ad

GDDKIA: PODSUMOWANIE ROKU I PERSPEKTYWY UNIJNEJ 2007 - 2013

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała 11 grudnia 2013 r. na konferencji prasowej nie tylko mijający rok, ale także perspektywę unijną 2007 – 2013. Jednocześnie jako jedyny zamawiający GDDKiA wystartowała już z nowymi projektami, przeznaczonymi do realizacji w ramach środków unijnych na lata 2014 – 2020.

 

INWESTYCJE EFEKTOWNE

Od 2007 roku do chwili obecnej oddano do ruchu 2871 km dróg krajowych, w tym 1695 km autostrad i dróg ekspresowych. W konsekwencji na koniec tego roku sieć polskich dróg szybkiego ruchu (autostrady i drogi ekspresowe) będzie miała 2759 km (1491 km autostrad i 1268 km dróg ekspresowych). Nasza sieć będzie dłuższa niż w Portugalii i Holandii. Zdaniem przedstawicieli generalnej dyrekcji pod tym względem zbliżamy się do najbardziej rozwiniętych krajów Europy. Szacuje się, że na przełomie 2016 i 2017 roku Polska wyprzedzi pod tym względem Wielką Brytanię.

W ramach mijającej perspektywy budżetowej UE generalna dyrekcja realizuje projekty, których całkowity koszt przekracza 74 mld złotych, w tym wkład unijny to 46 mld złotych. Ponad 35 mld zł z tej kwoty zostało już przedstawione Komisji Europejskiej do refundacji.

- Poprzez nowe inwestycje udało nam się poprawić stan infrastruktury drogowej – mówił Lech Witecki, p.o. Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad i wymienił efekty inwestycji drogowych. – Budowa tej sieci dróg i autostrad, to oszczędności PKB rzędu 6 mld złotych. Skrócenie czasów przejazdów między miastami może odczuć każdy użytkownik dróg. Tam gdzie zbudowaliśmy nowe drogi wzrosły dochody lokalne m.in. z podatków PIT. O 25% zmniejszyła się liczba wypadków, a o 40% spadła liczba ofiar śmiertelnych.

 

O OGÓLNYCH SPECYFIKACJACH TECHNICZNYCH (OST)

Tomasz Rudnicki, zastępca Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o Ogólnych Specyfikacjach Technicznych, które na zlecenie generalnej dyrekcji zostały opracowane przez 11 zespołów eksperckich i opublikowane na stronie internetowej GDDKiA w celu przeprowadzenia szerokich konsultacji społecznych. Warto dodać, że specyfikacje dotyczące betonu, opracował zespół pod kierownictwem prof. Jana Deji, dyrektora biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

– Te nowe specyfikacje już można stosować. My używamy ich przy przygotowaniu nowych kontraktów. Te specyfikacje będą zmieniane. Jeżeli uznamy, że w trakcie konsultacji społecznych wpłynęły istotne uwagi, to będziemy je omawiać z kierownikami poszczególnych zespołów i wprowadzać  – tłumaczył Tomasz Rudnicki. - Nowe specyfikacje są oczywiście niezgodne rozporządzeniami, które nie były zmieniane od 15 lat. Trzeba je zmienić. Zgłosiliśmy katalog zmian, a jeżeli będzie trzeba, to będziemy występować do ministra o zgodę na odstępstwa.

 

O AUTOSTRADACH  BETONOWYCH

Na odcinku betonowej autostrady A1 Stryków – Tuszyn trwają prace ziemne. – Około lipca, czerwca powinno nastąpić układanie nawierzchni betonowej na tym odcinku autostrady – mówił dyrektor Rudnicki. – Gotowy jest betonowy odcinek autostrady A4 Radymno - Korczowa o długości 4,5 km prowadzący do granicy. Trzeba było tam zastosować nawierzchnię betonową, gdyż w tym miejscu tworzą się korki samochodów ciężarowych i musieliśmy przeciwdziałać odkształceniom nawierzchni bitumicznej. Ruch na tym odcinku puścimy 23 grudnia.

