Witamy na witrynie magazynu "Budownictwo, Technologie, Architektura". Od 1998 roku dzielimy się najbardziej aktualną wiedzą z zakresu zastosowania betonu w budownictwie, architekturze i infrastrukturze drogowej. Jesteśmy najpopularniejszym czasopismem prezentującym wiedzę z technologii betonu.
Poznaj miażdżące fakty – wybierz Pewny Cement. Część druga filmu pt. „Trwałość betonu”
Prezentujemy drugą część z filmowego cyklu poświęconego porównaniu właściwości betonów wykonanych na bazie cementu z cementowni oraz betonów przygotowanych na bazie wyrobów cementopodobnych. Przedstawiamy istotne z punktu widzenia użytkownika wyniki badań wytrzymałości betonów na ściskanie, odporności na zamrażanie i rozmrażanie oraz podatności na karbonatyzację czyli potencjalną zdolność wykonanych betonów do ochrony stali zbrojeniowej przed korozją.
Obok cementów produkowanych w cementowniach, na rynku dostępne są również wyroby cementopodpobne. Zapakowane w worki, możemy je znaleźć w handlu detalicznym, w supermarketach i składach budowlanych. Jednak nie są to produkty, które mogą być użyte do wykonywania betonów jako zamiennik cementów pochodzących z cementowni. Niestety konsumenci, w tym znacząca część wykonawców, nie zawsze odnajdują stosowne informacje na ten temat, i bardzo często się zdarza, że wyroby cementopodobne są stosowane do produkcji betonów. Dla budowli powstającej przy udziale wyrobu cementopodobnego może się to skończyć katastrofą budowlaną.
W tym odcinku, specjalnie dla Państwa, porównujemy właściwości betonów wykonanych na bazie cementu z cementowni - cementu portlandzkiego popiołowego klasy trzydzieści dwa i pół, oraz wyrobów cementopodobnych. Przedstawiamy istotne z punktu widzenia użytkownika wyniki badań wytrzymałości betonów na ściskanie, odporności na zamrażanie i rozmrażanie oraz podatności na karbonatyzację, czyli potencjalną zdolność wykonanych betonów do ochrony stali zbrojeniowej przed korozją.
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC.
- Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.
- Trzeba być proszę państwa odważnym. My nie wiedzieliśmy czy to się przyjmie, ale w ciągu 3 lat na terenie gminy Bełchatów udało się zbudować ponad 4 km dróg betonowych. Dobry Gospodarz to nie ten, który buduje drogę na 5-7 lat, ale na 50-70 lat – mówił Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów podczas seminarium pt. Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które z udziałem ponad 100 uczestników odbyło się 17 września 2024 r. w Krakowie. - Warto wybudować coś, co nie tylko przez jedną kadencję będzie służyć społeczności lokalnej – apelował prof. Jan Deja.
Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy i Stowarzyszenie Producentów Cementu organizują już IV Forum Beton w Drogownictwie, które odbędzie się 23 października 2024 roku w Krakowie w Hotelu Doubletree by Hilton Kraków Hotel & Convention Center.
Tematyka seminarium koncentrować się będzie wokół najnowocześniejszych technologii betonowych stosowanych w budowie zarówno dróg ekspresowych o największym natężeniu ruchu jak i dróg o niższych kategoriach ruchu budowanych przez samorządy. Ważnym tematem będzie nowelizacja Wzorcowych Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Zaproszone do udziału w seminarium firmy zaprezentują szeroki przekrój technologii i materiałów budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem niskiego śladu węglowego.
Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „Akceptuję” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.