ad

Stanowisko ws propozycji reformy EU ETS po 2020

Jako sektory energochłonne, sygnatariusze stanowiska, tworzący ponad 2 mln miejsc pracy, jesteśmy objęci bezpośrednim wpływem Europejskiego Systemu Handlu Emisjami, a tym samym jesteśmy zagrożeni „ucieczką emisji”, inwestycji oraz zatrudnienia poza UE.

Apelujemy do Członków Parlamentu Europejskiego o zwrócenie uwagi na istotny udział naszych sektorów w gospodarce UE, w szczególności w zakresie zatrudnienia oraz udziału w łańcuchach dostaw kluczowych produktów, a tym samym sprzeciwienie się, w trakcie głosowań w PE, jakimkolwiek rozwiązaniom polegającym na „tiered approach” w zakresie przydziału bezpłatnych uprawnień (nierównego traktowania poszczególnych sektorów).

W celu zapewnienia równych i konkurencyjnych warunków funkcjonowania sektorów energochłonnych na rynku europejskim apelujemy o odrzucenie wszystkich propozycji prowadzących do dyskryminacji jednych sektorów względem innych, również narażonych na “ucieczkę emisji”, tzn.: “tiered approach” (różny poziom przydziału) dla systemu przydziału bezpłatnych uprawnień, “tiered CSCF” (różny międzysektorowy wskaźnik redukcyjny) oraz mechanizmów “import inclusion mechanism” (mechanizm włączania importu – „podatek węglowy”).

Dyskryminacja wybranych sektorów jest sprzeczna z zasadami określonymi w konkluzjach Rady, z października 2014, które mówią, że najefektywniejsze instalacje nie powinny być obciążane dodatkowymi kosztami redukcji emisji. Niestety, proponowane obecnie rozwiązania prowadzą bezpośrednio do generowania dodatkowych obciążeń dla wielu sektorów.

W pełni doceniamy fakt, że decydenci wyrażają wolę uniknięcia wprowadzenia nadmiernych kosztów dla przemysłu, które będą spowodowane wprowadzeniem “międzysektorowego wskaźnika redukcyjnego” (CSCF, zmniejsza wielkość przydziału bezpłatnych uprawnień wyznaczonych na podstawie benchmarków produktowych). W opinii wielu ekspertów, najsprawiedliwszym i najbardziej efektywnym sposobem zabezpieczenia sektorów narażonych na wyciek emisji oraz uniknięcia wprowadzenia CSCF nadal pozostaje zwiększenie ilości bezpłatnych uprawnień poprzez uzupełnienie jej z puli uprawnień przeznaczonych na aukcję.

Ponadto, nie zgadzamy się z propozycją Komisji ENVI (z 15 grudnia 2016), aby z oddziaływania CSCF wykluczyć tyko niektóre sektory, poprzez mechanizm tzw.: “tiered CSCF”. W efekcie tego działania, pozostałe sektory będą w jeszcze większym stopniu obciążone redukcjami (kosztami produkcji) wynikającymi z tego wskaźnika. Jest to kolejna propozycja rozwiązania, która arbitralnie generuje różne obciążenia dla poszczególnych sektorów w Europie. Ochrona jednych sektorów nie może być realizowana poprzez obciążanie innych. Taka dyskryminacja jest w sprzeczności z podstawowym założeniem EU ETS, którym jest redukcja emisji, a nie regulowanie obciążeń dla poszczególnych sektorów gospodarki.

Jesteśmy również przeciw wprowadzonej, w ostatniej chwili, całkiem nowej propozycji mechanizmu “import inclusion mechanism”, oraz proponuje się, aby mechanizm ten objął sektory charakteryzujące się niską intensywnością handlu. Konsekwencją wprowadzenia tego mechanizmu ma być wyłączenie wybranych sektorów z listy sektorów narażonych na „ucieczkę emisji”, a tym samym drastyczny wzrost kosztów produkcji. Mechanizm taki jest, w oczywisty sposób, dyskryminujący; jego zgodność z prawem nie jest jednoznaczna oraz, w konsekwencji, wyklucza możliwość niektórych sektorów do konkurencyjnego funkcjonowania na rynku. Mechanizm ten jest ponadto w sprzeczności z podstawowym założeniem kwalifikowania sektorów jako zagrożonych wyciekiem emisji. Kryteriami kwalifikacji są intensywność handlowa oraz intensywność emisji. Zaproponowany mechanizm odnosi się tylko do pierwszego z nich. Takie rozwiązanie jest również niezgodne z założeniami Umowy Paryskiej, które w żadnym miejscu nie wspominają o rozwiązaniach regulujących zasady handlu wybranymi produktami, a koncentrują się głównie na metodach redukcji emisji CO2. I w końcu, taki mechanizm jest bardzo istotną zmianą w całym systemie EU ETS, która nie została dotąd w rzetelny sposób przeanalizowana, co powoduje niepewność warunków funkcjonowania przemysłu w UE po roku 2020. Wpłynęłoby to w zdecydowany sposób na decyzje inwestycyjne w poszczególnych sektorach w przyszłości.

