ad

Nowelizacja EU ETS - oczekujemy sprawiedliwego traktowania sektorów

EU-ETS: Należy zapewnić niezbędną elastyczność dla puli bezpłatnych uprawnień

W ramach trwających obecnie negocjacji dotyczących nowelizacji Europejskiego Systemu Handlu Emisjami, wiele sektorów oczekiwało właściwej oceny oddziaływania propozycji nowelizacji Europejskiego Systemu Handlu Emisjami, które są obecnie omawiane w ramach negocjacji trójstronnych (Trialog – Parlament Europejski, Rada i Komisja Europejska). W dniu 23 maja 2017 firma konsultingowa EcoFys opublikowała, zleconą przez CEMBUREAU, analizę, która w sposób merytoryczny porównuje możliwe zapotrzebowanie i dostępność bezpłatnych uprawnień w okresie 2021-2030 w przypadku każdej z propozycji, które obecnie są rozważane (PE, Rada, KE). Autorzy oszacowali również przewidywane scenariusze wprowadzenia tzw. Międzysektorowego Współczynnika Redukcyjnego CSCF „Cross Sectoral Correction Factor (CSCF)”.

 - Bardzo ważne jest, aby dyskusja o reformie EU ETS w ramach trialogu, była oparta na rzetelnych i transparentnych analizach wszystkich propozycji, które są na stole -  powiedział Maarten Neelis z Ecofys. Nasze analizy przedstawiają wpływ różnych metod wykorzystania MSR (Market Stability Reserve), wycofywania uprawnień oraz aktualizacji benchmarku. Pokazują również wpływ przydziału bezpłatnych uprawnień dla gazów odpadowych z hutnictwa na zastosowanie CSCF.

Wyniki analizy wskazują, że propozycja przesunięcia do 5% uprawnień z puli aukcyjnej do puli uprawnień bezpłatnych, która jest w wersji Parlamentu Europejskiego, zdecydowanie bardziej ogranicza ryzyko wprowadzenia CSCF niż w przypadku pozostałych dwóch rozwiązań. Wynika z niej również, że propozycja PE pozwoli obniżyć poziom niedoboru uprawnień w roku 2030, podczas gdy propozycja Rady spowoduje wycofanie największej ilości uprawnień z MSR.

W analizie obliczono również szczegółowo efekty włączenia gazów odpadowych do benchmarku dla produkcji stali. Takie rozwiązanie doprowadzi do zwiększenia całkowitej ilości bezpłatnych uprawnień dla tego sektora o 0,4% w sytuacji, gdy dla pozostałych sektorów proponuje się redukcję na poziomie 1% rocznie. Takie działanie, w przypadku, gdy nie zostanie wprowadzony odpowiedni mechanizm elastyczności, doprowadzi do przyspieszenia wprowadzenia CSCF, a tym samym do zwiększenia jego wpływu.

Analizy potwierdzają również, że negocjacje trójstronne powinny doprowadzić do zapewnienia odpowiedniej ilości bezpłatnych uprawnień dla wszystkich sektorów narażonych na wyciek emisji (Carbon Leakage) na poziomie odpowiadającym emisyjności najefektywniejszych instalacji, aby uniknąć jakiejkolwiek dyskryminacji.

CEMBUREAU w imieniu europejskiego przemysłu cementowego apeluje do decydentów o przyjęcie propozycji nowelizacji EU ETS, która:

  1. Uwzględnia koncepcję 5% “elastyczności” pomiędzy pulą uprawnień przeznaczonych na aukcję a pulą uprawnień bezpłatnych, która pozwoli uzupełnić ilość uprawnień bezpłatnych. Propozycja kompromisu pomiędzy Radą a PE może polegać na wykorzystaniu niewykorzystanych uprawnień z III okresu lub uprawnień z MSR w celu uniknięcia wprowadzenia CSCF;
  2. Nie wprowadza dyskryminacji pomiędzy sektorami poprzez wprowadzenie różnego poziomu CSCF pomiędzy sektorami;
  3. Pozwoli na obliczanie benchmarków na podstawie rzeczywistych danych oraz wyznaczanie ich w sposób, który pozwoli na stałe ulepszanie technologii poprzez minimalną redukcję ich wartości.
  4. Propozycje nowego podejścia do wyznaczania benchmarków dla poszczególnych sektorów powinny uwzględniać potencjalny wpływ na całkowitą ilość uprawnień i zapewnić, że nie będą one miały wpływu na ograniczenie bezpłatnych uprawnień dla innych sektorów narażonych na Carbon Leakage;
  5. Fundusz Innowacyjny dla przełomowych technologii (CCS i CCU) powinien być ustanowiony z puli uprawnień na aukcję.
Pełen raport z analizy EcoFys można pobrać tutaj.

Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

2024-07-31
- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

O drogach betonowych w Wielkopolsce

2024-07-24
Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.