W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji

Za projekt „Dom w Grzepnicy” pracownia architektoniczna MAXBERG ze Szczecina otrzymała pierwszą nagrodę XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. - W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji - powiedział arch. Karol Nieradka podczas ogłoszenia wyników konkursu, które 2 grudnia 2022 r. odbyło się w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Konkurs „Polski Cement w Architekturze” organizowany jest od 1997 roku przez Stowarzyszenie Architektów Polskich i Stowarzyszenie Producentów Cementu. W rozstrzygniętej 2 grudnia 2022 r. XXVI edycji konkursu nagradzane były najlepsze realizacje z użyciem technologii żelbetowej wykonane i przekazane do użytku przed końcem 2021 r.

Wieczór nagród otworzyła prezes SARP Agnieszka Kalinowska – Sołtys.

 Na konkurs zgłoszono 24 obiekty, które oceniało jury w składzie:

- wiceprezes SARP, Przewodniczący Sądu - arch. Marek Chrobak

- przedstawiciel Rady Prezesów SARP – arch. Magda Wielogórska 

- laureat ubiegłorocznej edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze” – arch. Robert Skitek

- architekt członek Kolegium Sędziów Konkursowych SARP, powołany przez ZG SARP – arch. Natalia Paszkowska

- przedstawiciel Stowarzyszenia Producentów Cementu – Zbigniew Pilch 

oraz Sekretarz Jury arch. Hubert Wąsek.

Jury XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze

Po zapoznaniu się ze zgłoszeniami, jury nominowało do finału 12 obiektów. Po dalszej dyskusji i kolejnym głosowaniu Jury postanowiło nagrodzić 5 obiektów.

- Cieszę się, że przyjęliście państwo zaproszenie na XXVI edycję konkursu Polski Cement w Architekturze. Konsekwentnie trwamy w tym pomyśle organizacji konkursu, który w zamyśle organizatorów miał pokazywać piękno architektury, jakość, pokazywać że z betonu można budować piękne obiekty. I choć te cechy architektury trwają od wieków: piękno, użyteczność i trwałość nie zmieniły się, to myślę, że na początku, bardziej troszczyliśmy się o to, żeby jakość produktów – materiałów budowlanych była lepsza, żebyśmy my jako producenci nie musieli wstydzić się tego, co wy potem jako architekci wbudowujecie – mówił Zbigniew Pilch, szef marketingu Stowarzyszenia Producentów Cementu. - Teraz codzienność stawia przed nami kolejne wyzwania. Są to wyzwania związane z troską o środowisko i klimat. Po 26 latach wiemy, że beton jest materiałem naszej współczesnej cywilizacji, tak jak stal była materiałem rewolucji przemysłowej. Nie możemy poprzestać na tym, co do tej pory zrobiliśmy. Powinna nas cechować troska o to, żebyśmy szukali rozwiązań jak minimalizować nasz wpływ na środowisko. Jako producenci cementu i betonu sami nie osiągniemy neutralności klimatycznej w 2050 roku. Potrzebujemy was - architektów, potrzebujemy wszystkich uczestników procesu budowlanego. Troszcząc się wspólnie o jakość architektury, trwałość i piękno powinniśmy myśleć także o tym, że beton który jest podstawowym materiałem naszej cywilizacji, jest materiałem doskonale wpisującym się w zrównoważone budownictwo, gospodarkę o obiegu zamkniętym czy zrównoważony rozwój. Apeluję do wszystkich, by nie mylić betonozy z betonem. Na głupotę nie ma lekarstwa. Za bezmyślne stosowanie granitu, kamienia czy asfaltu na rynkach naszych miast nie odpowiada beton. W każdym aspekcie: społecznym, środowiskowym czy ekonomicznym beton jest materiałem bardzo dobrze zdającym egzamin i dającym odpowiedź jaka będzie przyszłość. Pod względem środowiskowym jest to materiał w pełni poddający się recyclingowi o niskim śladzie węglowym. W aspekcie ekonomicznym jest to jeden z najtańszych materiałów budowlanych. W aspekcie społecznym to materiał produkowany lokalnie, wykorzystujący lokalne, naturalne surowce. Pełni przekonania, że przed nami kilkadziesiąt lat konkursu Polski Cement w Architekturze, wierzę że także kilkadziesiąt lat budowania pięknej architektury betonowej – dodał Zbigniew Pilch.

