O drogach betonowych na konferencji NOVDROG 2023

Ponad 160 uczestników wzięło udział w piątej, jubileuszowej konferencji NOVDROG, która w dniach 20-21 kwietnia 2023 r. odbyła się w Niepołomicach k. Krakowa. Podczas konferencji NOVDROG po raz kolejny przybliżono uczestnikom technologię budowy dróg betonowych i omówiono najnowsze realizacje.

Organizatorem konferencji NOVDROG jest Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział Kraków. Stowarzyszenie Producentów Cementu było partnerem wydarzenia, a patronem medialnym był magazyn BTA „Budownictwo, Technologie, Architektura”.

- Po raz piąty przedstawiamy na konferencji nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast, metropolii i regionów – mówiła otwierając konferencję Beata Toporska, wiceprezes SITK RP Oddział Kraków.

Podczas pierwszej sesji aktualną sytuację budownictwa i perspektywy na kolejne miesiące przedstawił Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. – Rok 2022 kończyliśmy niewielkim spadkiem produkcji budowlano – montażowej. Przedsiębiorcy obawiają się przyszłości. Ceny materiałów budowlanych rosną. Prawie 66% firm uważa rosnące koszty materiałów budowlanych za barierę działalności. Ceny produkcji budowlano-montażowej w lutym 2023 r. były o 12,9% wyższe niż w roku poprzednim – wyliczał Jan Styliński.

Kto nasze budownictwo będzie utrzymywał przy życiu? – pytał Jan Styliński i podał, że w 2022 r. z budownictwem związanych było ponad 1,3 mln osób. Jeżeli chodzi o zatrudnienie obcokrajowców to na budowach w Polsce było zatrudnionych prawie 127 tys. Ukraińców i ponad 147 tys. cudzoziemców z innych państw.

- Rynek nie odczuwa jeszcze braku środków z KPO i Feniks. Ale jeżeli się nie pojawią, to odczujemy to w latach 2024 – 2025 – mówił Jan Styliński.

Jeżeli chodzi o sytuację polskich firm, to dodał, że największy wykonawca w Polsce, Budimex, ma obecnie historycznie najniższy portfel zamówień.

- Dostrzegamy ryzyka, ale wierzymy, że będziemy sobie w stanie z nimi poradzić – podsumował optymistycznie swoje wystąpienie Jan Styliński.
Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa mówiła o waloryzacji kontraktów drogowych, która stała się konieczna w związku ze wzrostem cen, kosztów i inflacją. W kwietniu 2022 r. Izba wystąpiła do Premiera o wprowadzenie waloryzacji w formie specustawy. W maju 2022 r. Rada Ministrów zwiększyła limity na waloryzację do 10% dla kontraktów PBDK na lata 2014 – 2023 o 2,6 mld zł, a dla programu 100 Obwodnic – o 115 mln zł. W lipcu 2022 podpisano 117 aneksów z 26 wykonawcami kontraktów inwestycyjnych. Z kolei we wrześniu rozpoczęto podpisywanie aneksów waloryzacyjnych dla kontraktów utrzymaniowych.

Tomasz Pałasiński, dyrektor Oddziału GDDKiA w Krakowie oraz Robert Jakubiak, jego zastępca ds. inwestycji mówili o drogach budowanych i planowanych na terenie Małopolski. – Spinamy sieć dróg krajowych, głównie ekspresowych. W 2027 r., kiedy wygaśnie koncesja Stalexportu na A4 Kraków – Katowice szykujemy się do przejęcia tego odcinka. Ten odcinek zostanie rozbudowany do 3, a miejscami nawet do 4 pasów ruchu, tak by obsłużyć 80 tys. pojazdów/dobę – zapowiedział dyrektor Pałasiński.

Katarzyna Węgrzyn – Madeja, dyrektor ZDW w Krakowie poinformowała, że ZDW wybudował na terenie województwa małopolskiego już ponad 500 km ścieżek rowerowych.

Warto zaznaczyć, że wśród tych ścieżek są też ścieżki o nawierzchni betonowej.

W ramach programu Velo Małopolska 2.0 ZDW Kraków planuje budowę kolejnych ponad 500 km – zapowiedziała Katarzyna Węgrzyn – Madeja.

Podczas konferencji NOVDROG po raz kolejny przybliżono uczestnikom technologię budowy dróg betonowych i omówiono najnowsze realizacje.

Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu omówił „Nawierzchnie betonowe w Polsce”. Lepsza widoczność, brak kolein, wysoka przyczepność, niższe zużycie paliwa i 100% recycling sprawiają, że drogi betonowe wpisują się w zrównoważone budownictwo. Ale najważniejsze zalety dróg betonowych to niskie koszty utrzymania i trwałość przekraczająca 40 lat. Piotr Kijowski przywołał przedwojenną publikację pt. Nawierzchnie betonowe” – autorzy: A. Kobyliński i K. Sokalski.

- Na podstawie przeprowadzonych badań porównawczych 105 lat temu autorzy książki stwierdzili, że na drogach betonowych zużycie paliwa jest najmniejsze – tłumaczył Piotr Kijowski.

W kolejnej publikacji, z 1934 r., prof. M. Wł. Nestorowicz napisał na łamach „Wiadomości drogowych”, że materiały do budowy nawierzchni betonowych są w 100% krajowe i dostępne na terenie całej Polski.

Podczas konferencji referat omawiający „Innowacyjne nawierzchnie betonowe na obiektach mostowych”, na przykładzie budowy drogi ekspresowej S7, wygłosił prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej.

Prof. Tomasz Siwowski z Politechniki Rzeszowskiej przedstawił „Wykorzystanie recyklatów do budowy obiektów mostowych”.

Beata Toporska, wiceprezes SITK RP Oddział Kraków i Robert Jakubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji GDDKiA Oddział Kraków
Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa
Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa
Tomasz Pałasiński, dyrektor Oddziału GDDKiA w Krakowie
Katarzyna Węgrzyn – Madeja, dyrektor ZDW w Krakowie
Piotr Kijowski, Stowarzyszenie Producentów Cementu
Prof. Antoni Szydło, Politechnika Wrocławska
Prof. Tomasz Siwowski, Politechnika Rzeszowska

Pozostałe aktualności i informacje

Rozpoczęła się licytacja prac – Tron Króla Minosa

2023-09-27
Licytacja prac - betonowych Tronów Króla Minosa - rozpoczęła się 27 września 2023 r. Sześć tronów, zostało wykonanych przez studentów architektury podczas wrześniowych warsztatów Architektura Betonowa. Wyniki licytacji poznamy podczas konferencji Dni Betonu w Wiśle.

Warsztaty architektura betonowa: król Minos byłby zadowolony. Z tronów

2023-09-15
- Na pewno król Minos miałby trudny wybór. Mamy 6 pięknych tronów. Moim zdaniem jak zwykle wszystko nam wyszło podczas warsztatów. Studenci są zadowoleni ze swoich prac. Nasze warsztaty są ewenementem na skalę światową. Żadna uczelnia na świecie nie ma podobnych doświadczeń. Więc nasza współpraca ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu przy organizacji warsztatów dla studentów jest absolutnie niepowtarzalna – powiedział prof. Tomasz Kozłowski z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej oceniając VII Warsztaty Architektura Betonowa pt. „Tron Króla Minosa”, które w dniach 11-15 września 2023 r. odbyły się w Krakowie.

Finał Power Concrete cz. I – zadanie ambitne, trudne i nietuzinkowe

2023-09-11
Zadanie konkursowe było ambitne, ciekawe, skomplikowane, trudne, nietuzinkowe i nieprzewidywalne – mówią uczestnicy pierwszego etapu finału konkursu Power Concrete, który 11 września 2023 r. został rozegrany w Krakowie. 5 zespołów technologów betonu, którzy weszli do finału, wykonało zaroby w laboratorium Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej. Przygotowane przez nich próbki betonu będą badane podczas drugiego etapu finału, 9 października 2023 r. podczas XII konferencji DNI BETONU.

Runda kwalifikacyjna Power Concrete 2023: wygrywa wytrzymałość na ściskanie 69 MPa

2023-09-05
Zespół technologów betonu STACHEMA Polska 1 z wynikiem 69,00 MPa wywalczył pierwsze miejsce w rundzie kwalifikacyjnej VII edycji konkursu Power Concrete, która została rozegrana 5 września 2023 r. w Krakowie. Do kwalifikacji stanęło 30 zespołów technologów z całego kraju, których zadaniem było wykonanie betonu o średniej (z 3 pomiarów) wytrzymałości na ściskanie 69 MPa.

Filmowe podsumowanie 14. Międzynarodowego Sympozjum Concrete Roads 2023

2023-08-10
- Jesteśmy tutaj, aby promować beton, ponieważ wiemy, że jest wytrzymały i trwały. Możemy wnieść swój wkład w zrównoważoną przyszłość – powiedział Tim Alte-Teigeler z firmy OAT. Przedstawiamy filmowe podsumowanie 14. Międzynarodowego Sympozjum Concrete Roads 2023, które w dniach 26-28 czerwca 2023 r. odbyło się w Krakowie.