ad

Politechnika Śląska, PAN oraz ICIMB prowadzą projekt badawczy dofinansowany z funduszy UE

Politechnika Śląska w Gliwicach, jako lider wraz Instytutem Podstawowych Problemów Techniki PAN w Warszawie oraz Instytutem Ceramiki i Materiałów Budowlanych w Warszawie, uzyskała w 2009 roku dofinansowanie projektu: nr POIG 01.01.02.-24-005/09, pt: "Innowacyjne spoiwa cementowe i betony z wykorzystaniem popiołu lotnego wapiennego"
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka

Celem projektu jest podniesienie konkurencyjności polskiego przemysłu cementowego i dziedzin gospodarki od niego zależnych poprzez opracowanie innowacyjnej, efektywnej kosztowo, technologii nowych spoiw cementowych oraz betonów powstałych z wykorzystaniem popiołów lotnych wapiennych będących efektem spalania węgla brunatnego w elektrowniach. Zastosowanie tego rodzaju popiołu lotnego w składzie cementu i/lub betonu pozwala na uzyskanie szeregu efektów ekologicznych i wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju, która będzie determinowała dalszy rozwój gospodarczy kraju. Projekt ten, innowacyjny na skalę europejską, przyczyni się do zwiększenia znaczenia polskiej nauki i techniki poza granicami kraju.

W ramach projektu zostaną opracowane wytyczne do metod waloryzacji wapiennego popiołu lotnego, wytyczne technologiczne produkcji cementu zawierającego wapienny popiół lotny, instrukcja stosowania popiołu lotnego wapiennego, jako dodatku typu II do betonu oraz wytyczne stosowania cementów z dodatkiem popiołu lotnego wapiennego w budownictwie.

Więcej na stronie: http://www.smconcrete.polsl.pl/


Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

2024-07-31
- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

O drogach betonowych w Wielkopolsce

2024-07-24
Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.