ad

Stanowisko ws propozycji reformy EU ETS po 2020

Jako sektory energochłonne, sygnatariusze stanowiska, tworzący ponad 2 mln miejsc pracy, jesteśmy objęci bezpośrednim wpływem Europejskiego Systemu Handlu Emisjami, a tym samym jesteśmy zagrożeni „ucieczką emisji”, inwestycji oraz zatrudnienia poza UE.

Apelujemy do Członków Parlamentu Europejskiego o zwrócenie uwagi na istotny udział naszych sektorów w gospodarce UE, w szczególności w zakresie zatrudnienia oraz udziału w łańcuchach dostaw kluczowych produktów, a tym samym sprzeciwienie się, w trakcie głosowań w PE, jakimkolwiek rozwiązaniom polegającym na „tiered approach” w zakresie przydziału bezpłatnych uprawnień (nierównego traktowania poszczególnych sektorów).

W celu zapewnienia równych i konkurencyjnych warunków funkcjonowania sektorów energochłonnych na rynku europejskim apelujemy o odrzucenie wszystkich propozycji prowadzących do dyskryminacji jednych sektorów względem innych, również narażonych na “ucieczkę emisji”, tzn.: “tiered approach” (różny poziom przydziału) dla systemu przydziału bezpłatnych uprawnień, “tiered CSCF” (różny międzysektorowy wskaźnik redukcyjny) oraz mechanizmów “import inclusion mechanism” (mechanizm włączania importu – „podatek węglowy”).

Dyskryminacja wybranych sektorów jest sprzeczna z zasadami określonymi w konkluzjach Rady, z października 2014, które mówią, że najefektywniejsze instalacje nie powinny być obciążane dodatkowymi kosztami redukcji emisji. Niestety, proponowane obecnie rozwiązania prowadzą bezpośrednio do generowania dodatkowych obciążeń dla wielu sektorów.

W pełni doceniamy fakt, że decydenci wyrażają wolę uniknięcia wprowadzenia nadmiernych kosztów dla przemysłu, które będą spowodowane wprowadzeniem “międzysektorowego wskaźnika redukcyjnego” (CSCF, zmniejsza wielkość przydziału bezpłatnych uprawnień wyznaczonych na podstawie benchmarków produktowych). W opinii wielu ekspertów, najsprawiedliwszym i najbardziej efektywnym sposobem zabezpieczenia sektorów narażonych na wyciek emisji oraz uniknięcia wprowadzenia CSCF nadal pozostaje zwiększenie ilości bezpłatnych uprawnień poprzez uzupełnienie jej z puli uprawnień przeznaczonych na aukcję.

Ponadto, nie zgadzamy się z propozycją Komisji ENVI (z 15 grudnia 2016), aby z oddziaływania CSCF wykluczyć tyko niektóre sektory, poprzez mechanizm tzw.: “tiered CSCF”. W efekcie tego działania, pozostałe sektory będą w jeszcze większym stopniu obciążone redukcjami (kosztami produkcji) wynikającymi z tego wskaźnika. Jest to kolejna propozycja rozwiązania, która arbitralnie generuje różne obciążenia dla poszczególnych sektorów w Europie. Ochrona jednych sektorów nie może być realizowana poprzez obciążanie innych. Taka dyskryminacja jest w sprzeczności z podstawowym założeniem EU ETS, którym jest redukcja emisji, a nie regulowanie obciążeń dla poszczególnych sektorów gospodarki.

