Jeszcze przed tygodniem wydawało się, że w styczniu możemy nie zobaczyć zimy, a dziś, w prawdziwie zimowej aurze, w nowym pendolino, przemierzam trasę między Warszawą a Krakowem. Zima taka sobie, pendolino też może trochę przereklamowane, ale cieszy fakt, że również w transporcie kolejowym jesteśmy bliżej Europy. Minął rok – długa świąteczna przerwa zakończona tak naprawdę dopiero 7 stycznia, jedni jeszcze podsumowują miniony czas, inni już skupiają się na przyszłości, czyli tak naprawdę właściwie nic nadzwyczajnego. Cieszą niezłe wyniki minionych dwunastu miesięcy. 3,3 procent wzrostu PKB w 2014 i zbliżona tegoroczna prognoza to całkiem dobrze na tle całej Europy, powoli spadające bezrobocie, z tegoroczną nadzieją na „przebicie” jednocyfrowego progu, to bez wątpienia dobre sygnały.
Jeszcze przed tygodniem wydawało się, że w styczniu możemy nie zobaczyć zimy, a dziś, w prawdziwie zimowej aurze, w nowym pendolino, przemierzam trasę między Warszawą a Krakowem. Zima taka sobie, pendolino też może trochę przereklamowane, ale cieszy fakt, że również w transporcie kolejowym jesteśmy bliżej Europy. Minął rok – długa świąteczna przerwa zakończona tak naprawdę dopiero 7 stycznia, jedni jeszcze podsumowują miniony czas, inni już skupiają się na przyszłości, czyli tak naprawdę właściwie nic nadzwyczajnego. Cieszą niezłe wyniki minionych dwunastu miesięcy. 3,3 procent wzrostu PKB w 2014 i zbliżona tegoroczna prognoza to całkiem dobrze na tle całej Europy, powoli spadające bezrobocie, z tegoroczną nadzieją na „przebicie” jednocyfrowego progu, to bez wątpienia dobre sygnały. Zakończone, trwające dziś i już zapowiadane strajki kolejnych grup zawodowych, w perspektywie ważnego roku wyborczego, dramatyczna sytuacja na wschodzie Ukrainy, nowe polityczne rozdanie w Grecji czy wreszcie zawirowania związane z frankiem to istotne elementy tworzące atmosferę niepewności. Pomimo tych zagrożeń, wierzę jednak głęboko, że rozpoczęliśmy – choć znowu trudny – kolejny dobry rok dla Polski. W minionym roku, po dwóch bardzo „chudych” latach, wreszcie pojawiły się promienie nadziei w polskim budownictwie. Sprzedaliśmy o 6,1% cementu więcej niż w roku 2013, a ten wskaźnik od zawsze jest dobrym kryterium oceny koniunktury budowlanej. W 2014 roku wybudowano wprawdzie tylko 143 tysiące nowych mieszkań, ale widać wyraźnie, że deweloperzy ruszyli zdecydowanie do pracy. GDDKiA rozpisała długą listę przetargów na nowe odcinki autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic, a część z nich udało się nawet rozstrzygnąć. Realizowanych jest kilka poważnych projektów w energetyce, Polskie Linie Kolejowe wreszcie zwiększają swoje zaangażowanie inwestycyjne, całkiem poważnie wyglądają plany budowy wielu obiektów kubaturowych – wszystko to uzasadnia optymizm „budowlańców” w najbliższej, kilkuletniej perspektywie. Producenci cementu prezentują umiarkowany optymizm dotyczący rozpoczętego roku – spodziewamy się kilkuprocentowego wzrostu „konsumpcji” cementu do poziomu około 16 mln ton. Z większym optymizmem patrzymy na kolejne lata – mamy, chyba uzasadnioną, nadzieję na osiągnięcie poziomów z roku 2011, kiedy sprzedano prawie 19 mln ton cementu. Zachęcam Państwa do lektury interesującego wywiadu z przewodniczącym