Ponawiamy zatem nasz apel o odrzucenie wszelkich propozycji rozwiązań wprowadzających jakiekolwiek mechanizmy typu “tiered approach” w głosowaniu plenarnym w lutym 2017.


Pozostałe aktualności i informacje

Beton pomógł w nawiązaniu dialogu z istniejącą zabudową

2019-12-04
- Uzgadnianie projektu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków to żmudny proces, w którym budynek zmieniał się, ale paradoksalnie, zwiększała się ilość betonu na jego elewacji. Konserwator życzył sobie bowiem, by budynek był w bliższym dialogu z istniejącą, sąsiednią zabudową, a nie próbował wpisywać się w nią na zasadzie kontrastu. Udało się to dzięki betonowi – tłumaczył arch. Bolesław Stelmach, autor projektu „Budynku Komisji Sejmowych” w Warszawie, za który zdobył nagrodę główną XXIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.

Wyniki XXIII edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze”

2019-12-03
Pracownia Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o. zdobyła główną nagrodę XXIII edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze” za projekt Budynku Komisji Sejmowych w Warszawie. W konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich nagrodzono najlepszą realizację z użyciem technologii żelbetowej wykonaną i przekazaną do użytku przed końcem roku 2018 r.

Istotna rola sektora cementowego w gospodarce Unii Europejskiej

2019-11-08
Przemysł cementowy odgrywa bardzo ważną rolę w gospodarce regionów, Polski i Uni Europejskiej. Cement, jest podstawowym materiałem budowlanym, bez którego nie można zbudować potrzebnej infrastruktury drogowej, kolejowej, nie można zaspokoić potrzeb mieszkaniowych polskiego społeczeństwa. Rozwój budownictwa opartego o technologie cementowe jest szansą na szybkie wyrównanie różnic pomiędzy Europą Zachodnią a Polską. Stowarzyszenie Producentów Cementu prezentuje istotne uwarunkowania prawne, ekonomiczne i środowiskowe, które są kluczowe dla funkcjonowania przemysłu cementowego w Polsce i Europie.

W Parlamencie Europejskim o przyszłości polskiej i europejskiej branży cementowej

2019-11-08
6 listopada w Brukseli odbył się lunch roboczy "Wpływ polityki klimatycznej Unii Europejskiej na sektor cementowy w Polsce i Europie". Podczas spotkania, zorganizowanego przez Stowarzyszenie Producentów Cementu na zaproszenie Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Jarubasa, przedstawicie branży zaprezentowali Posłom do Parlamentu Europejskiego jej charakterystykę jako kluczowej dla polskiej i europejskiej gospodarki, omówili zagrożenia i wyzwania stojące przed sektorem oraz przedstawili postulaty, mające na celu jego dalszy rozwój w obszarach: konkurencyjnej energii, polityki klimatycznej (EU ETS i POST ETS), gospodarki o obiegu zamkniętym oraz konkurencyjności.

Tekst o 80-letniej drodze betonowej hitem czytelniczym

2019-10-15
Reportaż pt. „Droga do Brożca ma 80 lat i nigdy nie była remontowana” ukazał się po raz pierwszy na łamach Nowej Trybuny Opolskiej w 2016 roku. Autor tekstu poszedł naszym śladem i powoływał się wtedy na tekst opublikowany w kwartalniku BTA nr 2/2016 pt. „77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec”. Po trzech latach, w październiku 2019 r., redakcja NTO ponownie opublikowała materiał o drodze betonowej w cyklu „Hity NTO”, w ramach którego przypomina swoje najciekawsze teksty.