Nowe OST dotyczące betonu trzeba jak najszybciej wprowadzić w życie

- Dywersyfikujemy technologię i będziemy budować więcej dróg o nawierzchni betonowej – zapowiedział Tomasz Rudnicki, zastępca Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad 14 października 2014 r. podczas konferencji DNI BETONU. Nazajutrz, podczas „Warsztatów betonowych”, Wacław Michalski dyrektor ds. technologii GDDKiA przedstawił szczegółową listę proponowanych do zabudowy w betonie 781,55 km dróg. Ta dywersyfikacja ma przynieść 670 mln zł oszczędności na etapie budowy, a kolejne oszczędności poprzez niższe koszty eksploatacji dróg betonowych i ich dłuższą żywotność sięgającą 30 – 50 lat. Podczas warsztatów mówiono o Ogólnych Specyfikacjach Technicznych dla betonu, a uczestnicy warsztatów wystosowali apel do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego oraz do GDDKiA o niezwłoczną zmianę rozporządzenia, które pozwoli stosować przygotowane przez specjalistów nowoczesne Ogólne Specyfikacje Techniczne.

Warsztaty betonowe to wydarzenie towarzyszące konferencji DNI BETONU 2014. Rozpoczęły się tuż po zamknięciu obrad konferencji DNI BETONU. W tym roku temat warsztatów dotyczył „Nowych Ogólnych Specyfikacji Technicznych GDDKiA dla betonu – praktyczne aspekty”. W warsztatach wzięło udział blisko 60 uczestników. Spotkanie prowadził prof. Jan Deja ze Stowarzyszenia Producentów Cementu. Wzięli w nim udział m.in.: Wacław Michalski – dyrektor ds. technologii GDDKiA, prof. Tomasz Siwowski – Politechnika Rzeszowska, Adam Glinicki – GDDKiA w Białymstoku, Ireneusz Mikulicki – GDDKiA Oddział w Łodzi, Teresa Bonaszewska – CEMEX Polska, Robert Walkowiak – CHRYSO Polska i dr inż. Grzegorz Łój z Akademii Górniczo – Hutniczej.

- Mamy kilka godzin by o OST w dobrym kompetentnym gronie porozmawiać – mówił prof. Jan Deja otwierając warsztaty. – 20 lat temu nie mieliśmy w Polsce praktycznie dróg betonowych. W międzyczasie powstało około 700 km dróg krajowych i autostrad, powstały setki obiektów mostowych. W świetle prawa jesteśmy w okowach dokumentu z maja 2000 roku. Poprzedni dokument był z 1992 roku i w tym rozporządzeniu z 2000 roku niewiele się zmieniło. Mówię o starych i mocno nieaktualnych dokumentach, które nie przystają do obecnej wiedzy na temat betonu i technologii betonu, ale niestety obowiązują. W tych dokumentach zapomina się niestety o tym, że nas interesuje gotowy produkt w postaci betonu o odpowiedniej jakości. W efekcie stosowania przestarzałych przepisów dochodzi do tego, że mamy spękaną mikrostrukturę nowych obiektów mostowych, o czym mówiliśmy dzisiaj na konferencji DNI BETONU. My postanowiliśmy to zmienić przygotowując nowe Ogólne Specyfikacje Techniczne.

Przypomnijmy, że Ogólne Specyfikacje Techniczne dotyczące nawierzchni betonowych, opracowane przez zespół specjalistów pod kierunkiem prof. Jana Dei, które zostały przygotowane jesienią 2013 roku, dotychczas nie mogą się doczekać publikacji w postaci rozporządzenia Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad, co dałoby zielone światło dla powszechnego ich stosowania przy projektowaniu i realizacji inwestycji.

Jak poinformował dyr. Wacław Michalski, ze względów proceduralnych, ta publikacja odsuwa się w czasie.

- Przedstawię państwu drogę, którą przeszliśmy choć muszę przyznać, że była to droga przez mękę. GDDKiA batalię o jakość rozpoczęła się w 2008 roku. Rozpoczęliśmy od aktualizacji Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych oraz Katalogu Napraw i Remontów co trwało 2,5 roku. Potem wzięliśmy się za opracowanie dokumentów wzorcowych. Jest powołany w ministerstwie zespół, który zbiera się raz na miesiąc i my tam dyskutujemy jak je wprowadzić – tłumaczył dyrektor Wacław Michalski. - Chcemy z rozporządzenia wyrzucić wszystkie ścisłe wymagania. Dokument prawny nie jest do tego, żeby ustalał długość, szerokość czy grubość. Ten dokument ma wprowadzać i powoływać się na załączniki, którymi są katalogi i Ogólne Specyfikacje Techniczne, które będziemy mogli szybciej aktualizować zgodnie z duchem czasu.

