ad

Tekst o 80-letniej drodze betonowej hitem czytelniczym

Reportaż pt. „Droga do Brożca ma 80 lat i nigdy nie była remontowana” ukazał się po raz pierwszy na łamach Nowej Trybuny Opolskiej w 2016 roku. Autor tekstu poszedł naszym śladem i powoływał się wtedy na tekst opublikowany w kwartalniku BTA nr 2/2016 pt. „77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec”. Po trzech latach, w październiku 2019 r., redakcja NTO ponownie opublikowała materiał o drodze betonowej w cyklu „Hity NTO”, w ramach którego przypomina swoje najciekawsze teksty.

Przypomnijmy więc. 77-letnia (w 2019 r. już 80-letnia) droga betonowa biegnie od miejscowości Pietna do miejscowości Brożec w powiecie krapkowickim i ma około 4300 metrów długości. – Droga betonowa to bardzo dobra inwestycja: raz wydane pieniądze, a efekt na długie lata – mówił w 2016 r. zarządzający drogą dyrektor Aleksander Gacek ze Starostwa Powiatowego w Krapkowicach. Według księdza arcybiskupa Alfonsa Nossola, który jako dziecko był świadkiem budowy tej drogi, betonówka – według propagandy hitlerowskiej – była „darem Führera” dla robotników pracujących w Krapkowicach.

Jak na swój wiek droga jest w bardzo dobrym stanie technicznym, mimo intensywnego użytkowania. Ma około 4300 metrów długości i 5 metrów szerokości. Na powierzchni widoczne są nieliczne spękania. Trzeba pamiętać, że konstrukcja drogi była projektowana na obciążenia pojazdów występujące w latach 30. dwudziestego wieku, a więc dużo niższe niż obecne.

Starostwo w Krapkowicach jest zadowolone z drogi weteranki. – Wydatki na utrzymanie drogi Pietna – Brożec stanowią może 5% wydatków, jakie ponosimy na utrzymanie dróg asfaltowych – mówił dyrektor Aleksander Gacek.

Piotr Miczka, były wójt gminy Walce sąsiadującej z Krapkowicami i mieszkaniec Brożca, jest pełen podziwu dla budowniczych drogi betonowej. – Codziennie jeżdżę tą drogą. Gdyby ktoś w ten sam sposób budował dzisiaj drogi, to po co nam drogi asfaltowe? – zastanawiał się.

Naocznym świadkiem budowy drogi betonowej Pietna – Brożec był ksiądz arcybiskup Alfons Nossol. Biskup senior diecezji opolskiej urodził się i wychował w Brożcu, a w chwili rozpoczęcia budowy drogi miał 6 lat. – Budowa drogi rozpoczęła się w 1938, a zakończyła w 1939 roku. Prace były prowadzone od Pietnej w kierunku Brożca z przerwą zimową. Nadzorowali je niemieccy inżynierowie. Ówczesna propaganda mówiła, że droga jest „darem Führera” dla robotniczej klasy naszej wioski, pracującej w Krapkowicach – wspominał ksiądz arcybiskup Alfons Nossol specjalnie dla czytelników BTA. – Trzeba pamiętać, że wtedy 75% mieszkańców Brożca dojeżdżało do pracy w Krapkowicach na rowerach, najpierw po zwykłej polnej drodze, a potem tą tzw. betonówką lub krapkowicówką.

Piasek na budowę pochodził z „piołśnicy” w Brożcu, należącej do rodziny hrabiów Oppersdorff, a bazalt - jak podaje NTO - był sprowadzony najprawdopodobniej z Góry św. Anny, gdzie znajdowała się kopalnia odkrywkowa tego kamienia.

Drogowcy? Raczej nie mają tu czego szukać - śmieje się Piotr Miczka. - Ta droga ma już 80 lat i nadal jest w bardzo dobrym stanie. Nigdy nie była łatana i pewnie jeszcze długo nie będzie musiała być.

