ad

Prefabrykacja po metamorfozie nagrodzona

Pracownia architektoniczna BBGK Architekci otrzymała pierwszą nagrodę XXI EDYCJI KONKURSU „POLSKI CEMENT W ARCHITEKTURZE” za projekt Budynku Wielorodzinnego przy ul. Sprzecznej 4
w Warszawie. Podczas uroczystego rozstrzygnięcia konkursu, które 1 grudnia 2017 roku odbyło się w siedzibie SARP w Warszawie, nagrodę specjalną za całokształt działalności twórczej z użyciem technologii żelbetowej otrzymał prof. Dariusz Kozłowski.

Konkurs Polski Cement w Architekturze, w którym nagradzani są architekci – twórcy obiektów zrealizowanych z użyciem technologii betonowej - jest organizowany wspólnie przez Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC) i Stowarzyszenie Architektów Polskich (SARP). 1 grudnia 2017 r. w siedzibie SARP w Warszawie ogłoszono wyniki XXI edycji konkursu.

Sąd konkursowy w składzie: arch. Grzegorz Stiasny (wiceprezes SARP, Przewodniczący Sądu), arch. Jerzy Grochulski (wiceprezes SARP), arch. Hubert Wąsek (przedstawiciel Rady Prezesów SARP), arch. Mariusz Tenczynski, Zbigniew Pilch (szef marketingu Stowarzyszenia Producentów Cementu) oraz arch. krajobrazu Marek Szeniawski (sekretarz) - oceniał najlepsze realizacje z użyciem technologii żelbetowej przekazane do użytku do końca 2016 roku.

- Konsekwentnie od 21 lat organizując Konkurs Polski Cement w Architekturze, wspólnie z SARP, pokazujemy możliwości konstrukcyjne betonu, nieodkryte wcześniej faktury czy jego twórcze zastosowanie nagradzając wyjątkowe realizacje. W tegorocznej edycji Jury zwróciło uwagę na prefabrykację betonową. Na technologię, która w Polsce ma trudną historię, jednak wiele zalet i w ostatnim czasie przeszła zdecydowaną metamorfozę. Przykład budynku przy ul. Sprzecznej w Warszawie, właściwie łączy w sobie wszystko co do tej pory o betonie powiedziałem. Beton jest tam zastosowany jako podstawowy materiał konstrukcyjny, mamy tam świetne faktury, beton kolorowy, a przede wszystkim rewelacyjną prefabrykację. Bardzo dobrą, trwałą i spełniającą wymagania stawiane nowoczesnemu budownictwu – zrównoważonemu budownictwu – podsumował Zbigniew Pilch, szef marketingu Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Jurorzy ocenili 20 obiektów zgłoszonych na konkurs. Wybrali 9 z nich do dalszej oceny, a następnie 3 nagrodzili.

I NAGRODĘ  w wysokości 20.000 zł przyznano dla BBGK Architekci  za Budynek Wielorodzinny przy ul. Sprzecznej 4 w Warszawie

Uzasadnienie: nagrodę przyznano za udaną próbę ukazania potencjału jaki ma w sobie technologia prefabrykowanego betonu. Za architekturę ponadczasową, łączącą w sobie piękno, trwałość
i funkcjonalność. Stworzenie miejsca o niepowtarzalnym klimacie, gdzie każdy starannie zaprojektowany element tworzy wysoce estetyczną całość.

oraz dwie równorzędne II NAGRODY  po 7500 zł każda: 

dla HRA Architekci  za Siedzibę Sądu Rejonowego w Siedlcach

Uzasadnienie: nagrodę przyznano za wykorzystanie betonu - współczesnego kamienia, który pozwolił mocno połączyć formę i funkcję obiektu. Pomógł w stworzeniu nastroju Powagi i Spokoju. Precyzja
i jakość wykończenia powierzchni przypominają słowa Adolfa Loosa, że „nowoczesne piękno określa dokładność wykonania i szlachetność czystego materiału, a zbyteczny ornament jest zbrodnią”.

oraz

dla Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o. za Teatr w budowie, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Uzasadnienie: nagrodę przyznano za wykreowanie z ruin Teatr w Budowie idealistycznego świata kompozycji i proporcji, w którym poszukiwać można niepodważalnych aksjomatów architektury. Za charakterystyczny język klasycznego porządku architektury uwolniony od powierzchownej dekoracyjności. Za nieustępliwy, konsekwentny perfekcjonizm, upartą wiarę w porządkującą dla przestrzeni rolę architekta.

Ponadto przyznano NAGRODĘ SPECJALNĄ Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce, w wysokości 5000 zł, dla Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o. za Teatr w budowie, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Uzasadnienie: nagrodę SPBT przyznano za okazywaną od lat wiarę w materiał - ten utylitarny beton, który pod ręką, ręką Architekta, nabiera cech ekskluzywności.

Stowarzyszenie Architektów Polskich i Stowarzyszenie Producentów Cementu podjęły decyzję o przyznaniu NAGRODY SPECJALNEJ dla prof. dr hab. arch. Dariusza Kozłowskiego za całokształt działalności twórczej z użyciem technologii żelbetowej.

Warto wspomnieć, że prof. Dariusz Kozłowski, jako współautor projektu Drogi Czterech Bram – Wyższego Seminarium Duchownego Zgromadzenia Księży Zmartwychwstańców w Krakowie, był laureatem I edycji konkursu Polski Cement w Architekturze w 1997 roku.


Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

2024-07-31
- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

O drogach betonowych w Wielkopolsce

2024-07-24
Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.