ad

Wydanie 1(57)/2012

issue-cover
Kilka tygodni temu zakończyliśmy rekordowy rok w historii polskiego przemysłu cementowego. Prawie 18,7 mln ton cementu sprzedanego na rynku krajowym to wynik o 21 procent większy od osiągniętego w roku 2010 i, co warto dodać, wynik, którego nikt się nie spodziewał. W opiniach ekspertów na początku minionego roku zdecydowanie przeważał optymizm, ale zazwyczaj kończył się on na prognozie kilkuprocentowego wzrostu. Obserwując sytuację w trakcie roku, odnotowując od maja kolejne rekordy w „konsumpcji” cementu, prognozy systematycznie korygowano, ale i tak, jeszcze na początku ostatniego kwartału minionego roku, właściwie nikt nie myślał o wyniku 18,7 mln ton. Wielokrotnie w swoich tekstach pisałem o problemach z precyzyjnością w prognozowaniu sytuacji na rynku cementu – warto dzisiaj sięgnąć do tekstu fachowca, jakim bez wątpienia jest Marcin Peterlik, który próbuje wyjaśnić te problemy.

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
5Od WydawcyJan Dejapdf
Kilka tygodni temu zakończyliśmy rekordowy rok w historii polskiego przemysłu cementowego. Prawie 18,7 mln ton cementu sprzedanego na rynku krajowym to wynik o 21 procent większy od osiągniętego w roku 2010 i, co warto dodać, wynik, którego nikt się nie spodziewał. W opiniach ekspertów na początku minionego roku zdecydowanie przeważał optymizm, ale zazwyczaj kończył się on na prognozie kilkuprocentowego wzrostu. Obserwując sytuację w trakcie roku, odnotowując od maja kolejne rekordy w „konsumpcji” cementu, prognozy systematycznie korygowano, ale i tak, jeszcze na początku ostatniego kwartału minionego roku, właściwie nikt nie myślał o wyniku 18,7 mln ton. Wielokrotnie w swoich tekstach pisałem o problemach z precyzyjnością w prognozowaniu sytuacji na rynku cementu – warto dzisiaj sięgnąć do tekstu fachowca, jakim bez wątpienia jest Marcin Peterlik, który próbuje wyjaśnić te problemy. Kończąc te dywagacje na temat prognozowania sytuacji na rynku cementowym, warto jeszcze raz zwrócić uwagę na aspekt pogodowy. Kto mógł przewidzieć, że przez cały grudzień i dwadzieścia kilka dni stycznia właściwie nie zaznamy budowlanych „uroków” zimy? Aby było jeszcze śmieszniej – piszę te słowa, gdy za oknem minus 20 stopni, a meteorolodzy zapowiadają, że to dopiero początek fali jeszcze większych mrozów. Oczywiście to jeszcze niczego nie przesądza. Z pewnością wyniki stycznia będą niezłe, luty nigdy nie decyduje o całym roku, a więc pozytywny scenariusz rozpoczętego roku jest bardzo prawdopodobny. Tego właśnie się spodziewamy w roku 2012. Biorąc pod uwagę strukturę inwestycji w naszym kraju, stan zaawansowania wielu dużych i ważnych projektów, oczekujemy dobrego roku w cemencie i wyniku w liczbach zbliżonego lub tylko nieco niższego niż w 2011. Wydaje się, że świetny jak na warunki europejskie 4,3-procentowy wzrost PKB w 2011 z przyzwoitą 3-procentową perspektywą wzrostową w roku bieżącym uzasadniają taki optymizm. Oczywiście już od wielu miesięcy toczą się dyskusje o tym, co po EURO 2012, co po naturalnym osłabieniu tempa programu drogowego itd. Myślę jednak, że to bardziej pytanie o rok 2013 i lata kolejne. Szanowni Państwo! W cemencie rekord, a my w redakcji kwartalnika BTA rozpoczynamy mały jubileusz. Tak, tak! Aż się wierzyć nie chce, ale tym właśnie numerem BTA rozpoczynamy 15. rok pojawiania się na Waszych biurkach, w Waszych domach, w Waszych, drodzy Czytelnicy, rękach. Z łezką w oku, ale i z satysfakcją spoglądam dzisiaj na pierwsze numery naszego pisma. Gdy spojrzycie na swoje archiwum, w którym