Jesteśmy również przeciw wprowadzonej, w ostatniej chwili, całkiem nowej propozycji mechanizmu “import inclusion mechanism”, oraz proponuje się, aby mechanizm ten objął sektory charakteryzujące się niską intensywnością handlu. Konsekwencją wprowadzenia tego mechanizmu ma być wyłączenie wybranych sektorów z listy sektorów narażonych na „ucieczkę emisji”, a tym samym drastyczny wzrost kosztów produkcji. Mechanizm taki jest, w oczywisty sposób, dyskryminujący; jego zgodność z prawem nie jest jednoznaczna oraz, w konsekwencji, wyklucza możliwość niektórych sektorów do konkurencyjnego funkcjonowania na rynku. Mechanizm ten jest ponadto w sprzeczności z podstawowym założeniem kwalifikowania sektorów jako zagrożonych wyciekiem emisji. Kryteriami kwalifikacji są intensywność handlowa oraz intensywność emisji. Zaproponowany mechanizm odnosi się tylko do pierwszego z nich. Takie rozwiązanie jest również niezgodne z założeniami Umowy Paryskiej, które w żadnym miejscu nie wspominają o rozwiązaniach regulujących zasady handlu wybranymi produktami, a koncentrują się głównie na metodach redukcji emisji CO2. I w końcu, taki mechanizm jest bardzo istotną zmianą w całym systemie EU ETS, która nie została dotąd w rzetelny sposób przeanalizowana, co powoduje niepewność warunków funkcjonowania przemysłu w UE po roku 2020. Wpłynęłoby to w zdecydowany sposób na decyzje inwestycyjne w poszczególnych sektorach w przyszłości.

Ponawiamy zatem nasz apel o odrzucenie wszelkich propozycji rozwiązań wprowadzających jakiekolwiek mechanizmy typu “tiered approach” w głosowaniu plenarnym w lutym 2017.


Pozostałe aktualności i informacje

NOVDROG po raz szósty w wyjątkowym roku

2024-04-18
Z udziałem ponad 130 uczestników w Niepołomicach odbywa się VI Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna NOVDROG 2024 - nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast metropolii i regionów. Stowarzyszenie Producentów Cementu było oficjalnym partnerem, a magazyn BTA – patronem medialnym konferencji.

Technologie CCS jedyną szansą na zachowanie konkurencyjności sektora cementowego w Polsce

2024-04-16
Wprowadzenie technologii CCS (czyli wychwytywania, transportowania i magazynowania CO2) w przemyśle cementowym nie tylko zmniejszy emisyjność materiałów budowlanych, ale wpłynie także na ograniczenie wzrostu cen tych produktów, zwiększenie zatrudnienia w budownictwie i wzrost PKB całej gospodarki. Takie wnioski płyną z raportu pt. „Analiza ekonomiczna wpływu wprowadzenia CCS w branży cementowej na sektor budowlany i gospodarkę” przygotowanego przez firmę Ernst & Young na zlecenie Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC). Raport został zaprezentowany podczas spotkania prasowego Zarządu SPC, które 16 kwietnia 2024 r. odbyło się w Warszawie.

Seminarium „Samorządowe drogi betonowe”

2024-03-26
Kolejna edycja seminarium "Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej", które jest organizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i adresowane do Samorządowców - przedstawicieli Gmin, Powiatów, Województw oraz Zarządów Dróg każdego szczebla samorządu.

Przemysł cementowy apeluje w sprawie technologii CCS/U i importu cementu z Ukrainy

2024-03-15
U podstaw zachowania konkurencyjności sektora cementowego w Polsce leży konieczność podjęcia wysiłków legislacyjnych w zakresie technologii CCS/U, czyli wychwytywania, transportu i magazynowania CO2. Zagrożeniem dla branży jest nieuczciwy import cementu z Ukrainy, gdzie producenci nie ponoszą kosztów polityki klimatycznej – mówił Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu, podczas konferencji pt. „Oczekiwania firm energochłonnych wobec polityki gospodarczej Polski, sektora energetycznego i polskiej nauki”, która 14 marca 2024 r. odbyła się na Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie.

Modernizacja Działu Doradztwa Technicznego i Rozwoju Cement Ożarów S.A. w odpowiedzi na nowe wyzwania budownictwa

2024-03-14
Dział Doradztwa Technicznego i Rozwoju (DDTiR) oraz Laboratorium Betonu, po ponad dwóch dekadach działalności w strukturach Cement Ożarów S.A., przeszły gruntowną modernizację. - Właśnie poprzez badania, doradztwo techniczne, wsparcie laboratoryjne oraz edukację, chcemy odpowiadać na nowe wyzwania budownictwa i zmieniającego się świata - mówi Mariusz Adamek, Dyrektor Zarządzający, Prezes Zarządu Cement Ożarów S.A. - Jest to niewątpliwie nowa wartość dodana dla naszych Partnerów Handlowych. 14 marca 2024 r. odbyło się uroczyste otwarcie nowoczesnego DDTiR Cement Ożarów.