ad

Rozwój dróg betonowych w Polsce doceniony - CONCRETE ROADS 2022 zawita do Krakowa

W przyszłym roku, w Krakowie, odbędzie się 14 edycja międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym gromadzącego najlepszych ekspertów w tej dziedzinie z całego świata. Współgospodarzem konferencji CONCRETE ROADS 2022, obok europejskiej organizacji EUPave, będzie polskie Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Drogi betonowe są istotnym elementem odpowiedzi na wyzwania jakie niesie ze sobą przyszłość w zakresie infrastruktury.

Ochrona środowiska wymaga mocnego działania m.in. w zakresie zmniejszania emisji CO2 nie tylko na etapie budowy, ale całego cyklu życia nawierzchni. Z kolei rosnące natężenie ruchu samochodowego, w tym przede wszystkim ruchu ciężkiego powoduje, że coraz istotniejsza jest wytrzymałość. Aspekty te są coraz istotniejszymi, ale oczywiście nie jedynymi, które powodują, że drogi betonowe zyskują uznanie na całym świecie i z roku na rok buduje się ich coraz więcej. Co więcej rozwój zróżnicowanych technologii budowy dróg, napędza konkurencyjność i jest kluczowym czynnikiem gwarantującym innowacyjność rozwiązań.

Według GDDKiA w 2020 roku przybyło 74 km dróg betonowych, a bitumicznych (asfaltowych) blisko 64 km. Obecnie na sieci dróg krajowych jest 780,5 km odcinków wybudowanych w technologii betonowej. W realizacji jest obecnie 1225,2 km, z czego 402,3 km w technologii betonowej – informuje największy inwestor w Polsce.

O rozwoju technologii dróg betonowych eksperci z całego świata będę w przyszłym roku dyskutować nad Wisłą. CONCRETE ROADS to największa międzynarodowa konferencja naukowo-techniczna dotycząca nawierzchni betonowych, w której uczestniczą projektanci, konstruktorzy, wykonawcy, technolodzy, inwestorzy, zarządcy oraz ludzie nauki związani z infrastrukturą drogową z całego świata. Sympozjum odbywa się co cztery lata, a poprzednio miało miejsce w Berlinie.Każda z edycji cieszy się coraz większym zainteresowaniem.

Głównym mottem polskiej edycji sympozjum jest hasło „CONCRETE ROADS TO THE GREEN WORLD” podkreślające jak wiele wysiłku, pracy i nakładów inwestycyjnych ponieśliśmy jako kraj w rozbudowę infrastruktury drogowej, przyczyniając się tym samym do wzrostu bezpieczeństwa kierowców, ograniczenia emisji CO2 i naszego wkładu w osiągnięcie celów RoadMap 2050.

– Stowarzyszenie Producentów Cementu od początku swego istnienia popularyzuje w Polsce wiedzę o drogach z betonu i czujemy się dumni, że obecnie na krajowych trasach szybkiego ruchu mamy w niemal jednej piątej nawierzchnie betonowe. Są to bardzo trwałe i bezpieczne drogi. Co więcej szacujemy, że na drogach samorządowych już na ponad 1 tys. km mamy do czynienia z nawierzchniami z betonu, a każdego roku przybywa ok. 100 km kolejnych. Te nasze doświadczenia i osiągnięcia zostały dostrzeżone za granicą i dzięki temu Kraków będzie w przyszłym roku gospodarzem tego wyjątkowego w skali branży wydarzenia, jakim jest sympozjum CONCRETE ROADS” – mówi Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu, który kieruje również pracami Rady Programowej Concrete Roads 2022.

Organizatorem CONCRETE ROADS 2022 wraz z Stowarzyszeniem Producentów Cementu jest European Concrete Paving Association (EUPAVE).  W roli współorganizatorów występują również PIARC World Road Association oraz International Society For Concrete Pavements (ISCP).  Aktualnie trwa nabór streszczeń, które można zgłaszać do końca marca br. w trzynastu obszarach tematycznych takich, jak Zielony Ład, innowacje, zastosowanie miejskie czy techniki utrzymania.

Zapraszamy do obejrzenia filmowej zapowiedzi sympozjum Concrete Roads 2022

CONCRETE ROADS 2022 będzie także dodatkową okazją do promocji Krakowa. Organizatorzy w prowadzonej komunikacji będą eksponować walory turystyczne miasta.

