ad

Projekty weryfikowane w praktyce

40 studentów wydziałów architektury uczelni z całej Polski wzięło udział w I Ogólnopolskich Warsztatach Architektonicznych pn. „1 m3”.  Studenci projektowali i wykonywali meble z betonu przeznaczone dla powstającego parku obywatelskiego na kieleckim osiedlu Czarnów.

I Ogólnopolskie Warsztaty Architektoniczne pn. „1 m3” odbyły się w dniach 20 - 24 maja 2015 r. w Kielcach. Jednym z ich organizatorów był dr inż. arch. Jakub Heciak. We wrześniu 2008 roku Jakub Heciak jako świeżo upieczony absolwent i doktorant na macierzystym Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej brał udział w Warsztatach Betonowych pn. „Ostatni fotel” organizowanych przez Stowarzyszenie Producentów Cementu. Obecnie jest asystentem na Wydziale Architektury i Budownictwa Politechniki Świętokrzyskiej.

– Przyszli do mnie studenci i zakomunikowali, że chcieliby zrobić jakieś warsztaty o zasięgu ogólnopolskim. Pomysł bardzo mi się spodobał, zwłaszcza że studenci chcieli przede wszystkim coś fizycznie stworzyć, przejść całą drogę od etapu projektowego do wykonawstwa. Warsztaty to zapoznanie z materiałem i weryfikacja pomysłów projektowych, a  beton jest wdzięcznym materiałem, plastycznym – tłumaczył Jakub Heciak.

Na warsztaty przyjechali studenci architektury z różnych miast. Na podstawie preselekcji ze 110 zgłoszeń organizatorzy wyłonili 40 uczestników. Do prowadzenia poszczególnych grup zaproszono doświadczonych architektów.

Studenci wysłuchali m.in. wykładu o betonie technologa Krzysztofa Kuniczuka, autora książki „Beton architektoniczny – wytyczne techniczne”. Uczestnicy warsztatów zwiedzali także budowy, na których oglądali beton konstrukcyjny i architektoniczny.

Podczas warsztatów każda z ośmiu grup studentów miała zaprojektować i wykonać jeden mebel z betonu przeznaczony dla powstającego parku obywatelskiego na kieleckim osiedlu Czarnów. Twórcy mieli do zagospodarowania po 1m3 betonu. – W efekcie zamiast 8 m3 wykorzystali 4 m3 betonu zbrojonego włóknami polipropylenowymi, z którego wykonali różne formy – mówił Jakub Heciak. Powstały różne elementy posadzki i elementy brukowe, ławki, siedziska, amfiteatr i totem – element wejściowy do parku.

Niezwykle ciekawym elementem była ławka - poidło dla zwierząt. – Plan był taki, by beton wylać na płachtę brezentową rozpiętą pomiędzy trzema drzewami. Jest wiele niewiadomych. Prawdopodobnie w Europie nikt jeszcze czegoś takiego nie robił. Trochę się boimy o tkaninę czy nie pęknie pod wpływem ciężaru betonu – mówił arch. Karol Szparkowski.

Podczas wylewania okazało się, że płachta brezentowa wytrzymała, natomiast pod ciężarem betonu rozciągnęły się liny i całość trochę „siadła”.  Tak więc studenci musieli zweryfikować pierwotne założenia, co widać na zdjęciach.

Dr Jakub Heciak myśli już o zorganizowaniu kolejnych warsztatów, w których beton również będzie grał główną rolę.

Piotr Piestrzyński

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Pozostałe aktualności i informacje

Nowa droga betonowa w Powiecie Wielickim

2024-11-07
Na terenie Powiatu Wielickiego (woj. małopolskie) zakończyła się budowa drogi o nawierzchni betonowej. Do końca września 2024 r. nawierzchnia z betonu wałowanego RCC powstała na długości 1,8 km drogi powiatowej nr 2007K między miejscowościami Cichawa i Grodkowice. Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu każdego roku w Polsce powstaje ok. 150 km samorządowych dróg o nawierzchni betonowej

Nawierzchnia kolejnego odcinka A2 będzie z betonu niskoemisyjnego

2024-10-23
Nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego, która powstaje na odcinku VI autostrady A2 budowanym przez firmę Strabag, będzie także realizowana na odcinku VII autostrady A2 budowanym przez firmę Intercor. W zeszłym tygodniu wykonaliśmy tam odcinek próbny – poinformował Piotr Molenda z Cement Ożarów podczas IV Forum Beton w Drogownictwie, które 23 października 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE

2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii. Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.