ad

Rozwój dróg betonowych w Polsce doceniony - CONCRETE ROADS 2022 zawita do Krakowa

W przyszłym roku, w Krakowie, odbędzie się 14 edycja międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym gromadzącego najlepszych ekspertów w tej dziedzinie z całego świata. Współgospodarzem konferencji CONCRETE ROADS 2022, obok europejskiej organizacji EUPave, będzie polskie Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Drogi betonowe są istotnym elementem odpowiedzi na wyzwania jakie niesie ze sobą przyszłość w zakresie infrastruktury.

Ochrona środowiska wymaga mocnego działania m.in. w zakresie zmniejszania emisji CO2 nie tylko na etapie budowy, ale całego cyklu życia nawierzchni. Z kolei rosnące natężenie ruchu samochodowego, w tym przede wszystkim ruchu ciężkiego powoduje, że coraz istotniejsza jest wytrzymałość. Aspekty te są coraz istotniejszymi, ale oczywiście nie jedynymi, które powodują, że drogi betonowe zyskują uznanie na całym świecie i z roku na rok buduje się ich coraz więcej. Co więcej rozwój zróżnicowanych technologii budowy dróg, napędza konkurencyjność i jest kluczowym czynnikiem gwarantującym innowacyjność rozwiązań.

Według GDDKiA w 2020 roku przybyło 74 km dróg betonowych, a bitumicznych (asfaltowych) blisko 64 km. Obecnie na sieci dróg krajowych jest 780,5 km odcinków wybudowanych w technologii betonowej. W realizacji jest obecnie 1225,2 km, z czego 402,3 km w technologii betonowej – informuje największy inwestor w Polsce.

O rozwoju technologii dróg betonowych eksperci z całego świata będę w przyszłym roku dyskutować nad Wisłą. CONCRETE ROADS to największa międzynarodowa konferencja naukowo-techniczna dotycząca nawierzchni betonowych, w której uczestniczą projektanci, konstruktorzy, wykonawcy, technolodzy, inwestorzy, zarządcy oraz ludzie nauki związani z infrastrukturą drogową z całego świata. Sympozjum odbywa się co cztery lata, a poprzednio miało miejsce w Berlinie.Każda z edycji cieszy się coraz większym zainteresowaniem.

Głównym mottem polskiej edycji sympozjum jest hasło „CONCRETE ROADS TO THE GREEN WORLD” podkreślające jak wiele wysiłku, pracy i nakładów inwestycyjnych ponieśliśmy jako kraj w rozbudowę infrastruktury drogowej, przyczyniając się tym samym do wzrostu bezpieczeństwa kierowców, ograniczenia emisji CO2 i naszego wkładu w osiągnięcie celów RoadMap 2050.

– Stowarzyszenie Producentów Cementu od początku swego istnienia popularyzuje w Polsce wiedzę o drogach z betonu i czujemy się dumni, że obecnie na krajowych trasach szybkiego ruchu mamy w niemal jednej piątej nawierzchnie betonowe. Są to bardzo trwałe i bezpieczne drogi. Co więcej szacujemy, że na drogach samorządowych już na ponad 1 tys. km mamy do czynienia z nawierzchniami z betonu, a każdego roku przybywa ok. 100 km kolejnych. Te nasze doświadczenia i osiągnięcia zostały dostrzeżone za granicą i dzięki temu Kraków będzie w przyszłym roku gospodarzem tego wyjątkowego w skali branży wydarzenia, jakim jest sympozjum CONCRETE ROADS” – mówi Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu, który kieruje również pracami Rady Programowej Concrete Roads 2022.

Organizatorem CONCRETE ROADS 2022 wraz z Stowarzyszeniem Producentów Cementu jest European Concrete Paving Association (EUPAVE).  W roli współorganizatorów występują również PIARC World Road Association oraz International Society For Concrete Pavements (ISCP).  Aktualnie trwa nabór streszczeń, które można zgłaszać do końca marca br. w trzynastu obszarach tematycznych takich, jak Zielony Ład, innowacje, zastosowanie miejskie czy techniki utrzymania.

Zapraszamy do obejrzenia filmowej zapowiedzi sympozjum Concrete Roads 2022

CONCRETE ROADS 2022 będzie także dodatkową okazją do promocji Krakowa. Organizatorzy w prowadzonej komunikacji będą eksponować walory turystyczne miasta.

Warto też zwrócić uwagę na logotyp wydarzenia, który zrodził się z inspiracji przebiegu ścieżki na Kopcu Kościuszki. Więcej informacji o wydarzeniu można znaleźć na stronie www.CONCRETEROADS2022.com

Według GDDKiA w 2020 roku przybyło 74 km dróg betonowych. Obecnie na sieci dróg krajowych jest 780,5 km odcinków wybudowanych w technologii betonowej. W realizacji jest obecnie 402,3 km w technologii betonowej. Na zdjęciu 15 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S2, w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, pomiędzy węzłami Wilanów a Lubelska, udostępniony kierowcom 22 grudnia 2020 r.
SPC szacuje, że w Polsce jest już ponad 1000 km samorządowych dróg z nawierzchnią betonową, a każdego roku przybywa ok. 100 km kolejnych. Na zdjęciu ul. Myśliwska w Warszawie
W 2020 r. nawierzchnię betonową na długości 1,35 km uzyskała m.in. ul. Przytorowa w gminie Wieliczki (woj. warmińsko - mazurskie). Wykonawcą drogi w technologii CCR Kruszbet była firma KRUSZBET SA z Suwałk.

Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

2024-07-31
- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

O drogach betonowych w Wielkopolsce

2024-07-24
Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.