ad

O nowoczesnych nawierzchniach betonowych na przykładzie obwodnicy Świdnicy

Ponad 30 osób odpowiedzialnych za drogownictwo w powiatach i gminach województwa dolnośląskiego wzięło udział w seminarium pt. „Nowoczesne nawierzchnie betonowe na drogach lokalnych”, która 10 października 2013 r. odbyła się w Świdnicy. Do Świdnicy przywiodła wszystkich betonowa obwodnica miasta o długości 13 km. - Skoro na Dolnym Śląsku mamy tak duże zagłębie kruszyw, a w pobliżu cementownie, dlaczego nie budujemy dróg betonowych? – pytał podczas seminarium Andrzej Szeniszewski, dyrektor firmy Heilit + Woerner, która wykonywała obwodnicę Świdnicy.

Seminarium zorganizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu odbyło się w Zespole Szkół w Świdnicy. Wzięły w nim udział 32 osoby odpowiedzialne za drogownictwo w powiatach i gminach województwa dolnośląskiego m.in.: w powiecie kłodzkim, kluczborskim, żarskim, strzelińskim, polkowickim, oławskim, oleśnickim, świdnickim oraz w kilkunastu dolnośląskich gminach.

Konferencję otworzył starosta świdnicki Zygmunt Worsa. Starostwo Powiatowe w Świdnicy było inwestorem oddanej do użytku w październiku 2011 roku betonowej obwodnicy Świdnicy.

– Uczestniczyłem w tym procesie od pomysłu do wykonania. Tak naprawdę wszystko zaczęło się w 2006 roku, kiedy chcieliśmy ściągnąć do Świdnicy inwestora – firmę Elektrolux. Firma powiedziała „ok” pod warunkiem poprawy infrastruktury – wspominał Zygmunt Worsa. Starosta osobiście przygotowywał skomplikowany proces finansowania inwestycji i uczestniczył we wszystkich jej etapach. Przypomnijmy, że budowa 13 kilometrowej drogi kosztowała 109 mln złotych. 58,85 mln złotych pochodziło od jednostek samorządu terytorialnego (Starostwo Powiatowe w Świdnicy, Miasto Świdnica, Gmina Świdnica, Gmina Żarów, Gmina Jaworzyna Śląska) a 50,15 mln złotych – z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego (za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego).

W kolejnym referacie Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu mówił o polskich i europejskich doświadczeniach w budowie dróg o nawierzchniach betonowych. – W najbliższym czasie, według ostrożnych szacunków, będziemy mieli w Polsce około 700 km autostrad i dróg krajowych o nawierzchniach betonowych oraz około 500 km lokalnych dróg betonowych – wyliczał Piotr Kijowski.

Radosław Kozłowski z firmy B-Act tłumaczył jak to się stało, że przy budowie obwodnicy Świdnicy zamiast drogi o nawierzchni bitumicznej wykonano drogę o nawierzchni betonowej. Firma B-Act pełniła najpierw rolę kierownika projektu, a potem rolę inżyniera kontraktu.

– Za zmianą technologii przemawiały korzyści ekonomiczne, techniczne i społeczne – tłumaczył Radosław Kozłowski. – Przesłanki techniczne to wysoka nośność, duża trwałość – około 30 lat i niższe koszty eksploatacji. Realizacja kontraktu odbyła się w założonym terminie i budżecie, a inwestor otrzymał dłuższą – 5 – letnią zamiast 2-letniej gwarancję na budowę drogi. Otrzymaliśmy bardzo dobry produkt, bardzo dobrą drogę o bardzo dobrych parametrach.

Andrzej Szeniszewski, dyrektor firmy Heilit + Woerner , która była wykonawcą obwodnicy Świdnicy, opowiedział o realizacji przez firmę dróg o nawierzchniach betonowych. Firma Heilit + Woerner jest prekursorem budowy dróg betonowych w Polsce i jednym z nielicznych wykonawców nowoczesnych nawierzchni betonowych w Europie. Dyrektor Szeniszewski mówił o realizowanym właśnie przez firmę odcinku S8 Walichnowy - Sieradz.  – Przy realizacji nawierzchni betonowej trzeba mieć zgrany zespół. Tworzą go 22 osoby obsługujące maszyny rozściełające beton. Podczas układania nawierzchni najlepiej prowadzić betonowanie od jednego do drugiego obiektu mostowego – mówił dyrektor Szeniszewski. – Ogromne znaczenie przy układaniu nawierzchni betonowej ma śledzenie pogody. My monitorujemy pogodę na bieżąco. Betonowania rozpoczynamy, kiedy widzimy pasmo wielu bezdeszczowych dni. Lepiej zapobiegać i nie układać betonu w deszczu niż potem ratować – dodał dyrektor Szeniszewski i pytał: - Skoro na Dolnym Śląsku mamy tak duże zagłębie kruszyw, a w pobliżu cementownie, dlaczego nie budujemy dróg betonowych? Jego zdaniem polscy wykonawcy nie mają w tym zakresie zbyt wielu doświadczeń. - Potrzebni są doświadczeni wykonawcy, laboranci – pełna harmonia wielu działań. Inaczej efekt pracy może być fatalny – tłumaczył dyrektor  Szeniszewski i dodał, że na Dolnym Śląsku nawierzchnie betonowe są tańsze niż bitumiczne, a wygląda to jeszcze korzystniej dla betonu przy zestawieniu z co najmniej trzykrotnie wyższą trwałością.