zarządu SPC, Andrzejem Ptakiem, oraz wielu wypowiedzi osób z branży budowlanej oceniających sytuację w budownictwie i perspektywy dla naszego sektora. Patrząc bardziej dokładnie na obszar infrastruktury drogowej, z pewnością ważnym wydarzeniem ostatnich miesięcy była zapowiedź GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, że w perspektywie budżetowej 2015- 2023 ponad 800 km nowych dróg szybkiego ruchu zostanie wybudowane w technologii betonu cementowego. Decyzja ta spotkała się z przesadną i nieobiektywną krytyką ze strony środowiska wykonawców nawierzchni asfaltowych. Trudno zrozumieć, że można nie zauważyć prawie 600 km betonowych autostrad i dróg ekspresowych wybudowanych w Polsce w ostatnich kilkunastu latach, pomijać fakt istnienia nowoczesnych dokumentów technicznych dotyczących tej technologii, czy wreszcie dyskredytować doświadczenie i przygotowanie sprzętowe całkiem pokaźnej grupy firm wykonawczych. Zapomina się, chyba w zamierzony sposób, że ta decyzja to tylko krok w stronę równoważenia konkurencji technologicznej na polskich drogach. W dalszym ciągu zdecydowana większość dróg krajowych będzie realizowana w technologii asfaltowej, a dziś już całkiem poważna konkurencja ze strony betonu tworzy pożądaną sytuację rozwoju obu technologii. Zapraszam do zapoznania się z bardzo ciekawymi wypowiedziami „szefowej” GDDKiA, pani Ewy Tomali-Boruckiej, która spokojnie przedstawia założenia programu budowy dróg krajowych i argumenty za zwiększeniem udziału nawierzchni z betonu cementowego. My, patrząc bardzo po gospodarsku, od dwudziestu lat argumentujemy, że na polskich drogach jest miejsce dla jednej i drugiej technologii. Każda z nich ma swoje mocne strony, a choćby intensywnie zwiększające się natężenie ruchu ciężkiego w jednoznaczny sposób przemawia za betonem. Dla nas, podatników, kryterium rozstrzygającym o konkretnym rozwiązaniu musi być łączny koszt budowy i późniejszej eksploatacji drogi. Nie pozwalajmy na „bylejakość”; administracja drogowa musi zdecydowanie egzekwować jakość i deklarowaną trwałość drogi, niezależnie od stosowanej technologii. O wszystkich sprawach związanych z budownictwem drogowym w betonie chcemy rozmawiać 14 maja, podczas Targów Autostrada Polska w Kielcach, w ramach seminarium „Drogi betonowe – dokonania i wyzwania”. Zapraszam wszystkich do udziału w tym ciekawym wydarzeniu. Jan Deja
Str. | Tytuł | Autor | |
---|---|---|---|
5 | Od Wydawcy | Jan Deja | |
Jeszcze przed tygodniem wydawało się, że w styczniu możemy nie zobaczyć zimy, a dziś, w prawdziwie zimowej aurze, w nowym pendolino, przemierzam trasę między Warszawą a Krakowem. Zima taka sobie, pendolino też może trochę przereklamowane, ale cieszy fakt, że również w transporcie kolejowym jesteśmy bliżej Europy. Minął rok – długa świąteczna przerwa zakończona tak naprawdę dopiero 7 stycznia, jedni jeszcze podsumowują miniony czas, inni już skupiają się na przyszłości, czyli tak naprawdę właściwie nic nadzwyczajnego. Cieszą niezłe wyniki minionych dwunastu miesięcy. 3,3 procent wzrostu PKB w 2014 i zbliżona tegoroczna prognoza to całkiem dobrze na tle całej Europy, powoli spadające bezrobocie, z tegoroczną nadzieją na „przebicie” jednocyfrowego progu, to bez wątpienia dobre sygnały.
