ad

Niestety pojawiły się podmioty, które postanowiły czerpać profity z wojny w Ukrainie oraz sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś...

Roku 2023 na polskim rynku nie możemy niestety zaliczyć do udanych. Niskie zaangażowanie sprzętu na budowach, wynikające ze znacznych opóźnień lub wręcz zaniechań planowanych inwestycji w połączeniu ze stale rosnącymi kosztami prowadzenia działalności spowodowało, że wyniki krajowe w pierwszej połowie roku, a nawet do początków sierpnia, były dalekie od planowanych. Niestety pojawiły się również podmioty, które postanowiły czerpać profity z wojny w Ukrainie i sankcji nałożonych na Rosję oraz Białoruś - komentuje Michał Wrzosek, prezes zarządu PERI Polska, na łamach BTA.


Michał Wrzosek, prezes zarządu PERI Polska: - Roku 2023 na polskim rynku nie możemy niestety zaliczyć do udanych. Niskie zaangażowanie sprzętu na budowach, wynikające ze znacznych opóźnień lub wręcz zaniechań planowanych inwestycji w połączeniu ze stale rosnącymi kosztami prowadzenia działalności spowodowało, że wyniki krajowe w pierwszej połowie roku, a nawet do początków sierpnia, były dalekie od planowanych. Ogólna sytuacja rynkowa i polityczna w kraju nie zachęcały przedsiębiorców do inwestowania, a raczej do wyczekiwania na dalszy rozwój wypadków.
Niestety pojawiły się również podmioty, które postanowiły czerpać profity z wojny w Ukrainie i sankcji nałożonych na Rosję oraz Białoruś. „Hitem sezonu” była niezwykle tanio oferowana na rynku polskim sklejka brzozowa definiowana jako pochodząca z kraju niewątpliwie słynącego z bogatych zasobów leśnych, czyli Kazachstanu. W drugiej połowie 2022 roku oraz w roku 2023 wydarzył się niejako cud i import takiej sklejki do Polski wzrósł z 400 m3 do blisko 33 000 m3 kwartalnie. Doświadczone oko jednoznacznie spostrzegało łudzące podobieństwo tej sklejki do wcześniej, tzn. przed wybuchem wojny na Ukrainie oraz nałożeniem przez UE na Rosję i Białoruś sankcji, sprowadzanej sklejki brzozowej z Rosji. Cóż, zawsze znajdą się podmioty próbujące ominąć zakazy i wykorzystujące sytuację nadzwyczajną do zrobienia nieetycznego interesu. Bardziej martwi, że podmioty takie znajdują nabywców takiego podejrzanego, żeby nie rzec trefnego, towaru, również wśród firm oficjalnie potępiających wojnę na Ukrainie i działania Rosji.
Na szczęście międzynarodowy charakter naszego przedsiębiorstwa oraz doświadczona kadra pozwoliły na „podreperowanie” wyników poprzez pracę dla innych spółek w grupie. Nie zmienia to faktu, że wyniki z core business były rozczarowujące. Jedną z przyczyn były też niewątpliwie niezrealizowane w zakładanej skali oczekiwania poprawy wyniku wskutek waloryzacji cen wywalczonej przez generalnych wykonawców na kontraktach infrastrukturalnych. Jak to w życiu na ogół bywa, okazywało się, że uzyskana dzięki
waloryzacji na kontraktach „górka” w wynagrodzeniu, niestety, w błyskawicznym tempie znika w trakcie przemieszczania się jej w dół łańcucha pokarmowego kontraktu.
Nadzieję na poprawę w roku 2024 dały jednak ostatnie cztery miesiące minionego roku. Wyniki, może jeszcze nie z oczekiwaną dynamiką, ale wyraźnie zaczęły rosnąć. Oczywiście bezwładność wywołana zmianami w kraju trochę potrwa, ale należy wierzyć, że w krótkim czasie doczekamy się normalizacji rynkowej, poprawy nastrojów oraz powrotu nastrojów do inwestowania.

Więcej komentarzy dotyczących minionego 2023 roku i obecnego 2024 roku w najnowszym wydaniu BTA

https://www.bta-czasopismo.pl/wp-content/uploads/2024/02/12_Jak-zakonczyl-sie-2023-rok.pdf

Pozostałe aktualności i informacje

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Dobrzy Gospodarze 2024

2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Warto budować drogę nie tylko na jedną kadencję

2024-09-29
- Trzeba być proszę państwa odważnym. My nie wiedzieliśmy czy to się przyjmie, ale w ciągu 3 lat na terenie gminy Bełchatów udało się zbudować ponad 4 km dróg betonowych. Dobry Gospodarz to nie ten, który buduje drogę na 5-7 lat, ale na 50-70 lat – mówił Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów podczas seminarium pt. Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które z udziałem ponad 100 uczestników odbyło się 17 września 2024 r. w Krakowie. - Warto wybudować coś, co nie tylko przez jedną kadencję będzie służyć społeczności lokalnej – apelował prof. Jan Deja.

IV Forum Beton w Drogownictwie – konferencja drogowa

2024-09-27
Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy i Stowarzyszenie Producentów Cementu organizują już IV Forum Beton w Drogownictwie, które odbędzie się 23 października 2024 roku w Krakowie w Hotelu Doubletree by Hilton Kraków Hotel & Convention Center. Tematyka seminarium koncentrować się będzie wokół najnowocześniejszych technologii betonowych stosowanych w budowie zarówno dróg ekspresowych o największym natężeniu ruchu jak i dróg o niższych kategoriach ruchu budowanych przez samorządy. Ważnym tematem będzie nowelizacja Wzorcowych Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Zaproszone do udziału w seminarium firmy zaprezentują szeroki przekrój technologii i materiałów budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem niskiego śladu węglowego.