deweloperów – pozwalają mi prognozować, że 2015 rok zakończy  się wzrostem rzędu 4-5%. Obecnie jesteśmy na dole sinusoidy wzrostowej. Do 2020 roku powinniśmy notować  kilkuprocentowe wzrosty konsumpcji cementu w Polsce rok do roku – mówi Andrzej Ptak, przewodniczący  Stowarzyszenia Producentów Cementu.
8Czego należy się spodziewać w 2015r.Marcin Peterlikpdf
Miniony rok był dla polskiej gospodarki względnie udany, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę niezbyt sprzyjające uwarunkowania zewnętrzne. Według najnowszych danych produkt krajowy brutto wyniósł 3,3 procent w 2014 roku. Oznacza to, że polska gospodarka rozwijała się ponaddwukrotnie szybciej niż w roku 2013.
10Rynek budowlany w Polsce. Podsumowanie 2014, prognoza 2015Piepdf
Przedstawiciele Budimeksu SA, Mostostalu Warszawa SA, Mirbudu, Skanska Property Poland, Echo Investments oraz Erbudu podsumowują rynek budowlany w Polsce w roku 2014 oraz prognozują rok 2015.
12Widać ożywienie na wielu frontachPiotr Piestrzyńskipdf
Wydaje się, że rok 2015 będzie lepszy niż 2014, ze względu na pokaźny portfel zleceń, z którym w niego wchodzimy. Widzimy duże ożywienie w budownictwie w związku z nową perspektywą unijną. W Erbudzie rośnie portfel kubaturowy i infrastrukturalny. Dobrze rozwija się rynek deweloperski. Nowym segmentem, który rozwijamy od kilku lat, jest budownictwo dla energetyki, w którym mamy dwucyfrowe przyrosty rok do roku – wylicza Dariusz Grzeszczak, prezes zarządu ERBUD SA.
14Choć beton zimny i twardy, może być ciepły i jedwabistyPiotr Piestrzyńskipdf
Twórcy Bramy Poznania – pracownia Ad Artis Emerla Wojda oraz twórcy Biblioteki Raczyńskich – Jems Architekci zostali nagrodzeni w XVIII edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Podczas uroczystego rozstrzygnięcia konkursu, które 13 grudnia 2014 r. odbyło się w warszawskiej siedzibie SARP, wręczono także dwa wyróżnienia: dla Maćków Pracownia Projektowa za Rewitalizację podwórka kamienicy przy ul. Podwale 61 i dla pracowni Artur Jasiński i Wspólnicy za Park Technologiczny BRAINVILLE w Nowym Sączu.
18Firma Bruk-Bet świętuje 30-lecie działalnościDawid Hajokpdf
22 listopada 2014 r. w siedzibie Bruk-Bet w Niecieczy odbyły się uroczyste obchody jubileuszu 30-lecia firmy, na których nie zabrakło wielu znamienitych gości. Wydarzenie było okazją do podsumowań i wręczenia nagród oraz wyróżnień wszystkim tym, którzy przyczynili się do rozwoju i sukcesu przedsiębiorstwa.
20Architekci Bramy PoznaniaPaweł Pięciakpdf
Rozmowa z Arkadiuszem Emerlą i Maciejem Wojdą z krakowskiej pracowni Ad Artis, którzy w grudniu 2014 otrzymali równorzędną nagrodę główną XVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. Nagrodzona realizacja to Brama Poznania – Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego (ICHOT).
24Droga przez BramęPaweł Pięciakpdf
W ciągu ośmiu miesięcy od otwarcia, między majem i grudniem 2014, Brama Poznania – Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego, stała się najchętniej odwiedzanym obiektem muzealnym w mieście. Odwiedziło ją 87 tys. osób, o 17 tys. więcej niż dotychczasowego lidera frekwencji, Galerię Malarstwa i Rzeźby Muzeum Narodowego. Biorąc poprawkę na efekt nowości, wynik i tak jest doskonały. Przy czym, jak zaznacza Robert Mirzyński, dyrektor Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, Brama nie jest muzeum w potocznym rozumieniu tego słowa, ale czymś więcej. To pierwsze w Polsce centrum interpretacji dziedzictwa. Nie zajmuje się gromadzeniem i przechowywaniem eksponatów. Prowadzi za to szeroką działalność, przede wszystkim edukacyjną, która ma na celu podkreślenie rangi Ostrowa Tumskiego w historii Poznania i Polski. Obiekt w pół roku stał się jednym z ulubionych miejsc poznaniaków. W grudniu 2014 zdobył równorzędną nagrodę główną XVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.
26Czarny jak AfrykaDawid Hajokpdf
W sąsiedztwie ekspresjonistycznej Hali Stulecia z początku XX w. stanął czarny, monolityczny gmach wrocławskiego Afrykarium. Pierwszy tego typu kompleks na świecie otwarto już dla zwiedzających.
