ad

Wyniki XIX edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze”

Architekci z Biura Projektów Lewicki, Łatak - twórcy projektu tunelu aerodynamicznego w Morach pod Warszawą oraz architekci z Konior Studio – autorzy projektu siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach zostali nagrodzeni w XIX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”. 11 grudnia  2015 r. rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację architektoniczną z użyciem technologii żelbetowej wykonaną i przekazaną do użytku do końca 2014 r.

Organizatorami konkursu „Polski Cement w Architekturze” są Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich. Celem konkursu jest pokazanie możliwości twórczego użycia technologii betonowej w budownictwie. Cel ten realizuje się poprzez coroczny wybór najlepszych realizacji wykonanych z użyciem żelbetu.

Wyniki XIX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze” ogłoszono 11 grudnia 2015 r. w siedzibie SARP w Warszawie. Pula nagród wynosiła 40 tysięcy złotych.

Na konkurs nadesłano 23 prace, które oceniało Jury w składzie: Marek Perepeczo – przewodniczący (wiceprezes SARP), Tomasz Głowacki (SARP Wrocław), Zbigniew Pilch (Stowarzyszenie Producentów Cementu), Zbigniew Reszka (SARP Wybrzeże), Radosław Sojka (SARP Warszawa), Paweł Wieczorek (SARP Kraków)

Jury zdecydowało o przyznaniu:

- dwóch równorzędnych pierwszych nagród (po 12,5 tys. zł)

- dwóch równorzędnych wyróżnień (po 5 tys. zł)

- nagrody specjalnej (5 tys. zł)

Pierwsza równorzędna nagroda za obiekt: Tunel aerodynamiczny w Morach pod Warszawą (Flyspot Warsaw) dla Biura Projektów Lewicki, Łatak - Kraków

Autorzy: Kazimierz Łatak, Piotr Lewicki

Współpraca autorska: Mateusz Albricht, Mateusz Manecki, Begoña Herrera, Marek Sanecki

Inwestor: Aerotunel Sp. z o. o.

Generalny wykonawca: SKB Development

Uzasadnienie: Nagrodę przyznano za piękno i wyrazistą manifestację betonu, który tworzy spójną formalnie, konstrukcyjnie i funkcjonalnie wypowiedź architektoniczną.

Pierwsza równorzędna nagroda za obiekt: Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach dla Konior Studio - Katowice

Autor: Tomasz Konior

Współpraca autorska:  Aleksander Nowacki, Łukasz Homan, Paweł Barczyk, Łukasz Bonar, Dominik Czajkowski, Zbigniew Gierczak, Anna Jabłońska-Lisińska, Anna Jaszkaniec, Szymon Jawor, Marcin Jurkiewicz, Dominik Koroś, Katarzyna Leśniok, Michał Lipiec, Maciej Niewiadomski, Ewa Nowacka, Bartłomiej Pochopień, Marcin Piotrowski, Marcin Sikora, Adam Skrzypczyk, Henryk Struski, Jakub Świerzawski, Przemysław Tabor, Magdalena Tokarska, Andrzej Witkowski, Mariusz Wronowski, Piotr Zowada

Inwestor: Urząd Miasta Katowice

Wykonawca: WARBUD S.A., Warszawa

Uzasadnienie:  Nagrodę przyznano za adekwatne i ekspresyjne zastosowanie technologii betonowej, użytej do wykonania sali koncertowej – głównego, najważniejszego elementu budynku NOSPR. Obecność betonu w przestrzeni architektonicznej wnętrza obiektu jest dominująca, odczuwalna i zauważalna z każdego miejsca budynku. Ograniczone środki wyrazu związane z zastosowaniem technologii betonowej pozwoliły na ukazanie „szlachetnego piękna tego surowego materiału”. W innowacyjny i kreatywny sposób uzyskano kontrast pomiędzy surową, zewnętrzną obudową sali – a jej miękkim, falującym wnętrzem.

Wyróżnienie za „Przebudowę i rozbudowę gmachu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie dla JEMS Architekci, Warszawa

Autorzy konkurs:  Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik
-Dzikowski, Marek Moskal, Aleksandra Targońska, Jan Damięcki

Fazy pokonkursowe: Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik
-Dzikowski, Aleksandra Targońska, Łukasz Kuciński

Współpraca autorska: Maria Mermer, Grzegorz Artymiński, Marcin Zaremba, Łukasz Przybyłowicz, Bartosz Śniadowski, Maria Sipińska, Ewa Kozieł-Jurowska, Wojtek Kotecki

Inwestor: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie         

Wykonawca: DORBUD S.A.

Uzasadnienie:  Wyróżnienie przyznano za prostotę w użyciu betonu jako materiału konstrukcyjnego, stanowiącego dyskretne tło dla artystycznych zdarzeń – w budynku znakomicie wpisanym w kontekst urbanistyczny miasta.

Wyróżnienie za Muzeum Tadeusza Kantora i siedzibę Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, Kraków dla IQ2 Konsorcjum: NSMOONSTUDIO oraz Wizja, KRAKÓW

Autorzy:  Stanisław Deńko (Wizja Sp. z o.o.), Piotr Nawara, Agnieszka Szultk (NSMOONSTUDIO Sp. z o.o.)

