ad

O nowoczesnych nawierzchniach betonowych na przykładzie obwodnicy Świdnicy

Ponad 30 osób odpowiedzialnych za drogownictwo w powiatach i gminach województwa dolnośląskiego wzięło udział w seminarium pt. „Nowoczesne nawierzchnie betonowe na drogach lokalnych”, która 10 października 2013 r. odbyła się w Świdnicy. Do Świdnicy przywiodła wszystkich betonowa obwodnica miasta o długości 13 km. - Skoro na Dolnym Śląsku mamy tak duże zagłębie kruszyw, a w pobliżu cementownie, dlaczego nie budujemy dróg betonowych? – pytał podczas seminarium Andrzej Szeniszewski, dyrektor firmy Heilit + Woerner, która wykonywała obwodnicę Świdnicy.

Seminarium zorganizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu odbyło się w Zespole Szkół w Świdnicy. Wzięły w nim udział 32 osoby odpowiedzialne za drogownictwo w powiatach i gminach województwa dolnośląskiego m.in.: w powiecie kłodzkim, kluczborskim, żarskim, strzelińskim, polkowickim, oławskim, oleśnickim, świdnickim oraz w kilkunastu dolnośląskich gminach.

Konferencję otworzył starosta świdnicki Zygmunt Worsa. Starostwo Powiatowe w Świdnicy było inwestorem oddanej do użytku w październiku 2011 roku betonowej obwodnicy Świdnicy.

– Uczestniczyłem w tym procesie od pomysłu do wykonania. Tak naprawdę wszystko zaczęło się w 2006 roku, kiedy chcieliśmy ściągnąć do Świdnicy inwestora – firmę Elektrolux. Firma powiedziała „ok” pod warunkiem poprawy infrastruktury – wspominał Zygmunt Worsa. Starosta osobiście przygotowywał skomplikowany proces finansowania inwestycji i uczestniczył we wszystkich jej etapach. Przypomnijmy, że budowa 13 kilometrowej drogi kosztowała 109 mln złotych. 58,85 mln złotych pochodziło od jednostek samorządu terytorialnego (Starostwo Powiatowe w Świdnicy, Miasto Świdnica, Gmina Świdnica, Gmina Żarów, Gmina Jaworzyna Śląska) a 50,15 mln złotych – z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego (za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego).

W kolejnym referacie Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu mówił o polskich i europejskich doświadczeniach w budowie dróg o nawierzchniach betonowych. – W najbliższym czasie, według ostrożnych szacunków, będziemy mieli w Polsce około 700 km autostrad i dróg krajowych o nawierzchniach betonowych oraz około 500 km lokalnych dróg betonowych – wyliczał Piotr Kijowski.

Radosław Kozłowski z firmy B-Act tłumaczył jak to się stało, że przy budowie obwodnicy Świdnicy zamiast drogi o nawierzchni bitumicznej wykonano drogę o nawierzchni betonowej. Firma B-Act pełniła najpierw rolę kierownika projektu, a potem rolę inżyniera kontraktu.

– Za zmianą technologii przemawiały korzyści ekonomiczne, techniczne i społeczne – tłumaczył Radosław Kozłowski. – Przesłanki techniczne to wysoka nośność, duża trwałość – około 30 lat i niższe koszty eksploatacji. Realizacja kontraktu odbyła się w założonym terminie i budżecie, a inwestor otrzymał dłuższą – 5 – letnią zamiast 2-letniej gwarancję na budowę drogi. Otrzymaliśmy bardzo dobry produkt, bardzo dobrą drogę o bardzo dobrych parametrach.

