ad

Po 30 latach eksploatacji drogi betonowe tańsze o ponad 50% od asfaltowych

Już na etapie budowy kilometr drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową (w zależności od kategorii ruchu) jest od 28,8% do 33% tańszy od podobnej drogi z nawierzchnią asfaltową. Po 30 latach eksploatacji droga ekspresowa betonowa jest o 54,5 do 57% tańsza (w zależności od kategorii ruchu) w stosunku do nawierzchni asfaltowej – takie wnioski płyną z raportu przeprowadzonego przez zespół ekspertów z Politechniki Wrocławskiej pod kierownictwem prof. Antoniego Szydło. Prezentacja raportu odbyła się 14 kwietnia 2016 r. podczas konferencji prasowej Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Stowarzyszenie Producentów Cementu zawsze podkreślało, że w Polsce powinny być zarówno nawierzchnie betonowe jak i bitumiczne. Na polskich drogach jest miejsce dla jednych i drugich, a tylko rywalizacja w obrębie różnych technologii daje szansę, że wybierzemy trwalsze rozwiązania i zbudujemy lepsze drogi.

– Nawierzchnie betonowe są rzeczywistością w naszym kraju. Mamy już ponad 600 km dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową - mówił Federico Tonetti, członek zarządu SPC i prezes Lafarge Cement.  - Co przy drogach betonowych jest ważne dla kierowców, którzy są końcowymi użytkownikami? Krótsza droga hamowania, brak zjawiska koleinowania, lepsza widoczność, rzadsze remonty związane z 50-letnią żywotnością dróg betonowych i niższe zużycie paliwa związane z mniejszymi oporami toczenia. Są też dobre rozwiązania dla środowiska. Aspekt zrównoważonego rozwoju jest bardzo ważny. Nawierzchnie betonowe podlegają w 100% recyklingowi – dodał Federico Tonetti.

Przypomnijmy, że w 2014 roku GDDKiA, po gruntownych analizach, zaproponowała budowę kolejnych ok. 809 km dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową w latach 2014 – 2023. Ta propozycja spotkała się z protestem części wykonawców. – Te 809 km dróg z nawierzchnią betonową to absolutne minimum, które powinno zostać wykonane – mówił prof. Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu. – Ponieważ w każdej dyskusji najważniejsze są konkretne liczby pod koniec 2015 roku zwróciliśmy się do ekspertów z Politechniki Wrocławskiej.  Zespołem kierował prof. Antoni Szydło niekwestionowany autorytet w dziedzinie projektowania i budowy dróg. Teraz prezentujemy efekt pracy tego zespołu.

Tak więc zespół ekspertów z Politechniki Wrocławskiej pod kierownictwem prof. Antoniego Szydło przeprowadził „Badania i analizy kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych”.

Autorzy opracowania przyjęli dla obu rodzajów konstrukcji nawierzchni 30-letni okres eksploatacji.

W analizach obciążenia ruchem przyjęto dwie opcje ze względu na kategorię ruchu: kategorię KR7 dla nawierzchni asfaltowych (nawierzchnie podatne) oraz kategorie KR6 i KR7 dla nawierzchni betonowych (nawierzchnie sztywne).

Obliczenia kosztów budowy dokonano dla odcinka drogi klasy S – droga ekspresowa o długości 1 km i szerokości 10 m, tj. 10.000 m2 w oparciu o koszty zakupu wg Sekocenbud (IV kwartał 2015 r.).

Strategię utrzymania dróg przyjęto na podstawie polskich doświadczeń i doświadczeń administracji drogowych innych krajów, w których nawierzchnie pracują w podobnych warunkach klimatycznych – Francji, Niemczech i USA.

Z opracowania wynika, że już na etapie budowy kilometr drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową (w zależności od kategorii ruchu) jest od 28,8% do 33% tańszy od podobnej drogi z nawierzchnią asfaltową. Po 30 latach eksploatacji droga ekspresowa betonowa jest o 54,5 do 57% tańsza (w zależności od kategorii ruchu) w stosunku do nawierzchni asfaltowej.

