ad

Prefabrykacja szansą budownictwa mieszkaniowego – fragmenty debaty + film

Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym, szanse i zagrożenia dla budownictwa mieszkaniowego, ocena rządowego programu Mieszkanie Plus, budowa tańszych mieszkań i mieszkań na wynajem – to tematy, które zdominowały dyskusję panelową pt. „Budownictwo mieszkaniowe – szansa na rozwój”, która odbyła się 11 października 2016 r., w Wiśle, podczas drugiego dnia konferencji Dni Betonu. Przedstawiamy fragmenty debaty i film.

W debacie prowadzonej przez red. Marka Wielgo z Gazety Wyborczej wzięli udział:

- Mirosław Barszcz – prezes zarządu BGK Nieruchomości

- Krzysztof Pietraszkiewicz – prezes zarządu Związku Banków Polskich

- Grzegorz Kiełpsz – prezes Polskiego Związku Firm Deweloperskich

- Przemysław Borek – prezes zarządu PEKABEX SA

- Maciej Hawrylak – wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Architektów Polskich.

Zdaniem Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa zarządu Związku Banków Polskich, obecnie w bankach osoby prywatne mają zgromadzone ponad 650 mld zł oszczędności, a firmy – ponad 250 mld złotych. -  Mam nadzieję, że rząd i kolejne rządy powie do osób, które mają nadwyżki: budujcie mieszkania na wynajem, bo to może być pomysł na wasze życie. To nie może być strategia 4-5 letnia, ale co najmniej 15 – 20 letnia – mówił prezes Pietraszkiewicz. Jego zdaniem w przyszłym roku nie należy się spodziewać podwyższenia stóp procentowych. W kredytowanie budownictwa mieszkaniowego zaangażowanych jest około 400 mld złotych.

Paneliści stwierdzili, że jednym z pomysłów na rozruszanie budownictwa mieszkaniowego, może być budowanie mieszkań z prefabrykatów. Takie rozwiązania przyjęły się m.in. w krajach skandynawskich. Jednym z dostawców prefabrykatów na tamten rynek jest Grupa Pekabex, której prezes Przemysław Borek, uczestniczył w debacie. Prefabrykowane elementy ścienne są kompleksowo wyposażone w instalację elektryczną, posiadają zamontowane okna i parapety zewnętrzne, a także są wykończone specjalnymi tynkami strukturalnymi. Tak wykonane elementy nie wymagają dodatkowych nakładów czasowych i finansowych związanych z wykonaniem i wykończeniem elewacji na budowie.

Tymczasem w budownictwie indywidualnym 99,3% domów jest budowane w technologii tradycyjnej, a w budownictwie wielorodzinnym – ok. 76%.

- Jeżeli chcielibyśmy przejść na tańsze budowanie z elementów prefabrykowanych, to trzeba zmienić filozofię, korzystać np. z wzorców szwedzkich i duńskich. Każda nacja forsuje swoje rozwiązania – mówił architekt Maciej Hawrylak.

Grzegorz Kiełpsz, prezes Polskiego Związku Firm Deweloperskich, ze względu na uwarunkowania rynkowe i psychologiczne, wybrałby technologię prefabrykowaną przy budowie mieszkań na wynajem. – Technologia prefabrykowana byłaby nie tylko tańsza, ale także dokładniejsza. Budowanie z prefabrykatów wymaga mniejszej liczby pracowników – tłumaczył Grzegorz Kiełpsz, a Przemysław Borek z Pekabeksu dodał, że budowa mieszkań z prefabrykatów pochłania dwukrotnie mniej czasu niż technologia tradycyjna.

Na niższe koszty mieszkań prefabrykowanych zwracali także uwagę słuchacze debaty. – Największym problemem jest przekonanie architektów i inwestorów do mieszkań prefabrykowanych. Zawsze przy wyborze technologii inwestorzy zastanawiają się, jak to zostanie odebrane przez użytkownika. Na pewno technologia prefabrykowana jest dla nas przyszłością jeżeli chodzi o budowanie szybsze i tańsze – mówił Krzysztof Janczura, prezes firmy JORDAHL & PFEIFER.

Według prezesa Kiełpsza rynkiem rządzi sprzedaż. – Powinniśmy przecierać szlaki i pokazywać, że technologia prefabrykowana to bardzo dobre rozwiązanie, podobnie jak budowanie mieszkań na wynajem – dodał.

- Oglądaliśmy różne osiedla budowane w różnych technologiach, w różnych krajach. Jestem przekonany, że gdybym np. zawiózł klienta do Danii, to w ciągu 5 sekund bym go przekonał, że klatka schodowa jest mu niepotrzebna. Budowa jest tańsza, a dzięki takiemu rozwiązaniu mieszkanie jest bardziej ustawne, lepiej wentylowane, przestrzeń jest przyjaźniejsza – mówił Mirosław Barszcz, prezes zarządu BGK Nieruchomości i dodał że jako przedstawiciel instytucji, która musi dbać o koszty budowy, jeśli będzie potrzeba, to dla obniżenia kosztów budowy zdecyduje się na rozwiązania eksperymentalne na polskim rynku.

Notował: Piotr Piestrzyński


Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

2024-07-31
- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

O drogach betonowych w Wielkopolsce

2024-07-24
Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.