ad

Nowe OST dotyczące betonu trzeba jak najszybciej wprowadzić w życie

- Dywersyfikujemy technologię i będziemy budować więcej dróg o nawierzchni betonowej – zapowiedział Tomasz Rudnicki, zastępca Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad 14 października 2014 r. podczas konferencji DNI BETONU. Nazajutrz, podczas „Warsztatów betonowych”, Wacław Michalski dyrektor ds. technologii GDDKiA przedstawił szczegółową listę proponowanych do zabudowy w betonie 781,55 km dróg. Ta dywersyfikacja ma przynieść 670 mln zł oszczędności na etapie budowy, a kolejne oszczędności poprzez niższe koszty eksploatacji dróg betonowych i ich dłuższą żywotność sięgającą 30 – 50 lat. Podczas warsztatów mówiono o Ogólnych Specyfikacjach Technicznych dla betonu, a uczestnicy warsztatów wystosowali apel do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego oraz do GDDKiA o niezwłoczną zmianę rozporządzenia, które pozwoli stosować przygotowane przez specjalistów nowoczesne Ogólne Specyfikacje Techniczne.

Warsztaty betonowe to wydarzenie towarzyszące konferencji DNI BETONU 2014. Rozpoczęły się tuż po zamknięciu obrad konferencji DNI BETONU. W tym roku temat warsztatów dotyczył „Nowych Ogólnych Specyfikacji Technicznych GDDKiA dla betonu – praktyczne aspekty”. W warsztatach wzięło udział blisko 60 uczestników. Spotkanie prowadził prof. Jan Deja ze Stowarzyszenia Producentów Cementu. Wzięli w nim udział m.in.: Wacław Michalski – dyrektor ds. technologii GDDKiA, prof. Tomasz Siwowski – Politechnika Rzeszowska, Adam Glinicki – GDDKiA w Białymstoku, Ireneusz Mikulicki – GDDKiA Oddział w Łodzi, Teresa Bonaszewska – CEMEX Polska, Robert Walkowiak – CHRYSO Polska i dr inż. Grzegorz Łój z Akademii Górniczo – Hutniczej.

- Mamy kilka godzin by o OST w dobrym kompetentnym gronie porozmawiać – mówił prof. Jan Deja otwierając warsztaty. – 20 lat temu nie mieliśmy w Polsce praktycznie dróg betonowych. W międzyczasie powstało około 700 km dróg krajowych i autostrad, powstały setki obiektów mostowych. W świetle prawa jesteśmy w okowach dokumentu z maja 2000 roku. Poprzedni dokument był z 1992 roku i w tym rozporządzeniu z 2000 roku niewiele się zmieniło. Mówię o starych i mocno nieaktualnych dokumentach, które nie przystają do obecnej wiedzy na temat betonu i technologii betonu, ale niestety obowiązują. W tych dokumentach zapomina się niestety o tym, że nas interesuje gotowy produkt w postaci betonu o odpowiedniej jakości. W efekcie stosowania przestarzałych przepisów dochodzi do tego, że mamy spękaną mikrostrukturę nowych obiektów mostowych, o czym mówiliśmy dzisiaj na konferencji DNI BETONU. My postanowiliśmy to zmienić przygotowując nowe Ogólne Specyfikacje Techniczne.

Przypomnijmy, że Ogólne Specyfikacje Techniczne dotyczące nawierzchni betonowych, opracowane przez zespół specjalistów pod kierunkiem prof. Jana Dei, które zostały przygotowane jesienią 2013 roku, dotychczas nie mogą się doczekać publikacji w postaci rozporządzenia Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad, co dałoby zielone światło dla powszechnego ich stosowania przy projektowaniu i realizacji inwestycji.

Jak poinformował dyr. Wacław Michalski, ze względów proceduralnych, ta publikacja odsuwa się w czasie.

- Przedstawię państwu drogę, którą przeszliśmy choć muszę przyznać, że była to droga przez mękę. GDDKiA batalię o jakość rozpoczęła się w 2008 roku. Rozpoczęliśmy od aktualizacji Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych oraz Katalogu Napraw i Remontów co trwało 2,5 roku. Potem wzięliśmy się za opracowanie dokumentów wzorcowych. Jest powołany w ministerstwie zespół, który zbiera się raz na miesiąc i my tam dyskutujemy jak je wprowadzić – tłumaczył dyrektor Wacław Michalski. - Chcemy z rozporządzenia wyrzucić wszystkie ścisłe wymagania. Dokument prawny nie jest do tego, żeby ustalał długość, szerokość czy grubość. Ten dokument ma wprowadzać i powoływać się na załączniki, którymi są katalogi i Ogólne Specyfikacje Techniczne, które będziemy mogli szybciej aktualizować zgodnie z duchem czasu.

