ad

Po 30 latach eksploatacji drogi betonowe tańsze o ponad 50% od asfaltowych

Już na etapie budowy kilometr drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową (w zależności od kategorii ruchu) jest od 28,8% do 33% tańszy od podobnej drogi z nawierzchnią asfaltową. Po 30 latach eksploatacji droga ekspresowa betonowa jest o 54,5 do 57% tańsza (w zależności od kategorii ruchu) w stosunku do nawierzchni asfaltowej – takie wnioski płyną z raportu przeprowadzonego przez zespół ekspertów z Politechniki Wrocławskiej pod kierownictwem prof. Antoniego Szydło. Prezentacja raportu odbyła się 14 kwietnia 2016 r. podczas konferencji prasowej Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Stowarzyszenie Producentów Cementu zawsze podkreślało, że w Polsce powinny być zarówno nawierzchnie betonowe jak i bitumiczne. Na polskich drogach jest miejsce dla jednych i drugich, a tylko rywalizacja w obrębie różnych technologii daje szansę, że wybierzemy trwalsze rozwiązania i zbudujemy lepsze drogi.

– Nawierzchnie betonowe są rzeczywistością w naszym kraju. Mamy już ponad 600 km dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową - mówił Federico Tonetti, członek zarządu SPC i prezes Lafarge Cement.  - Co przy drogach betonowych jest ważne dla kierowców, którzy są końcowymi użytkownikami? Krótsza droga hamowania, brak zjawiska koleinowania, lepsza widoczność, rzadsze remonty związane z 50-letnią żywotnością dróg betonowych i niższe zużycie paliwa związane z mniejszymi oporami toczenia. Są też dobre rozwiązania dla środowiska. Aspekt zrównoważonego rozwoju jest bardzo ważny. Nawierzchnie betonowe podlegają w 100% recyklingowi – dodał Federico Tonetti.

Przypomnijmy, że w 2014 roku GDDKiA, po gruntownych analizach, zaproponowała budowę kolejnych ok. 809 km dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową w latach 2014 – 2023. Ta propozycja spotkała się z protestem części wykonawców. – Te 809 km dróg z nawierzchnią betonową to absolutne minimum, które powinno zostać wykonane – mówił prof. Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu. – Ponieważ w każdej dyskusji najważniejsze są konkretne liczby pod koniec 2015 roku zwróciliśmy się do ekspertów z Politechniki Wrocławskiej.  Zespołem kierował prof. Antoni Szydło niekwestionowany autorytet w dziedzinie projektowania i budowy dróg. Teraz prezentujemy efekt pracy tego zespołu.

Tak więc zespół ekspertów z Politechniki Wrocławskiej pod kierownictwem prof. Antoniego Szydło przeprowadził „Badania i analizy kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych”.

Autorzy opracowania przyjęli dla obu rodzajów konstrukcji nawierzchni 30-letni okres eksploatacji.

W analizach obciążenia ruchem przyjęto dwie opcje ze względu na kategorię ruchu: kategorię KR7 dla nawierzchni asfaltowych (nawierzchnie podatne) oraz kategorie KR6 i KR7 dla nawierzchni betonowych (nawierzchnie sztywne).

Obliczenia kosztów budowy dokonano dla odcinka drogi klasy S – droga ekspresowa o długości 1 km i szerokości 10 m, tj. 10.000 m2 w oparciu o koszty zakupu wg Sekocenbud (IV kwartał 2015 r.).

Strategię utrzymania dróg przyjęto na podstawie polskich doświadczeń i doświadczeń administracji drogowych innych krajów, w których nawierzchnie pracują w podobnych warunkach klimatycznych – Francji, Niemczech i USA.

Z opracowania wynika, że już na etapie budowy kilometr drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową (w zależności od kategorii ruchu) jest od 28,8% do 33% tańszy od podobnej drogi z nawierzchnią asfaltową. Po 30 latach eksploatacji droga ekspresowa betonowa jest o 54,5 do 57% tańsza (w zależności od kategorii ruchu) w stosunku do nawierzchni asfaltowej.

