ad

Prefabrykacja to przyszłość budownictwa

- Założeniem całego projektu było to, o czym rozmawialiśmy na samym początku z inwestorem, że jeżeli budujemy z prefabrykatów, to wyciągnijmy z tych prefabrykatów wszystko to, co jest najlepsze: szybki montaż, gotowa elewacja, gotowość wszystkich trzech komponentów, minimalizacja ilości ekip na budowie, a co za tym idzie mniej kolizji z poszczególnymi wykonawcami i uwypuklijmy fakt, że to jest prefabrykowane. Dlatego rysunek elewacji, który pojawił się na tym budynku, całe podziały prefabrykatów, zostały tak zaprojektowane, żeby zrobić ciekawą elewację - mówił arch. Karol Nieradka z pracowni architektonicznej MAXBERG ze Szczecina, która za projekt „Dom w Grzepnicy” otrzymała pierwszą nagrodę XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.

https://youtu.be/iX4gaDRJqZk

- Dom w Grzepnicy. Powiedział Pan, że ten mały obiekt miał w sobie wszystkie zalety prefabrykacji?

Arch. Karol Nieradka: - To jest obiekt bardzo niewielki, bo w skali architektury betonowej to ok. 250 metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. Parterowy dom jednorodzinny z wolnostojącym garażem. Dla nas to był kolejny projekt z elementów prefabrykowanych wielowarstwowych czyli z prefabrykatów trójwarstwowych z elewacją wylaną na etapie produkcji, ociepleniem wykonanym na produkcji oraz z częścią konstrukcyjną również zrobioną na hali. Przyjechały gotowe elementy, które zostały złożone na budowie w ciągu bodajże 4-5 dni. Oczywiście poprzedzone to było długimi miesiącami projektowania. Założeniem całego projektu było to, o czym rozmawialiśmy na samym początku z inwestorem, że jeżeli budujemy z prefabrykatów, to wyciągnijmy z tych prefabrykatów wszystko to, co jest najlepsze: szybki montaż, gotowa elewacja, gotowość wszystkich trzech komponentów, minimalizacja ilości ekip na budowie, a co za tym idzie mniej kolizji z poszczególnymi wykonawcami i uwypuklijmy fakt, że to jest prefabrykowane. Dlatego rysunek elewacji, który pojawił się na tym budynku, całe podziały prefabrykatów, zostały tak zaprojektowane, żeby zrobić ciekawą elewację. Budynek ma delikatne przefazowania na elewacji i to jest odzwierciedlenie konstrukcyjne poszczególnych elementów, które przyjechały i zbudowały ten dom.

- Czy prefabrykacja to przyszłość budownictwa?

Arch. Karol Nieradka: - Absolutnie tak. Wiemy doskonale, że to, co się dzieje w świecie zachodnim, następnie przychodzi do nas. Nie jesteśmy krajem specjalnie innowacyjnym jeżeli chodzi o budowanie, a Niemcy i cała Skandynawia to jest absolutnie prefabrykacja. Koszty pracy wzrosły radykalnie. Dostępność materiałów i wahania cen tych materiałów są ogromne. Przy prefabrykacji mamy kontraktową cenę za montaż i za elementy, jednego wykonawcę, który wykonuje nam cały obiekt. Robimy w tej chwili budynki apartamentowe, sześciokondygnacyjne o powierzchniach po 20 tys. m2 z wielowarstwowych prefabrykatów. Bardzo szybki montaż, bo taki budynek robimy dwoma dźwigami w ciągu roku. Absolutnie prefabrykacja to jest tylko i wyłącznie przyszłość. Tradycyjne murowanie miesiącami tanią siłą roboczą powoli się kończy. Bo nie ma tej siły roboczej i nie bardzo ktoś chce tanio to robić.


Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

2024-07-31
- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

O drogach betonowych w Wielkopolsce

2024-07-24
Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.