ad

Nowelizacja EU ETS - oczekujemy sprawiedliwego traktowania sektorów

EU-ETS: Należy zapewnić niezbędną elastyczność dla puli bezpłatnych uprawnień

W ramach trwających obecnie negocjacji dotyczących nowelizacji Europejskiego Systemu Handlu Emisjami, wiele sektorów oczekiwało właściwej oceny oddziaływania propozycji nowelizacji Europejskiego Systemu Handlu Emisjami, które są obecnie omawiane w ramach negocjacji trójstronnych (Trialog – Parlament Europejski, Rada i Komisja Europejska). W dniu 23 maja 2017 firma konsultingowa EcoFys opublikowała, zleconą przez CEMBUREAU, analizę, która w sposób merytoryczny porównuje możliwe zapotrzebowanie i dostępność bezpłatnych uprawnień w okresie 2021-2030 w przypadku każdej z propozycji, które obecnie są rozważane (PE, Rada, KE). Autorzy oszacowali również przewidywane scenariusze wprowadzenia tzw. Międzysektorowego Współczynnika Redukcyjnego CSCF „Cross Sectoral Correction Factor (CSCF)”.

 - Bardzo ważne jest, aby dyskusja o reformie EU ETS w ramach trialogu, była oparta na rzetelnych i transparentnych analizach wszystkich propozycji, które są na stole -  powiedział Maarten Neelis z Ecofys. Nasze analizy przedstawiają wpływ różnych metod wykorzystania MSR (Market Stability Reserve), wycofywania uprawnień oraz aktualizacji benchmarku. Pokazują również wpływ przydziału bezpłatnych uprawnień dla gazów odpadowych z hutnictwa na zastosowanie CSCF.

Wyniki analizy wskazują, że propozycja przesunięcia do 5% uprawnień z puli aukcyjnej do puli uprawnień bezpłatnych, która jest w wersji Parlamentu Europejskiego, zdecydowanie bardziej ogranicza ryzyko wprowadzenia CSCF niż w przypadku pozostałych dwóch rozwiązań. Wynika z niej również, że propozycja PE pozwoli obniżyć poziom niedoboru uprawnień w roku 2030, podczas gdy propozycja Rady spowoduje wycofanie największej ilości uprawnień z MSR.

W analizie obliczono również szczegółowo efekty włączenia gazów odpadowych do benchmarku dla produkcji stali. Takie rozwiązanie doprowadzi do zwiększenia całkowitej ilości bezpłatnych uprawnień dla tego sektora o 0,4% w sytuacji, gdy dla pozostałych sektorów proponuje się redukcję na poziomie 1% rocznie. Takie działanie, w przypadku, gdy nie zostanie wprowadzony odpowiedni mechanizm elastyczności, doprowadzi do przyspieszenia wprowadzenia CSCF, a tym samym do zwiększenia jego wpływu.

Analizy potwierdzają również, że negocjacje trójstronne powinny doprowadzić do zapewnienia odpowiedniej ilości bezpłatnych uprawnień dla wszystkich sektorów narażonych na wyciek emisji (Carbon Leakage) na poziomie odpowiadającym emisyjności najefektywniejszych instalacji, aby uniknąć jakiejkolwiek dyskryminacji.

CEMBUREAU w imieniu europejskiego przemysłu cementowego apeluje do decydentów o przyjęcie propozycji nowelizacji EU ETS, która:

  1. Uwzględnia koncepcję 5% “elastyczności” pomiędzy pulą uprawnień przeznaczonych na aukcję a pulą uprawnień bezpłatnych, która pozwoli uzupełnić ilość uprawnień bezpłatnych. Propozycja kompromisu pomiędzy Radą a PE może polegać na wykorzystaniu niewykorzystanych uprawnień z III okresu lub uprawnień z MSR w celu uniknięcia wprowadzenia CSCF;
  2. Nie wprowadza dyskryminacji pomiędzy sektorami poprzez wprowadzenie różnego poziomu CSCF pomiędzy sektorami;
  3. Pozwoli na obliczanie benchmarków na podstawie rzeczywistych danych oraz wyznaczanie ich w sposób, który pozwoli na stałe ulepszanie technologii poprzez minimalną redukcję ich wartości.
  4. Propozycje nowego podejścia do wyznaczania benchmarków dla poszczególnych sektorów powinny uwzględniać potencjalny wpływ na całkowitą ilość uprawnień i zapewnić, że nie będą one miały wpływu na ograniczenie bezpłatnych uprawnień dla innych sektorów narażonych na Carbon Leakage;
  5. Fundusz Innowacyjny dla przełomowych technologii (CCS i CCU) powinien być ustanowiony z puli uprawnień na aukcję.
Pełen raport z analizy EcoFys można pobrać tutaj.

Pozostałe aktualności i informacje

O projektowaniu dróg betonowych

2023-03-28
Prawie 200 uczestników wzięło udział w „Warsztatach szkoleniowych dla projektantów i technologów infrastruktury drogowej”, które 28 marca 2023 r. odbyły się w Warszawie. Celem warsztatów, zorganizowanych przez Stowarzyszenie Producentów Cementu, było omówienie zmian wprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w przepisach technicznych związanych z materiałami stosowanymi w budowie infrastruktury drogowej.

O budownictwie niskoemisyjnym podczas DNI BETONU

2023-03-21
- Mam nadzieję, że tegoroczna, dwunasta konferencja DNI BETONU będzie kontynuacją bardzo dobrych wydarzeń, które mamy za sobą. Na pewno tematem przewodnim będzie budownictwo o niskim śladzie węglowym. Ograniczanie emisji CO2, to tematyka, która z pewnością zdominuje przebieg konferencji – zapowiada prof. Jan Deja, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego konferencji DNI BETONU. Dzisiaj (21 marca 2023 r.) odbyło się kolejne posiedzenie Rady Programowej konferencji Dni Betonu.

DZIEŃ DROGOWCA 2023 pod patronatem SPC

2023-03-15
Dzień Drogowca 2023 odbędzie się w tym roku 25 kwietnia, w Poznaniu, pod patronatem Stowarzyszenia Producentów Cementu. W imieniu organizatora - redakcji magazynu „Drogi Gminne i Powiatowe” - zapraszamy Państwa do udziału w tym wyjątkowym wydarzeniu.

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2023

2023-03-13
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Szkolenie dla projektantów i technologów drogowych 2023

2023-02-20
Nowe szkolenie! Już 28 marca 2023 roku w Warszawie w Airport Hotel Okęcie odbędą się w warsztaty szkoleniowe dla technologów i projektantów infrastruktury drogowej. Celem warsztatów jest omówienie zmian wprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w przepisach technicznych związanych z materiałami stosowanymi w budowie infrastruktury drogowej. Jesteśmy przekonani, że zagadnienia związane z technologią betonu będą przydatne w Państwa codziennej pracy inżynierskiej.