28GesamtkunstwerkPaweł Pięciakpdf
Dla Ryszarda Wagnera, niemieckiego kompozytora dramatów muzycznych i wpływowego teoretyka sztuki, obsesyjną ideą, którą starał się wcielać w swojej dojrzałej twórczości, była idea dzieła totalnego. Dzieło totalne, według Wagnera, to w skrócie taka twórczość, która jest ostatecznym, pełnym i satysfakcjonującym połączeniem wielu zjawisk artystycznych w jednym. Ta wielka synteza sztuk ma w sobie coś magicznego, bo potrafi zespolić w jedno zjawiska, które występują osobno, a nieraz są sobie obce. Wagner myślał o dramacie muzycznym jako ukoronowaniu procesu jednoczenia, chciał tajemniczej syntezy sztuk i zjawisk. Idea dzieła totalnego – Gesamtkunstwerk – nasuwa się jako odległa, ale ożywcza analogia, gdy mowa o architekturze prof. Marka Budzyńskiego, którego bardzo nieliczne zrealizowane dzieła zawsze budzą potężne emocje.
32Stawiamy na realną konkurencjęPiotr Piestrzyńskipdf
W nowej perspektywie finansowej ok. 3/4 km dróg będzie budowane w technologii bitumicznej, a ok. 1/4 w betonowej. Obie technologie realizacji nawierzchni – asfaltowa i betonowa – mają swoje zalety i będą wykorzystywane przy realizacji sieci drogowej w naszym zarządzie, a dzięki realnej konkurencji każda z nich będzie się w kolejnych latach dynamicznie rozwijać – mówi Ewa Tomala-Borucka, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad.
34Pytanie: beton czy asfalt? Odpowiedź: beton i asfaltPiotr Piestrzyńskipdf
Na drogach powinien być zarówno beton jak i asfalt – takie stwierdzenia pobrzmiewały podczas konferencji Krakowskie Dni Nawierzchni, która w dniach 25-27 listopada 2014 r. odbywała się w Krakowie. Te dwa rozwiązania budowy nawierzchni dróg przewijały się podczas wszystkich sesji konferencyjnych, były tematem kilku debat i zgromadziły na sali ponad 300 słuchaczy. – Zawsze konkurencja wyzwala postęp i rozwój technologii. Monokultury nigdy do niczego dobrego nie prowadziły. Powinniśmy się wzajemnie wspierać, a najważniejszą sprawą powinna być jakość, po której drogowcy są postrzegani – mówił prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej.
36Stosowanie dwóch równorzędnych technologii na drogach to pójście o krok dalejPiotr Piestrzyńskipdf
– Ta decyzja została podjęta z pełną świadomością. To nie jest rewolucja, tylko pójście o krok dalej. Państwo jest po to, żeby była oferta dla wszystkich polskich przedsiębiorców, oferta oparta o wyliczenia, o realizowanie takich technologii, które ze sobą konkurują i dają bezpieczeństwo całej branży transportowej. Sprawdzenie się potem w praktyce udowodni, że to polskie otwarcie na te dwie równorzędne technologie jest właściwe – powiedział Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, podsumowując obrady Sejmowej Komisji Infrastruktury z 16 grudnia 2014 r. Posiedzenie komisji zwołano w związku z zapowiedzią Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wykonaniu w technologii betonowej ponad 800 km dróg krajowych i autostrad w perspektywie finansowej 2014-2020.
39Droga Chruślanki - Mikołajówka dla nieprzekonanych do RCCPiotr Piestrzyńskipdf
Droga z betonu wałowanego o długości 3,2 km połączyła w październiku 2014 roku dwie miejscowości, dwie gminy i dwa powiaty na Lubelszczyźnie. Obecnie droga Chruślanki Józefowskie – Mikołajówka jest najdłuższą w Polsce drogą wykonaną w technologii betonu wałowanego RCC, w dodatku współsfinansowaną w ramach tzw. schetynówek. Obejrzenie tej drogi polecam wszystkim samorządowcom, którzy jeszcze zastanawiają się: czy warto budować drogi z betonu wałowanego? Warto!
42ICE Kraków - bryła lodu ze szkła, betonu i staliEwa Dworzak-Żakpdf
Po latach starań, Kraków doczekał się wreszcie Centrum Kongresowego, imponującego rozmachem, nowoczesnością i zaawansowaniem technologicznym. 16 października 2014 roku odbyło się uroczyste jego otwarcie. Przeszło 2 tysiące zaproszonych gości zachwyciło się nieskazitelną bielą trzech poziomów foyer, wystrojem wielkiej sali audytoryjnej i jej akustyką, którą mogli ocenić, słuchając utworu symfonicznego 2014. Tu i teraz, specjalnie stworzonego na tę okazję przez znanego kompozytora muzyki filmowej i teatralnej, Zbigniewa Preisnera.
