ad

O drogach betonowych na targach Autostrada - Polska

Ponad 400 wystawców z 17 krajów świata bierze udział w rozpoczętych dzisiaj w Kielcach Międzynarodowych Targach Budownictwa Drogowego Autostrada – Polska. Stowarzyszenie Producentów Cementu zaprasza podczas targów na stoisko 44 w hali E, a jutro - 9 maja 2018 r. - na seminarium pt. „Drogi betonowe – niezmiennie dobre”.

Podczas uroczystości otwarcia targów Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, przypomniał że w zeszłym roku rząd przyjął program budowy dróg na lata 2014 – 2023, który kwotowo został zwiększony do 135 mld złotych.

- To największy program inwestycyjny rządu. Dokonaliśmy urealnienia wydatków i wskazaliśmy, które odcinki należy realizować. Nie wszystkie drogi zostaną wybudowane. Jak zwykle musimy dzielić pieniądze na rzeczy ważniejsze i mniej ważne. Zajęliśmy się zintensyfikowaniem prac drogowych w ciągach korytarzowych, aby połączyć nasze wszystkie autostrady i drogi ekspresowe w sieć dróg – mówił Marek Chodkiewicz. - Udało się już oddać 30 inwestycji wartości 13 mld złotych. W budowie jest ponad 100 inwestycji wartości ponad 50 mld złotych, a w przetargach przedinwestycyjnych mamy zadania wartości 32 mld złotych. Oznacza to, że do zrealizowania zostało nam ponad 50 mld złotych. W związku z tym do 2024 roku mamy do zrealizowania około 14,5 mld złotych rocznie. A jak patrzę na drogi lokalne, brak obwodnic miast, to macie państwo zajęcie co najmniej do 2040 roku – dodał zwracając się do wystawców.

Według ministra Chodkiewicza rząd realizując program drogowy zapewnia rozwój firmom biorącym udział w postępowaniach przetargowych.

- Nie oznacza to, że nie widzimy ryzyk związanych z realizacją tego ambitnego programu. Podjęte zostały działania optymalizacyjne dotyczące zakresu rzeczowego programu, jak i warunków technicznych jego realizacji. Prowadzone są rozmowy z branżą drogową, które przełożyły się na nowe, zmienione warunki udziału w postępowaniach przetargowych. Widzimy problemy związane z siłą roboczą i wzrostem cen na rynku – mówił minister Chodkiewicz.

Wśród gości zaproszonych na otwarcie był także prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu, który zwrócił uwagę na 24 udział w targach Autostrada – Polska.

– Muszę stwierdzić, że ten miniony czas wspólnie dobrze spożytkowaliśmy. Inaczej wyglądają nasze drogi i cieszymy się, że jesteśmy największym placem budowy w Europie. Dobrze, że budujemy i oczywiste jest, że cement na takiej imprezie jak Autostrada jest obecny. Nie da się budować bez cementu, a chcę żebyśmy wspólnie budowali coraz lepiej. Cieszymy się, że po 24 latach nawierzchnie z betonu cementowego na trwałe wpisują się w polski krajobraz i potrafimy je robić. Nikt nie namówi mnie do dyskusji o wyższości jednej technologii nad drugą. Konsekwentnie twierdzę, że technologie mają ze sobą konkurować. Tylko zdrowa konkurencja doprowadzi do tego, że będziemy budowali dobre, trwałe i bezpieczne drogi zarówno na poziomie krajowym jak i lokalnym. Zapraszam jutro na seminarium „Drogi betonowe – niezmiennie dobre” – zakończył prof. Deja.

 


Pozostałe aktualności i informacje

Beton pomógł w nawiązaniu dialogu z istniejącą zabudową

2019-12-04
- Uzgadnianie projektu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków to żmudny proces, w którym budynek zmieniał się, ale paradoksalnie, zwiększała się ilość betonu na jego elewacji. Konserwator życzył sobie bowiem, by budynek był w bliższym dialogu z istniejącą, sąsiednią zabudową, a nie próbował wpisywać się w nią na zasadzie kontrastu. Udało się to dzięki betonowi – tłumaczył arch. Bolesław Stelmach, autor projektu „Budynku Komisji Sejmowych” w Warszawie, za który zdobył nagrodę główną XXIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.

Wyniki XXIII edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze”

2019-12-03
Pracownia Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o. zdobyła główną nagrodę XXIII edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze” za projekt Budynku Komisji Sejmowych w Warszawie. W konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich nagrodzono najlepszą realizację z użyciem technologii żelbetowej wykonaną i przekazaną do użytku przed końcem roku 2018 r.

Istotna rola sektora cementowego w gospodarce Unii Europejskiej

2019-11-08
Przemysł cementowy odgrywa bardzo ważną rolę w gospodarce regionów, Polski i Uni Europejskiej. Cement, jest podstawowym materiałem budowlanym, bez którego nie można zbudować potrzebnej infrastruktury drogowej, kolejowej, nie można zaspokoić potrzeb mieszkaniowych polskiego społeczeństwa. Rozwój budownictwa opartego o technologie cementowe jest szansą na szybkie wyrównanie różnic pomiędzy Europą Zachodnią a Polską. Stowarzyszenie Producentów Cementu prezentuje istotne uwarunkowania prawne, ekonomiczne i środowiskowe, które są kluczowe dla funkcjonowania przemysłu cementowego w Polsce i Europie.

W Parlamencie Europejskim o przyszłości polskiej i europejskiej branży cementowej

2019-11-08
6 listopada w Brukseli odbył się lunch roboczy "Wpływ polityki klimatycznej Unii Europejskiej na sektor cementowy w Polsce i Europie". Podczas spotkania, zorganizowanego przez Stowarzyszenie Producentów Cementu na zaproszenie Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Jarubasa, przedstawicie branży zaprezentowali Posłom do Parlamentu Europejskiego jej charakterystykę jako kluczowej dla polskiej i europejskiej gospodarki, omówili zagrożenia i wyzwania stojące przed sektorem oraz przedstawili postulaty, mające na celu jego dalszy rozwój w obszarach: konkurencyjnej energii, polityki klimatycznej (EU ETS i POST ETS), gospodarki o obiegu zamkniętym oraz konkurencyjności.

Tekst o 80-letniej drodze betonowej hitem czytelniczym

2019-10-15
Reportaż pt. „Droga do Brożca ma 80 lat i nigdy nie była remontowana” ukazał się po raz pierwszy na łamach Nowej Trybuny Opolskiej w 2016 roku. Autor tekstu poszedł naszym śladem i powoływał się wtedy na tekst opublikowany w kwartalniku BTA nr 2/2016 pt. „77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec”. Po trzech latach, w październiku 2019 r., redakcja NTO ponownie opublikowała materiał o drodze betonowej w cyklu „Hity NTO”, w ramach którego przypomina swoje najciekawsze teksty.