ad

Wyniki XIX edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze”

Architekci z Biura Projektów Lewicki, Łatak - twórcy projektu tunelu aerodynamicznego w Morach pod Warszawą oraz architekci z Konior Studio – autorzy projektu siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach zostali nagrodzeni w XIX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”. 11 grudnia  2015 r. rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację architektoniczną z użyciem technologii żelbetowej wykonaną i przekazaną do użytku do końca 2014 r.

Organizatorami konkursu „Polski Cement w Architekturze” są Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich. Celem konkursu jest pokazanie możliwości twórczego użycia technologii betonowej w budownictwie. Cel ten realizuje się poprzez coroczny wybór najlepszych realizacji wykonanych z użyciem żelbetu.

Wyniki XIX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze” ogłoszono 11 grudnia 2015 r. w siedzibie SARP w Warszawie. Pula nagród wynosiła 40 tysięcy złotych.

Na konkurs nadesłano 23 prace, które oceniało Jury w składzie: Marek Perepeczo – przewodniczący (wiceprezes SARP), Tomasz Głowacki (SARP Wrocław), Zbigniew Pilch (Stowarzyszenie Producentów Cementu), Zbigniew Reszka (SARP Wybrzeże), Radosław Sojka (SARP Warszawa), Paweł Wieczorek (SARP Kraków)

Jury zdecydowało o przyznaniu:

- dwóch równorzędnych pierwszych nagród (po 12,5 tys. zł)

- dwóch równorzędnych wyróżnień (po 5 tys. zł)

- nagrody specjalnej (5 tys. zł)

Pierwsza równorzędna nagroda za obiekt: Tunel aerodynamiczny w Morach pod Warszawą (Flyspot Warsaw) dla Biura Projektów Lewicki, Łatak - Kraków

Autorzy: Kazimierz Łatak, Piotr Lewicki

Współpraca autorska: Mateusz Albricht, Mateusz Manecki, Begoña Herrera, Marek Sanecki

Inwestor: Aerotunel Sp. z o. o.

Generalny wykonawca: SKB Development

Uzasadnienie: Nagrodę przyznano za piękno i wyrazistą manifestację betonu, który tworzy spójną formalnie, konstrukcyjnie i funkcjonalnie wypowiedź architektoniczną.

Pierwsza równorzędna nagroda za obiekt: Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach dla Konior Studio - Katowice

Autor: Tomasz Konior

Współpraca autorska:  Aleksander Nowacki, Łukasz Homan, Paweł Barczyk, Łukasz Bonar, Dominik Czajkowski, Zbigniew Gierczak, Anna Jabłońska-Lisińska, Anna Jaszkaniec, Szymon Jawor, Marcin Jurkiewicz, Dominik Koroś, Katarzyna Leśniok, Michał Lipiec, Maciej Niewiadomski, Ewa Nowacka, Bartłomiej Pochopień, Marcin Piotrowski, Marcin Sikora, Adam Skrzypczyk, Henryk Struski, Jakub Świerzawski, Przemysław Tabor, Magdalena Tokarska, Andrzej Witkowski, Mariusz Wronowski, Piotr Zowada

Inwestor: Urząd Miasta Katowice

Wykonawca: WARBUD S.A., Warszawa

Uzasadnienie:  Nagrodę przyznano za adekwatne i ekspresyjne zastosowanie technologii betonowej, użytej do wykonania sali koncertowej – głównego, najważniejszego elementu budynku NOSPR. Obecność betonu w przestrzeni architektonicznej wnętrza obiektu jest dominująca, odczuwalna i zauważalna z każdego miejsca budynku. Ograniczone środki wyrazu związane z zastosowaniem technologii betonowej pozwoliły na ukazanie „szlachetnego piękna tego surowego materiału”. W innowacyjny i kreatywny sposób uzyskano kontrast pomiędzy surową, zewnętrzną obudową sali – a jej miękkim, falującym wnętrzem.

Wyróżnienie za „Przebudowę i rozbudowę gmachu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie dla JEMS Architekci, Warszawa

Autorzy konkurs:  Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik
-Dzikowski, Marek Moskal, Aleksandra Targońska, Jan Damięcki

Fazy pokonkursowe: Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik
-Dzikowski, Aleksandra Targońska, Łukasz Kuciński

Współpraca autorska: Maria Mermer, Grzegorz Artymiński, Marcin Zaremba, Łukasz Przybyłowicz, Bartosz Śniadowski, Maria Sipińska, Ewa Kozieł-Jurowska, Wojtek Kotecki

Inwestor: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie         

Wykonawca: DORBUD S.A.

Uzasadnienie:  Wyróżnienie przyznano za prostotę w użyciu betonu jako materiału konstrukcyjnego, stanowiącego dyskretne tło dla artystycznych zdarzeń – w budynku znakomicie wpisanym w kontekst urbanistyczny miasta.

Wyróżnienie za Muzeum Tadeusza Kantora i siedzibę Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, Kraków dla IQ2 Konsorcjum: NSMOONSTUDIO oraz Wizja, KRAKÓW

Autorzy:  Stanisław Deńko (Wizja Sp. z o.o.), Piotr Nawara, Agnieszka Szultk (NSMOONSTUDIO Sp. z o.o.)

Zespół projektowy: Sławomir Zieliński - projektant generalny, Tomasz Gomułka, Michał Marcinkowski, Marcin Kowalewski, Adam Wereszczyński, Marzena Surowiec-Dotoń, Monika Mackiewicz, Łukasz Skorek, Karol Grec, Katarzyna Ceran, Bartłomiej Łobaziewicz, Ewelina Siestrzewitowska

Inwestor: Ośrodek Dokumentacji Sztuki T. Kantora ,,Cricoteka’’

Generalny wykonawca: P.B.P Chemobudowa-Kraków S.A.

