ad

KIEROWCY: beton na drogach to dobre rozwiązanie

Prawie 60% kierowców w Polsce dobrze ocenia rosnącą liczbę budowanych dróg o nawierzchniach betonowych w sieci autostrad i dróg krajowych, a prawie 50% – w sieci dróg samorządowych – tak wynika z badania przeprowadzonego w lipcu 2020 r. przez firmy ARC Rynek i Opinia oraz Data Tribe. Blisko 40% użytkowników dróg wskazało, że przy wyborze rodzaju nawierzchni drogi, najważniejsze dla administracji poza ceną, powinno być obciążenie ruchem.

BETON NA DROGACH ZNANY I DOBRZE POSTRZEGANY

Z badania, które zostało przeprowadzone w lipcu 2020 r. przez ARC Rynek i Opinia oraz Data Tribe na ogólnopolskiej próbie 1000 aktywnych kierowców wynika, że 85% kierowców zna nawierzchnie betonowe. Największą popularnością betonówki cieszą się wśród mieszkańców województwa zachodniopomorskiego (100% znajomości), a najmniejszą wśród mieszkańców województwa podlaskiego (64% znajomości).

57,8% kierowców dobrze oceniło rosnącą liczbę budowanych betonowych dróg krajowych i autostrad (11,8% źle), a 46,1% dobrze oceniło rosnącą liczbę budowanych betonowych dróg samorządowych (16,4% źle). Wraz ze wzrostem doświadczenia kierowców i wzrostem deklarowanych przebiegów rocznych kierowcy wyżej oceniali rosnącą liczbę budowanych dróg betonowych zarówno krajowych – 63%, jak i samorządowych – 50%.

- Z dużym zainteresowaniem, ale też satysfakcją czytam wyniki tych badań. 85% kierowców ma świadomość, że jedzie po nawierzchni betonowej i odróżnia ją od dominującego asfaltu, a prawie 60% dobrze ocenia fakt istnienia takiej alternatywy na drogach. Zawsze przypuszczałem, a teraz wiem, że użytkownicy dróg zwracają uwagę na trwałość, koszty utrzymania, a także aspekty środowiskowe związane z drogami betonowymi – skomentował prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

WIĘKSZA TRWAŁOŚĆ I BRAK ZJAWISKA KOLEINOWANIA

Z przeprowadzonego badania wynika, że 56,6% badanych kierowców uważa, iż nawierzchnie betonowe są trwalsze niż asfaltowe. Jedynie 11% kierowców było przeciwnego zdania.

Kierowcom są powszechnie znane zalety dróg betonowych, a najbardziej brak koleinowania - na co zwróciło uwagę 58,8% pytanych. Jedynie 15,2% kierowców nie wskazało znajomości żadnej z zalet betonówek.

WARUNKI JAZDY

Kierowcy oceniali także warunki jazdy po nawierzchni betonowej. 73,9% z nich dobrze oceniło bezpieczeństwo jazdy na drodze betonowej, 71,2% podkreśliło komfort poruszania się po drodze betonowej, a 47,2% dobrze odniosło się do eksploatacji i zużycia paliwa.

CZYNNIKI ISTOTNE DLA WYBORU RODZAJU NAWIERZCHNI

Polska jest krajem, w którym wzrost ruchu pojazdów ciężkich jest znaczny. Z doświadczeń innych krajów i opracowań naukowych wynika, przy natężeniu ruchu pojazdów ciężkich przekraczającym 5 tysięcy pojazdów na dobę, nawierzchnia drogi powinna być wykonana z betonu. Na długotrwałe, sięgające minimum 30 lat, przeniesienie ruchu pojazdów ciężkich pozwala ponad 3-krotnie większa trwałość dróg betonowych niż dróg asfaltowych.

39,1% badanych kierowców wskazało, że przy wyborze rodzaju nawierzchni drogi najważniejsze dla administracji poza ceną, powinno być obciążenie ruchem.

Co czwarty kierowca – 25,5% wskazał, że przy wyborze rodzaju nawierzchni powinny się liczyć koszty utrzymania drogi, a co piąty kierowca – 21%, że przy wyborze technologii budowy drogi istotne są aspekty środowiskowe.

- Stowarzyszenie Producentów Cementu od wielu lat promuje budowę dróg betonowych. Jesteśmy przekonani o wielu zaletach tej technologii, zwłaszcza w aspekcie trwałości, bezpieczeństwa czy kosztów liczonych w całym cyklu użytkowania. Wyniki załączonego reprezentatywnego badania kierowców potwierdzają, że wielu z nich jest zadowolonych z możliwości użytkowania betonówek – podsumował Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.

