ad

Raz, że najnowocześniejsza autostrada w Polsce, A2, że betonowa

Trzej prezydenci Rzeczypospolitej i premier Brandenburgii wzięli udział w otwarciu odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko. 1 grudnia 2011 r. ponad 106 km nowoczesnej autostrady betonowej połączyło Polskę z siecią autostrad niemieckich. - To milowy krok jeżeli chodzi o rozwój dróg w Polsce. Dla nas to powód do ogromnej satysfakcji, gdyż jako przemysł cementowy od kilkunastu lat poprzez pracę organiczną staraliśmy się przekonywać decydentów do trwałych i bezpiecznych nawierzchni betonowych – powiedział obecny na otwarciu Leonard Palka, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. OBEJRZYJ NOWĄ AUTOSTRADĘ NA FILMIE!

Autostrada A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko o długości 105,9 km ma najnowocześniejszą nawierzchnię w Polsce w dodatku nawierzchnię betonową. Zastosowano tam technologię washbeton, która polega na wymywaniu zaprawy z górnej powierzchniowej warstwy drogi i odsłonięciu kruszywa. Z doświadczeń niemieckich wynika, że powstałe w ten sposób nawierzchnie betonowe z eksponowanym kruszywem są bezpieczniejsze i cichsze od nawierzchni bitumicznych. Ze względu na duże natężenie ruchu na wybór rodzaju nawierzchni nowego odcinka miała wpływ trwałość autostrady betonowej szacowana na co najmniej 30 lat. Trwałość nawierzchni betonowych jest przeciętnie od 2,5 do 3,5 razy większa niż asfaltowych. Wiążą się z tym niższe koszty eksploatacji. Nawierzchnie betonowe dają także większe bezpieczeństwo użytkowania. Są jasne i dobrze widoczne, co jest szczególnie ważne w złych warunkach atmosferycznych. Bardzo ważną zaletą jest ich duża przyczepność. Niemieckie badania wykazały, że wskaźnik wypadkowości na autostradach betonowych jest o ok. 32% niższy niż na nawierzchniach asfaltowych.

Betonowy odcinek A2 Nowy Tomyśl – Świecko jest drugą betonową autostradą łączącą Polskę z Niemcami. W 2009 roku, poprzez oddanie betonowej autostrady Krzyżowa – Zgorzelec  Polacy mogli wjechać do Europy autostradą A4.

PÓŁ ROKU PRZED TERMINEM

Pozwolenie na budowę pierwszej części odcinka Nowy Tomyśl – Świecko inwestor otrzymał w maju 2009 roku. Zgodnie z umową cała inwestycja miała być zakończona do 25 maja 2012 roku, czyli 3 tygodnie przed rozpoczęciem Euro 2012. Tymczasem kierowcy pojechali autostradą pół roku wcześniej – 1 grudnia 2011 r. Do 21 maja 2012 roku przejazd A2 na trasie Świecko – Nowy Tomyśl będzie bezpłatny.

Oddany odcinek autostrady jest pierwszym i największym zrealizowanym w Polsce w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Inwestycja kosztowała prawie 6 mld zł, z czego 25 proc. przeznaczono na ochronę środowiska naturalnego. Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Europejski Bank Inwestycyjny i konsorcjum 11 polskich i europejskich banków.

PREZYDENT RP: PRZEKROCZYLIŚMY BARIERY KOMPLEKSÓW I NIEMOŻNOŚCI

30 listopada, na węźle Trzciel, odbyło się uroczyste otwarcie odcinka Nowy Tomyśl – Świecko. O tym, jak ważny był to moment nie tylko dla Polski może świadczyć fakt, że w uroczystości wzięli udział trzej prezydenci Rzeczypospolitej – Bronisław Komorowski, Aleksander Kwaśniewski i Lech Wałęsa, premier Brandenburgii Matthias Platzeck i Reiner Bomba - sekretarz stanu Federalnego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast.

Bronisław Komorowski, prezydent Rzeczypospolitej: - To dobry i szczęśliwy dzień. Wszyscy to czujemy, że jesteśmy bliżej realizacji polskich marzeń o bliskim kontakcie ze światem zachodnim.(…) Wiele lat musiało upłynąć od pomysłu do realizacji, ale jak już się zaczęło, to nowy odcinek autostrady powstał w 2 lata, co może być powodem dumy i zadowolenia. Warto pamiętać, że przekraczamy w ten sposób bariery kompleksów i niemożności, które ciążyły nam przez tyle lat. (…)Na tym etapie możemy powiedzieć, że udało nam się bardzo wiele zrobić. Nie zabierajmy sobie nawzajem satysfakcji z dokonań. Ja przed wszystkimi chylę czoła, także przed tymi pokoleniami, którzy o takich rozwiązaniach mogli tylko marzyć. (…)To sukces całej Polski. Całej Polsce dziękuję i gratuluję. Trzeba pamiętać, że jesteśmy tylko ogniwem w łańcuchu polskich marzeń, dokonań i sukcesów. A sprawy polskie idą w dobrą stronę. Tu widać nawet, że nie tylko idą, ale coraz lepiej jadą.

