ad

Samorządowe drogi pod naporem ciężkiego ruchu

Badanie urzędników odpowiedzialnych za utrzymanie dróg w polskich samorządach pokazało, że przeszło połowa z nich (54 proc.) widzi potrzebę remontu przynajmniej jednej czwartej z posiadanych odcinków. W niemal co drugiej (46 proc.) z badanych jednostek jako najczęstszą przyczynę uszkodzeń nawierzchni wskazano przeciążenie transportem towarowym, a w co piątej (20 proc.) przeciążenie ruchem maszyn rolniczych. Być może jest to jedną z przyczyn rosnącej popularności dróg betonowych. W obecnej kadencji drogę o takiej nawierzchni wybudowało 13 proc. badanych samorządów w porównaniu do 8 proc., które taką budowę zadeklarowały w badaniu sprzed 5 lat.

Wyniki badań zostały zaprezentowane podczas seminarium dla samorządowców pt. „Samorządowe drogi betonowe odpowiedzią na wymagania przyszłości”, które odbyło się 11 maja 2022 r. w Targach Kielce podczas targów Nowa Infrastruktura.

Według badania tempo budowy nowych dróg samorządowych jest bardzo umiarkowane. W obecnej kadencji większość samorządów (64 proc.) wybudowało drogi o łącznej długości poniżej 10 km, natomiast jedynie 4 proc. wzbogaciło się o więcej niż 30 km nowych dróg. Najpopularniejsze wskazane kryteria wyboru nawierzchni dróg samorządowych nie przyniosły zaskoczenia, 79 proc. wskazało cenę, a 65 proc. trwałość, inne kwestie nawet nie zbliżyły się do pary liderów. W zakresie budowy dróg samorządowych największym wyzwaniem jest planowanie finansowe (81 proc.). Trudności urzędnikom przysparzają również planowanie administracyjne (10 proc.), założenia techniczne (7 proc.), a także kwestie własności gruntu i wymagania geodezyjne (po 6 proc.).

Wspomniane we wstępie wyzwania ciężkiego ruchu i duża rola trwałości mogą w ostatnim czasie działać na rosnącą popularność nawierzchni betonowych. Taki trend potwierdza deklarowany wzrost realizacji tego typu dróg w ciągu ostatnich pięciu lat z 8 do 13 proc., ale zjawisko zdają się powszechnie dostrzegać urzędnicy samorządowi. Jedynie 35% z badanych nie zauważyło takiego trendu. Na podstawie wyników badania i informacji własnych, Stowarzyszenie Producentów Cementu szacuje, że w Polsce rocznie przybywa ok. 150 km dróg samorządowych o nawierzchni betonowej.

Możemy także spodziewać się także kolejnych samorządowych betonówek. Aż 15 proc. respondentów wskazało, że rozważa taką inwestycję już w najbliższym roku. Co ciekawe samorządy szukają optymalizacji budowy dróg na różnych polach, jedną z nich jest wykonawstwo. W aż 35 proc. badanych jednostek planowana jest realizacja drogowej inwestycji w wykorzystaniem samorządowych zasobów w roli wykonawcy.

– Z badania wynika, że do budowy samorządowych dróg betonowych najbardziej mogą przekonywać niższe koszty łączne w ujęciu budowy i utrzymania i nawet trzy razy wyższa trwałość. Zalety do których z powodzeniem udało nam się przekonać na drogach szybkiego ruchu teraz musimy tylko z podobnym zaangażowaniem przedstawić samorządowcom. Liczymy, że pozytywne efekty konkurencji asfaltu i betonu jakie odnotowaliśmy w przypadku inwestycji krajowych możemy powielić również w przypadku samorządów” – mówił Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.

W badaniu pojawiły się również pytania o ścieżki rowerowe. 43 proc. jednostek wskazało budowę nowej ścieżki w aktualnej kadencji. W zakresie wykorzystywanych nawierzchni dominują asfalt (48 proc.) i kostka brukowa (37 proc.), ale i tu znalazło się miejsce dla betonu, który wykorzystano na nawierzchniach ścieżek rowerowych w 9 proc. jednostek.

Badanie nawierzchni dróg samorządowych zostało przeprowadzone za pomocą ankiet realizowanych telefonicznie (CATI) w kwietniu br. przez Data Tribe na zlecenie Stowarzyszenia Producentów Cementu. Wśród respondentów znalazło się 100 uczestników odpowiedzialnych za zarządzanie drogami samorządowymi, w tym m.in. wójtowie, burmistrzowie oraz kierownicy dedykowanych departamentów.


Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

2024-07-31
- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

O drogach betonowych w Wielkopolsce

2024-07-24
Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.