Witamy na witrynie magazynu "Budownictwo, Technologie, Architektura". Od 1998 roku dzielimy się najbardziej aktualną wiedzą z zakresu zastosowania betonu w budownictwie, architekturze i infrastrukturze drogowej. Jesteśmy najpopularniejszym czasopismem prezentującym wiedzę z technologii betonu.
Technologia betonu samozagęszczalnego
Książka stanowi trafnie ujęte i oczekiwane na krajowym rynku opracowanie poświęcone jednemu z nowoczesnych i coraz szerzej stosowanych materiałów konstrukcyjnych, jakim jest beton samozagęszczalny. Jest ona pierwszym polskim opracowaniem porządkującym, na przyjętym przez jej Autorów poziomie, informacje o charakterze zarówno naukowym jak i technicznym, dotyczące jednej z odmian betonów nowej generacji. W sposób wyczerpujący omówiono w niej wszystkie najważniejsze problemy dotyczące mieszanek samozagęszczalnych, od przedstawienia ich genezy i ogólnej idei, przez ogólne wyjaśnienie podstaw reologii mieszanki betonowej, metody badań jej właściwości, projektowanie składu, właściwości betonu w stanie stwardniałym, technologię wykonywania i stosowania tego materiału, po aspekty ekonomiczne. Dzięki swojemu, w części podręcznikowemu charakterowi, książka niewątpliwie przyczyni się do podniesienia poziomu wiedzy, a w ogólności także i „materiałowej” świadomości wszystkich tych, którzy zajmują się projektowaniem składu i produkcją mieszanek betonowych oraz projektowaniem i realizacją elementów i konstrukcji betonowych. Niewątpliwie będzie ona też cennym podręcznikiem dla studentów szkół wyższych zainteresowanych nowoczesną technologią betonu cementowego.
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii.
Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC.
- Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.
- Trzeba być proszę państwa odważnym. My nie wiedzieliśmy czy to się przyjmie, ale w ciągu 3 lat na terenie gminy Bełchatów udało się zbudować ponad 4 km dróg betonowych. Dobry Gospodarz to nie ten, który buduje drogę na 5-7 lat, ale na 50-70 lat – mówił Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów podczas seminarium pt. Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które z udziałem ponad 100 uczestników odbyło się 17 września 2024 r. w Krakowie. - Warto wybudować coś, co nie tylko przez jedną kadencję będzie służyć społeczności lokalnej – apelował prof. Jan Deja.
Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „Akceptuję” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.