Warto też zwrócić uwagę na logotyp wydarzenia, który zrodził się z inspiracji przebiegu ścieżki na Kopcu Kościuszki. Więcej informacji o wydarzeniu można znaleźć na stronie www.CONCRETEROADS2022.com

Według GDDKiA w 2020 roku przybyło 74 km dróg betonowych. Obecnie na sieci dróg krajowych jest 780,5 km odcinków wybudowanych w technologii betonowej. W realizacji jest obecnie 402,3 km w technologii betonowej. Na zdjęciu 15 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S2, w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, pomiędzy węzłami Wilanów a Lubelska, udostępniony kierowcom 22 grudnia 2020 r.
SPC szacuje, że w Polsce jest już ponad 1000 km samorządowych dróg z nawierzchnią betonową, a każdego roku przybywa ok. 100 km kolejnych. Na zdjęciu ul. Myśliwska w Warszawie
W 2020 r. nawierzchnię betonową na długości 1,35 km uzyskała m.in. ul. Przytorowa w gminie Wieliczki (woj. warmińsko - mazurskie). Wykonawcą drogi w technologii CCR Kruszbet była firma KRUSZBET SA z Suwałk.

Pozostałe aktualności i informacje

Dla technologii CCS/U kluczowe jest szybkie uchwalenie zmian prawa geologicznego i górniczego

2023-01-26
W 2034 roku branża cementowa zostanie pozbawiona bezpłatnych uprawnień do emisji CO2. By dalej produkować cement i być konkurencyjną musi w najbliższych latach wprowadzić technologię CCS/U czyli wychwytywania, transportowania i magazynowania dwutlenku węgla. O szansach i barierach związanych z wprowadzaniem technologii CCS/U rozmawiano 25 stycznia 2023 r. na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego. Zdaniem wiceministra klimatu i środowiska Piotra Dziadzio kluczowe jest szybkie uchwalenie zmian prawa geologicznego i górniczego, które uzupełniono m.in. o zapisy związane z przesyłaniem i składowaniem CO2.

Prefabrykacja to przyszłość budownictwa

2023-01-11
- Założeniem całego projektu było to, o czym rozmawialiśmy na samym początku z inwestorem, że jeżeli budujemy z prefabrykatów, to wyciągnijmy z tych prefabrykatów wszystko to, co jest najlepsze: szybki montaż, gotowa elewacja, gotowość wszystkich trzech komponentów, minimalizacja ilości ekip na budowie, a co za tym idzie mniej kolizji z poszczególnymi wykonawcami i uwypuklijmy fakt, że to jest prefabrykowane. Dlatego rysunek elewacji, który pojawił się na tym budynku, całe podziały prefabrykatów, zostały tak zaprojektowane, żeby zrobić ciekawą elewację - mówił arch. Karol Nieradka z pracowni architektonicznej MAXBERG ze Szczecina, która za projekt „Dom w Grzepnicy” otrzymała pierwszą nagrodę XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.

Filmowa relacja z finału XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze

2023-01-11
Finał XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze odbył się 2 grudnia 2022 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie. Konkurs „Polski Cement w Architekturze” organizowany jest od 1997 roku przez SARP i Stowarzyszenie Producentów Cementu. Tym razem nagradzane były najlepsze realizacje z użyciem technologii żelbetowej wykonane i przekazane do użytku przed końcem 2021 r. Zapraszamy do obejrzenia filmowej relacji z tego wydarzenia.

W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji

2022-12-04
Za projekt „Dom w Grzepnicy” pracownia architektoniczna MAXBERG ze Szczecina otrzymała pierwszą nagrodę XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. - W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji - powiedział arch. Karol Nieradka podczas ogłoszenia wyników konkursu, które 2 grudnia 2022 r. odbyło się w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Branża cementowa kołem zamachowym gospodarki. Jakie wyzwania przed nią stoją?

2022-11-28
Z województwa świętokrzyskiego pochodzi 35% cementu produkowanego w Polsce. Działają tu trzy cementownie - w Ożarowie, Małogoszczu i Nowinach. Cały krajowy sektor cementowy tworzy 12 zakładów, w tym 10 cementowni pracujących w pełnym cyklu produkcyjnym. Dzięki programowi inwestycyjnemu o wartości ponad 10 mld zł, krajowe cementownie stały się jednymi z najnowocześniejszych w Europie, a Polska - drugim producentem cementu w UE. Cement jest swoistym papierkiem lakmusowym sytuacji gospodarczej, a przed branżą - strategicznie ważną dla całego budownictwa - stoi szereg wyzwań. Rozmawiali o nich uczestnicy panelu „Jaka przyszłość przemysłu cementowego w Polsce?” podczas tegorocznego Regionalnego Forum Ekonomicznego - Nowa Energia.