Zespół projektowy: Sławomir Zieliński - projektant generalny, Tomasz Gomułka, Michał Marcinkowski, Marcin Kowalewski, Adam Wereszczyński, Marzena Surowiec-Dotoń, Monika Mackiewicz, Łukasz Skorek, Karol Grec, Katarzyna Ceran, Bartłomiej Łobaziewicz, Ewelina Siestrzewitowska

Inwestor: Ośrodek Dokumentacji Sztuki T. Kantora ,,Cricoteka’’

Generalny wykonawca: P.B.P Chemobudowa-Kraków S.A.

Uzasadnienie:  Wyróżnienie przyznano za wykorzystanie technologii żelbetowej dla budowy ekspresyjnej formy architektonicznej. Betonowe „nogi” stanowiące podstawę do powstania konstrukcji o wyjątkowo skomplikowanym ustroju statycznym – są odniesieniem do postaci niosącej na swych barkach stół, co jak piszą autorzy – było inspiracją do budowy formy obiektu. Tym samym diagonalne, betonowe trzony klatek schodowych, stały się bazą dla stworzenia obiektu o bryle symbolicznej, będącej sceną i scenografią wydarzeń kulturalnych przy nabrzeżu Wisły, na krakowskim Podgórzu.

Nagroda specjalna ufundowana przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego za użycie betonu towarowego za obiekt Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku dla PPW FORT Sp. z o.o., Gdańsk

Autor: Wojciech Targowski - główny projektant

Współpraca: Piotr Mazur, Antoni Taraszkiewicz, Paweł Czarzasty, Danuta Dębowska, Ewa Baranowska-Barendt, Michał Byczkowski, Roksana Czartopolska-Bętlejewska, Michał Grabowski, Agnieszka Gruda, Kalina Juchnevic, Natalia Landowska, Renata Łowin, Małgorzata Skrzypek-Łachińska, Ewa Staniszewska, Jakub Szych, Karolina Taraszkiewicz, Mateusz Targowski, Agnieszka Walulik, Małgorzata Zboińska

Inwestor: Miasto Gdańsk

Inwestor zastępczy: Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.

Generalny wykonawca: Polimex-Mostostal SA, Warszawa

Uzasadnienie:  Nagrodę specjalną przyznano za formę konstrukcji ścian żelbetowych, odchylonych od pionu i niezależnych, które stanowią główną kompozycję bryły Muzeum.


Pozostałe aktualności i informacje

Beton pomógł w nawiązaniu dialogu z istniejącą zabudową

2019-12-04
- Uzgadnianie projektu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków to żmudny proces, w którym budynek zmieniał się, ale paradoksalnie, zwiększała się ilość betonu na jego elewacji. Konserwator życzył sobie bowiem, by budynek był w bliższym dialogu z istniejącą, sąsiednią zabudową, a nie próbował wpisywać się w nią na zasadzie kontrastu. Udało się to dzięki betonowi – tłumaczył arch. Bolesław Stelmach, autor projektu „Budynku Komisji Sejmowych” w Warszawie, za który zdobył nagrodę główną XXIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.

Wyniki XXIII edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze”

2019-12-03
Pracownia Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o. zdobyła główną nagrodę XXIII edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze” za projekt Budynku Komisji Sejmowych w Warszawie. W konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich nagrodzono najlepszą realizację z użyciem technologii żelbetowej wykonaną i przekazaną do użytku przed końcem roku 2018 r.

Istotna rola sektora cementowego w gospodarce Unii Europejskiej

2019-11-08
Przemysł cementowy odgrywa bardzo ważną rolę w gospodarce regionów, Polski i Uni Europejskiej. Cement, jest podstawowym materiałem budowlanym, bez którego nie można zbudować potrzebnej infrastruktury drogowej, kolejowej, nie można zaspokoić potrzeb mieszkaniowych polskiego społeczeństwa. Rozwój budownictwa opartego o technologie cementowe jest szansą na szybkie wyrównanie różnic pomiędzy Europą Zachodnią a Polską. Stowarzyszenie Producentów Cementu prezentuje istotne uwarunkowania prawne, ekonomiczne i środowiskowe, które są kluczowe dla funkcjonowania przemysłu cementowego w Polsce i Europie.

W Parlamencie Europejskim o przyszłości polskiej i europejskiej branży cementowej

2019-11-08
6 listopada w Brukseli odbył się lunch roboczy "Wpływ polityki klimatycznej Unii Europejskiej na sektor cementowy w Polsce i Europie". Podczas spotkania, zorganizowanego przez Stowarzyszenie Producentów Cementu na zaproszenie Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Jarubasa, przedstawicie branży zaprezentowali Posłom do Parlamentu Europejskiego jej charakterystykę jako kluczowej dla polskiej i europejskiej gospodarki, omówili zagrożenia i wyzwania stojące przed sektorem oraz przedstawili postulaty, mające na celu jego dalszy rozwój w obszarach: konkurencyjnej energii, polityki klimatycznej (EU ETS i POST ETS), gospodarki o obiegu zamkniętym oraz konkurencyjności.

Tekst o 80-letniej drodze betonowej hitem czytelniczym

2019-10-15
Reportaż pt. „Droga do Brożca ma 80 lat i nigdy nie była remontowana” ukazał się po raz pierwszy na łamach Nowej Trybuny Opolskiej w 2016 roku. Autor tekstu poszedł naszym śladem i powoływał się wtedy na tekst opublikowany w kwartalniku BTA nr 2/2016 pt. „77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec”. Po trzech latach, w październiku 2019 r., redakcja NTO ponownie opublikowała materiał o drodze betonowej w cyklu „Hity NTO”, w ramach którego przypomina swoje najciekawsze teksty.