ad

GDDKIA: PODSUMOWANIE ROKU I PERSPEKTYWY UNIJNEJ 2007 - 2013

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała 11 grudnia 2013 r. na konferencji prasowej nie tylko mijający rok, ale także perspektywę unijną 2007 – 2013. Jednocześnie jako jedyny zamawiający GDDKiA wystartowała już z nowymi projektami, przeznaczonymi do realizacji w ramach środków unijnych na lata 2014 – 2020.

 

INWESTYCJE EFEKTOWNE

Od 2007 roku do chwili obecnej oddano do ruchu 2871 km dróg krajowych, w tym 1695 km autostrad i dróg ekspresowych. W konsekwencji na koniec tego roku sieć polskich dróg szybkiego ruchu (autostrady i drogi ekspresowe) będzie miała 2759 km (1491 km autostrad i 1268 km dróg ekspresowych). Nasza sieć będzie dłuższa niż w Portugalii i Holandii. Zdaniem przedstawicieli generalnej dyrekcji pod tym względem zbliżamy się do najbardziej rozwiniętych krajów Europy. Szacuje się, że na przełomie 2016 i 2017 roku Polska wyprzedzi pod tym względem Wielką Brytanię.

W ramach mijającej perspektywy budżetowej UE generalna dyrekcja realizuje projekty, których całkowity koszt przekracza 74 mld złotych, w tym wkład unijny to 46 mld złotych. Ponad 35 mld zł z tej kwoty zostało już przedstawione Komisji Europejskiej do refundacji.

- Poprzez nowe inwestycje udało nam się poprawić stan infrastruktury drogowej – mówił Lech Witecki, p.o. Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad i wymienił efekty inwestycji drogowych. – Budowa tej sieci dróg i autostrad, to oszczędności PKB rzędu 6 mld złotych. Skrócenie czasów przejazdów między miastami może odczuć każdy użytkownik dróg. Tam gdzie zbudowaliśmy nowe drogi wzrosły dochody lokalne m.in. z podatków PIT. O 25% zmniejszyła się liczba wypadków, a o 40% spadła liczba ofiar śmiertelnych.

 

O OGÓLNYCH SPECYFIKACJACH TECHNICZNYCH (OST)

Tomasz Rudnicki, zastępca Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o Ogólnych Specyfikacjach Technicznych, które na zlecenie generalnej dyrekcji zostały opracowane przez 11 zespołów eksperckich i opublikowane na stronie internetowej GDDKiA w celu przeprowadzenia szerokich konsultacji społecznych. Warto dodać, że specyfikacje dotyczące betonu, opracował zespół pod kierownictwem prof. Jana Deji, dyrektora biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

– Te nowe specyfikacje już można stosować. My używamy ich przy przygotowaniu nowych kontraktów. Te specyfikacje będą zmieniane. Jeżeli uznamy, że w trakcie konsultacji społecznych wpłynęły istotne uwagi, to będziemy je omawiać z kierownikami poszczególnych zespołów i wprowadzać  – tłumaczył Tomasz Rudnicki. - Nowe specyfikacje są oczywiście niezgodne rozporządzeniami, które nie były zmieniane od 15 lat. Trzeba je zmienić. Zgłosiliśmy katalog zmian, a jeżeli będzie trzeba, to będziemy występować do ministra o zgodę na odstępstwa.

 

O AUTOSTRADACH  BETONOWYCH

Na odcinku betonowej autostrady A1 Stryków – Tuszyn trwają prace ziemne. – Około lipca, czerwca powinno nastąpić układanie nawierzchni betonowej na tym odcinku autostrady – mówił dyrektor Rudnicki. – Gotowy jest betonowy odcinek autostrady A4 Radymno - Korczowa o długości 4,5 km prowadzący do granicy. Trzeba było tam zastosować nawierzchnię betonową, gdyż w tym miejscu tworzą się korki samochodów ciężarowych i musieliśmy przeciwdziałać odkształceniom nawierzchni bitumicznej. Ruch na tym odcinku puścimy 23 grudnia.

