ad

O drogach betonowych na targach Autostrada - Polska

Ponad 400 wystawców z 17 krajów świata bierze udział w rozpoczętych dzisiaj w Kielcach Międzynarodowych Targach Budownictwa Drogowego Autostrada – Polska. Stowarzyszenie Producentów Cementu zaprasza podczas targów na stoisko 44 w hali E, a jutro - 9 maja 2018 r. - na seminarium pt. „Drogi betonowe – niezmiennie dobre”.

Podczas uroczystości otwarcia targów Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, przypomniał że w zeszłym roku rząd przyjął program budowy dróg na lata 2014 – 2023, który kwotowo został zwiększony do 135 mld złotych.

- To największy program inwestycyjny rządu. Dokonaliśmy urealnienia wydatków i wskazaliśmy, które odcinki należy realizować. Nie wszystkie drogi zostaną wybudowane. Jak zwykle musimy dzielić pieniądze na rzeczy ważniejsze i mniej ważne. Zajęliśmy się zintensyfikowaniem prac drogowych w ciągach korytarzowych, aby połączyć nasze wszystkie autostrady i drogi ekspresowe w sieć dróg – mówił Marek Chodkiewicz. - Udało się już oddać 30 inwestycji wartości 13 mld złotych. W budowie jest ponad 100 inwestycji wartości ponad 50 mld złotych, a w przetargach przedinwestycyjnych mamy zadania wartości 32 mld złotych. Oznacza to, że do zrealizowania zostało nam ponad 50 mld złotych. W związku z tym do 2024 roku mamy do zrealizowania około 14,5 mld złotych rocznie. A jak patrzę na drogi lokalne, brak obwodnic miast, to macie państwo zajęcie co najmniej do 2040 roku – dodał zwracając się do wystawców.

Według ministra Chodkiewicza rząd realizując program drogowy zapewnia rozwój firmom biorącym udział w postępowaniach przetargowych.

- Nie oznacza to, że nie widzimy ryzyk związanych z realizacją tego ambitnego programu. Podjęte zostały działania optymalizacyjne dotyczące zakresu rzeczowego programu, jak i warunków technicznych jego realizacji. Prowadzone są rozmowy z branżą drogową, które przełożyły się na nowe, zmienione warunki udziału w postępowaniach przetargowych. Widzimy problemy związane z siłą roboczą i wzrostem cen na rynku – mówił minister Chodkiewicz.

Wśród gości zaproszonych na otwarcie był także prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu, który zwrócił uwagę na 24 udział w targach Autostrada – Polska.

– Muszę stwierdzić, że ten miniony czas wspólnie dobrze spożytkowaliśmy. Inaczej wyglądają nasze drogi i cieszymy się, że jesteśmy największym placem budowy w Europie. Dobrze, że budujemy i oczywiste jest, że cement na takiej imprezie jak Autostrada jest obecny. Nie da się budować bez cementu, a chcę żebyśmy wspólnie budowali coraz lepiej. Cieszymy się, że po 24 latach nawierzchnie z betonu cementowego na trwałe wpisują się w polski krajobraz i potrafimy je robić. Nikt nie namówi mnie do dyskusji o wyższości jednej technologii nad drugą. Konsekwentnie twierdzę, że technologie mają ze sobą konkurować. Tylko zdrowa konkurencja doprowadzi do tego, że będziemy budowali dobre, trwałe i bezpieczne drogi zarówno na poziomie krajowym jak i lokalnym. Zapraszam jutro na seminarium „Drogi betonowe – niezmiennie dobre” – zakończył prof. Deja.