Uzasadnienie:  Wyróżnienie przyznano za wykorzystanie technologii żelbetowej dla budowy ekspresyjnej formy architektonicznej. Betonowe „nogi” stanowiące podstawę do powstania konstrukcji o wyjątkowo skomplikowanym ustroju statycznym – są odniesieniem do postaci niosącej na swych barkach stół, co jak piszą autorzy – było inspiracją do budowy formy obiektu. Tym samym diagonalne, betonowe trzony klatek schodowych, stały się bazą dla stworzenia obiektu o bryle symbolicznej, będącej sceną i scenografią wydarzeń kulturalnych przy nabrzeżu Wisły, na krakowskim Podgórzu.

Nagroda specjalna ufundowana przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego za użycie betonu towarowego za obiekt Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku dla PPW FORT Sp. z o.o., Gdańsk

Autor: Wojciech Targowski - główny projektant

Współpraca: Piotr Mazur, Antoni Taraszkiewicz, Paweł Czarzasty, Danuta Dębowska, Ewa Baranowska-Barendt, Michał Byczkowski, Roksana Czartopolska-Bętlejewska, Michał Grabowski, Agnieszka Gruda, Kalina Juchnevic, Natalia Landowska, Renata Łowin, Małgorzata Skrzypek-Łachińska, Ewa Staniszewska, Jakub Szych, Karolina Taraszkiewicz, Mateusz Targowski, Agnieszka Walulik, Małgorzata Zboińska

Inwestor: Miasto Gdańsk

Inwestor zastępczy: Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.

Generalny wykonawca: Polimex-Mostostal SA, Warszawa

Uzasadnienie:  Nagrodę specjalną przyznano za formę konstrukcji ścian żelbetowych, odchylonych od pionu i niezależnych, które stanowią główną kompozycję bryły Muzeum.


Pozostałe aktualności i informacje

Cement i beton w nowej erze budownictwa

2024-11-29
- Będziemy rozmawiać o powołaniu przy Stowarzyszeniu Producentów Cementu grupy roboczej, która zajmie się przygotowaniem dokumentu technicznego „Wytyczne projektowania i realizacji rond z betonu cementowego” – zapowiedział Piotr Kijowski z SPC. To odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone przez zarządców dróg i wykonawców. Konkretne zastosowania cementów i betonów niskoemisyjnych w drogownictwie, beton wałowany na drogach lokalnych i badanie georadarem w celu lokalizacji uszkodzenia podbudowy lub nawierzchni zostały omówione podczas sesji poświęconej nawierzchniom betonowym, która rozpoczęła drugi dzień Kongresu Nawierzchni 2024.

O problemach i wyzwaniach drogownictwa na Kongresie Nawierzchni 2024

2024-11-29
- Beton, który zakończył życie na pewno może być ponownie wykorzystywany w budownictwie, także w budownictwie drogowym. Zarówno cement jak i beton doskonale wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu. O problemach i wyzwaniach budownictwa drogowego rozmawiano podczas pierwszej, inauguracyjnej sesji Kongresu Nawierzchni, który w dniach 28-29 listopada 2024 r. odbywa się Krakowie.

DalEKOwzroczni myślą o neutralności emisyjnej

2024-11-29
- Będziemy rozmawiać o powołaniu przy Stowarzyszeniu Producentów Cementu grupy roboczej, która zajmie się przygotowaniem dokumentu technicznego „Wytyczne projektowania i realizacji rond z betonu cementowego” – zapowiedział Piotr Kijowski z SPC. To odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone przez zarządców dróg i wykonawców. Konkretne zastosowania cementów i betonów niskoemisyjnych w drogownictwie, beton wałowany na drogach lokalnych i badanie georadarem w celu lokalizacji uszkodzenia podbudowy lub nawierzchni zostały omówione podczas sesji poświęconej nawierzchniom betonowym, która rozpoczęła drugi dzień Kongresu Nawierzchni 2024.

Branża apeluje o wprowadzenie kontyngentów na import cementu

2024-11-27
- Obecnie najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie kontyngentów na import cementu, które zadziałałyby natychmiastowo i dawały jakąś przewidywalność w biznesie. Mamy nadzieję, że Europa zrozumie, że trzeba chronić własny, wewnętrzny rynek - powiedział Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu komentując lawinowy wzrost importu cementu z Ukrainy, podczas debaty o kondycji i wyzwaniach przemysłu cementowego. Debata z udziałem przedstawiciela branży cementowej, samorządu na terenie którego działa cementownia i przedstawiciela związków zawodowych odbyła się 25 listopada 2024 r. podczas forum Nowa Energia w Kielcach.

Za tydzień Kongres Nawierzchni 2024

2024-11-21
- Podczas dotychczasowych konferencji z zadowoleniem obserwowaliśmy gorącą polemikę i wymianę poglądów. Liczymy, że i tym razem będzie podobnie, bo w czasie dialogu rodzą się często nowe pomysły na rozwiązanie problemów, a wnioski z Kongresu - wzorem lat ubiegłych - mają realne szanse wpłynąć na rynek – przyznaje Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro, organizatorka Kongresu Nawierzchni. Konferencja po raz 11 odbędzie się w Krakowie w dniach 28-29 listopada 2024 r. Stowarzyszenie Producentów Cementu jest partnerem specjalnym Kongresu Nawierzchni, a kwartalnik BTA „Budownictwo, technologie, architektura” patronem medialnym wydarzenia.