ad

Rozwój dróg betonowych w Polsce doceniony - CONCRETE ROADS 2022 zawita do Krakowa

W przyszłym roku, w Krakowie, odbędzie się 14 edycja międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym gromadzącego najlepszych ekspertów w tej dziedzinie z całego świata. Współgospodarzem konferencji CONCRETE ROADS 2022, obok europejskiej organizacji EUPave, będzie polskie Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Drogi betonowe są istotnym elementem odpowiedzi na wyzwania jakie niesie ze sobą przyszłość w zakresie infrastruktury.

Ochrona środowiska wymaga mocnego działania m.in. w zakresie zmniejszania emisji CO2 nie tylko na etapie budowy, ale całego cyklu życia nawierzchni. Z kolei rosnące natężenie ruchu samochodowego, w tym przede wszystkim ruchu ciężkiego powoduje, że coraz istotniejsza jest wytrzymałość. Aspekty te są coraz istotniejszymi, ale oczywiście nie jedynymi, które powodują, że drogi betonowe zyskują uznanie na całym świecie i z roku na rok buduje się ich coraz więcej. Co więcej rozwój zróżnicowanych technologii budowy dróg, napędza konkurencyjność i jest kluczowym czynnikiem gwarantującym innowacyjność rozwiązań.

Według GDDKiA w 2020 roku przybyło 74 km dróg betonowych, a bitumicznych (asfaltowych) blisko 64 km. Obecnie na sieci dróg krajowych jest 780,5 km odcinków wybudowanych w technologii betonowej. W realizacji jest obecnie 1225,2 km, z czego 402,3 km w technologii betonowej – informuje największy inwestor w Polsce.

O rozwoju technologii dróg betonowych eksperci z całego świata będę w przyszłym roku dyskutować nad Wisłą. CONCRETE ROADS to największa międzynarodowa konferencja naukowo-techniczna dotycząca nawierzchni betonowych, w której uczestniczą projektanci, konstruktorzy, wykonawcy, technolodzy, inwestorzy, zarządcy oraz ludzie nauki związani z infrastrukturą drogową z całego świata. Sympozjum odbywa się co cztery lata, a poprzednio miało miejsce w Berlinie.Każda z edycji cieszy się coraz większym zainteresowaniem.

Głównym mottem polskiej edycji sympozjum jest hasło „CONCRETE ROADS TO THE GREEN WORLD” podkreślające jak wiele wysiłku, pracy i nakładów inwestycyjnych ponieśliśmy jako kraj w rozbudowę infrastruktury drogowej, przyczyniając się tym samym do wzrostu bezpieczeństwa kierowców, ograniczenia emisji CO2 i naszego wkładu w osiągnięcie celów RoadMap 2050.

– Stowarzyszenie Producentów Cementu od początku swego istnienia popularyzuje w Polsce wiedzę o drogach z betonu i czujemy się dumni, że obecnie na krajowych trasach szybkiego ruchu mamy w niemal jednej piątej nawierzchnie betonowe. Są to bardzo trwałe i bezpieczne drogi. Co więcej szacujemy, że na drogach samorządowych już na ponad 1 tys. km mamy do czynienia z nawierzchniami z betonu, a każdego roku przybywa ok. 100 km kolejnych. Te nasze doświadczenia i osiągnięcia zostały dostrzeżone za granicą i dzięki temu Kraków będzie w przyszłym roku gospodarzem tego wyjątkowego w skali branży wydarzenia, jakim jest sympozjum CONCRETE ROADS” – mówi Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu, który kieruje również pracami Rady Programowej Concrete Roads 2022.

Organizatorem CONCRETE ROADS 2022 wraz z Stowarzyszeniem Producentów Cementu jest European Concrete Paving Association (EUPAVE).  W roli współorganizatorów występują również PIARC World Road Association oraz International Society For Concrete Pavements (ISCP).  Aktualnie trwa nabór streszczeń, które można zgłaszać do końca marca br. w trzynastu obszarach tematycznych takich, jak Zielony Ład, innowacje, zastosowanie miejskie czy techniki utrzymania.

Zapraszamy do obejrzenia filmowej zapowiedzi sympozjum Concrete Roads 2022

CONCRETE ROADS 2022 będzie także dodatkową okazją do promocji Krakowa. Organizatorzy w prowadzonej komunikacji będą eksponować walory turystyczne miasta.