Według dyrektor Magdaleny Jaworskiej budową betonowej autostrady A1 na odcinku Tuszyn – Pyrzowice zajmie się spec spółka, która zostanie powołana przez ministra infrastruktury i rozwoju, prawdopodobnie w 2014 roku. – Ponieważ w nowej perspektywie unijnej nie można przeznaczyć pieniędzy na budowę autostrad więc spec spółka zajmie się m.in. przygotowaniem montażu finansowego tej inwestycji – tłumaczyła dyrektor Jaworska.

Piotr Piestrzyński

Pełna relacja z konferencji prasowej GDDKiA w najbliższym wydaniu magazynu „Budownictwo, Technologie, Architektura”


Pozostałe aktualności i informacje

W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji

2022-12-04
Za projekt „Dom w Grzepnicy” pracownia architektoniczna MAXBERG ze Szczecina otrzymała pierwszą nagrodę XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. - W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji - powiedział arch. Karol Nieradka podczas ogłoszenia wyników konkursu, które 2 grudnia 2022 r. odbyło się w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Branża cementowa kołem zamachowym gospodarki. Jakie wyzwania przed nią stoją?

2022-11-28
Z województwa świętokrzyskiego pochodzi 35% cementu produkowanego w Polsce. Działają tu trzy cementownie - w Ożarowie, Małogoszczu i Nowinach. Cały krajowy sektor cementowy tworzy 12 zakładów, w tym 10 cementowni pracujących w pełnym cyklu produkcyjnym. Dzięki programowi inwestycyjnemu o wartości ponad 10 mld zł, krajowe cementownie stały się jednymi z najnowocześniejszych w Europie, a Polska - drugim producentem cementu w UE. Cement jest swoistym papierkiem lakmusowym sytuacji gospodarczej, a przed branżą - strategicznie ważną dla całego budownictwa - stoi szereg wyzwań. Rozmawiali o nich uczestnicy panelu „Jaka przyszłość przemysłu cementowego w Polsce?” podczas tegorocznego Regionalnego Forum Ekonomicznego - Nowa Energia.

Zapraszamy na panel dyskusyjny pt. "Jaka przyszłość przemysłu cementowego w Polsce?"

2022-11-21
Nowa Energia - Regionalne Forum Ekonomiczne będzie poświęcone energii przyszłości, alternatywnym źródłom energii czy innowacjom, które w najbliższym czasie zmienią nasze życie. Wszystkie te dziedziny spaja przemysł cementowy, odgrywając jednocześnie istotną rolę w gospodarce lokalnej i globalnej. O przyszłości sektora podczas zorganizowanego przez Stowarzyszenie Producentów Cementu panelu "Jaka przyszłość przemysłu cementowego w Polsce?" będą dyskutować posłowie i decydenci, przedstawiciele branży oraz lokalnego samorządu. Panel odbędzie się 25 listopada o godzinie 10. Zaprasza poseł Andrzej Szejna, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu do spraw Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce.

Wspólne wystąpienie branż w sprawie rozwiązań dla sektora mieszkaniowego

2022-11-10
Polski rynek nieruchomości stoi u progu kryzysu nienotowanego od 2008 roku. Pilnie należy wprowadzić rozwiązania, które zmniejszą spadki rozpoczynanych inwestycji mieszkaniowych. Brak interwencji rządu może doprowadzić do utraty miejsc pracy przez 100 tys. pracowników firm bezpośrednio związanych ze wznoszeniem nowych budynków, jak i w branżach powiązanych z rynkiem mieszkaniowym.

Ruszyła rejestracja na Concrete Roads 2023 w Krakowie

2022-11-02
W przyszłym roku w Krakowie w dniach 25-28 czerwca odbędzie się XIV edycja międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym, które gromadzi najlepszych ekspertów w tej dziedzinie z całego świata. Sympozjum odbywa się co cztery lata, a poprzednio miało miejsce w Berlinie. Współorganizatorzy konferencji, europejska organizacja EUPAVE i polskie Stowarzyszenie Producentów Cementu właśnie uruchomili rejestrację uczestników.