Wyróżnienie - DOM (NIE)POWTARZALNY

WYRÓŻNIENIE w wysokości 2.000 zł otrzymał

OBIEKT: DOM (NIE)POWTARZALNY

PRACOWNIA: archistudio studniarek + pilinkiewicz

AUTORZY: Tomasz Studniarek, Małgorzata Pilinkiewicz

Współpraca: Barbara Ziemba, Aleksandra Stolecka, Magdalena Sikora, Łukasz Chmiel

INWESTOR: prywatny

WYKONAWCA: brak danych

Trzecia nagroda - SKYLINER
Zdobywcy trzeciej nagrody - przedstawiciele pracowni APA Wojciechowski

Dwie III NAGRODY w wysokości po 5.000 zł każda otrzymały

OBIEKT: SKYLINER

PRACOWNIA: APA Wojciechowski Sp. z o.o.

AUTORZY: Szymon Wojciechowski, Michał Sadowski

Współpraca autorska: Salma Amarin, Iga Bednarz, Jerzy Biel, Piotr Cieślukowski, Justyna Dąbek, Aneta Decyk, Max Dobkowski, Sergiusz Frąckiewicz, Piotr Gałecki, Michał Grabski, Grzegorz Gurgacz, Katarzyna Jabłońska-Bida, Piotr Janczewski, Agnieszka Kalinowska-Sołtys, Karina Konieczny, Małgorzata Kosieradzka, Jarek Kubik, Beata Książek, Magda Maciąg, Paweł Majewski, Agnieszka Marach, Agnieszka Matys-Rudomino, Aleksandra Mroczek, Anita Mucha, Maciej Nowosielski, Monika Próchnicka, Magda Rachuta, Antonella Sassano, Katarzyna Gniewiewska-Sierakowska, Marta Wierusz, Karol Wojnarowski

INWESTOR: Karimpol Polska Sp. z o.o.

WYKONAWCA: Warbud S.A.

Opinia: Obiekt jest znakomitym przykładem wykorzystania tradycji wieżowców warszawskich  do kreowania nowej jakości przestrzeni. Skrupulatne i bardzo precyzyjnie kształtowanie formy w połączeniu z wyważonym detalem architektonicznym tworzy niepowtarzalną bryłę w sylwecie centrum stolicy. Na szczególną uwagę zasługuje wykończenie wnętrz podkreślające zachowanie i wyeksponowanie elementów budowlanych i konstrukcyjnych. Autorzy obiektu posługując się znakomitym melanżem w zastosowaniu drewna, kamienia, szkła i betonu architektonicznego w sposób świadomy kreują wnętrza pełne dostojności i elegancji.

Trzecia nagroda - MONOPOLIS
Arch. Michał Leszczyński z Grupa 5 Architekci odbiera nagrodę za projekt MONOPOLIS

i OBIEKT: MONOPOLIS, Centrum Biurowo-Usługowe

PRACOWNIA: Grupa 5 Architekci

AUTORZY:
Architekci prowadzący: Rafał Grzelewski, Krzysztof Puta, Tomasz Szponar, Dominika Leonowicz

Współpraca autorska: Jerzy Lutomski, Biuro Projektów

INWESTOR: Virako Sp. z o.o.

WYKONAWCA: Budimex S.A.

Opinia: Dawne Zakłady Przemysłu Wódczanego w Łodzi.

Nagrodzony projekt jest doskonałym przykładem twórczej rewitalizacji starej zabudowy miasta. Poprzemysłowe budynki przywrócono do życia, wprowadzając w nie nowe funkcje - kulturalne, gastronomiczne i biurowe. Pomimo tej różnorodności, twórcom obiektu udało się wytworzyć jednolitą przestrzeń, wzbogacającą tkankę architektoniczną miasta.

Autorzy projektu wykorzystali piękno prostych materiałów, zestawiając zabytkową cegłę i stal kortenowską z drewnem, szkłem i surowym betonem. Beton został użyty w elementach konstrukcyjnych budynku, klatkach schodowych, reprezentacyjnym foyer oraz w elementach małej architektury znakomicie wpisanych w przestrzeń dziedzińca obiektu. Zastosowany tu betonowy monolit jest nie tylko solidnym elementem konstrukcyjnym, ale służy także jako siedzisko, ogród deszczowy, scena i widownia kameralnego amfiteatru.

Śmiałe, kontrastowe zestawienia różnorodnych materiałów to zderzenie tradycji i nowoczesności, odzwierciedlające odbywający się w ostatnich latach proces odbudowy tożsamości Łodzi. Bogate dziedzictwo miasta wielokulturowego i wielkoprzemysłowego, a jednocześnie miasta mody i wysokiej kultury bez wątpienia zasługuje na twórczą kontynuację. Kompleks Monopolis posiada wszystkie niezbędne ku temu przymioty. Jest miejscem wydarzeń kulturalnych i promocji wysokiego designu. Jest i z pewnością będzie miejscem atrakcyjnym i modnym w każdym tego słowa znaczeniu.