Tekst NTO można znaleźć pod linkiem: https://nto.pl/droga-do-brozca-ma-80-lat-i-nigdy-nie-byla-remontowana/ar/c4-10195838

Tekst BTA można znaleźć na stronie www.bta-czasopismo.pl  / archiwum / BTA nr 2/2016 / tytuł: „77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec”


Pozostałe aktualności i informacje

Dla technologii CCS/U kluczowe jest szybkie uchwalenie zmian prawa geologicznego i górniczego

2023-01-26
W 2034 roku branża cementowa zostanie pozbawiona bezpłatnych uprawnień do emisji CO2. By dalej produkować cement i być konkurencyjną musi w najbliższych latach wprowadzić technologię CCS/U czyli wychwytywania, transportowania i magazynowania dwutlenku węgla. O szansach i barierach związanych z wprowadzaniem technologii CCS/U rozmawiano 25 stycznia 2023 r. na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego. Zdaniem wiceministra klimatu i środowiska Piotra Dziadzio kluczowe jest szybkie uchwalenie zmian prawa geologicznego i górniczego, które uzupełniono m.in. o zapisy związane z przesyłaniem i składowaniem CO2.

Prefabrykacja to przyszłość budownictwa

2023-01-11
- Założeniem całego projektu było to, o czym rozmawialiśmy na samym początku z inwestorem, że jeżeli budujemy z prefabrykatów, to wyciągnijmy z tych prefabrykatów wszystko to, co jest najlepsze: szybki montaż, gotowa elewacja, gotowość wszystkich trzech komponentów, minimalizacja ilości ekip na budowie, a co za tym idzie mniej kolizji z poszczególnymi wykonawcami i uwypuklijmy fakt, że to jest prefabrykowane. Dlatego rysunek elewacji, który pojawił się na tym budynku, całe podziały prefabrykatów, zostały tak zaprojektowane, żeby zrobić ciekawą elewację - mówił arch. Karol Nieradka z pracowni architektonicznej MAXBERG ze Szczecina, która za projekt „Dom w Grzepnicy” otrzymała pierwszą nagrodę XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.

Filmowa relacja z finału XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze

2023-01-11
Finał XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze odbył się 2 grudnia 2022 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie. Konkurs „Polski Cement w Architekturze” organizowany jest od 1997 roku przez SARP i Stowarzyszenie Producentów Cementu. Tym razem nagradzane były najlepsze realizacje z użyciem technologii żelbetowej wykonane i przekazane do użytku przed końcem 2021 r. Zapraszamy do obejrzenia filmowej relacji z tego wydarzenia.

W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji

2022-12-04
Za projekt „Dom w Grzepnicy” pracownia architektoniczna MAXBERG ze Szczecina otrzymała pierwszą nagrodę XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. - W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji - powiedział arch. Karol Nieradka podczas ogłoszenia wyników konkursu, które 2 grudnia 2022 r. odbyło się w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Branża cementowa kołem zamachowym gospodarki. Jakie wyzwania przed nią stoją?

2022-11-28
Z województwa świętokrzyskiego pochodzi 35% cementu produkowanego w Polsce. Działają tu trzy cementownie - w Ożarowie, Małogoszczu i Nowinach. Cały krajowy sektor cementowy tworzy 12 zakładów, w tym 10 cementowni pracujących w pełnym cyklu produkcyjnym. Dzięki programowi inwestycyjnemu o wartości ponad 10 mld zł, krajowe cementownie stały się jednymi z najnowocześniejszych w Europie, a Polska - drugim producentem cementu w UE. Cement jest swoistym papierkiem lakmusowym sytuacji gospodarczej, a przed branżą - strategicznie ważną dla całego budownictwa - stoi szereg wyzwań. Rozmawiali o nich uczestnicy panelu „Jaka przyszłość przemysłu cementowego w Polsce?” podczas tegorocznego Regionalnego Forum Ekonomicznego - Nowa Energia.