Witamy na witrynie magazynu "Budownictwo, Technologie, Architektura". Od 1998 roku dzielimy się najbardziej aktualną wiedzą z zakresu zastosowania betonu w budownictwie, architekturze i infrastrukturze drogowej. Jesteśmy najpopularniejszym czasopismem prezentującym wiedzę z technologii betonu.
WEBINARIUM: Droga betonowa w gminie – relacja
Webinarium “Droga betonowa w gminie” przebiegło pod znakiem wymiany doświadczeń dotyczących realizacji lokalnych inwestycji w tej technologii. “Drogi betonowe w samorządach to uzasadnione ekonomicznie rozwiązanie. Są one obecne w każdym województwie, w wielu gminach i powiatach oraz z powodzeniem użytkowane” – mówił Zbigniew Pilch, szef Marketingu i Wydawnictw Stowarzyszenia Producentów Cementu. Piotr Kijowski zaprezentował natomiast zalety dróg betonowych, podkreślając ich trwałość, brak efektu koleinowania, wyższą widoczność, niższe koszty całkowite i utrzymania oraz możliwość ograniczenia emisji CO2. Przedstawił także wyniki badań, potwierdzające wyższą luminancję, co pozwala ograniczyć koszty oświetlenia.
Maciej Chaberski, Zastępca Burmistrza Kępic, omówił doświadczenia samorządu w budowie dróg betonowych. Gmina zrealizowała w tej technologii 6 inwestycji, które pomimo upływu lat są w idealnym stanie. Ryszard Nocoń, Wiceprzewodniczący Rady Powiat Strzelecki, zaprezentował z kolei inwestycje w województwie opolskim – lokalne i powiatowe, jak również betonową obwodnicę Malni i Choruli. “Możemy z czystym sumieniem polecić każdej jednostce samorządu terytorialnego wykonanie dróg w technologii betonowej” – podsumował Hubert Ibrom Burmistrz Ujazdu, po 14 latach eksploatacji drogi.Burmistrz Józefowa nad Wisłą, Grzegorz Kapica, prezentował realizację dróg betonowych na przykładzie odcinka Chruślanki – Mikołajówka. Droga jest poddawana znacznym obciążeniom – stanowiąc dojazd m.in. do kopalni piasku. Oficer pieszo-rowerowy Gmina Skawina, Roman Gdula, omówił natomiast realizację ciągów pieszo-rowerowych w technologii betonowej. Powstają one z betonu wałowanego, co pozwala zapewnić ich odpowiednią równość oraz wyższą jasność. Temperatura nagrzanej nawierzchni betonowej jest z kolei o kilka stopni niższa, niż asfaltowej. Webinarium podsumował Zbigniew Pilch z SPC – zapowiadając jednocześnie zaplanowaną na 2022 międzynarodową konferencję Concrete Roads.
Na terenie Powiatu Wielickiego (woj. małopolskie) zakończyła się budowa drogi o nawierzchni betonowej. Do końca września 2024 r. nawierzchnia z betonu wałowanego RCC powstała na długości 1,8 km drogi powiatowej nr 2007K między miejscowościami Cichawa i Grodkowice. Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu każdego roku w Polsce powstaje ok. 150 km samorządowych dróg o nawierzchni betonowej
Nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego, która powstaje na odcinku VI autostrady A2 budowanym przez firmę Strabag, będzie także realizowana na odcinku VII autostrady A2 budowanym przez firmę Intercor. W zeszłym tygodniu wykonaliśmy tam odcinek próbny – poinformował Piotr Molenda z Cement Ożarów podczas IV Forum Beton w Drogownictwie, które 23 października 2024 r. odbyło się w Krakowie.
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii.
Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC.
- Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.
Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „Akceptuję” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.