Dyrektor Michalski wyjaśniał, że przed opracowaniem nowych OST chciał korzystać ze wzorów niemieckiego FGSV. - Wolontaryjnie ten system działa od 1924 roku i tworzy go około 3 tysięcy specjalistów. Jest zaszczytem należeć do tego zespołu. Oni systematycznie przeglądają dokumenty techniczne w oparciu o to, co dzieje się na rynku – mówił dyrektor Michalski. – W Polsce na zaproszenie GDDKiA do opracowania nowych OST zgłosiły się 272 osoby w tym ponad 110 pracowało efektywnie. Powoli efekty pracy tych specjalistów są publikowane na stronie GDDKiA. Stwierdziliśmy, że bardzo ważne jest zaplecze techniczne służące do oceny wykonanych robót. W tej chwili mamy nowoczesne zaplecze laboratoryjne. Około 100 mln złotych zainwestowaliśmy w nową aparaturę i sprzęt. Zainwestowaliśmy także w podnoszenie kwalifikacji pracowników laboratoriów. Jesteśmy na ukończeniu akredytacji laboratoriów. Tylko w ciągu jednego roku przebadaliśmy prawie 9 tysięcy próbek. Wprowadziliśmy monitoring jakości na kontraktach i ranking wykonawców. Od tego roku wprowadziliśmy miesięczne narady inwestycyjne, gdzie rozmawiamy i dyskutujemy o przebiegu kontraktów. Ale jakość to nie tylko badanie, to nie tylko stwierdzenie faktu, to także wybór odpowiedniej technologii. Wprowadziliśmy m.in. długowieczną nawierzchnię bitumiczną. Nawierzchnie asfaltowe muszą być jaśniejsze, to zwiększy ich odporność na odkształcenia pod wpływem wysokich temperatur. Przystąpiliśmy także do wprowadzenia w większym stopniu nawierzchni betonowych. Budowa dróg musi przecież stymulować gospodarkę – mamy przemysł petrochemiczny, ale mamy także przemysł cementowy – na zasadach zrównoważonego rozwoju. Ceny asfaltu są obecnie tak wysokie, że powyżej kategorii ruchu KR3 bardziej opłacalna jest budowa dróg o nawierzchniach betonowych.

Dyrektor Michalski zaprezentował listę 10 odcinków dróg krajowych i autostrad w Polsce o łącznej długości 781,5 km, które powinny być zrealizowane w technologii betonowej (tabela).

Uczestnicy „Warsztatów betonowych” wystosowali apel do Ministerstwa Infrastruktury oraz GDDKiA o niezwłoczną i niezbędną zmianę rozporządzenia, które pozwoli stosować przygotowane przez specjalistów nowoczesne Ogólne Specyfikacje Techniczne.

 

Odcinki dróg proponowane do realizacji w technologii betonowej

w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 (propozycja z 16 października 2014 r.)


Pozostałe aktualności i informacje

Konkurs Architektura Betonowa 2019

2019-10-11
W październiku odbyła się XX edycja dorocznego ogólnopolskiego konkursu Architektura Betonowa 2019 Akademicka nagroda za najlepszą pracę dyplomową roku – projekt architektoniczny z użyciem technologii betonu. Konkurs jest efektem współpracy: Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Nowy przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu

2019-06-03
Krzysztof Kieres, dyrektor generalny Dyckerhoff Polska jest nowym przewodniczącym Stowarzyszenia Producentów Cementu. Wybory przewodniczącego odbyły się 31 maja 2019 r. w Krakowie, podczas Walnego Zebrania Członków SPC.

Wiedza prowadzi do trafnych decyzji

2019-05-31
- Na takie seminaria trzeba jeździć, zwłaszcza powinni to robić samorządowcy. Musimy się spotykać i słuchać państwa żebyśmy wiedzieli co się dzieje i co oferuje rynek. Musimy się także uczyć od kolegów - samorządowców. Przed podjęciem decyzji o budowie dróg betonowych był strach i przerażenie, a dzisiaj jesteśmy dumni – mówiła Małgorzata Majcher z Urzędu Miasta w Żaganiu, która otrzymała tytuł „Dobrego Gospodarza” za budowę dróg z betonu wałowanego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w Żaganiu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium pt. „Drogi betonowe – trwałe i niezawodne rozwiązania”, które Stowarzyszenie Producentów Cementu zorganizowało 15 maja 2019 r. na XXV Międzynarodowych Targach Budownictwa Drogowego Autostrada – Polska w Kielcach.

Drogi Betonowe - trwałe i niezawodne rozwiązanie - 15 maja 2019 - Targi Autostrada - Kielce - prezentacje

2019-05-15
Serdecznie zapraszamy Państwa do zapoznania się z materiałami z seminarium „Drogi betonowe – trwałe i niezawodne rozwiązanie” podczas, którego zaprezentowano poparte naukowymi badaniami i praktycznymi doświadczeniami zalety nawierzchni betonowych zarówno w zakresie budowy dróg krajowych, jak i samorządowych. Drogi gminne i powiatowe stanowią największy odsetek dróg w Polsce, które dzięki innowacyjnym metodom mogą stać się perspektywą na poprawę standardu życia mieszkańców i bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Tytuł „Dobrego Gospodarza” jest uhonorowaniem w skali ogólnokrajowej świadczącym o intensywnym rozwoju dróg gminnych i powiatowych. Seminarium odbyło się w dniu 15 maja 2019 w trakcie Targów Autostrada w Kielcach

CO2 zmienia oblicze przemysłu cementowego

2019-04-26
Jaki jest obraz przemysłu cementowego? - W przypadku produktu finalnego, betonu, dążymy do jak najniższej emisyjności. Z drugiej strony poszukujemy przełomowej technologii w zakresie emisji CO2, ale do 2030 roku nic sprawdzonego raczej się nie pojawi – mówił Ernest Jelito, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu i prezes zarządu Górażdże Cement S.A. podczas spotkania z dziennikarzami, które 16 kwietnia 2019 roku odbyło się w Warszawie.