ad

Wkład konkurencyjnego sektora cementowego w redukcję emisji

W dniu 1 lutego 2017 w Brukseli – przedstawiciele przemysłu cementowego w Europie spotkali się z Członkami PE w celu zaprezentowania możliwości wkładu naszego sektora w proces rzeczywistej redukcji emisji CO2 w Europie przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności przemysłu. Kluczowe zarówno dla sektora jak i dla gospodarki, jako całości jest utrzymanie systemu bezpłatnych uprawnień do poziomu najefektywniejszych instalacji. Przemysł cementowy, funkcjonujący na zasadach konkurencyjnego rynku wnosi bardzo istotny wkład do zatrudnienia i wzrostu gospodarczego w UE.

EU-ETS: Według CEMBUREAU (Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Cementowego) propozycje nowelizacji Systemu powinny zapewniać, że:

1. Wszystkie sektory energochłonne znajdują się na liście Carbon Leakage i wszystkie instalacje otrzymują bezpłatne uprawnienia na podstawie ambitnych, ale jednocześnie realistycznych benchmarków. Alokacja tych uprawnień powinna odbywać się na podstawie aktualnych danych produkcyjnych. Sprawiedliwe traktowanie sektorów powinno być podstawową zasadą w procesie tworzenia polityki. Miejsca pracy w jednym z sektorów nie są mniej czy więcej warte niż w innych;

2. Zapewnienie odpowiedniej ilości bezpłatnych uprawnień dla sektorów energochłonnych jest możliwe, jednak przydział uprawnień na aukcję nie powinien przekraczać 52% całkowitej ilości uprawnień;

3. Nie powinno się generować dodatkowych obciążeń dla sektorów objętych EU ETS. Obowiązek redukcji o 43% emisji CO2 do roku 2030 i liniowa redukcja o 2,2% rocznej emisji CO2 nie powinny być zwiększane;

4. Będzie utrzymane wsparcie dla innowacji w sektorach energochłonnych, które uwzględnia wszelkie rozwiązania z zakresu technologii niskoemisyjnych w tym wychwytywanie i ponowne wykorzystanie CO2 (CCU). Fundusz Innowacyjności powinien być w pełni finansowany z uprawnień sprzedawanych na aukcji.

Import Inclusion Scheme (Mechanizm włączania importu): W nawiązaniu do toczącej się debaty Pan Koen Coppenholle, Dyrektor Wykonawczy CEMBUREAU, wyjaśnił, dlaczego sektor cementowy nie wierzy, że propozycja przedstawiona przez Komisję ENVI nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo i efektywnie:

1. Wprowadzenie takiego mechanizmu, wraz z konsekwencjami, jakimi jest pozbawienie sektora prawa do bezpłatnych uprawnień tworzy warunki niepewności prawnej oraz wyhamowuje jakiekolwiek decyzje inwestycyjne w Europie;

2. Nie ma możliwości wiarygodnych pomiarów emisji CO2 u producentów spoza UE;

3. Brak jakichkolwiek konkretnych propozycji funkcjonowania takiego rozwiązania;

4. Są poważne wątpliwości na temat zgodności z zasadami WTO;

5. Zastosowanie takiego mechanizmu tylko dla kilku sektorów prowadzi do rażącej dyskryminacji na rynku materiałów budowlanych, na którym cement konkuruje z innymi materiałami budowlanymi (stal, szkło, drewno, asfalt), które nie będą objęte takim mechanizmem.

6. aproponowane rozwiązanie spowoduje, że sektor cementowy w Europie przestanie być konkurencyjny na rynku eksportu do krajów, w których nie funkcjonują analogiczne obciążenia związane z emisją CO2.

Innowacyjność: W trakcie wydarzenia, sektor cementowy przedstawił niektóre programy badawcze, które mają na celu zmniejszenie wpływu na środowisko poprzez ograniczenie emisji CO2, i usprawnienia efektywności energetycznej. Prezydent CEMBUREAU, Daniel Gauthier powiedział, że “Europa jest liderem w badaniach dotyczących przełomowych technologii, które mogą w istotny sposób zredukować emisje procesową poprzez technologię wychwytywania CO2 oraz ponownego wykorzystania tego gazu. Sektor cementowy poszukuje również rozwiązań mających na celu zmniejszenie udziału klinkieru w cemencie oraz poszukiwanie nowych rodzajów materiałów wiążących. Efektywność energetyczna jest kluczowym polem do innowacyjności w sektorze cementowym. Stale zwiększany jest udział paliw alternatywnych (m.in. z odpadów) oraz możliwości wykorzystania korzystnych właściwości betonu (masa termiczna).

Przegląd aktualnych działań można znaleźć tutaj!


Pozostałe aktualności i informacje

O projektowaniu dróg betonowych

2023-03-28
Prawie 200 uczestników wzięło udział w „Warsztatach szkoleniowych dla projektantów i technologów infrastruktury drogowej”, które 28 marca 2023 r. odbyły się w Warszawie. Celem warsztatów, zorganizowanych przez Stowarzyszenie Producentów Cementu, było omówienie zmian wprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w przepisach technicznych związanych z materiałami stosowanymi w budowie infrastruktury drogowej.

O budownictwie niskoemisyjnym podczas DNI BETONU

2023-03-21
- Mam nadzieję, że tegoroczna, dwunasta konferencja DNI BETONU będzie kontynuacją bardzo dobrych wydarzeń, które mamy za sobą. Na pewno tematem przewodnim będzie budownictwo o niskim śladzie węglowym. Ograniczanie emisji CO2, to tematyka, która z pewnością zdominuje przebieg konferencji – zapowiada prof. Jan Deja, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego konferencji DNI BETONU. Dzisiaj (21 marca 2023 r.) odbyło się kolejne posiedzenie Rady Programowej konferencji Dni Betonu.

DZIEŃ DROGOWCA 2023 pod patronatem SPC

2023-03-15
Dzień Drogowca 2023 odbędzie się w tym roku 25 kwietnia, w Poznaniu, pod patronatem Stowarzyszenia Producentów Cementu. W imieniu organizatora - redakcji magazynu „Drogi Gminne i Powiatowe” - zapraszamy Państwa do udziału w tym wyjątkowym wydarzeniu.

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2023

2023-03-13
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Szkolenie dla projektantów i technologów drogowych 2023

2023-02-20
Nowe szkolenie! Już 28 marca 2023 roku w Warszawie w Airport Hotel Okęcie odbędą się w warsztaty szkoleniowe dla technologów i projektantów infrastruktury drogowej. Celem warsztatów jest omówienie zmian wprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w przepisach technicznych związanych z materiałami stosowanymi w budowie infrastruktury drogowej. Jesteśmy przekonani, że zagadnienia związane z technologią betonu będą przydatne w Państwa codziennej pracy inżynierskiej.