- Przeanalizowaliśmy łącznie dziewięć rodzajów konstrukcji, przeprowadziliśmy setki obliczeń porównując koszty budowy i utrzymania na podstawie kilkudziesięciu parametrów, w tym doświadczeń zebranych przy eksploatacji betonowych i asfaltowych odcinków autostrady A4, A2 i S8 – mówił prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej. Nawet pomimo historycznego minimum cen asfaltu, nawierzchnie betonowe okazały się tańsze już na etapie budowy, a w perspektywie 30 lat eksploatacji dwukrotnie tańsze niż drogi asfaltowe – dodał prof. Szydło.

Zdaniem Piotra Smolarczyka, właściciela częstochowskiej firmy Budpol, która realizuje drogi ekspresowe i autostrady z betonu raport ekspertów z Politechniki Wrocławskiej to pierwszy dokument, który całościowo porównuje koszty dróg betonowych i asfaltowych. – Autorzy raportu porównując koszty korzystali z cen publikowanych przez Sekocenbud. Rzeczywiste ceny są jeszcze niższe, dlatego moim zdaniem drogi betonowe są jeszcze tańsze niż to pokazano w raporcie – tłumaczył Piotr Smolarczyk.


Pozostałe aktualności i informacje

Apel organizacji branżowych o wsparcie budownictwa jako istotnej gałęzi polskiej gospodarki

2020-06-29
Stowarzyszenie Producentów Cementu, Stowarzyszenie Producentów Betonów, Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce, Polski Związek Producentów Kruszyw, Stowarzyszenie Producentów Chemii Budowalnej, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego, Stowarzyszenie Producentów Brukowej Kostki Drogowej, zwrócili się, w dniu 29 czerwca 2020 do Pani Premier Jadwigi Emilewicz, z apelem o jak najszersze wsparcie wszystkich segmentów budownictwa mających na celu utrzymanie i pobudzenie inwestycji jako skutecznej drogi do możliwie szybkiego wyjścia z kryzysu wywołanego COVID-19.

WEBINARIUM SPC: Samorządowe drogi betonowe w Polsce – 25 lat doświadczeń

2020-06-22
Serdecznie zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w webinarium „SAMORZĄDOWE DROGI BETONOWE W POLSCE - 25 LAT DOŚWIADCZEŃ”, które odbędzie się 2 lipca 2020 r. o godzinie 11.00 na platformie ClikMeeting, podczas którego zaprezentujemy poparte naukowymi badaniami i praktycznymi doświadczeniami zalety nawierzchni betonowych zarówno w zakresie budowy dróg krajowych, jak i samorządowych.

Minister Infrastruktury patronem konferencji DNI BETONU 2020

2020-05-29
Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk objął patronatem honorowym XI Konferencję Dni Betonu 2020. W gronie patronów konferencji są także: Tomasz Żuchowski - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad oraz Sekcja Inżynierii Materiałów Budowalnych i Sekcja Konstrukcji Betonowych Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN.

Najnowszy numer kwartalnika BTA

2020-05-19
Drodzy Czytelnicy, udostępniamy elektroniczną wersję najnowszego numeru kwartalnika „Budownictwo, Technologie, Architektura” - BTA nr 2/2020. Wszystkie teksty dostępne są po zarejestrowaniu lub zalogowaniu się na stronę www.bta-czasopismo.pl Życzymy miłej lektury!

CEMBUREAU Roadmap 2020-2050. Ograniczenie emisji CO2 o ok. 40% na koniec dekady

2020-05-12
Ograniczenie emisji CO2 o ok. 40% w 2030 r. dla producentów cementu i betonu zakłada Mapa Drogowa przedstawiona 12 maja 2020 r. przez Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Cementowego CEMBUREAU. – Będziemy realizować ten cel m.in. poprzez poprawę efektywności energetycznej, stosowanie paliw alternatywnych, dodatków mineralnych do cementu, optymalizację projektowania mieszanek betonowych oraz technologie wychwytywania i magazynowania CO2 – mówi Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. Dokument, który został zaprezentowany Komisji Europejskiej, zakłada dojście do neutralności emisyjnej w zakresie produkcji cementu i betonu oraz optymalnego zastosowanie tych produktów do 2050 r.