być może zachowały się poszczególne roczniki, zauważycie, jak „dojrzewaliśmy” przez te minione lata. Jak rok jubileuszowy, to także okazja do zmian, okazja do założenia odświętnej szaty. Tak właśnie zrobiliśmy. Przez ostatnie tygodnie pracowaliśmy między innymi nad nową okładką i z efektem tych prac pojawiamy się dzisiaj. Mam cichą nadzieję, że dobrze przyjmą Państwo tę zmianę. Ale zmiany nie tylko w okładce – z satysfakcją zapraszam na nową stronę internetową kwartalnika www.bta-czasopismo.pl. Naszą ambicją jest stworzenie witryny dla wszystkich zainteresowanych budownictwem betonowym. Dla nas wszystkich jednym z kluczowych wyzwań roku 2012 są kolejne Dni Betonu. Już siódma edycja, sporo doświadczeń – generalnie pozytywnych – i drzemiąca w Radzie Programowej, Komitecie Organizacyjnym ambicja sprostania zadaniu. Zapewniam – dołożymy wszelkich starań, aby kolejne Dni Betonu pozwoliły wszystkim uczestnikom na zakończenie, w dniu 10 października 2012 roku, stwierdzić: „Warto było tu być”. Serdecznie zapraszamy na naszą stronę internetową; proszę czytać nasze komunikaty i nie czekać zbyt długo z decyzją o uczestnictwie. Myślę, że tradycyjnie nie będą Państwo zawiedzeni treścią numeru i znajdą u nas wiele ważnych i interesujących przekazów z obszarów budownictwa, technologii i architektury. Tym razem może w sposób szczególny zachęcam do przeczytania stron poświęconych architekturze. Znajdą tam Państwo m.in. obszerną relację z zakończonej 15. edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze”. Nagrodzono rzeczywiście piękne obiekty – w których decydującą rolę odegrał beton, jako materiał w rękach i sercu dobrego architekta i wykonawcy. Gorąco zachęcam do przeczytania pięknego wywiadu z profesorem Dariuszem Kozłowskim, ubiegłorocznym laureatem Honorowej Nagrody SARP, takiego polskiego Pritzkera. Naprawdę warto zobaczyć, jak pięknie można mówić o istocie architektury, o inspiracji w architekturze. Panie Profesorze – serdeczne gratulacje od całego środowiska cementowego! Zapraszam wszystkich do lektury
6Za nami rok niespodzianekMarcin Peterlikpdf
Rok 2011 był rokiem, który pod wieloma względami zaskakiwał analityków gospodarczych. Znacznie lepiej niż powszechnie oczekiwano kształtowała się zarówno koniunktura makroekonomiczna jak i sytuacja w wielu sektorach, w tym także w sektorze budowlanym i powiązanych z nim gałęziach przemysłu. Na rynku cementu osiągnięty został poziom sprzedaży, którego dwanaście miesięcy wcześniej nie oczekiwali nawet najwięksi optymiści.
8Z zimą na hamulcuPiotr Piestrzyńskipdf
Pogoda dobra do prowadzenia prac budowlanych – na to pozwalała polska zima do 20 stycznia 2012 roku. Widać to także po wynikach sprzedaży cementu, które w 2011 roku były rekordowe – prawie 18,7 mln ton, czyli 21% więcej niż rok wcześniej. Koniunktura na cement skończyła się w trzeciej dekadzie stycznia. Mroźna i śnieżna zima, hamująca budownictwo, może potrwać nawet do 20 marca.
10Po raz piętnasty nagrodziliśmy najlepsze realizacje z betonuPiotr Piestrzyńskipdf
– To najbardziej betonowy budynek ze wszystkich, jakie dotychczas zaprojektowaliśmy – tak mówi o budynku administracyjnobiurowym Sejmu RP architekt Bolesław Stelmach. Właśnie za ten projekt biuro architektoniczne Stelmach i Partnerzy, a także Pysall.Ruge Architekten i Bartłomiej Kisielewski – autorzy projektu Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie – otrzymali dwie równorzędne nagrody w XV edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Jury konkursu przyznało także trzy wyróżnienia i nagrodę specjalną.