Zakończone, trwające dziś i już zapowiadane strajki kolejnych grup zawodowych, w perspektywie ważnego roku wyborczego, dramatyczna sytuacja na wschodzie Ukrainy, nowe polityczne rozdanie w Grecji czy wreszcie zawirowania związane z frankiem to istotne elementy tworzące atmosferę niepewności. Pomimo tych zagrożeń, wierzę jednak głęboko, że rozpoczęliśmy – choć znowu trudny – kolejny dobry rok dla Polski.
W minionym roku, po dwóch bardzo „chudych” latach, wreszcie pojawiły się promienie nadziei w polskim budownictwie. Sprzedaliśmy o 6,1% cementu więcej niż w roku 2013, a ten wskaźnik od zawsze jest dobrym kryterium oceny koniunktury budowlanej. W 2014 roku wybudowano wprawdzie tylko 143 tysiące nowych mieszkań, ale widać wyraźnie, że deweloperzy ruszyli zdecydowanie do pracy. GDDKiA rozpisała długą listę przetargów na nowe odcinki autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic, a część z nich udało się nawet rozstrzygnąć. Realizowanych jest kilka poważnych projektów w energetyce, Polskie Linie Kolejowe wreszcie zwiększają swoje zaangażowanie inwestycyjne, całkiem poważnie wyglądają plany budowy wielu obiektów kubaturowych – wszystko to uzasadnia optymizm „budowlańców” w najbliższej, kilkuletniej perspektywie. Producenci cementu prezentują umiarkowany optymizm dotyczący rozpoczętego roku – spodziewamy się kilkuprocentowego wzrostu „konsumpcji” cementu do poziomu około 16 mln ton. Z większym optymizmem patrzymy na kolejne lata – mamy, chyba uzasadnioną, nadzieję na osiągnięcie poziomów z roku 2011, kiedy sprzedano prawie 19 mln ton cementu.
Zachęcam Państwa do lektury interesującego wywiadu z przewodniczącym zarządu SPC, Andrzejem Ptakiem, oraz wielu wypowiedzi osób z branży budowlanej oceniających sytuację w budownictwie i perspektywy dla naszego sektora.
Patrząc bardziej dokładnie na obszar infrastruktury drogowej, z pewnością ważnym wydarzeniem ostatnich miesięcy była zapowiedź GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, że w perspektywie budżetowej 2015- 2023 ponad 800 km nowych dróg szybkiego ruchu zostanie wybudowane w technologii betonu cementowego. Decyzja ta spotkała się z przesadną i nieobiektywną krytyką ze strony środowiska wykonawców nawierzchni asfaltowych. Trudno zrozumieć, że można nie zauważyć prawie 600 km betonowych autostrad i dróg ekspresowych wybudowanych w Polsce w ostatnich kilkunastu latach, pomijać fakt istnienia nowoczesnych dokumentów technicznych dotyczących tej technologii, czy wreszcie dyskredytować doświadczenie i przygotowanie sprzętowe całkiem pokaźnej grupy firm wykonawczych. Zapomina się, chyba w zamierzony sposób, że ta decyzja to tylko krok w stronę równoważenia konkurencji technologicznej na polskich drogach. W dalszym ciągu zdecydowana większość dróg krajowych będzie realizowana w technologii asfaltowej, a dziś już całkiem poważna konkurencja ze strony betonu tworzy pożądaną sytuację rozwoju obu technologii. Zapraszam do zapoznania się z bardzo ciekawymi wypowiedziami „szefowej” GDDKiA, pani Ewy Tomali-Boruckiej, która spokojnie przedstawia założenia programu budowy dróg krajowych i argumenty za zwiększeniem udziału nawierzchni z betonu cementowego.