46Katar inwestuje i budujePiotr Rozpara, Gazeta Wyborczapdf
Na każdym kroku coś się tu buduje. Jak nie metro, to skrzyżowanie, jak nie kolejny drapacz chmur, to stadion. Doha, stolica Kataru, to jeden wielki plac budowy. I tak będzie przez kolejne lata, do Mundialu w 2022 roku, w przygotowanie którego Katar chce zainwestować astronomiczną kwotę 50 miliardów dolarów! Widząc efekt przygotowań do rozgrywanych obecnie 24. Mistrzostw Świata w Piłce Ręcznej, wydaje się to realne.
48Dzieła z betonu - mosty i wiadukty Europy cz. 1 - rys historycznyMarek Pańtak, Zbigniew Pilchpdf
Od najdawniejszych czasów różne wynalazki i idee wpływają na zmianę warunków życia człowieka. Niektóre z nich przetrwały próbę czasu, inne popadły w zapomnienie, jednakże wszystkie one w równym stopniu składają się na historię rozwoju cywilizacji. Znajomość tej historii pozwala zrozumieć procesy wpływające na rozwój współczesnego świata, niejednokrotnie zmienia światopogląd i przekonania poznających ją osób, poszerza ich horyzonty myślowe i pozwala im dostrzec nowe obszary działania. Ważne miejsce w tej historii zajmuje rozwój dyscyplin technicznych i inżynierii. Technika stanowi bowiem jeden z zasadniczych składników cywilizacji i kultury.
54Brama Poznania okiem konstruktoraPaweł Pięciakpdf
Rozmowa z Marcinem Matogą z krakowskiej pracowni MM-Konstrukcje Budowlane.
56Magia żelbetu w praktycePaweł Bałospdf
czyli niektóre problemy realizacyjne podczas budowy Muzeum Tadeusza Kantora Crikoteka i Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie.
62Budowa "wielkiego pieca" w Krakowie idzie pełną parąDawid Hajokpdf
Spalarnia odpadów to kluczowa dla gospodarki odpadami Krakowa inwestycja, a zarazem największy tego typu obiekt w kraju. Jego budowa idzie pełną parą, a na budowie trwa wyścig z czasem.
64Czego można nauczyć się, otwierając butelkę wina?Michał A. Glinickipdf
Można lepiej zrozumieć mechanikę wzmocnienia betonu.
66Mrozoodporność betonu w konstrukcjach mostowychLech Czarnecki, Jan Deja, Kazimierz Flaga, Józef Jasiczak, Wiesław Kurdowski, Jan Małolepszy, Wojciech Radomski, Jacek Śliwińskipdf
W maju odbyło się spotkanie profesorów, które miało na celu przedyskutowanie braku odporności na mróz niektórych betonów mostowych. W spotkaniu udział wzięli, w kolejności alfabetycznej: Lech Czarnecki, Jan Deja, Józef Jasiczak, Jan Małolepszy, Wojciech Radomski, Jacek Śliwiński oraz autor niniejszego sprawozdania: Wiesław Kurdowski. Do roboczej wersji podsumowania dyskusji swoje uwagi i uzupełnienia wniósł, nieobecny w trakcie spotkania z przyczyn obiektywnych, prof. Kazimierz Flaga. Uwagi te zostały uwzględnione w prezentowanym raporcie.
70Polski dodatek do europejskiej normy betonuZdzisław B. Kochutekpdf
Co może zawierać krajowa regulacja uzupełniająca normę europejską? Przykładowo – jeżeli zapis europejski podaje górną i dolną granicę wartości „od – do”, to regulacja krajowa może przedział ten zawęzić lub rozszerzyć w kierunku obostrzenia kryterium. Z zasady – nie toleruje się rozluźnienia reżimu, chyba że udokumentowane wieloletnie doświadczenia, rutyna inżynierska, miejscowy poziom kulturowo-cywilizacyjny czy lokalny klimat – upoważniają do takiego odstępstwa. Pod żadnym pozorem nie wolno z danej regulacji rezygnować. Normalizacji krajowej pozwala się niezależnie kształtować te wymagania materiałowe, procedury badawczo-kontrolne czy sposoby oceny jakości, które pominięto we wzorcowym dokumencie europejskim.
76Po co beton ma być wodoszczelnyGrzegorz Bajorek, Marta Kiernia-Hnat, Wojciech Świerczyńskipdf
Wprowadzanie do praktyki budowlanej norm europejskich (EN) na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat spowodowało zmniejszenie zrozumienia wodoszczelności betonu, zarówno z punktu widzenia badania tej właściwości betonu jako materiału konstrukcyjnego, jak i z punktu widzenia wymogów stawianych szczelności konstrukcji betonowych.