ad

Wyniki XIX edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze”

Architekci z Biura Projektów Lewicki, Łatak - twórcy projektu tunelu aerodynamicznego w Morach pod Warszawą oraz architekci z Konior Studio – autorzy projektu siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach zostali nagrodzeni w XIX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”. 11 grudnia  2015 r. rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację architektoniczną z użyciem technologii żelbetowej wykonaną i przekazaną do użytku do końca 2014 r.

Organizatorami konkursu „Polski Cement w Architekturze” są Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich. Celem konkursu jest pokazanie możliwości twórczego użycia technologii betonowej w budownictwie. Cel ten realizuje się poprzez coroczny wybór najlepszych realizacji wykonanych z użyciem żelbetu.

Wyniki XIX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze” ogłoszono 11 grudnia 2015 r. w siedzibie SARP w Warszawie. Pula nagród wynosiła 40 tysięcy złotych.

Na konkurs nadesłano 23 prace, które oceniało Jury w składzie: Marek Perepeczo – przewodniczący (wiceprezes SARP), Tomasz Głowacki (SARP Wrocław), Zbigniew Pilch (Stowarzyszenie Producentów Cementu), Zbigniew Reszka (SARP Wybrzeże), Radosław Sojka (SARP Warszawa), Paweł Wieczorek (SARP Kraków)

Jury zdecydowało o przyznaniu:

- dwóch równorzędnych pierwszych nagród (po 12,5 tys. zł)

- dwóch równorzędnych wyróżnień (po 5 tys. zł)

- nagrody specjalnej (5 tys. zł)

Pierwsza równorzędna nagroda za obiekt: Tunel aerodynamiczny w Morach pod Warszawą (Flyspot Warsaw) dla Biura Projektów Lewicki, Łatak - Kraków

Autorzy: Kazimierz Łatak, Piotr Lewicki

Współpraca autorska: Mateusz Albricht, Mateusz Manecki, Begoña Herrera, Marek Sanecki

Inwestor: Aerotunel Sp. z o. o.

Generalny wykonawca: SKB Development

Uzasadnienie: Nagrodę przyznano za piękno i wyrazistą manifestację betonu, który tworzy spójną formalnie, konstrukcyjnie i funkcjonalnie wypowiedź architektoniczną.

Pierwsza równorzędna nagroda za obiekt: Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach dla Konior Studio - Katowice

Autor: Tomasz Konior

Współpraca autorska:  Aleksander Nowacki, Łukasz Homan, Paweł Barczyk, Łukasz Bonar, Dominik Czajkowski, Zbigniew Gierczak, Anna Jabłońska-Lisińska, Anna Jaszkaniec, Szymon Jawor, Marcin Jurkiewicz, Dominik Koroś, Katarzyna Leśniok, Michał Lipiec, Maciej Niewiadomski, Ewa Nowacka, Bartłomiej Pochopień, Marcin Piotrowski, Marcin Sikora, Adam Skrzypczyk, Henryk Struski, Jakub Świerzawski, Przemysław Tabor, Magdalena Tokarska, Andrzej Witkowski, Mariusz Wronowski, Piotr Zowada

Inwestor: Urząd Miasta Katowice

Wykonawca: WARBUD S.A., Warszawa

Uzasadnienie:  Nagrodę przyznano za adekwatne i ekspresyjne zastosowanie technologii betonowej, użytej do wykonania sali koncertowej – głównego, najważniejszego elementu budynku NOSPR. Obecność betonu w przestrzeni architektonicznej wnętrza obiektu jest dominująca, odczuwalna i zauważalna z każdego miejsca budynku. Ograniczone środki wyrazu związane z zastosowaniem technologii betonowej pozwoliły na ukazanie „szlachetnego piękna tego surowego materiału”. W innowacyjny i kreatywny sposób uzyskano kontrast pomiędzy surową, zewnętrzną obudową sali – a jej miękkim, falującym wnętrzem.