My, patrząc bardzo po gospodarsku, od dwudziestu lat argumentujemy, że na polskich drogach jest miejsce dla jednej i drugiej technologii. Każda z nich ma swoje mocne strony, a choćby intensywnie zwiększające się natężenie ruchu ciężkiego w jednoznaczny sposób przemawia za betonem. Dla nas, podatników, kryterium rozstrzygającym o konkretnym rozwiązaniu musi być łączny koszt budowy i późniejszej eksploatacji drogi. Nie pozwalajmy na „bylejakość”; administracja drogowa musi zdecydowanie egzekwować jakość i deklarowaną trwałość drogi, niezależnie od stosowanej technologii.
O wszystkich sprawach związanych z budownictwem drogowym w betonie chcemy rozmawiać 14 maja, podczas Targów Autostrada Polska w Kielcach, w ramach seminarium „Drogi betonowe – dokonania i wyzwania”. Zapraszam wszystkich do udziału w tym ciekawym wydarzeniu.
Jan Deja | |||
6 | Tendencje wzrostowe utrzymane | Piotr Piestrzyński | |
Na pewno rok 2014 był rokiem przełomowym. Informacje płynące ze strony rządu, ale także komunikaty inwestycyjne przedsiębiorców i sygnały od deweloperów – pozwalają mi prognozować, że 2015 rok zakończy się wzrostem rzędu 4-5%. Obecnie jesteśmy na dole sinusoidy wzrostowej. Do 2020 roku powinniśmy notować kilkuprocentowe wzrosty konsumpcji cementu w Polsce rok do roku – mówi Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. | |||
8 | Czego należy się spodziewać w 2015r. | Marcin Peterlik | |
Miniony rok był dla polskiej gospodarki względnie udany, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę niezbyt sprzyjające uwarunkowania zewnętrzne. Według najnowszych danych produkt krajowy brutto wyniósł 3,3 procent w 2014 roku. Oznacza to, że polska gospodarka rozwijała się ponaddwukrotnie szybciej niż w roku 2013. | |||
10 | Rynek budowlany w Polsce. Podsumowanie 2014, prognoza 2015 | Pie | |
Przedstawiciele Budimeksu SA, Mostostalu Warszawa SA, Mirbudu, Skanska Property Poland, Echo Investments oraz Erbudu podsumowują rynek budowlany w Polsce w roku 2014 oraz prognozują rok 2015. | |||
12 | Widać ożywienie na wielu frontach | Piotr Piestrzyński | |
Wydaje się, że rok 2015 będzie lepszy niż 2014, ze względu na pokaźny portfel zleceń, z którym w niego wchodzimy. Widzimy duże ożywienie w budownictwie w związku z nową perspektywą unijną. W Erbudzie rośnie portfel kubaturowy i infrastrukturalny. Dobrze rozwija się rynek deweloperski. Nowym segmentem, który rozwijamy od kilku lat, jest budownictwo dla energetyki, w którym mamy dwucyfrowe przyrosty rok do roku – wylicza Dariusz Grzeszczak, prezes zarządu ERBUD SA. | |||
14 | Choć beton zimny i twardy, może być ciepły i jedwabisty | Piotr Piestrzyński | |
Twórcy Bramy Poznania – pracownia Ad Artis Emerla Wojda oraz twórcy Biblioteki Raczyńskich – Jems Architekci zostali nagrodzeni w XVIII edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Podczas uroczystego rozstrzygnięcia konkursu, które 13 grudnia 2014 r. odbyło się w warszawskiej siedzibie SARP, wręczono także dwa wyróżnienia: dla Maćków Pracownia Projektowa za Rewitalizację podwórka kamienicy przy ul. Podwale 61 i dla pracowni Artur Jasiński i Wspólnicy za Park Technologiczny BRAINVILLE w Nowym Sączu. | |||
18 | Firma Bruk-Bet świętuje 30-lecie działalności | Dawid Hajok | |
