ad

Zrównoważone budownictwo i wyzwania klimatyczne dla branży wiodącymi tematami debaty podczas Dni Betonu

Ponad 800 uczestników, 80 referatów, 10 sesji tematycznych i 2 debaty, a to wszystko podczas 3 dni konferencji - poprzedzonych sportową rywalizacją wspierającą cel charytatywny - tak zapowiadają się tegoroczne Dni Betonu, które odbędą się w dniach 11-13 października w Wiśle. To jedno z największych wydarzeń naukowo-technicznych Polski i Europy o tematyce budowlanej, którego historia sięga 2000 roku i które już tradycyjnie stanie się forum dyskusji pomiędzy decydentami, przedstawicielami szeroko pojętego budownictwa, architektury oraz reprezentantami środowiska naukowego. Do grona prelegentów dołączyli między innymi Poseł do Parlamentu Europejskiego Grzegorz Tobiszowski, Poseł na Sejm RP Andrzej Szejna, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski, Członek Zarządu PKP PLK Arnold Bresch, Przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu Krzysztof Kieres, wieloletni Prezes Budimex Dariusz Blocher czy Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa Jan Styliński. Wiodącym tematem dyskusji będzie zrównoważone budownictwo, a także wyzwania stojące przed branżą w związku z nowymi regulacjami klimatycznymi.

Budownictwo stanowi jeden z kluczowych filarów polskiej gospodarki, zapewniając blisko 2,5 miliona miejsc pracy, przyczyniając się do powstania w polskiej gospodarce ok. 13% wartości dodanej brutto, a także wytwarzając ponad 8% PKB. Beton jest z kolei drugim - po wodzie - najczęściej używanym materiałem na całym świecie. Powstają z niego między innymi domy jednorodzinne i osiedla mieszkaniowe, wieżowce i biurowce, budynki użyteczności publicznej, drogi oraz infrastruktura transportowa, kolejowa czy lotnicza. Również transformacja energetyczna, w tym budowa elektrowni wiatrowych, wymaga wykorzystania betonu. Jednocześnie cały czas wdrażane są innowacje, zwiększające efektywność powstających konstrukcji oraz redukujące ich ślad węglowy i emisję CO2.

Stosowany już na polskich budowach beton o obniżonym śladzie węglowym charakteryzuje się nawet o 42% niższą emisyjnością. Z betonu o właściwościach fotokatalitycznych powstają między innymi miejskie chodniki, pochłaniające z powietrza spaliny samochodowe. Badania wykazały, iż dzięki temu w okolicy notuje się o około 30% mniej tlenku azotu. W raporcie opublikowanym przed konferencją COP26, Międzyrządowy Zespół ds. Zmiany Klimatu przy ONZ wskazał z kolei karbonatyzację betonu jako równoważącą około 50% emisji CO2. Tym samym emisja procesowa dwutlenku węgla z produkcji cementu jest ponownie absorbowana przez beton, służący do budowy infrastruktury czy budynków.

Zrównoważone budownictwo oraz wyzwania płynące z polityki klimatycznej Unii Europejskiej wyznaczają kierunek rozwoju dla całej branży, co będzie miało odzwierciedlenie w programie Dni Betonu.

Jednym z kluczowych celów, które sobie stawiamy, jest próba pokazania ogromnej roli, jaką beton odgrywa w walce ze zmianami klimatu. Mamy potężne wyzwania związane z pakietem klimatycznym. Chcemy skupić się tym, jak cement i beton wpisują się w program neutralności klimatycznej do 2050 roku oraz jak wygląda redukcja śladu węglowego czy zmniejszanie emisyjności technologii budowlanychpodkreśla prof. Jan Deja, Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Dni Betonu.

Roli budownictwa w polskiej gospodarce w kontekście europejskiej polityki klimatycznej zostanie poświęcona pierwsza z debat. Kolejna z nich będzie dotyczyć prefabrykacji betonowej jako nowoczesnej technologii, dedykowanej budownictwu mieszkaniowemu. Polskie prefabrykaty podbijają bowiem kraje skandynawskie, a na ich wykorzystanie coraz częściej decydują się także krajowi deweloperzy. Każda z 10 sesji konferencyjnych dotknie problematyki innego z sektorów budownictwa - od infrastrukturalnego, w tym drogowego, mostowego, kolejowego i tunelowego, przez beton towarowy i materiały budowlane nowej generacji oraz chemię budowlaną - po architekturę. Dyskusji będą towarzyszyć sesje warsztatowa i posterowa, pokazy technologiczne - w tym pierwsza w Polsce publiczna prezentacja druku z betonu w technologii 3D - oraz bogata oferta stoisk 38 firm, a przy współpracy z GUNB odbędzie sesja specjalna „Wyroby budowlane pod kontrolą”.

Nowym, sportowym akcentem konferencji będzie I Bieg Charytatywny „Dni Betonu w biegu”, którego celem jest wsparcie fundacji „Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową”, działającej od 30 lat na rzecz małych pacjentów Kliniki Transplantacji Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej Przylądek Nadziei. Zaplanowana na poprzedzającą wydarzenie niedzielę rywalizacja rozegra się na 10-kilometrowej trasie wzdłuż malowniczej Czarnej Wisełki. Dni Betonu będą również wielkim finałem kolejnej edycji konkursu Power Concrete, którego uczestnicy mają za zadanie wykonanie betonu charakteryzującego się minimalnym stosunkiem śladu węglowego do średniej wytrzymałości na ściskanie. Podczas konferencji zostaną także zaprezentowane betonowe trony, stworzone przez studentów z całej Polski w trakcie warsztatów Architektura Betonowa. Poznamy też tegorocznych laureatów Nagrody Dni Betonu, zwanej także Betonowym Oskarem i przyznawanej osobom oraz instytucjom o znaczącym dorobku w zakresie technologii betonu - zarówno w obszarze nauki, jak i realizacji obiektów budowlanych.

Konferencja Dni Betonu będzie transmitowana na żywo na www.dnibetonu.com


Pozostałe aktualności i informacje

Nowa droga betonowa w Powiecie Wielickim

2024-11-07
Na terenie Powiatu Wielickiego (woj. małopolskie) zakończyła się budowa drogi o nawierzchni betonowej. Do końca września 2024 r. nawierzchnia z betonu wałowanego RCC powstała na długości 1,8 km drogi powiatowej nr 2007K między miejscowościami Cichawa i Grodkowice. Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu każdego roku w Polsce powstaje ok. 150 km samorządowych dróg o nawierzchni betonowej

Nawierzchnia kolejnego odcinka A2 będzie z betonu niskoemisyjnego

2024-10-23
Nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego, która powstaje na odcinku VI autostrady A2 budowanym przez firmę Strabag, będzie także realizowana na odcinku VII autostrady A2 budowanym przez firmę Intercor. W zeszłym tygodniu wykonaliśmy tam odcinek próbny – poinformował Piotr Molenda z Cement Ożarów podczas IV Forum Beton w Drogownictwie, które 23 października 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE

2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii. Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.