Tekst o 80-letniej drodze betonowej hitem czytelniczym

Reportaż pt. „Droga do Brożca ma 80 lat i nigdy nie była remontowana” ukazał się po raz pierwszy na łamach Nowej Trybuny Opolskiej w 2016 roku. Autor tekstu poszedł naszym śladem i powoływał się wtedy na tekst opublikowany w kwartalniku BTA nr 2/2016 pt. „77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec”. Po trzech latach, w październiku 2019 r., redakcja NTO ponownie opublikowała materiał o drodze betonowej w cyklu „Hity NTO”, w ramach którego przypomina swoje najciekawsze teksty.

Przypomnijmy więc. 77-letnia (w 2019 r. już 80-letnia) droga betonowa biegnie od miejscowości Pietna do miejscowości Brożec w powiecie krapkowickim i ma około 4300 metrów długości. – Droga betonowa to bardzo dobra inwestycja: raz wydane pieniądze, a efekt na długie lata – mówił w 2016 r. zarządzający drogą dyrektor Aleksander Gacek ze Starostwa Powiatowego w Krapkowicach. Według księdza arcybiskupa Alfonsa Nossola, który jako dziecko był świadkiem budowy tej drogi, betonówka – według propagandy hitlerowskiej – była „darem Führera” dla robotników pracujących w Krapkowicach.

Jak na swój wiek droga jest w bardzo dobrym stanie technicznym, mimo intensywnego użytkowania. Ma około 4300 metrów długości i 5 metrów szerokości. Na powierzchni widoczne są nieliczne spękania. Trzeba pamiętać, że konstrukcja drogi była projektowana na obciążenia pojazdów występujące w latach 30. dwudziestego wieku, a więc dużo niższe niż obecne.

Starostwo w Krapkowicach jest zadowolone z drogi weteranki. – Wydatki na utrzymanie drogi Pietna – Brożec stanowią może 5% wydatków, jakie ponosimy na utrzymanie dróg asfaltowych – mówił dyrektor Aleksander Gacek.

Piotr Miczka, były wójt gminy Walce sąsiadującej z Krapkowicami i mieszkaniec Brożca, jest pełen podziwu dla budowniczych drogi betonowej. – Codziennie jeżdżę tą drogą. Gdyby ktoś w ten sam sposób budował dzisiaj drogi, to po co nam drogi asfaltowe? – zastanawiał się.

Naocznym świadkiem budowy drogi betonowej Pietna – Brożec był ksiądz arcybiskup Alfons Nossol. Biskup senior diecezji opolskiej urodził się i wychował w Brożcu, a w chwili rozpoczęcia budowy drogi miał 6 lat. – Budowa drogi rozpoczęła się w 1938, a zakończyła w 1939 roku. Prace były prowadzone od Pietnej w kierunku Brożca z przerwą zimową. Nadzorowali je niemieccy inżynierowie. Ówczesna propaganda mówiła, że droga jest „darem Führera” dla robotniczej klasy naszej wioski, pracującej w Krapkowicach – wspominał ksiądz arcybiskup Alfons Nossol specjalnie dla czytelników BTA. – Trzeba pamiętać, że wtedy 75% mieszkańców Brożca dojeżdżało do pracy w Krapkowicach na rowerach, najpierw po zwykłej polnej drodze, a potem tą tzw. betonówką lub krapkowicówką.

Piasek na budowę pochodził z „piołśnicy” w Brożcu, należącej do rodziny hrabiów Oppersdorff, a bazalt - jak podaje NTO - był sprowadzony najprawdopodobniej z Góry św. Anny, gdzie znajdowała się kopalnia odkrywkowa tego kamienia.

Drogowcy? Raczej nie mają tu czego szukać - śmieje się Piotr Miczka. - Ta droga ma już 80 lat i nadal jest w bardzo dobrym stanie. Nigdy nie była łatana i pewnie jeszcze długo nie będzie musiała być.

Tekst NTO można znaleźć pod linkiem: https://nto.pl/droga-do-brozca-ma-80-lat-i-nigdy-nie-byla-remontowana/ar/c4-10195838

Tekst BTA można znaleźć na stronie www.bta-czasopismo.pl  / archiwum / BTA nr 2/2016 / tytuł: „77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec”


Pozostałe aktualności i informacje

Apel organizacji branżowych o wsparcie budownictwa jako istotnej gałęzi polskiej gospodarki

2020-06-29
Stowarzyszenie Producentów Cementu, Stowarzyszenie Producentów Betonów, Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce, Polski Związek Producentów Kruszyw, Stowarzyszenie Producentów Chemii Budowalnej, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego, Stowarzyszenie Producentów Brukowej Kostki Drogowej, zwrócili się, w dniu 29 czerwca 2020 do Pani Premier Jadwigi Emilewicz, z apelem o jak najszersze wsparcie wszystkich segmentów budownictwa mających na celu utrzymanie i pobudzenie inwestycji jako skutecznej drogi do możliwie szybkiego wyjścia z kryzysu wywołanego COVID-19.

WEBINARIUM SPC: Samorządowe drogi betonowe w Polsce – 25 lat doświadczeń

2020-06-22
Serdecznie zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w webinarium „SAMORZĄDOWE DROGI BETONOWE W POLSCE - 25 LAT DOŚWIADCZEŃ”, które odbędzie się 2 lipca 2020 r. o godzinie 11.00 na platformie ClikMeeting, podczas którego zaprezentujemy poparte naukowymi badaniami i praktycznymi doświadczeniami zalety nawierzchni betonowych zarówno w zakresie budowy dróg krajowych, jak i samorządowych.

Minister Infrastruktury patronem konferencji DNI BETONU 2020

2020-05-29
Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk objął patronatem honorowym XI Konferencję Dni Betonu 2020. W gronie patronów konferencji są także: Tomasz Żuchowski - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad oraz Sekcja Inżynierii Materiałów Budowalnych i Sekcja Konstrukcji Betonowych Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN.

Najnowszy numer kwartalnika BTA

2020-05-19
Drodzy Czytelnicy, udostępniamy elektroniczną wersję najnowszego numeru kwartalnika „Budownictwo, Technologie, Architektura” - BTA nr 2/2020. Wszystkie teksty dostępne są po zarejestrowaniu lub zalogowaniu się na stronę www.bta-czasopismo.pl Życzymy miłej lektury!

CEMBUREAU Roadmap 2020-2050. Ograniczenie emisji CO2 o ok. 40% na koniec dekady

2020-05-12
Ograniczenie emisji CO2 o ok. 40% w 2030 r. dla producentów cementu i betonu zakłada Mapa Drogowa przedstawiona 12 maja 2020 r. przez Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Cementowego CEMBUREAU. – Będziemy realizować ten cel m.in. poprzez poprawę efektywności energetycznej, stosowanie paliw alternatywnych, dodatków mineralnych do cementu, optymalizację projektowania mieszanek betonowych oraz technologie wychwytywania i magazynowania CO2 – mówi Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. Dokument, który został zaprezentowany Komisji Europejskiej, zakłada dojście do neutralności emisyjnej w zakresie produkcji cementu i betonu oraz optymalnego zastosowanie tych produktów do 2050 r.