22 listopada 2014 r. w siedzibie Bruk-Bet w Niecieczy odbyły się uroczyste obchody jubileuszu 30-lecia firmy, na których nie zabrakło wielu znamienitych gości. Wydarzenie było okazją do podsumowań i wręczenia nagród oraz wyróżnień wszystkim tym, którzy przyczynili się do rozwoju i sukcesu przedsiębiorstwa. | |||
20 | Architekci Bramy Poznania | Paweł Pięciak | |
Rozmowa z Arkadiuszem Emerlą i Maciejem Wojdą z krakowskiej pracowni Ad Artis, którzy w grudniu 2014 otrzymali równorzędną nagrodę główną XVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. Nagrodzona realizacja to Brama Poznania – Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego (ICHOT). | |||
24 | Droga przez Bramę | Paweł Pięciak | |
W ciągu ośmiu miesięcy od otwarcia, między majem i grudniem 2014, Brama Poznania – Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego, stała się najchętniej odwiedzanym obiektem muzealnym w mieście. Odwiedziło ją 87 tys. osób, o 17 tys. więcej niż dotychczasowego lidera frekwencji, Galerię Malarstwa i Rzeźby Muzeum Narodowego. Biorąc poprawkę na efekt nowości, wynik i tak jest doskonały. Przy czym, jak zaznacza Robert Mirzyński, dyrektor Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, Brama nie jest muzeum w potocznym rozumieniu tego słowa, ale czymś więcej. To pierwsze w Polsce centrum interpretacji dziedzictwa. Nie zajmuje się gromadzeniem i przechowywaniem eksponatów. Prowadzi za to szeroką działalność, przede wszystkim edukacyjną, która ma na celu podkreślenie rangi Ostrowa Tumskiego w historii Poznania i Polski. Obiekt w pół roku stał się jednym z ulubionych miejsc poznaniaków. W grudniu 2014 zdobył równorzędną nagrodę główną XVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. | |||
26 | Czarny jak Afryka | Dawid Hajok | |
W sąsiedztwie ekspresjonistycznej Hali Stulecia z początku XX w. stanął czarny, monolityczny gmach wrocławskiego Afrykarium. Pierwszy tego typu kompleks na świecie otwarto już dla zwiedzających. | |||
28 | Gesamtkunstwerk | Paweł Pięciak | |
Dla Ryszarda Wagnera, niemieckiego kompozytora dramatów muzycznych i wpływowego teoretyka sztuki, obsesyjną ideą, którą starał się wcielać w swojej dojrzałej twórczości, była idea dzieła totalnego. Dzieło totalne, według Wagnera, to w skrócie taka twórczość, która jest ostatecznym, pełnym i satysfakcjonującym połączeniem wielu zjawisk artystycznych w jednym. Ta wielka synteza sztuk ma w sobie coś magicznego, bo potrafi zespolić w jedno zjawiska, które występują osobno, a nieraz są sobie obce. Wagner myślał o dramacie muzycznym jako ukoronowaniu procesu jednoczenia, chciał tajemniczej syntezy sztuk i zjawisk. Idea dzieła totalnego – Gesamtkunstwerk – nasuwa się jako odległa, ale ożywcza analogia, gdy mowa o architekturze prof. Marka Budzyńskiego, którego bardzo nieliczne zrealizowane dzieła zawsze budzą potężne emocje. | |||
32 | Stawiamy na realną konkurencję | Piotr Piestrzyński | |
W nowej perspektywie finansowej ok. 3/4 km dróg będzie budowane w technologii bitumicznej, a ok. 1/4 w betonowej. Obie technologie realizacji nawierzchni – asfaltowa i betonowa – mają swoje zalety i będą wykorzystywane przy realizacji sieci drogowej w naszym zarządzie, a dzięki realnej konkurencji każda z nich będzie się w kolejnych latach dynamicznie rozwijać – mówi Ewa Tomala-Borucka, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad. | |||
34 | Pytanie: beton czy asfalt? Odpowiedź: beton i asfalt | Piotr Piestrzyński | |