Wyróżnienie za „Przebudowę i rozbudowę gmachu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie dla JEMS Architekci, Warszawa

Autorzy konkurs:  Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik
-Dzikowski, Marek Moskal, Aleksandra Targońska, Jan Damięcki

Fazy pokonkursowe: Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik
-Dzikowski, Aleksandra Targońska, Łukasz Kuciński

Współpraca autorska: Maria Mermer, Grzegorz Artymiński, Marcin Zaremba, Łukasz Przybyłowicz, Bartosz Śniadowski, Maria Sipińska, Ewa Kozieł-Jurowska, Wojtek Kotecki

Inwestor: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie         

Wykonawca: DORBUD S.A.

Uzasadnienie:  Wyróżnienie przyznano za prostotę w użyciu betonu jako materiału konstrukcyjnego, stanowiącego dyskretne tło dla artystycznych zdarzeń – w budynku znakomicie wpisanym w kontekst urbanistyczny miasta.

Wyróżnienie za Muzeum Tadeusza Kantora i siedzibę Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, Kraków dla IQ2 Konsorcjum: NSMOONSTUDIO oraz Wizja, KRAKÓW

Autorzy:  Stanisław Deńko (Wizja Sp. z o.o.), Piotr Nawara, Agnieszka Szultk (NSMOONSTUDIO Sp. z o.o.)

Zespół projektowy: Sławomir Zieliński - projektant generalny, Tomasz Gomułka, Michał Marcinkowski, Marcin Kowalewski, Adam Wereszczyński, Marzena Surowiec-Dotoń, Monika Mackiewicz, Łukasz Skorek, Karol Grec, Katarzyna Ceran, Bartłomiej Łobaziewicz, Ewelina Siestrzewitowska

Inwestor: Ośrodek Dokumentacji Sztuki T. Kantora ,,Cricoteka’’

Generalny wykonawca: P.B.P Chemobudowa-Kraków S.A.

Uzasadnienie:  Wyróżnienie przyznano za wykorzystanie technologii żelbetowej dla budowy ekspresyjnej formy architektonicznej. Betonowe „nogi” stanowiące podstawę do powstania konstrukcji o wyjątkowo skomplikowanym ustroju statycznym – są odniesieniem do postaci niosącej na swych barkach stół, co jak piszą autorzy – było inspiracją do budowy formy obiektu. Tym samym diagonalne, betonowe trzony klatek schodowych, stały się bazą dla stworzenia obiektu o bryle symbolicznej, będącej sceną i scenografią wydarzeń kulturalnych przy nabrzeżu Wisły, na krakowskim Podgórzu.

Nagroda specjalna ufundowana przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego za użycie betonu towarowego za obiekt Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku dla PPW FORT Sp. z o.o., Gdańsk

Autor: Wojciech Targowski - główny projektant

Współpraca: Piotr Mazur, Antoni Taraszkiewicz, Paweł Czarzasty, Danuta Dębowska, Ewa Baranowska-Barendt, Michał Byczkowski, Roksana Czartopolska-Bętlejewska, Michał Grabowski, Agnieszka Gruda, Kalina Juchnevic, Natalia Landowska, Renata Łowin, Małgorzata Skrzypek-Łachińska, Ewa Staniszewska, Jakub Szych, Karolina Taraszkiewicz, Mateusz Targowski, Agnieszka Walulik, Małgorzata Zboińska

Inwestor: Miasto Gdańsk

Inwestor zastępczy: Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.

Generalny wykonawca: Polimex-Mostostal SA, Warszawa

Uzasadnienie:  Nagrodę specjalną przyznano za formę konstrukcji ścian żelbetowych, odchylonych od pionu i niezależnych, które stanowią główną kompozycję bryły Muzeum.


Pozostałe aktualności i informacje

Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE

2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii. Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Dobrzy Gospodarze 2024

2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Warto budować drogę nie tylko na jedną kadencję

2024-09-29
- Trzeba być proszę państwa odważnym. My nie wiedzieliśmy czy to się przyjmie, ale w ciągu 3 lat na terenie gminy Bełchatów udało się zbudować ponad 4 km dróg betonowych. Dobry Gospodarz to nie ten, który buduje drogę na 5-7 lat, ale na 50-70 lat – mówił Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów podczas seminarium pt. Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które z udziałem ponad 100 uczestników odbyło się 17 września 2024 r. w Krakowie. - Warto wybudować coś, co nie tylko przez jedną kadencję będzie służyć społeczności lokalnej – apelował prof. Jan Deja.