Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała 11 grudnia 2013 r. na konferencji prasowej nie tylko mijający rok, ale także perspektywę unijną 2007 – 2013. Jednocześnie jako jedyny zamawiający GDDKiA wystartowała już z nowymi projektami, przeznaczonymi do realizacji w ramach środków unijnych na lata 2014 – 2020.
INWESTYCJE EFEKTOWNE
Od 2007 roku do chwili obecnej oddano do ruchu 2871 km dróg krajowych, w tym 1695 km autostrad i dróg ekspresowych. W konsekwencji na koniec tego roku sieć polskich dróg szybkiego ruchu (autostrady i drogi ekspresowe) będzie miała 2759 km (1491 km autostrad i 1268 km dróg ekspresowych). Nasza sieć będzie dłuższa niż w Portugalii i Holandii. Zdaniem przedstawicieli generalnej dyrekcji pod tym względem zbliżamy się do najbardziej rozwiniętych krajów Europy. Szacuje się, że na przełomie 2016 i 2017 roku Polska wyprzedzi pod tym względem Wielką Brytanię.
W ramach mijającej perspektywy budżetowej UE generalna dyrekcja realizuje projekty, których całkowity koszt przekracza 74 mld złotych, w tym wkład unijny to 46 mld złotych. Ponad 35 mld zł z tej kwoty zostało już przedstawione Komisji Europejskiej do refundacji.
- Poprzez nowe inwestycje udało nam się poprawić stan infrastruktury drogowej – mówił Lech Witecki, p.o. Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad i wymienił efekty inwestycji drogowych. – Budowa tej sieci dróg i autostrad, to oszczędności PKB rzędu 6 mld złotych. Skrócenie czasów przejazdów między miastami może odczuć każdy użytkownik dróg. Tam gdzie zbudowaliśmy nowe drogi wzrosły dochody lokalne m.in. z podatków PIT. O 25% zmniejszyła się liczba wypadków, a o 40% spadła liczba ofiar śmiertelnych.
O OGÓLNYCH SPECYFIKACJACH TECHNICZNYCH (OST)
Tomasz Rudnicki, zastępca Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o Ogólnych Specyfikacjach Technicznych, które na zlecenie generalnej dyrekcji zostały opracowane przez 11 zespołów eksperckich i opublikowane na stronie internetowej GDDKiA w celu przeprowadzenia szerokich konsultacji społecznych. Warto dodać, że specyfikacje dotyczące betonu, opracował zespół pod kierownictwem prof. Jana Deji, dyrektora biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.
– Te nowe specyfikacje już można stosować. My używamy ich przy przygotowaniu nowych kontraktów. Te specyfikacje będą zmieniane. Jeżeli uznamy, że w trakcie konsultacji społecznych wpłynęły istotne uwagi, to będziemy je omawiać z kierownikami poszczególnych zespołów i wprowadzać – tłumaczył Tomasz Rudnicki. - Nowe specyfikacje są oczywiście niezgodne rozporządzeniami, które nie były zmieniane od 15 lat. Trzeba je zmienić. Zgłosiliśmy katalog zmian, a jeżeli będzie trzeba, to będziemy występować do ministra o zgodę na odstępstwa.
O AUTOSTRADACH BETONOWYCH
Na odcinku betonowej autostrady A1 Stryków – Tuszyn trwają prace ziemne. – Około lipca, czerwca powinno nastąpić układanie nawierzchni betonowej na tym odcinku autostrady – mówił dyrektor Rudnicki. – Gotowy jest betonowy odcinek autostrady A4 Radymno - Korczowa o długości 4,5 km prowadzący do granicy. Trzeba było tam zastosować nawierzchnię betonową, gdyż w tym miejscu tworzą się korki samochodów ciężarowych i musieliśmy przeciwdziałać odkształceniom nawierzchni bitumicznej. Ruch na tym odcinku puścimy 23 grudnia.
Według dyrektor Magdaleny Jaworskiej budową betonowej autostrady A1 na odcinku Tuszyn – Pyrzowice zajmie się spec spółka, która zostanie powołana przez ministra infrastruktury i rozwoju, prawdopodobnie w 2014 roku. – Ponieważ w nowej perspektywie unijnej nie można przeznaczyć pieniędzy na budowę autostrad więc spec spółka zajmie się m.in. przygotowaniem montażu finansowego tej inwestycji – tłumaczyła dyrektor Jaworska.
Piotr Piestrzyński
Pełna relacja z konferencji prasowej GDDKiA w najbliższym wydaniu magazynu „Budownictwo, Technologie, Architektura”