Na drogach powinien być zarówno beton jak i asfalt – takie stwierdzenia pobrzmiewały podczas konferencji Krakowskie Dni Nawierzchni, która w dniach 25-27 listopada 2014 r. odbywała się w Krakowie. Te dwa rozwiązania budowy nawierzchni dróg przewijały się podczas wszystkich sesji konferencyjnych, były tematem kilku debat i zgromadziły na sali ponad 300 słuchaczy. – Zawsze konkurencja wyzwala postęp i rozwój technologii. Monokultury nigdy do niczego dobrego nie prowadziły. Powinniśmy się wzajemnie wspierać, a najważniejszą sprawą powinna być jakość, po której drogowcy są postrzegani – mówił prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej. | |||
36 | Stosowanie dwóch równorzędnych technologii na drogach to pójście o krok dalej | Piotr Piestrzyński | |
– Ta decyzja została podjęta z pełną świadomością. To nie jest rewolucja, tylko pójście o krok dalej. Państwo jest po to, żeby była oferta dla wszystkich polskich przedsiębiorców, oferta oparta o wyliczenia, o realizowanie takich technologii, które ze sobą konkurują i dają bezpieczeństwo całej branży transportowej. Sprawdzenie się potem w praktyce udowodni, że to polskie otwarcie na te dwie równorzędne technologie jest właściwe – powiedział Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, podsumowując obrady Sejmowej Komisji Infrastruktury z 16 grudnia 2014 r. Posiedzenie komisji zwołano w związku z zapowiedzią Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wykonaniu w technologii betonowej ponad 800 km dróg krajowych i autostrad w perspektywie finansowej 2014-2020. | |||
39 | Droga Chruślanki - Mikołajówka dla nieprzekonanych do RCC | Piotr Piestrzyński | |
Droga z betonu wałowanego o długości 3,2 km połączyła w październiku 2014 roku dwie miejscowości, dwie gminy i dwa powiaty na Lubelszczyźnie. Obecnie droga Chruślanki Józefowskie – Mikołajówka jest najdłuższą w Polsce drogą wykonaną w technologii betonu wałowanego RCC, w dodatku współsfinansowaną w ramach tzw. schetynówek. Obejrzenie tej drogi polecam wszystkim samorządowcom, którzy jeszcze zastanawiają się: czy warto budować drogi z betonu wałowanego? Warto! | |||
42 | ICE Kraków - bryła lodu ze szkła, betonu i stali | Ewa Dworzak-Żak | |
Po latach starań, Kraków doczekał się wreszcie Centrum Kongresowego, imponującego rozmachem, nowoczesnością i zaawansowaniem technologicznym. 16 października 2014 roku odbyło się uroczyste jego otwarcie. Przeszło 2 tysiące zaproszonych gości zachwyciło się nieskazitelną bielą trzech poziomów foyer, wystrojem wielkiej sali audytoryjnej i jej akustyką, którą mogli ocenić, słuchając utworu symfonicznego 2014. Tu i teraz, specjalnie stworzonego na tę okazję przez znanego kompozytora muzyki filmowej i teatralnej, Zbigniewa Preisnera. | |||
46 | Katar inwestuje i buduje | Piotr Rozpara, Gazeta Wyborcza | |
Na każdym kroku coś się tu buduje. Jak nie metro, to skrzyżowanie, jak nie kolejny drapacz chmur, to stadion. Doha, stolica Kataru, to jeden wielki plac budowy. I tak będzie przez kolejne lata, do Mundialu w 2022 roku, w przygotowanie którego Katar chce zainwestować astronomiczną kwotę 50 miliardów dolarów! Widząc efekt przygotowań do rozgrywanych obecnie 24. Mistrzostw Świata w Piłce Ręcznej, wydaje się to realne. | |||
48 | Dzieła z betonu - mosty i wiadukty Europy cz. 1 - rys historyczny | Marek Pańtak, Zbigniew Pilch | |