 


Pozostałe aktualności i informacje

Stanowisko ws. Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM) oraz dostosowania do nowych celów redukcyjnych „- 55%”

2021-06-28
Jako sektor popieramy rozwiązanie Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM), niepokoją nas jednak informacje płynące z Komisji Europejskiej, że w ramach pakietu Fit for 55 poziom bezpłatnych uprawnień dla przemysłu może zostać znacznie obniżony dla sektorów objętych CBAM. Niezwykle ważne jest, aby pakiet Fit for 55 nie zagrażał decyzjom inwestycyjnym i projektom podejmowanym przez przemysł cementowy w Europie oraz zapobiegał zakłóceniom konkurencyjności produkcji w porównaniu z krajami trzecimi.

Mechanizm Ochrony Granic (CBAM) jako rozwiązanie chroniące polski i europejski przemysł cementowy

2021-06-07
Przemysł cementowy, podobnie jak szereg sektorów energochłonnych, stoi przed kolejnymi wyzwaniami wynikającymi z nowych regulacji klimatycznych oraz otoczenia rynkowego. Jednym z nich jest lawinowo rosnący import cementu spoza Unii Europejskiej, w tym z Białorusi, Turcji czy Ukrainy. Produkcja w tych krajach nie jest obciążona kosztami wynikającymi z obowiązków redukcji emisji CO2. Efektem tego zjawiska jest tzw. ucieczka emisji CO2 oraz ograniczenie konkurencyjności polskiego i europejskiego przemysłu. Dlatego też tak istotne znaczenie będzie miało przyjęcie przez unijną legislację Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM) w kształcie chroniącym sektory energochłonne, w tym cementowy. Rozwiązania, wspierające kluczowy dla gospodarki przemysł cementowy, będą przedmiotem dyskusji w gronie decydentów, ekspertów i przedstawicieli sektora.

WEBINARIUM: Samorządowe drogi betonowe z gwarancją na lata

2021-05-31
9 Czerwca o godzinie 11:00 odbędzie się webinarium „Samorządowe drogi betonowe z gwarancją na lata”. Biorąc udział w webinarium zostaną Państwo poinformowani o zaletach betonowych nawierzchni dróg samorządowych. Przedstawione zostaną doświadczenia samorządowców, którzy podjęli decyzję wybudowania dróg betonowych w swoich miejscowościach, jak również tych którzy przekonali się o zaletach betonowych ścieżek rowerowych.

Twórcy „Kamienia” z nagrodą główną - XXIV edycja konkursu Polski Cement w Architekturze

2021-05-28
eM4 Pracownia Architektury Brataniec zdobyła nagrodę główną i nagrodę specjalną XXIV edycji konkursu Polski Cement w Architekturze za projekt Pawilonu Edukacyjnego „Kamień” na Golędzinowie. Jury nagrodziło także twórców domu jednorodzinnego, budynku biurowo - usługowego „Nowy Targ” we Wrocławiu oraz Siedziby Transportowego Dozoru Technicznego w Warszawie. 28 maja 2021 r. odbyło się uroczyste rozstrzygnięcie konkursu organizowanego przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich.

Nie pozwólmy na to, żeby Polskę zalał cement ze Wschodu

2021-05-18
Przedstawiciele sektora cementowego apelują do rządu o wsparcie dla działań osłonowych, które pomogą temu przemysłowi poradzić sobie z wyzwaniami wynikającymi z nowych regulacji klimatycznych oraz otoczenia rynkowego. Jak piszą w liście otwartym do Premiera Mateusza Morawieckiego: Rozumiemy konieczność ochrony klimatu i aktywnie uczestniczymy we wszystkich działaniach, które pomogą osiągnąć ambitne cele unijne w tym obszarze (…) Obawiamy się jednak, iż brak działań osłonowych – takich jak procedowany obecnie przez Komisję Europejską Mechanizm Ochrony Granic (CBAM) – może poskutkować nie tylko wieloletnią zapaścią całego polskiego przemysłu budowlanego, ale także zwiększeniem, zamiast redukcją poziomu emisji CO2. Dlatego apelują o wdrożenie zmian legislacyjnych, które postawią zaporę chroniącą przed zalewem polskiego rynku cementem z Białorusi, Ukrainy, Turcji czy Chin.