Druga nagroda i Nagroda Specjalna SPBT - rozbudowa Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. prof. Józefa Świdra w Jastrzębiu-Zdroju
SLAS Architekci otrzymali drugą nagrodę i Nagrodę Specjalną SPBT

II NAGRODĘ w wysokości 8.000 zł i NAGRODĘ SPECJALNĄ Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w wysokości 5.000 zł otrzymał

OBIEKT: Rozbudowa budynku Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. prof. Józefa Świdra w Jastrzębiu-Zdroju o salę koncertową wraz z zagospodarowaniem terenu

PRACOWNIA: SLAS architekci

AUTORZY:

Autorzy projektu: Aleksander Bednarski, Mariusz Komraus

Współpraca: Karolina Tatar, Sonia Manssour, Monika Smorąg, Adam Skrzypczyk

Konstrukcja: Firma inżynierska STATYK

Akustyka: archaKUSTIK

INWESTOR: Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. prof. Józefa Świdra w Jastrzębiu-Zdroju

WYKONAWCA: INTRAVI Sp. z o.o., Sp.k.

Opinia: Nagrodę przyznano za powściągliwość, a zarazem wyrazistość operowania tworzywem jakim jest beton, składające się na wyśmienity efekt mimo ograniczeń budżetowych. Motyw falowanego betonu w sali koncertowej oraz holu nie tylko kształtuje właściwą akustykę wnętrza – staje się prostym środkiem estetycznym wiążącym odmienne przestrzenie zarazem nawiązując do głównego motywu charakterystycznej elewacji. Mistrzowsko zróżnicowano kolor i formę nadając odmienny charakter różnym funkcjonalnie przestrzeniom za pomocą tego samego motywu.

Nagrodę Specjalną, w imieniu fundatora, wręczała Justyna Piotrowska – Łój, dyrektor komunikacji Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce.

– Beton jest wdzięcznym materiałem, tylko wymaga dobrych specjalistów, którzy potrafią z niego wyczarować takie obiekty, jak te zgłaszane do konkursu. To państwo tworzycie. Perspektywa i możliwości jakie daje zawód architekta pozwalają doskonale wkomponować beton w otaczającą nas przestrzeń – mówiła Justyna Piotrowska – Łój wręczając Nagrodę Specjalną.

Pierwsza nagroda - Dom w Grzepnicy
Arch. Karol Nieradka z pracowni MAXBERG z pierwszą nagrodą

I NAGRODĘ w wysokości 15.000 zł otrzymał

OBIEKT: DOM W GRZEPNICY

PRACOWNIA: MAXBERG Sp. z o.o

AUTORZY: arch. Karol Nieradka, arch. Michał Jaroszewicz

INWESTOR: prywatny

WYKONAWCA: thomas praefab Międzyrzecz Sp. z o.o.

Opinia: Główna nagroda została przyznana za konsekwentne zastosowanie prefabrykowanych elementów  jako elementów zarówno konstrukcyjnych jak i nadających jednoznaczny wyraz architektoniczny domu w Grzepnicy. Zastosowanie tej technologii wydaje się innowacyjne w aspekcie budownictwa jednorodzinnego; pozwala na zastosowanie mniejszej ilości materiałów wykończeniowych, zmniejsza uciążliwość budowy dla otoczenia oraz zapewnia duża kontrolę projektanta nad efektem końcowym. Z drugiej strony wymaga niezwykle starannie i uważnie przygotowanego projektu, który zapewni budynkowi indywidualny, wpisany w miejscowy kontekst charakter. 

Dom w Grzepnicy dzięki rozbiciu na mniejsze bryły, zachowuje skalę niewielkiej siedliskowej zabudowy. Ciemne powściągliwe wykończenie elewacji  a także dobór gatunkowy roślin wprowadzonych w bezpośrednim sąsiedztwie domu pozwoliły na wtopienie obiektu w najbliższe otoczenie. 

- W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji - powiedział arch. Karol Nieradka z pracowni MAXBERG, który odbierał nagrodę.

Stowarzyszenie Architektów Polskich oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu  przyznało NAGRODA SPECJALNĄ za całokształt działalności twórczej z użyciem technologii żelbetowej Pracowni MEDUSA GROUP (Przemo Łukasik i Łukasz Zagała).