- Przeanalizowaliśmy łącznie dziewięć rodzajów konstrukcji, przeprowadziliśmy setki obliczeń porównując koszty budowy i utrzymania na podstawie kilkudziesięciu parametrów, w tym doświadczeń zebranych przy eksploatacji betonowych i asfaltowych odcinków autostrady A4, A2 i S8 – mówił prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej. Nawet pomimo historycznego minimum cen asfaltu, nawierzchnie betonowe okazały się tańsze już na etapie budowy, a w perspektywie 30 lat eksploatacji dwukrotnie tańsze niż drogi asfaltowe – dodał prof. Szydło.

Zdaniem Piotra Smolarczyka, właściciela częstochowskiej firmy Budpol, która realizuje drogi ekspresowe i autostrady z betonu raport ekspertów z Politechniki Wrocławskiej to pierwszy dokument, który całościowo porównuje koszty dróg betonowych i asfaltowych. – Autorzy raportu porównując koszty korzystali z cen publikowanych przez Sekocenbud. Rzeczywiste ceny są jeszcze niższe, dlatego moim zdaniem drogi betonowe są jeszcze tańsze niż to pokazano w raporcie – tłumaczył Piotr Smolarczyk.


Pozostałe aktualności i informacje

Technolodzy sprawdzali swoją wiedzę

2021-09-15
Zespół technologów z CEMEX Infrastruktura wygrał rundę kwalifikacyjną konkursu Power Concrete 2021. Kolejne miejsca zajęły zespoły technologów: CEMEX Polska, Atlas Laboratorium Betonu, Piotr Rydygier i Strunobet - Migacz. Te 5 zespołów weźmie udział w finale, którego I część odbędzie się 13 września w laboratoriach Katedry Technologii Materiałów Budowlanych WIMIC AGH w Krakowie, a II część – 11 października podczas konferencji Dni Betonu w Wiśle.

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2021

2021-08-09
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Stanowisko ws. Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM) oraz dostosowania do nowych celów redukcyjnych „- 55%”

2021-06-28
Jako sektor popieramy rozwiązanie Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM), niepokoją nas jednak informacje płynące z Komisji Europejskiej, że w ramach pakietu Fit for 55 poziom bezpłatnych uprawnień dla przemysłu może zostać znacznie obniżony dla sektorów objętych CBAM. Niezwykle ważne jest, aby pakiet Fit for 55 nie zagrażał decyzjom inwestycyjnym i projektom podejmowanym przez przemysł cementowy w Europie oraz zapobiegał zakłóceniom konkurencyjności produkcji w porównaniu z krajami trzecimi.

Mechanizm Ochrony Granic (CBAM) jako rozwiązanie chroniące polski i europejski przemysł cementowy

2021-06-07
Przemysł cementowy, podobnie jak szereg sektorów energochłonnych, stoi przed kolejnymi wyzwaniami wynikającymi z nowych regulacji klimatycznych oraz otoczenia rynkowego. Jednym z nich jest lawinowo rosnący import cementu spoza Unii Europejskiej, w tym z Białorusi, Turcji czy Ukrainy. Produkcja w tych krajach nie jest obciążona kosztami wynikającymi z obowiązków redukcji emisji CO2. Efektem tego zjawiska jest tzw. ucieczka emisji CO2 oraz ograniczenie konkurencyjności polskiego i europejskiego przemysłu. Dlatego też tak istotne znaczenie będzie miało przyjęcie przez unijną legislację Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM) w kształcie chroniącym sektory energochłonne, w tym cementowy. Rozwiązania, wspierające kluczowy dla gospodarki przemysł cementowy, będą przedmiotem dyskusji w gronie decydentów, ekspertów i przedstawicieli sektora.

WEBINARIUM: Samorządowe drogi betonowe z gwarancją na lata

2021-05-31
9 Czerwca o godzinie 11:00 odbędzie się webinarium „Samorządowe drogi betonowe z gwarancją na lata”. Biorąc udział w webinarium zostaną Państwo poinformowani o zaletach betonowych nawierzchni dróg samorządowych. Przedstawione zostaną doświadczenia samorządowców, którzy podjęli decyzję wybudowania dróg betonowych w swoich miejscowościach, jak również tych którzy przekonali się o zaletach betonowych ścieżek rowerowych.