Od najdawniejszych czasów różne wynalazki i idee wpływają na zmianę warunków życia człowieka. Niektóre z nich przetrwały próbę czasu, inne popadły w zapomnienie, jednakże wszystkie one w równym stopniu składają się na historię rozwoju cywilizacji. Znajomość tej historii pozwala zrozumieć procesy wpływające na rozwój współczesnego świata, niejednokrotnie zmienia światopogląd i przekonania poznających ją osób, poszerza ich horyzonty myślowe i pozwala im dostrzec nowe obszary działania. Ważne miejsce w tej historii zajmuje rozwój dyscyplin technicznych i inżynierii. Technika stanowi bowiem jeden z zasadniczych składników cywilizacji i kultury. | |||
54 | Brama Poznania okiem konstruktora | Paweł Pięciak | |
Rozmowa z Marcinem Matogą z krakowskiej pracowni MM-Konstrukcje Budowlane. | |||
56 | Magia żelbetu w praktyce | Paweł Bałos | |
czyli niektóre problemy realizacyjne podczas budowy Muzeum Tadeusza Kantora Crikoteka i Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie. | |||
62 | Budowa "wielkiego pieca" w Krakowie idzie pełną parą | Dawid Hajok | |
Spalarnia odpadów to kluczowa dla gospodarki odpadami Krakowa inwestycja, a zarazem największy tego typu obiekt w kraju. Jego budowa idzie pełną parą, a na budowie trwa wyścig z czasem. | |||
64 | Czego można nauczyć się, otwierając butelkę wina? | Michał A. Glinicki | |
Można lepiej zrozumieć mechanikę wzmocnienia betonu. | |||
66 | Mrozoodporność betonu w konstrukcjach mostowych | Lech Czarnecki, Jan Deja, Kazimierz Flaga, Józef Jasiczak, Wiesław Kurdowski, Jan Małolepszy, Wojciech Radomski, Jacek Śliwiński | |
W maju odbyło się spotkanie profesorów, które miało na celu przedyskutowanie braku odporności na mróz niektórych betonów mostowych. W spotkaniu udział wzięli, w kolejności alfabetycznej: Lech Czarnecki, Jan Deja, Józef Jasiczak, Jan Małolepszy, Wojciech Radomski, Jacek Śliwiński oraz autor niniejszego sprawozdania: Wiesław Kurdowski. Do roboczej wersji podsumowania dyskusji swoje uwagi i uzupełnienia wniósł, nieobecny w trakcie spotkania z przyczyn obiektywnych, prof. Kazimierz Flaga. Uwagi te zostały uwzględnione w prezentowanym raporcie. | |||
70 | Polski dodatek do europejskiej normy betonu | Zdzisław B. Kochutek | |
Co może zawierać krajowa regulacja uzupełniająca normę europejską? Przykładowo – jeżeli zapis europejski podaje górną i dolną granicę wartości „od – do”, to regulacja krajowa może przedział ten zawęzić lub rozszerzyć w kierunku obostrzenia kryterium. Z zasady – nie toleruje się rozluźnienia reżimu, chyba że udokumentowane wieloletnie doświadczenia, rutyna inżynierska, miejscowy poziom kulturowo-cywilizacyjny czy lokalny klimat – upoważniają do takiego odstępstwa. Pod żadnym pozorem nie wolno z danej regulacji rezygnować. Normalizacji krajowej pozwala się niezależnie kształtować te wymagania materiałowe, procedury badawczo-kontrolne czy sposoby oceny jakości, które pominięto we wzorcowym dokumencie europejskim. | |||
76 | Po co beton ma być wodoszczelny | Grzegorz Bajorek, Marta Kiernia-Hnat, Wojciech Świerczyński | |
Wprowadzanie do praktyki budowlanej norm europejskich (EN) na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat spowodowało zmniejszenie zrozumienia wodoszczelności betonu, zarówno z punktu widzenia badania tej właściwości betonu jako materiału konstrukcyjnego, jak i z punktu widzenia wymogów stawianych szczelności konstrukcji betonowych. |