13Beton architektoniczny – wytyczne technicznePiotr Piestrzyńskipdf
– Mam nadzieję, że ta książka przyczyni się do lepszej współpracy między architektami a wykonawcami. Pozwoli uzyskiwać konstrukcje, które będą ozdobą naszego kraju i naszych ulic. Dzięki tej książce będzie łatwiej realizować proces budowlany, który jest bardzo trudny, a powstawanie betonu architektonicznego będzie łatwiejsze – mówił Krzysztof Kuniczuk, autor książki pt. „Beton architektoniczny – wytyczne techniczne”. Premiera książki odbyła się 17 grudnia 2011 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie. Książkę wydała oficyna Polski Cement Stowarzyszenia Producentów Cementu.
14W świecie fikcji, opery, wspaniałego kłamstwa i betonuPaweł Pięciakpdf
Opera jest sztuczna, a najważniejszą cechą sztuki jest jej sztuczność. Naturalnie jest muzyka, która trzyma wszystko, w architekturze jest to być może przestrzeń, która trzyma wszystko – uważa architekt profesor Dariusz Kozłowski
20Beton − twardy sojusznikDawid Hajokpdf
Choć w polskich firmach budowlanych nadal pokutuje pogląd, że sięganie projektantów po elementy wykonane z betonu architektonicznego przysparzają inżynierom wyłącznie siwych włosów, kolejne śmiałe polskie realizacje, takie jak nowy gmach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, dowodzą niezbicie, że trud włożony w ich przygotowanie może się opłacić.
24Gaudí i jego barcelońskie majstersztyki – cz. 2dr inż. Zdzisław B. Kohutekpdf
W poprzednim zeszycie BTA (nr 4/2011) wydrukowano pierwszą część tego obszernego artykułu. Ukazano tam najbardziej znane dokonania Gaudíego w okresie od ukończenia studiów po początek XX w., które dokumentują w dużym skrócie rozwój jego myśli twórczej. Część druga poświęcona jest kamienicom – Casa Batlló oraz La Pedrera.
30Raz, że najnowocześniejsza w Polsce A2, że betonowaPiotr Piestrzyńskipdf
Trzej prezydenci Rzeczpospolitej i premier Brandenburgii wzięli udział w otwarciu odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko. 1 grudnia 2011 r. prawie 106 km nowoczesnej autostrady betonowej połączyło Polskę z siecią autostrad niemieckich. – To milowy krok, jeżeli chodzi o rozwój dróg w Polsce. Dla nas to powód do ogromnej satysfakcji, gdyż jako przemysł cementowy od kilkunastu lat, poprzez pracę organiczną, staraliśmy się przekonywać decydentów do trwałych i bezpiecznych nawierzchni betonowych – powiedział obecny na otwarciu Leonard Palka, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.
32A2 – wyścig z czasemPiotr Piestrzyńskipdf
Gdy 30 listopada 2011 r. były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk otwierał autostradę A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko, jego świeżo upieczony następca – Sławomir Nowak – wizytował budowę A2 na terenie województw łódzkiego i mazowieckiego. Widać, że dla resortu pod wodzą ministra Nowaka, który do 30 stycznia 2012 r. nie udziela żadnych wywiadów, połączenie autostradowe Warszawy z Europą jest absolutnym priorytetem. Gdy piszę ten tekst, do rozpoczęcia EURO pozostaje 138 dni. Dla budowniczych A2 rozpoczął się prawdziwy wyścig z czasem.
33Wkrótce rusza budowa betonowego odcinka A1 Stryków – Tuszynpiepdf
– Jak tylko pogoda pozwoli, w najbliższych miesiącach rozpoczną się prace na budowie betonowego odcinka autostrady A1 Stryków – Tuszyn – poinformował Maciej Zalewski, rzecznik prasowy GDDKiA Oddział w Łodzi. Zgodnie z umową wykonawca – konsorcjum, którego liderem jest Polimex – Mostostal SA – ma wybudować 40 km autostrady do sierpnia 2013 roku.
34Estakada nad Naturą 2000Piotr Piestrzyńskipdf
Jedna z najdłuższych betonowych estakad w Polsce powstaje w ciągu autostrady A1. Obiekt o długości 1700 metrów biegnie praktycznie w sercu Polski – w okolicach Piątku. Niestety, gdy w kwietniu 2012 roku autostrada zostanie oddana do ruchu, mało kto zauważy, że jedzie po ciekawym obiekcie inżynierskim. Estakada niczym specjalnym się nie wyróżnia, a obustronne ekrany pozbawią podróżnych nawet widoku terenów Natura 2000, nad którymi przebiega.
