ad

O nowoczesnych nawierzchniach betonowych na przykładzie obwodnicy Świdnicy

Ponad 30 osób odpowiedzialnych za drogownictwo w powiatach i gminach województwa dolnośląskiego wzięło udział w seminarium pt. „Nowoczesne nawierzchnie betonowe na drogach lokalnych”, która 10 października 2013 r. odbyła się w Świdnicy. Do Świdnicy przywiodła wszystkich betonowa obwodnica miasta o długości 13 km. - Skoro na Dolnym Śląsku mamy tak duże zagłębie kruszyw, a w pobliżu cementownie, dlaczego nie budujemy dróg betonowych? – pytał podczas seminarium Andrzej Szeniszewski, dyrektor firmy Heilit + Woerner, która wykonywała obwodnicę Świdnicy.

Seminarium zorganizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu odbyło się w Zespole Szkół w Świdnicy. Wzięły w nim udział 32 osoby odpowiedzialne za drogownictwo w powiatach i gminach województwa dolnośląskiego m.in.: w powiecie kłodzkim, kluczborskim, żarskim, strzelińskim, polkowickim, oławskim, oleśnickim, świdnickim oraz w kilkunastu dolnośląskich gminach.

Konferencję otworzył starosta świdnicki Zygmunt Worsa. Starostwo Powiatowe w Świdnicy było inwestorem oddanej do użytku w październiku 2011 roku betonowej obwodnicy Świdnicy.

– Uczestniczyłem w tym procesie od pomysłu do wykonania. Tak naprawdę wszystko zaczęło się w 2006 roku, kiedy chcieliśmy ściągnąć do Świdnicy inwestora – firmę Elektrolux. Firma powiedziała „ok” pod warunkiem poprawy infrastruktury – wspominał Zygmunt Worsa. Starosta osobiście przygotowywał skomplikowany proces finansowania inwestycji i uczestniczył we wszystkich jej etapach. Przypomnijmy, że budowa 13 kilometrowej drogi kosztowała 109 mln złotych. 58,85 mln złotych pochodziło od jednostek samorządu terytorialnego (Starostwo Powiatowe w Świdnicy, Miasto Świdnica, Gmina Świdnica, Gmina Żarów, Gmina Jaworzyna Śląska) a 50,15 mln złotych – z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego (za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego).

W kolejnym referacie Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu mówił o polskich i europejskich doświadczeniach w budowie dróg o nawierzchniach betonowych. – W najbliższym czasie, według ostrożnych szacunków, będziemy mieli w Polsce około 700 km autostrad i dróg krajowych o nawierzchniach betonowych oraz około 500 km lokalnych dróg betonowych – wyliczał Piotr Kijowski.

Radosław Kozłowski z firmy B-Act tłumaczył jak to się stało, że przy budowie obwodnicy Świdnicy zamiast drogi o nawierzchni bitumicznej wykonano drogę o nawierzchni betonowej. Firma B-Act pełniła najpierw rolę kierownika projektu, a potem rolę inżyniera kontraktu.

– Za zmianą technologii przemawiały korzyści ekonomiczne, techniczne i społeczne – tłumaczył Radosław Kozłowski. – Przesłanki techniczne to wysoka nośność, duża trwałość – około 30 lat i niższe koszty eksploatacji. Realizacja kontraktu odbyła się w założonym terminie i budżecie, a inwestor otrzymał dłuższą – 5 – letnią zamiast 2-letniej gwarancję na budowę drogi. Otrzymaliśmy bardzo dobry produkt, bardzo dobrą drogę o bardzo dobrych parametrach.