Dr Jan Kulczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej AWSA II zwrócił uwagę, że o ile 1 maja 2004 roku Polska weszła do Europy, to 1 grudnia 2011 roku  - wjechała do Europy.

Leonard Palka, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu: - Dzisiejsza uroczystość została zorganizowana w sposób imponujący, ale zasługuje na to okoliczność. To milowy krok jeżeli chodzi o rozwój dróg w Polsce. Zwłaszcza dla nas, dla Stowarzyszenia Producentów Cementu, jest to bardzo znaczące, ponieważ jest to bardzo długi odcinek autostrady o nawierzchni betonowej. Jako przemysł cementowy od kilkunastu lat poprzez pracę organiczną staraliśmy się przekonywać decydentów o wyższości nawierzchni betonowych nad asfaltowymi. Przekonaliśmy tych, którzy decydują, że to jest tańsze rozwiązanie w dłuższej perspektywie czasowej. Polska jest biednym krajem i nie możemy sobie pozwolić na to, by remontować drogi kilka lat po ich oddaniu do użytku. Betonowa nawierzchnia gwarantuje, że nie będzie jej trzeba remontować przez najbliższe 20-30 lat. Nie mogę nie wspomnieć o najważniejszej rzeczy jaką jest bezpieczeństwo jeżdżących: lepsza widoczność i lepsza przyczepność także są właściwe dla dróg o nawierzchniach betonowych.

Do betonowych autostrad w Polsce dołączą w ciągu kilku lat: odcinek A1 Stryków – Tuszyn i kolejne 140 km A1 do Pyrzowic.


Pozostałe aktualności i informacje

Technolodzy sprawdzali swoją wiedzę

2021-09-15
Zespół technologów z CEMEX Infrastruktura wygrał rundę kwalifikacyjną konkursu Power Concrete 2021. Kolejne miejsca zajęły zespoły technologów: CEMEX Polska, Atlas Laboratorium Betonu, Piotr Rydygier i Strunobet - Migacz. Te 5 zespołów weźmie udział w finale, którego I część odbędzie się 13 września w laboratoriach Katedry Technologii Materiałów Budowlanych WIMIC AGH w Krakowie, a II część – 11 października podczas konferencji Dni Betonu w Wiśle.

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2021

2021-08-09
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Stanowisko ws. Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM) oraz dostosowania do nowych celów redukcyjnych „- 55%”

2021-06-28
Jako sektor popieramy rozwiązanie Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM), niepokoją nas jednak informacje płynące z Komisji Europejskiej, że w ramach pakietu Fit for 55 poziom bezpłatnych uprawnień dla przemysłu może zostać znacznie obniżony dla sektorów objętych CBAM. Niezwykle ważne jest, aby pakiet Fit for 55 nie zagrażał decyzjom inwestycyjnym i projektom podejmowanym przez przemysł cementowy w Europie oraz zapobiegał zakłóceniom konkurencyjności produkcji w porównaniu z krajami trzecimi.

Mechanizm Ochrony Granic (CBAM) jako rozwiązanie chroniące polski i europejski przemysł cementowy

2021-06-07
Przemysł cementowy, podobnie jak szereg sektorów energochłonnych, stoi przed kolejnymi wyzwaniami wynikającymi z nowych regulacji klimatycznych oraz otoczenia rynkowego. Jednym z nich jest lawinowo rosnący import cementu spoza Unii Europejskiej, w tym z Białorusi, Turcji czy Ukrainy. Produkcja w tych krajach nie jest obciążona kosztami wynikającymi z obowiązków redukcji emisji CO2. Efektem tego zjawiska jest tzw. ucieczka emisji CO2 oraz ograniczenie konkurencyjności polskiego i europejskiego przemysłu. Dlatego też tak istotne znaczenie będzie miało przyjęcie przez unijną legislację Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM) w kształcie chroniącym sektory energochłonne, w tym cementowy. Rozwiązania, wspierające kluczowy dla gospodarki przemysł cementowy, będą przedmiotem dyskusji w gronie decydentów, ekspertów i przedstawicieli sektora.

WEBINARIUM: Samorządowe drogi betonowe z gwarancją na lata

2021-05-31
9 Czerwca o godzinie 11:00 odbędzie się webinarium „Samorządowe drogi betonowe z gwarancją na lata”. Biorąc udział w webinarium zostaną Państwo poinformowani o zaletach betonowych nawierzchni dróg samorządowych. Przedstawione zostaną doświadczenia samorządowców, którzy podjęli decyzję wybudowania dróg betonowych w swoich miejscowościach, jak również tych którzy przekonali się o zaletach betonowych ścieżek rowerowych.