DROGI BETONOWE W POLSCE

Na koniec 2019 r. w sieci 4121,3 km dróg krajowych i autostrad w Polsce było
ok. 750 km dróg o nawierzchni betonowej (ok. 18%). Kolejne odcinki betonowe realizowane są m.in. na autostradzie A1, drodze S17, S2, S5, S7 i S61.

W Polsce mamy także ponad 1000 km lokalnych dróg betonowych – wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC) każdego roku powstaje kolejnych ok. 150 km lokalnych dróg betonowych.


Pozostałe aktualności i informacje


BETON – technologie i metody badań – PRZEDSPRZEDAŻ

2020-11-09
Książka „Beton – technologie i metody badań” stanowi bogate źródło wiedzy na temat właściwości cementu, technologii wytwarzania, wbudowania i badań betonu. Opracowanie wzbogacone jest o doświadczenia własne autorów pracujących w jednym z najlepszych ośrodków naukowo-badawczych w kraju. Publikacja jest wartościowym zbiorem wiedzy teoretycznej i praktycznej, stanowiąc podstawowy podręcznik studentów, technologów i inżynierów budownictwa.v

Wypowiedzi podsumowujące debatę o przemyśle cementowym

2020-10-19
- Dzisiaj byłem świadkiem dyskusji o tym, jak funkcjonuje w naszej polskiej rzeczywistości przemysł cementowy. Byłem świadkiem wypowiedzi prezesa Kieresa, który bardzo realistycznie pokazał wszystkie rozwiązania, które są wprowadzane w przemyśle cementowym w Polsce. Efekt, który został osiągnięty i podsumowany przez firmę Ernst & Young wskazuje na dużą innowacyjność działań przemysłu cementowego w celach tak naprawdę redukcyjnych emisji dwutlenku węgla, wykorzystania ciepła pochodzącego ze spalania paliw alternatywnych RDF. Wszystkie te działania w moim odczuciu bardzo dobrze się wpasowują w niskoemisyjne rozwiązania dla gospodarki. Jest to przyszłościowe - powiedział Piotr Dziadzio, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu, podsumowując debatę o przemyśle cementowym, która 12 października 2020 r. odbyła się w Centrum Prasowym PAP w Warszawie. Zachęcamy również do wysłuchania wypowiedzi europarlamentarzystów: Adama Jarubasa, Grzegorza Tobiszewskiego, Krzysztofa Hetmana oraz ekonomisty Marcina Roszkowskiego - prezesa Instytutu Jagiellońskiego.

Debata PAP: - Branża cementowa powinna być na liście rekompensat

2020-10-16
- Ja mam głębokie przekonanie co do tego, potwierdzają to fakty i twarde dane, że branża cementowa powinna być na liście rekompensat choćby ze względu na koszty energii elektrycznej, które stanowią 30-40% kosztów produkcji klinkieru. Energia elektryczna w ciągu ostatnich lat podrożała aż o 46%. W związku z czym widać jak pogorszyła się konkurencyjność całej branży na rynku europejskim i światowym. Mimo wszystko mam nadzieję, że w przyszłym roku [2021 – przyp. red.] otworzy się taka możliwość, takie okienko do rewizji tej listy branż, które mogą podlegać rekompensatom - mówił Krzysztof Hetman, poseł do Parlamentu Europejskiego podsumowując debatę o przemyśle cementowym, która odbyła się 12 października 2020 r. w Centrum Prasowym Polskiej Agencji Prasowej w Warszawie. Zapraszamy do obejrzenia filmowego skrótu z debaty (ok. 6 minut).

ZAPIS FILMOWY DEBATY Z 12 PAŹDZIERNIKA 2020 R.

2020-10-13
Zachęcamy do obejrzenia zapisu filmowego debaty na temat roli sektora cementowego w gospodarce oraz stojących przed nim wyzwań, która odbyła się 12 października 2020 r. w Centrum Prasowym PAP w Warszawie. W gronie decydentów – przedstawicieli Ministerstwa Klimatu oraz Ministerstwa Aktywów Państwowych, ekspertów i przedstawicieli branży cementowej zrzeszonych w Stowarzyszeniu Producentów Cementu został także zaprezentowany raport firmy Ernst & Young pt. „Wpływ branży cementowej na gospodarkę Polski”.