Andrzej Szeniszewski, dyrektor firmy Heilit + Woerner , która była wykonawcą obwodnicy Świdnicy, opowiedział o realizacji przez firmę dróg o nawierzchniach betonowych. Firma Heilit + Woerner jest prekursorem budowy dróg betonowych w Polsce i jednym z nielicznych wykonawców nowoczesnych nawierzchni betonowych w Europie. Dyrektor Szeniszewski mówił o realizowanym właśnie przez firmę odcinku S8 Walichnowy - Sieradz.  – Przy realizacji nawierzchni betonowej trzeba mieć zgrany zespół. Tworzą go 22 osoby obsługujące maszyny rozściełające beton. Podczas układania nawierzchni najlepiej prowadzić betonowanie od jednego do drugiego obiektu mostowego – mówił dyrektor Szeniszewski. – Ogromne znaczenie przy układaniu nawierzchni betonowej ma śledzenie pogody. My monitorujemy pogodę na bieżąco. Betonowania rozpoczynamy, kiedy widzimy pasmo wielu bezdeszczowych dni. Lepiej zapobiegać i nie układać betonu w deszczu niż potem ratować – dodał dyrektor Szeniszewski i pytał: - Skoro na Dolnym Śląsku mamy tak duże zagłębie kruszyw, a w pobliżu cementownie, dlaczego nie budujemy dróg betonowych? Jego zdaniem polscy wykonawcy nie mają w tym zakresie zbyt wielu doświadczeń. - Potrzebni są doświadczeni wykonawcy, laboranci – pełna harmonia wielu działań. Inaczej efekt pracy może być fatalny – tłumaczył dyrektor  Szeniszewski i dodał, że na Dolnym Śląsku nawierzchnie betonowe są tańsze niż bitumiczne, a wygląda to jeszcze korzystniej dla betonu przy zestawieniu z co najmniej trzykrotnie wyższą trwałością.

W ostatnim referacie Grzegorz Kijowski omówił „Technologiczne uwarunkowania w budowie dróg z betonu cementowego”. Mówił o parametrach betonu drogowego, o działaniu domieszek uplastyczniających i napowietrzających, o sposobach pielęgnacji nawierzchni betonowej.

Uczestnicy konferencji pytali o zimowe utrzymanie drogi betonowej. – Jeżeli beton zostanie prawidłowo wykonany, napowietrzony, zimowe utrzymanie drogi betonowej nie stanowi problemu – odpowiadał Grzegorz Kijowski.

Na zakończenie seminarium wszyscy udali się na betonową obwodnicę Świdnicy, gdzie prowadzili dodatkowe rozmowy o nawierzchniach betonowych.


Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2022

2022-07-01
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Rząd podwyższył limit waloryzacji do 10% dla kontraktów drogowych zawartych przed lutym 2022 r.

2022-06-03
Zarząd Stowarzyszenia Producentów Cementu z zadowoleniem przyjął decyzję rządu o podwyższeniu limitu waloryzacji do 10% dla kontraktów drogowych zawartych przed lutym 2022 roku.

W Parlamencie Europejskim o przyszłości przemysłu cementowego

2022-05-19
Kilka dni po powołaniu Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, delegacja Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC) odwiedziła Parlament Europejski, gdzie toczą się prace nad pakietem „Fit for 55”. Obejmuje on między innymi zmiany w ramach Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (EU ETS) oraz wprowadzenie tzw. cła węglowego, czyli Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM). Ich kształt ma fundamentalne znaczenie dla konkurencyjności sektora cementowego, stalowego czy nawozowego.

SEMINARIUM: SAMORZĄDOWE DROGI BETONOWE – odpowiedzią na wymagania przyszłości – PREZENTACJE

2022-05-13
„Samorządowe drogi betonowe odpowiedzią na wymagania przyszłości” to tytuł seminarium zorganizowanego przez Stowarzyszenie Producentów Cementu, które odbyło się 11 maja 2022 r. w Targach Kielce, podczas targów Nowa Infrastruktura. W seminarium, podczas którego zostały zaprezentowane, poparte naukowymi badaniami i praktycznymi doświadczeniami, zalety nawierzchni betonowych zarówno w zakresie budowy dróg krajowych jak i samorządowych, wzięło udział ponad 200 samorządowców z całego kraju. PONIŻEJ PUBLIKUJEMY PREZENTACJE PRZEDSTAWIONE PODCZAS SEMINARIUM.

Rozpoczął prace Parlamentarny Zespół ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego

2022-05-12
Potrzebę ponadpartyjnego wsparcia dla sektora cementowego, jako polskiej racji stanu, podkreślał poseł Paweł Bejda podczas pierwszego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które 12 maja 2022 r. odbyło się w Sejmie. Zdaniem posła Bejdy branża cementowa jest kluczowa zarówno z perspektywy gospodarki czy roli w zagospodarowaniu odpadów, jak i środowiska lokalnego, w tym zapewnienia miejsc pracy.