35Trwa drugie rozdanie „schetynówek”Piotr Piestrzyńskipdf
Ponad 13 tysięcy km dróg gminnych i powiatowych ma zostać wyremontowanych w latach 2012-2015 w ramach drugiej edycji Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, czyli tzw. schetynówek. – Gdyby nie ten program, na pewno budżety samorządów byłyby bardziej obciążone w związku z remontami dróg. Trzeba się cieszyć, że taka rządowa inicjatywa drogowego współfinansowania remontów powstała – mówi Michał Godowski, członek zarządu powiatu kieleckiego.
36Nawierzchnia drogowa z betonu wałowanegodr inż. Piotr Woyciechowski, mgr inż. Konrad Haratpdf
Technologia betonu wałowanego (RCC − Roller Compacted Concrete) jest szeroko stosowana w wykonawstwie nawierzchni betonowych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, ale także w krajach Europy Zachodniej. Znajduje ona zastosowanie głównie do budowy dróg lokalnych (low speed roads), placów postojowych i manewrowych, nabrzeży portowych, lotnisk. W wielu krajach (w tym szczególnie w dalekowschodniej Azji) stosowana jest także w wykonawstwie wielkich obiektów hydrotechnicznych (zapory).
41O aktualnych realizacjach mostowychredpdf
Siódme Wrocławskie Dni Mostowe (WDM) odbyły się w auli Politechniki Wrocławskiej w dniach 24-25 listopada 2011 r. Wzięło w nich udział ponad 400 uczestników, którzy reprezentowali środowisko projektantów i wykonawców mostów w Polsce.
42Krakowskie rondo Ofiar Katynia już działaDawid Hajokpdf
Największe, trzypoziomowe rondo Małopolski uruchomiono w całości w listopadzie 2011 roku. Oczekiwane w napięciu przez mieszkańców Krakowa blisko dwa lata skrzyżowanie to przejaw perspektywicznego myślenia o rozwoju miasta.
44Beton wkracza do muzeumDawid Hajokpdf
Oryginalny gmach futurystycznego muzeum Tadeusza Kantora i nowej siedziby Cricoteki w Krakowie odmieni charakter nabrzeża Wisły i Starego Podgórza.
46Wieżowce Warszawy 2012prof. zw. dr hab. inż. Adam Zbigniew Pawłowskipdf
Wieloletnia dominacja Pałacu Kultury stała się powodem rozwoju zabudowy wysokiej Warszawy. W centrum miasta powstał rój budynków wysokich tworzących dzielnicę wyjątkową, osłabiającą ekspozycję Pałacu.
50Szykowna warszawska „kabaretka”Dawid Hajokpdf
Proste ściany czy słupy z betonów licowych nie robią dziś na nikim wrażenia. Architekci sięgają więc po bardziej ekspresyjne formy, stawiając przed wykonawcami nowe wyzwania. Tak jak w przypadku warszawskiego biurowca Prosta Tower, którego olbrzymia betonowa elewacja to jedno z najciekawszych polskich osiągnięć technologicznych XXI w.
58Nowoczesna architektura potrzebuje nowoczesnych deskowańmgr inż. Piotr Dzięgielewskipdf
Nowatorskie, coraz śmielsze projekty architektoniczne obiektów o konstrukcji żelbetowej wymagają równie nowatorskiego podejścia w dziedzinie formujących je deskowań.
60Produkcja betonów SCC z wykorzystaniem cementu CEM II/A-M (S-LL) 52,5 NDaniel Owsiak, Przemysław Kaprzyk, Adrian Sowapdf
Niniejszy artykuł powstał w oparciu o badania i testy, których głównym założeniem było stworzenie nowego składu mieszanki do produkcji betonów SCC przy użyciu cementu z dodatkami mineralnymi i domieszek chemicznych nowej generacji.