Andrzej Szeniszewski, dyrektor firmy Heilit + Woerner , która była wykonawcą obwodnicy Świdnicy, opowiedział o realizacji przez firmę dróg o nawierzchniach betonowych. Firma Heilit + Woerner jest prekursorem budowy dróg betonowych w Polsce i jednym z nielicznych wykonawców nowoczesnych nawierzchni betonowych w Europie. Dyrektor Szeniszewski mówił o realizowanym właśnie przez firmę odcinku S8 Walichnowy - Sieradz.  – Przy realizacji nawierzchni betonowej trzeba mieć zgrany zespół. Tworzą go 22 osoby obsługujące maszyny rozściełające beton. Podczas układania nawierzchni najlepiej prowadzić betonowanie od jednego do drugiego obiektu mostowego – mówił dyrektor Szeniszewski. – Ogromne znaczenie przy układaniu nawierzchni betonowej ma śledzenie pogody. My monitorujemy pogodę na bieżąco. Betonowania rozpoczynamy, kiedy widzimy pasmo wielu bezdeszczowych dni. Lepiej zapobiegać i nie układać betonu w deszczu niż potem ratować – dodał dyrektor Szeniszewski i pytał: - Skoro na Dolnym Śląsku mamy tak duże zagłębie kruszyw, a w pobliżu cementownie, dlaczego nie budujemy dróg betonowych? Jego zdaniem polscy wykonawcy nie mają w tym zakresie zbyt wielu doświadczeń. - Potrzebni są doświadczeni wykonawcy, laboranci – pełna harmonia wielu działań. Inaczej efekt pracy może być fatalny – tłumaczył dyrektor  Szeniszewski i dodał, że na Dolnym Śląsku nawierzchnie betonowe są tańsze niż bitumiczne, a wygląda to jeszcze korzystniej dla betonu przy zestawieniu z co najmniej trzykrotnie wyższą trwałością.

W ostatnim referacie Grzegorz Kijowski omówił „Technologiczne uwarunkowania w budowie dróg z betonu cementowego”. Mówił o parametrach betonu drogowego, o działaniu domieszek uplastyczniających i napowietrzających, o sposobach pielęgnacji nawierzchni betonowej.

Uczestnicy konferencji pytali o zimowe utrzymanie drogi betonowej. – Jeżeli beton zostanie prawidłowo wykonany, napowietrzony, zimowe utrzymanie drogi betonowej nie stanowi problemu – odpowiadał Grzegorz Kijowski.

Na zakończenie seminarium wszyscy udali się na betonową obwodnicę Świdnicy, gdzie prowadzili dodatkowe rozmowy o nawierzchniach betonowych.


Pozostałe aktualności i informacje

O projektowaniu dróg betonowych

2023-03-28
Prawie 200 uczestników wzięło udział w „Warsztatach szkoleniowych dla projektantów i technologów infrastruktury drogowej”, które 28 marca 2023 r. odbyły się w Warszawie. Celem warsztatów, zorganizowanych przez Stowarzyszenie Producentów Cementu, było omówienie zmian wprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w przepisach technicznych związanych z materiałami stosowanymi w budowie infrastruktury drogowej.

O budownictwie niskoemisyjnym podczas DNI BETONU

2023-03-21
- Mam nadzieję, że tegoroczna, dwunasta konferencja DNI BETONU będzie kontynuacją bardzo dobrych wydarzeń, które mamy za sobą. Na pewno tematem przewodnim będzie budownictwo o niskim śladzie węglowym. Ograniczanie emisji CO2, to tematyka, która z pewnością zdominuje przebieg konferencji – zapowiada prof. Jan Deja, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego konferencji DNI BETONU. Dzisiaj (21 marca 2023 r.) odbyło się kolejne posiedzenie Rady Programowej konferencji Dni Betonu.

DZIEŃ DROGOWCA 2023 pod patronatem SPC

2023-03-15
Dzień Drogowca 2023 odbędzie się w tym roku 25 kwietnia, w Poznaniu, pod patronatem Stowarzyszenia Producentów Cementu. W imieniu organizatora - redakcji magazynu „Drogi Gminne i Powiatowe” - zapraszamy Państwa do udziału w tym wyjątkowym wydarzeniu.

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2023

2023-03-13
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Szkolenie dla projektantów i technologów drogowych 2023

2023-02-20
Nowe szkolenie! Już 28 marca 2023 roku w Warszawie w Airport Hotel Okęcie odbędą się w warsztaty szkoleniowe dla technologów i projektantów infrastruktury drogowej. Celem warsztatów jest omówienie zmian wprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w przepisach technicznych związanych z materiałami stosowanymi w budowie infrastruktury drogowej. Jesteśmy przekonani, że zagadnienia związane z technologią betonu będą przydatne w Państwa codziennej pracy inżynierskiej.