W ostatnim referacie Grzegorz Kijowski omówił „Technologiczne uwarunkowania w budowie dróg z betonu cementowego”. Mówił o parametrach betonu drogowego, o działaniu domieszek uplastyczniających i napowietrzających, o sposobach pielęgnacji nawierzchni betonowej.

Uczestnicy konferencji pytali o zimowe utrzymanie drogi betonowej. – Jeżeli beton zostanie prawidłowo wykonany, napowietrzony, zimowe utrzymanie drogi betonowej nie stanowi problemu – odpowiadał Grzegorz Kijowski.

Na zakończenie seminarium wszyscy udali się na betonową obwodnicę Świdnicy, gdzie prowadzili dodatkowe rozmowy o nawierzchniach betonowych.


Pozostałe aktualności i informacje

Beton pomógł w nawiązaniu dialogu z istniejącą zabudową

2019-12-04
- Uzgadnianie projektu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków to żmudny proces, w którym budynek zmieniał się, ale paradoksalnie, zwiększała się ilość betonu na jego elewacji. Konserwator życzył sobie bowiem, by budynek był w bliższym dialogu z istniejącą, sąsiednią zabudową, a nie próbował wpisywać się w nią na zasadzie kontrastu. Udało się to dzięki betonowi – tłumaczył arch. Bolesław Stelmach, autor projektu „Budynku Komisji Sejmowych” w Warszawie, za który zdobył nagrodę główną XXIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.

Wyniki XXIII edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze”

2019-12-03
Pracownia Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o. zdobyła główną nagrodę XXIII edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze” za projekt Budynku Komisji Sejmowych w Warszawie. W konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich nagrodzono najlepszą realizację z użyciem technologii żelbetowej wykonaną i przekazaną do użytku przed końcem roku 2018 r.

Istotna rola sektora cementowego w gospodarce Unii Europejskiej

2019-11-08
Przemysł cementowy odgrywa bardzo ważną rolę w gospodarce regionów, Polski i Uni Europejskiej. Cement, jest podstawowym materiałem budowlanym, bez którego nie można zbudować potrzebnej infrastruktury drogowej, kolejowej, nie można zaspokoić potrzeb mieszkaniowych polskiego społeczeństwa. Rozwój budownictwa opartego o technologie cementowe jest szansą na szybkie wyrównanie różnic pomiędzy Europą Zachodnią a Polską. Stowarzyszenie Producentów Cementu prezentuje istotne uwarunkowania prawne, ekonomiczne i środowiskowe, które są kluczowe dla funkcjonowania przemysłu cementowego w Polsce i Europie.

W Parlamencie Europejskim o przyszłości polskiej i europejskiej branży cementowej

2019-11-08
6 listopada w Brukseli odbył się lunch roboczy "Wpływ polityki klimatycznej Unii Europejskiej na sektor cementowy w Polsce i Europie". Podczas spotkania, zorganizowanego przez Stowarzyszenie Producentów Cementu na zaproszenie Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Jarubasa, przedstawicie branży zaprezentowali Posłom do Parlamentu Europejskiego jej charakterystykę jako kluczowej dla polskiej i europejskiej gospodarki, omówili zagrożenia i wyzwania stojące przed sektorem oraz przedstawili postulaty, mające na celu jego dalszy rozwój w obszarach: konkurencyjnej energii, polityki klimatycznej (EU ETS i POST ETS), gospodarki o obiegu zamkniętym oraz konkurencyjności.

Tekst o 80-letniej drodze betonowej hitem czytelniczym

2019-10-15
Reportaż pt. „Droga do Brożca ma 80 lat i nigdy nie była remontowana” ukazał się po raz pierwszy na łamach Nowej Trybuny Opolskiej w 2016 roku. Autor tekstu poszedł naszym śladem i powoływał się wtedy na tekst opublikowany w kwartalniku BTA nr 2/2016 pt. „77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec”. Po trzech latach, w październiku 2019 r., redakcja NTO ponownie opublikowała materiał o drodze betonowej w cyklu „Hity NTO”, w ramach którego przypomina swoje najciekawsze teksty.