Raz, że najnowocześniejsza autostrada w Polsce, A2, że betonowa

Trzej prezydenci Rzeczypospolitej i premier Brandenburgii wzięli udział w otwarciu odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko. 1 grudnia 2011 r. ponad 106 km nowoczesnej autostrady betonowej połączyło Polskę z siecią autostrad niemieckich. - To milowy krok jeżeli chodzi o rozwój dróg w Polsce. Dla nas to powód do ogromnej satysfakcji, gdyż jako przemysł cementowy od kilkunastu lat poprzez pracę organiczną staraliśmy się przekonywać decydentów do trwałych i bezpiecznych nawierzchni betonowych – powiedział obecny na otwarciu Leonard Palka, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. OBEJRZYJ NOWĄ AUTOSTRADĘ NA FILMIE!

Autostrada A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko o długości 105,9 km ma najnowocześniejszą nawierzchnię w Polsce w dodatku nawierzchnię betonową. Zastosowano tam technologię washbeton, która polega na wymywaniu zaprawy z górnej powierzchniowej warstwy drogi i odsłonięciu kruszywa. Z doświadczeń niemieckich wynika, że powstałe w ten sposób nawierzchnie betonowe z eksponowanym kruszywem są bezpieczniejsze i cichsze od nawierzchni bitumicznych. Ze względu na duże natężenie ruchu na wybór rodzaju nawierzchni nowego odcinka miała wpływ trwałość autostrady betonowej szacowana na co najmniej 30 lat. Trwałość nawierzchni betonowych jest przeciętnie od 2,5 do 3,5 razy większa niż asfaltowych. Wiążą się z tym niższe koszty eksploatacji. Nawierzchnie betonowe dają także większe bezpieczeństwo użytkowania. Są jasne i dobrze widoczne, co jest szczególnie ważne w złych warunkach atmosferycznych. Bardzo ważną zaletą jest ich duża przyczepność. Niemieckie badania wykazały, że wskaźnik wypadkowości na autostradach betonowych jest o ok. 32% niższy niż na nawierzchniach asfaltowych.

Betonowy odcinek A2 Nowy Tomyśl – Świecko jest drugą betonową autostradą łączącą Polskę z Niemcami. W 2009 roku, poprzez oddanie betonowej autostrady Krzyżowa – Zgorzelec  Polacy mogli wjechać do Europy autostradą A4.

PÓŁ ROKU PRZED TERMINEM

Pozwolenie na budowę pierwszej części odcinka Nowy Tomyśl – Świecko inwestor otrzymał w maju 2009 roku. Zgodnie z umową cała inwestycja miała być zakończona do 25 maja 2012 roku, czyli 3 tygodnie przed rozpoczęciem Euro 2012. Tymczasem kierowcy pojechali autostradą pół roku wcześniej – 1 grudnia 2011 r. Do 21 maja 2012 roku przejazd A2 na trasie Świecko – Nowy Tomyśl będzie bezpłatny.

Oddany odcinek autostrady jest pierwszym i największym zrealizowanym w Polsce w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Inwestycja kosztowała prawie 6 mld zł, z czego 25 proc. przeznaczono na ochronę środowiska naturalnego. Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Europejski Bank Inwestycyjny i konsorcjum 11 polskich i europejskich banków.

PREZYDENT RP: PRZEKROCZYLIŚMY BARIERY KOMPLEKSÓW I NIEMOŻNOŚCI

30 listopada, na węźle Trzciel, odbyło się uroczyste otwarcie odcinka Nowy Tomyśl – Świecko. O tym, jak ważny był to moment nie tylko dla Polski może świadczyć fakt, że w uroczystości wzięli udział trzej prezydenci Rzeczypospolitej – Bronisław Komorowski, Aleksander Kwaśniewski i Lech Wałęsa, premier Brandenburgii Matthias Platzeck i Reiner Bomba - sekretarz stanu Federalnego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast.

Bronisław Komorowski, prezydent Rzeczypospolitej: - To dobry i szczęśliwy dzień. Wszyscy to czujemy, że jesteśmy bliżej realizacji polskich marzeń o bliskim kontakcie ze światem zachodnim.(…) Wiele lat musiało upłynąć od pomysłu do realizacji, ale jak już się zaczęło, to nowy odcinek autostrady powstał w 2 lata, co może być powodem dumy i zadowolenia. Warto pamiętać, że przekraczamy w ten sposób bariery kompleksów i niemożności, które ciążyły nam przez tyle lat. (…)Na tym etapie możemy powiedzieć, że udało nam się bardzo wiele zrobić. Nie zabierajmy sobie nawzajem satysfakcji z dokonań. Ja przed wszystkimi chylę czoła, także przed tymi pokoleniami, którzy o takich rozwiązaniach mogli tylko marzyć. (…)To sukces całej Polski. Całej Polsce dziękuję i gratuluję. Trzeba pamiętać, że jesteśmy tylko ogniwem w łańcuchu polskich marzeń, dokonań i sukcesów. A sprawy polskie idą w dobrą stronę. Tu widać nawet, że nie tylko idą, ale coraz lepiej jadą.