Dyrektor Michalski wyjaśniał, że przed opracowaniem nowych OST chciał korzystać ze wzorów niemieckiego FGSV. - Wolontaryjnie ten system działa od 1924 roku i tworzy go około 3 tysięcy specjalistów. Jest zaszczytem należeć do tego zespołu. Oni systematycznie przeglądają dokumenty techniczne w oparciu o to, co dzieje się na rynku – mówił dyrektor Michalski. – W Polsce na zaproszenie GDDKiA do opracowania nowych OST zgłosiły się 272 osoby w tym ponad 110 pracowało efektywnie. Powoli efekty pracy tych specjalistów są publikowane na stronie GDDKiA. Stwierdziliśmy, że bardzo ważne jest zaplecze techniczne służące do oceny wykonanych robót. W tej chwili mamy nowoczesne zaplecze laboratoryjne. Około 100 mln złotych zainwestowaliśmy w nową aparaturę i sprzęt. Zainwestowaliśmy także w podnoszenie kwalifikacji pracowników laboratoriów. Jesteśmy na ukończeniu akredytacji laboratoriów. Tylko w ciągu jednego roku przebadaliśmy prawie 9 tysięcy próbek. Wprowadziliśmy monitoring jakości na kontraktach i ranking wykonawców. Od tego roku wprowadziliśmy miesięczne narady inwestycyjne, gdzie rozmawiamy i dyskutujemy o przebiegu kontraktów. Ale jakość to nie tylko badanie, to nie tylko stwierdzenie faktu, to także wybór odpowiedniej technologii. Wprowadziliśmy m.in. długowieczną nawierzchnię bitumiczną. Nawierzchnie asfaltowe muszą być jaśniejsze, to zwiększy ich odporność na odkształcenia pod wpływem wysokich temperatur. Przystąpiliśmy także do wprowadzenia w większym stopniu nawierzchni betonowych. Budowa dróg musi przecież stymulować gospodarkę – mamy przemysł petrochemiczny, ale mamy także przemysł cementowy – na zasadach zrównoważonego rozwoju. Ceny asfaltu są obecnie tak wysokie, że powyżej kategorii ruchu KR3 bardziej opłacalna jest budowa dróg o nawierzchniach betonowych.

Dyrektor Michalski zaprezentował listę 10 odcinków dróg krajowych i autostrad w Polsce o łącznej długości 781,5 km, które powinny być zrealizowane w technologii betonowej (tabela).

Uczestnicy „Warsztatów betonowych” wystosowali apel do Ministerstwa Infrastruktury oraz GDDKiA o niezwłoczną i niezbędną zmianę rozporządzenia, które pozwoli stosować przygotowane przez specjalistów nowoczesne Ogólne Specyfikacje Techniczne.

 

Odcinki dróg proponowane do realizacji w technologii betonowej

w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 (propozycja z 16 października 2014 r.)


Pozostałe aktualności i informacje

Seminarium „Samorządowe drogi betonowe”

2024-03-26
Kolejna edycja seminarium "Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej", które jest organizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i adresowane do Samorządowców - przedstawicieli Gmin, Powiatów, Województw oraz Zarządów Dróg każdego szczebla samorządu.

Przemysł cementowy apeluje w sprawie technologii CCS/U i importu cementu z Ukrainy

2024-03-15
U podstaw zachowania konkurencyjności sektora cementowego w Polsce leży konieczność podjęcia wysiłków legislacyjnych w zakresie technologii CCS/U, czyli wychwytywania, transportu i magazynowania CO2. Zagrożeniem dla branży jest nieuczciwy import cementu z Ukrainy, gdzie producenci nie ponoszą kosztów polityki klimatycznej – mówił Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu, podczas konferencji pt. „Oczekiwania firm energochłonnych wobec polityki gospodarczej Polski, sektora energetycznego i polskiej nauki”, która 14 marca 2024 r. odbyła się na Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie.

Modernizacja Działu Doradztwa Technicznego i Rozwoju Cement Ożarów S.A. w odpowiedzi na nowe wyzwania budownictwa

2024-03-14
Dział Doradztwa Technicznego i Rozwoju (DDTiR) oraz Laboratorium Betonu, po ponad dwóch dekadach działalności w strukturach Cement Ożarów S.A., przeszły gruntowną modernizację. - Właśnie poprzez badania, doradztwo techniczne, wsparcie laboratoryjne oraz edukację, chcemy odpowiadać na nowe wyzwania budownictwa i zmieniającego się świata - mówi Mariusz Adamek, Dyrektor Zarządzający, Prezes Zarządu Cement Ożarów S.A. - Jest to niewątpliwie nowa wartość dodana dla naszych Partnerów Handlowych. 14 marca 2024 r. odbyło się uroczyste otwarcie nowoczesnego DDTiR Cement Ożarów.

Rok wprowadzania innowacji i większego nacisku na zrównoważony rozwój

2024-02-29
- Rok 2023 to również rok wprowadzania innowacji oraz coraz większego nacisku na zrównoważony rozwój. Rozwiązania domieszkowe, mające premierę globalną w połowie 2023, dedykowane do cementów niskoemisyjnych, oparte o najnowszą serię Master Co2re z inteligentnym systemem klastrowym, rewolucjonizują rynek domieszek, pozwalając na wyprodukowanie mieszanki o niskiej zawartości klinkieru, równocześnie łącząc utrzymanie doskonałych właściwości upłynniających, wydłużoną retencję urabialności, wysoką wytrzymałość wczesną i końcową z doskonałą reologią w jednym rozwiązaniu. – mówi Tomasz Klimala, prezes zarządu Master Builders Solutions Polska Sp. z o.o. na łamach BTA, oceniając miniony 2023 rok i prognozując bieżący 2024.

Niestety pojawiły się podmioty, które postanowiły czerpać profity z wojny w Ukrainie oraz sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś...

2024-02-29
Roku 2023 na polskim rynku nie możemy niestety zaliczyć do udanych. Niskie zaangażowanie sprzętu na budowach, wynikające ze znacznych opóźnień lub wręcz zaniechań planowanych inwestycji w połączeniu ze stale rosnącymi kosztami prowadzenia działalności spowodowało, że wyniki krajowe w pierwszej połowie roku, a nawet do początków sierpnia, były dalekie od planowanych. Niestety pojawiły się również podmioty, które postanowiły czerpać profity z wojny w Ukrainie i sankcji nałożonych na Rosję oraz Białoruś - komentuje Michał Wrzosek, prezes zarządu PERI Polska, na łamach BTA.