Warto też zwrócić uwagę na logotyp wydarzenia, który zrodził się z inspiracji przebiegu ścieżki na Kopcu Kościuszki. Więcej informacji o wydarzeniu można znaleźć na stronie www.CONCRETEROADS2022.com

Według GDDKiA w 2020 roku przybyło 74 km dróg betonowych. Obecnie na sieci dróg krajowych jest 780,5 km odcinków wybudowanych w technologii betonowej. W realizacji jest obecnie 402,3 km w technologii betonowej. Na zdjęciu 15 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S2, w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, pomiędzy węzłami Wilanów a Lubelska, udostępniony kierowcom 22 grudnia 2020 r.
SPC szacuje, że w Polsce jest już ponad 1000 km samorządowych dróg z nawierzchnią betonową, a każdego roku przybywa ok. 100 km kolejnych. Na zdjęciu ul. Myśliwska w Warszawie
W 2020 r. nawierzchnię betonową na długości 1,35 km uzyskała m.in. ul. Przytorowa w gminie Wieliczki (woj. warmińsko - mazurskie). Wykonawcą drogi w technologii CCR Kruszbet była firma KRUSZBET SA z Suwałk.

Pozostałe aktualności i informacje

Stanowisko ws. Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM) oraz dostosowania do nowych celów redukcyjnych „- 55%”

2021-06-28
Jako sektor popieramy rozwiązanie Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM), niepokoją nas jednak informacje płynące z Komisji Europejskiej, że w ramach pakietu Fit for 55 poziom bezpłatnych uprawnień dla przemysłu może zostać znacznie obniżony dla sektorów objętych CBAM. Niezwykle ważne jest, aby pakiet Fit for 55 nie zagrażał decyzjom inwestycyjnym i projektom podejmowanym przez przemysł cementowy w Europie oraz zapobiegał zakłóceniom konkurencyjności produkcji w porównaniu z krajami trzecimi.

Mechanizm Ochrony Granic (CBAM) jako rozwiązanie chroniące polski i europejski przemysł cementowy

2021-06-07
Przemysł cementowy, podobnie jak szereg sektorów energochłonnych, stoi przed kolejnymi wyzwaniami wynikającymi z nowych regulacji klimatycznych oraz otoczenia rynkowego. Jednym z nich jest lawinowo rosnący import cementu spoza Unii Europejskiej, w tym z Białorusi, Turcji czy Ukrainy. Produkcja w tych krajach nie jest obciążona kosztami wynikającymi z obowiązków redukcji emisji CO2. Efektem tego zjawiska jest tzw. ucieczka emisji CO2 oraz ograniczenie konkurencyjności polskiego i europejskiego przemysłu. Dlatego też tak istotne znaczenie będzie miało przyjęcie przez unijną legislację Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM) w kształcie chroniącym sektory energochłonne, w tym cementowy. Rozwiązania, wspierające kluczowy dla gospodarki przemysł cementowy, będą przedmiotem dyskusji w gronie decydentów, ekspertów i przedstawicieli sektora.

WEBINARIUM: Samorządowe drogi betonowe z gwarancją na lata

2021-05-31
9 Czerwca o godzinie 11:00 odbędzie się webinarium „Samorządowe drogi betonowe z gwarancją na lata”. Biorąc udział w webinarium zostaną Państwo poinformowani o zaletach betonowych nawierzchni dróg samorządowych. Przedstawione zostaną doświadczenia samorządowców, którzy podjęli decyzję wybudowania dróg betonowych w swoich miejscowościach, jak również tych którzy przekonali się o zaletach betonowych ścieżek rowerowych.

Twórcy „Kamienia” z nagrodą główną - XXIV edycja konkursu Polski Cement w Architekturze

2021-05-28
eM4 Pracownia Architektury Brataniec zdobyła nagrodę główną i nagrodę specjalną XXIV edycji konkursu Polski Cement w Architekturze za projekt Pawilonu Edukacyjnego „Kamień” na Golędzinowie. Jury nagrodziło także twórców domu jednorodzinnego, budynku biurowo - usługowego „Nowy Targ” we Wrocławiu oraz Siedziby Transportowego Dozoru Technicznego w Warszawie. 28 maja 2021 r. odbyło się uroczyste rozstrzygnięcie konkursu organizowanego przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich.

Nie pozwólmy na to, żeby Polskę zalał cement ze Wschodu

2021-05-18
Przedstawiciele sektora cementowego apelują do rządu o wsparcie dla działań osłonowych, które pomogą temu przemysłowi poradzić sobie z wyzwaniami wynikającymi z nowych regulacji klimatycznych oraz otoczenia rynkowego. Jak piszą w liście otwartym do Premiera Mateusza Morawieckiego: Rozumiemy konieczność ochrony klimatu i aktywnie uczestniczymy we wszystkich działaniach, które pomogą osiągnąć ambitne cele unijne w tym obszarze (…) Obawiamy się jednak, iż brak działań osłonowych – takich jak procedowany obecnie przez Komisję Europejską Mechanizm Ochrony Granic (CBAM) – może poskutkować nie tylko wieloletnią zapaścią całego polskiego przemysłu budowlanego, ale także zwiększeniem, zamiast redukcją poziomu emisji CO2. Dlatego apelują o wdrożenie zmian legislacyjnych, które postawią zaporę chroniącą przed zalewem polskiego rynku cementem z Białorusi, Ukrainy, Turcji czy Chin.