Według dyrektor Magdaleny Jaworskiej budową betonowej autostrady A1 na odcinku Tuszyn – Pyrzowice zajmie się spec spółka, która zostanie powołana przez ministra infrastruktury i rozwoju, prawdopodobnie w 2014 roku. – Ponieważ w nowej perspektywie unijnej nie można przeznaczyć pieniędzy na budowę autostrad więc spec spółka zajmie się m.in. przygotowaniem montażu finansowego tej inwestycji – tłumaczyła dyrektor Jaworska.

Piotr Piestrzyński

Pełna relacja z konferencji prasowej GDDKiA w najbliższym wydaniu magazynu „Budownictwo, Technologie, Architektura”


Pozostałe aktualności i informacje

Betony niskoemisyjne w budownictwie: to ma być ewolucja, a nie rewolucja

2023-10-29
- Uważam, że branża jest gotowa na to, żeby wdrażać rozwiązania niskoemisyjne. Zespoły projektowe oczywiście też są na to gotowe, natomiast potrzebny jest impuls. Dzisiaj ten impuls, tak się to złożyło, przychodzi od inwestora. My dążymy do tego, żeby budować w sposób zrównoważony i świadomie wprowadzać rozwiązania, które są proekologiczne, niskoemisyjne. Dlatego zdecydowaliśmy się między innymi na stosowanie betonów niskoemisyjnych tam, gdzie pozwala nam na to technologia - mówił Jarosław Fiutowski z Ghelamco Poland podczas debaty pt. „Betony niskoemisyjne - perspektywy i wyzwania rynku”, która odbyła się 10 października 2023 r., na zakończenie drugiego dnia XII konferencji DNI BETONU. Gospodarzem debaty było Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce.

O roli budownictwa w polskiej gospodarce w kontekście polityki klimatycznej

2023-10-29
O skutkach braku środków z Krajowego Planu Odbudowy, budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, udziale polskich firm m.in. producentów betonu w programie energetyki jądrowej, budowie dróg betonowych i inwestycjach w zielone budownictwo rozmawiano podczas debaty pt. „Rola budownictwa w polskiej gospodarce w kontekście polityki klimatycznej Unii Europejskiej” odbyła się 9 października 2023 r. w Wiśle, w pierwszym dniu XII konferencji DNI BETONU.

Na księżycu lub na Marsie będziemy drukować budowle

2023-10-11
- Realia pokazują, że możemy wykorzystać doświadczenia z Ziemi. Firmy, które uczestniczą w podboju kosmosu są zainteresowane wykorzystaniem m.in. druku 3D, który umożliwia sterowanie i automatyzację i jest jedyną technologią dającą możliwość budowania obiektów na księżycu czy na Marsie – mówił prof. Waldemar Pichór z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, który podczas sesji otwarcia XII konferencji DNI BETONU, w dniu 9 października 2023 r., wygłosił referat pt. „Wykorzystanie druku 3D w budownictwie kosmicznym”. Zachęcamy do obejrzenia kilku wywiadów z uczestnikami konferencji: prof. Waldemarem Pichórem, Marcinem Popkiewiczem oraz prof. Martą Kosior - Kazberuk.

NAGRODY XII KONFERENCJI DNI BETONU

2023-10-11
Prof. Anna Halicka z Politechniki Lubelskiej, architekt Zbigniew Reszka, prof. Andrzej Garbacz z Politechniki Warszawskiej, Kazimierz Rupiński z firmy ZPK SZUMOWO, Zbigniew Charzyński z firmy BUDOKRUSZ oraz Roman Stanisławski z firmy BUDIZOL otrzymali nagrody XII konferencji DNI BETONU 2023 tzw. „betonowe oskary”.

FORUM ODBUDOWY UKRAINY: Odbudowa w wymiarze materialnym i ludzkim

2023-10-10
– Mam nadzieję, że wszyscy, którzy są w Polsce, zarówno studenci jak i pracownicy, kiedyś wrócą i będą odbudowywać Ukrainę. Własnymi firmami i inżynierami będziecie wiedzieć najlepiej jak to robić – mówił prof. Wojciech Sumelka z Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Forum Odbudowy Ukrainy odbyło się 10 października 2023 r. podczas XII konferencji DNI BETONU.