64Prefabrykowane belki mostowe typu T i KUJAN NGmgr inż. Katarzyna Chęcińskapdf
Budowane obecnie obiekty infrastruktury drogowo-mostowej to wciąż w przeważającej części obiekty o konstrukcji żelbetowej. Wśród nich mosty sprężone wykonane w technologii prefabrykowanej, montowane z prefabrykowanych belek sprężonych. Belki te produkowane mogą być w formach umieszczonych bezpośrednio na placu budowy lub – co powszechnie stosowane – w zakładach prefabrykacji, za czym przemawia sprawdzona i kontrolowana technologia produkcji. W roku 2010 i 2011 zakłady prefabrykacji rozlokowane na terenie Polski produkowały tego typu elementy z przeznaczeniem na m.in. autostrady (A4 na odcinku Brzesko – Wierzchosławice, A1 na odcinku Toruń – Stryków) i na drogi ekspresowe (droga S69 na odcinku Bielsko-Biała – Zwardoń, droga S5 na odcinku Kaczkowo – Korzeńsko).
66Złoty medal BUDMA 2012 dla Systemu SOLBET Perfektmgr inż. Katarzyna Chęcińskapdf
Budowane obecnie obiekty infrastruktury drogowo-mostowej to wciąż w przeważającej części obiekty o konstrukcji żelbetowej. Wśród nich mosty sprężone wykonane w technologii prefabrykowanej, montowane z prefabrykowanych belek sprężonych. Belki te produkowane mogą być w formach umieszczonych bezpośrednio na placu budowy lub – co powszechnie stosowane – w zakładach prefabrykacji, za czym przemawia sprawdzona i kontrolowana technologia produkcji. W roku 2010 i 2011 zakłady prefabrykacji rozlokowane na terenie Polski produkowały tego typu elementy z przeznaczeniem na m.in. autostrady (A4 na odcinku Brzesko – Wierzchosławice, A1 na odcinku Toruń – Stryków) i na drogi ekspresowe (droga S69 na odcinku Bielsko-Biała – Zwardoń, droga S5 na odcinku Kaczkowo – Korzeńsko).
68Wieloaspektowa metodyka doboru rodzaju superplastyfikatora w przypadku betonu samozagęszczalnego (SCC)dr inż. Beata Łaźniewska-Piekarczykpdf
W przypadku betonu samozagęszczalnego (SCC) występuje wieloaspektowy problem odpowiedniego doboru rodzaju superplastyfikatora (SP). Wyboru superplastyfikatora dokonuje się biorąc pod uwagę przede wszystkim główne efekty jego działania, tj. stopień upłynnienia mieszanki betonowej i utrzymywanie uzyskanej konsystencji w możliwie najdłuższym czasie.
72Rozkwit w infrastrukturzePiotr Piestrzyńskipdf
– Lata 2011-2013 będą budowlanym eldorado. Z prognoz wynika, że w 2012 roku wartość rynku budowlanego sięgnie 184 mld złotych, gdy 2011 rok oszacowano na 179 mld złotych – mówił Marek Surowiec, członek zarządu i dyrektor ds. handlowych Grupy Ożarów SA, podczas Konferencji Betonowej „Cement Ożarów”, która 17 listopada 2011 roku odbyła się w Starachowicach.
74Po raz trzynasty o betonieredpdf
Przedstawiciele nauki i biznesu przez trzy dni wymieniali się wiedzą i doświadczeniami związanymi z betonem. Od 16 do 18 listopada w pałacu w Izbicku i w Centrum Konferencyjnym po raz trzynasty Grupa Górażdże zorganizowała Jesienne Warsztaty Betonowe.
74Uniwersytet Betonu Grupy Górażdżeredpdf
Na początku października br. Grupa Górażdże rozpoczęła projekt edukacyjny dla studentów wyższych uczelni technicznych pod hasłem Uniwersytet Betonu Grupy Górażdże.
76Inwestycje w Cementowni Chełmredpdf
Trwa realizacja dużego projektu inwestycyjnego w Cementowni Chełm. Efektem podjętych prac będzie nowy szczelny silos klinkieru.
78Z mostu została tylko belkaMarcin Sztandera, Piotr Piestrzyńskipdf
– Marzeniem byłoby pozostawienie tego mostu. To typowo polska konstrukcja, których jest coraz mniej − mówił prof. Kazimierz Flaga z Politechniki Krakowskiej. Niestety z betonowego mostu im. kapitana Kazimierza „Herwina” Piątka w Kielcach, w listopadzie 2011 r., pozostała tylko jedna belka. Po prawie 80 latach istnienia ten obiekt inżynierski, stanowiący z jednej strony wrota do Kielc, a z drugiej do gminy Sitkówka-Nowiny – przestał istnieć.