Nagrodę przyznano za całokształt pracy twórczej, a w szczególności za umiejętne i pełne wrażliwości i szczerości w połączeniu materiałów z technologią betonu, który nabiera dodatkowej jakości w konfrontacji z tradycją miejsca.

Podczas wieczoru nagród w SARP, Nagrodę Honorową SARP za 2022 rok, otrzymał arch. Bogdan Kulczycki. Jego pracownia, która projektowała m.in. Centrum Olimpijskie w Warszawie zdobyła za ten obiekt Drugą Nagrodę VIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze na najlepszą realizację architektoniczną z użyciem technologii żelbetowej, wykonaną i przekazaną do użytku do końca 2003 r.

Wszystkim laureatom gratulujemy!

Agnieszka Kalinowska - Sołtys, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich
Zbigniew Pilch, szef marketingu Stowarzyszenie Producentów Cementu
Jury XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze
Jury XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze
Wręczanie nominacji w konkursie Polski Cement w Architekturze
Justyna Piotrowska - Łój, dyrektor komunikacji Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce
SLAS Architekci
SLAS Architekci
SLAS Architekci
Arch. Karol Nieradka z pracowni MAXBERG


Pozostałe aktualności i informacje

Rok wprowadzania innowacji i większego nacisku na zrównoważony rozwój

2024-02-29
- Rok 2023 to również rok wprowadzania innowacji oraz coraz większego nacisku na zrównoważony rozwój. Rozwiązania domieszkowe, mające premierę globalną w połowie 2023, dedykowane do cementów niskoemisyjnych, oparte o najnowszą serię Master Co2re z inteligentnym systemem klastrowym, rewolucjonizują rynek domieszek, pozwalając na wyprodukowanie mieszanki o niskiej zawartości klinkieru, równocześnie łącząc utrzymanie doskonałych właściwości upłynniających, wydłużoną retencję urabialności, wysoką wytrzymałość wczesną i końcową z doskonałą reologią w jednym rozwiązaniu. – mówi Tomasz Klimala, prezes zarządu Master Builders Solutions Polska Sp. z o.o. na łamach BTA, oceniając miniony 2023 rok i prognozując bieżący 2024.

Niestety pojawiły się podmioty, które postanowiły czerpać profity z wojny w Ukrainie oraz sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś...

2024-02-29
Roku 2023 na polskim rynku nie możemy niestety zaliczyć do udanych. Niskie zaangażowanie sprzętu na budowach, wynikające ze znacznych opóźnień lub wręcz zaniechań planowanych inwestycji w połączeniu ze stale rosnącymi kosztami prowadzenia działalności spowodowało, że wyniki krajowe w pierwszej połowie roku, a nawet do początków sierpnia, były dalekie od planowanych. Niestety pojawiły się również podmioty, które postanowiły czerpać profity z wojny w Ukrainie i sankcji nałożonych na Rosję oraz Białoruś - komentuje Michał Wrzosek, prezes zarządu PERI Polska, na łamach BTA.

Realizacja technologii CCS/U i import cementu z Ukrainy kluczowymi wyzwaniami dla przemysłu cementowego

2024-02-22
Branża cementowa w Polsce oczekuje wsparcia legislacyjnego w związku w wprowadzaniem technologii CCS/U, czyli wychwytywania, transportu i magazynowania CO2, które są jedyną szansą na zachowanie konkurencyjności przemysłu cementowego. Zagrożeniem dla branży cementowej jest nieuczciwy import cementu z Ukrainy, gdzie producenci nie ponoszą kosztów polityki klimatycznej. 21 lutego 2024 r, w Sejmie, odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego.

Dzień po dniu odkrywajmy DNI BETONU

2024-02-05
- Beton ma szczególne znaczenie dla obudowy i kreacji pustki w architekturze. Dlatego budujmy pustkę – powiedział dr Marek Początko na zakończenie referatu pt. „Przestrzeń pustki jako motyw współczesnej architektury betonowej”. Jego słowa skomentował prof. Kazimierz Flaga: „Bardzo mnie cieszy, że w architekturze zaczyna obowiązywać zasada, że oprócz tworzenia rzeczywistości fizycznej jeszcze szukamy rzeczywistości transcendentnej, duchowej”. To tylko mały fragment zapisu sesji poświęconej architekturze betonowej, która odbyła się trzeciego dnia XII konferencji DNI BETONU. Zachęcamy Państwa do oglądania, słuchania i odkrywania - dzień po dniu - DNI BETONU, konferencji która jest prawdziwą skarbnicą wiedzy!

Kurs Technologia Betonu – edycja wiosna 2024

2024-01-15
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.