Dr Jan Kulczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej AWSA II zwrócił uwagę, że o ile 1 maja 2004 roku Polska weszła do Europy, to 1 grudnia 2011 roku  - wjechała do Europy.

Leonard Palka, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu: - Dzisiejsza uroczystość została zorganizowana w sposób imponujący, ale zasługuje na to okoliczność. To milowy krok jeżeli chodzi o rozwój dróg w Polsce. Zwłaszcza dla nas, dla Stowarzyszenia Producentów Cementu, jest to bardzo znaczące, ponieważ jest to bardzo długi odcinek autostrady o nawierzchni betonowej. Jako przemysł cementowy od kilkunastu lat poprzez pracę organiczną staraliśmy się przekonywać decydentów o wyższości nawierzchni betonowych nad asfaltowymi. Przekonaliśmy tych, którzy decydują, że to jest tańsze rozwiązanie w dłuższej perspektywie czasowej. Polska jest biednym krajem i nie możemy sobie pozwolić na to, by remontować drogi kilka lat po ich oddaniu do użytku. Betonowa nawierzchnia gwarantuje, że nie będzie jej trzeba remontować przez najbliższe 20-30 lat. Nie mogę nie wspomnieć o najważniejszej rzeczy jaką jest bezpieczeństwo jeżdżących: lepsza widoczność i lepsza przyczepność także są właściwe dla dróg o nawierzchniach betonowych.

Do betonowych autostrad w Polsce dołączą w ciągu kilku lat: odcinek A1 Stryków – Tuszyn i kolejne 140 km A1 do Pyrzowic.


Pozostałe aktualności i informacje

Rozpoczęła się licytacja prac – Tron Króla Minosa

2023-09-27
Licytacja prac - betonowych Tronów Króla Minosa - rozpoczęła się 27 września 2023 r. Sześć tronów, zostało wykonanych przez studentów architektury podczas wrześniowych warsztatów Architektura Betonowa. Wyniki licytacji poznamy podczas konferencji Dni Betonu w Wiśle.

Warsztaty architektura betonowa: król Minos byłby zadowolony. Z tronów

2023-09-15
- Na pewno król Minos miałby trudny wybór. Mamy 6 pięknych tronów. Moim zdaniem jak zwykle wszystko nam wyszło podczas warsztatów. Studenci są zadowoleni ze swoich prac. Nasze warsztaty są ewenementem na skalę światową. Żadna uczelnia na świecie nie ma podobnych doświadczeń. Więc nasza współpraca ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu przy organizacji warsztatów dla studentów jest absolutnie niepowtarzalna – powiedział prof. Tomasz Kozłowski z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej oceniając VII Warsztaty Architektura Betonowa pt. „Tron Króla Minosa”, które w dniach 11-15 września 2023 r. odbyły się w Krakowie.

Finał Power Concrete cz. I – zadanie ambitne, trudne i nietuzinkowe

2023-09-11
Zadanie konkursowe było ambitne, ciekawe, skomplikowane, trudne, nietuzinkowe i nieprzewidywalne – mówią uczestnicy pierwszego etapu finału konkursu Power Concrete, który 11 września 2023 r. został rozegrany w Krakowie. 5 zespołów technologów betonu, którzy weszli do finału, wykonało zaroby w laboratorium Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej. Przygotowane przez nich próbki betonu będą badane podczas drugiego etapu finału, 9 października 2023 r. podczas XII konferencji DNI BETONU.

Runda kwalifikacyjna Power Concrete 2023: wygrywa wytrzymałość na ściskanie 69 MPa

2023-09-05
Zespół technologów betonu STACHEMA Polska 1 z wynikiem 69,00 MPa wywalczył pierwsze miejsce w rundzie kwalifikacyjnej VII edycji konkursu Power Concrete, która została rozegrana 5 września 2023 r. w Krakowie. Do kwalifikacji stanęło 30 zespołów technologów z całego kraju, których zadaniem było wykonanie betonu o średniej (z 3 pomiarów) wytrzymałości na ściskanie 69 MPa.

Filmowe podsumowanie 14. Międzynarodowego Sympozjum Concrete Roads 2023

2023-08-10
- Jesteśmy tutaj, aby promować beton, ponieważ wiemy, że jest wytrzymały i trwały. Możemy wnieść swój wkład w zrównoważoną przyszłość – powiedział Tim Alte-Teigeler z firmy OAT. Przedstawiamy filmowe podsumowanie 14. Międzynarodowego Sympozjum Concrete Roads 2023, które w dniach 26-28 czerwca 2023 r. odbyło się w Krakowie.