ad

Tekst o 80-letniej drodze betonowej hitem czytelniczym

Reportaż pt. „Droga do Brożca ma 80 lat i nigdy nie była remontowana” ukazał się po raz pierwszy na łamach Nowej Trybuny Opolskiej w 2016 roku. Autor tekstu poszedł naszym śladem i powoływał się wtedy na tekst opublikowany w kwartalniku BTA nr 2/2016 pt. „77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec”. Po trzech latach, w październiku 2019 r., redakcja NTO ponownie opublikowała materiał o drodze betonowej w cyklu „Hity NTO”, w ramach którego przypomina swoje najciekawsze teksty.

Przypomnijmy więc. 77-letnia (w 2019 r. już 80-letnia) droga betonowa biegnie od miejscowości Pietna do miejscowości Brożec w powiecie krapkowickim i ma około 4300 metrów długości. – Droga betonowa to bardzo dobra inwestycja: raz wydane pieniądze, a efekt na długie lata – mówił w 2016 r. zarządzający drogą dyrektor Aleksander Gacek ze Starostwa Powiatowego w Krapkowicach. Według księdza arcybiskupa Alfonsa Nossola, który jako dziecko był świadkiem budowy tej drogi, betonówka – według propagandy hitlerowskiej – była „darem Führera” dla robotników pracujących w Krapkowicach.

Jak na swój wiek droga jest w bardzo dobrym stanie technicznym, mimo intensywnego użytkowania. Ma około 4300 metrów długości i 5 metrów szerokości. Na powierzchni widoczne są nieliczne spękania. Trzeba pamiętać, że konstrukcja drogi była projektowana na obciążenia pojazdów występujące w latach 30. dwudziestego wieku, a więc dużo niższe niż obecne.

Starostwo w Krapkowicach jest zadowolone z drogi weteranki. – Wydatki na utrzymanie drogi Pietna – Brożec stanowią może 5% wydatków, jakie ponosimy na utrzymanie dróg asfaltowych – mówił dyrektor Aleksander Gacek.

Piotr Miczka, były wójt gminy Walce sąsiadującej z Krapkowicami i mieszkaniec Brożca, jest pełen podziwu dla budowniczych drogi betonowej. – Codziennie jeżdżę tą drogą. Gdyby ktoś w ten sam sposób budował dzisiaj drogi, to po co nam drogi asfaltowe? – zastanawiał się.

Naocznym świadkiem budowy drogi betonowej Pietna – Brożec był ksiądz arcybiskup Alfons Nossol. Biskup senior diecezji opolskiej urodził się i wychował w Brożcu, a w chwili rozpoczęcia budowy drogi miał 6 lat. – Budowa drogi rozpoczęła się w 1938, a zakończyła w 1939 roku. Prace były prowadzone od Pietnej w kierunku Brożca z przerwą zimową. Nadzorowali je niemieccy inżynierowie. Ówczesna propaganda mówiła, że droga jest „darem Führera” dla robotniczej klasy naszej wioski, pracującej w Krapkowicach – wspominał ksiądz arcybiskup Alfons Nossol specjalnie dla czytelników BTA. – Trzeba pamiętać, że wtedy 75% mieszkańców Brożca dojeżdżało do pracy w Krapkowicach na rowerach, najpierw po zwykłej polnej drodze, a potem tą tzw. betonówką lub krapkowicówką.

Piasek na budowę pochodził z „piołśnicy” w Brożcu, należącej do rodziny hrabiów Oppersdorff, a bazalt - jak podaje NTO - był sprowadzony najprawdopodobniej z Góry św. Anny, gdzie znajdowała się kopalnia odkrywkowa tego kamienia.

Drogowcy? Raczej nie mają tu czego szukać - śmieje się Piotr Miczka. - Ta droga ma już 80 lat i nadal jest w bardzo dobrym stanie. Nigdy nie była łatana i pewnie jeszcze długo nie będzie musiała być.

Tekst NTO można znaleźć pod linkiem: https://nto.pl/droga-do-brozca-ma-80-lat-i-nigdy-nie-byla-remontowana/ar/c4-10195838

Tekst BTA można znaleźć na stronie www.bta-czasopismo.pl  / archiwum / BTA nr 2/2016 / tytuł: „77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec”


Pozostałe aktualności i informacje

BETONOWE DROGI SAMORZĄDOWE – LICZBY, FAKTY, MITY

2021-04-14
28 kwietnia o godzinie 11:00 odbędzie się webinarium „Betonowe drogi samorządowe – liczby, fakty, mity”. Biorąc udział w webinarium zostaną Państwo poinformowani o zaletach betonowych nawierzchni dróg samorządowych, dowiedzą się o kosztach budowy i utrzymania. Zaprezentowane zostaną również doświadczenia oraz firmy wykonawcze. Uzbroimy Państwa w argumenty – jasność nawierzchni, cykl życia drogi, zimowe utrzymanie – pozwalające na podjęcie decyzji o budowie nowoczesnej i trwałej drogi samorządowej. Udział w webinarium jest bezpłatny. Zachęcamy do rejestracji!

Cementownie pełnią istotną rolę w GOZ i są filarem gospodarki odpadami w Polsce

2021-03-29
Przemysł cementowy, będąc w istocie przemysłem bezodpadowym, pełni ważną rolę w systemie gospodarki odpadami w Polsce i doskonale wpisuje się w europejską ideę gospodarki w obiegu zamkniętym (GOZ).

Branża cementowa: tylko współistnienie CBAM i darmowych alokacji daje nam możliwości inwestycyjne w nowe technologie ograniczające emisję CO2

2021-03-15
Branża cementowa w Polsce z zadowoleniem przyjęła poparcie przez Parlament Europejski wprowadzenia Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM), którego treść potwierdza prezentowane i postulowane opinie branży cementowej. Tylko współistnienie CBAM i darmowych alokacji wynikających z EU ETS daje możliwości inwestycyjne branży cementowej w nowe technologie, w szczególności wychwytywania, składowania czy wykorzystywania CO2.

Drogi betonowe odpowiedzią na wymagania przyszłości

2021-03-12
Drogi betonowe są istotnym elementem odpowiedzi na wyzwania jakie niesie ze sobą przyszłość w zakresie infrastruktury. Ochrona środowiska wymaga mocnego działania m.in. w zakresie zmniejszania emisji CO2 nie tylko na etapie budowy, ale całego cyklu życia nawierzchni. Z kolei rosnące natężenie ruchu samochodowego, w tym przede wszystkim ruchu ciężkiego powoduje, że coraz istotniejsza jest wytrzymałość. Aspekty te są coraz istotniejszymi, ale oczywiście nie jedynymi, które powodują, że drogi betonowe zyskują uznanie na całym świecie i z roku na rok buduje się ich coraz więcej. Co więcej rozwój zróżnicowanych technologii budowy dróg, napędza konkurencyjność i jest kluczowym czynnikiem gwarantującym innowacyjność rozwiązań.

Film - poznaj rolę przemysłu cementowego w gospodarce odpadami

2021-03-09
W Polsce mamy 9 cementowni zlokalizowanych na terenie 6 województw. W ich piecach zostaje zagospodarowanych 10% odpadów komunalnych, które dzięki temu nie trafiają na składowiska. Zachęcamy do obejrzenia filmu pokazującego rolę przemysłu cementowego w gospodarce odpadami.