ad

GDDKIA: PODSUMOWANIE ROKU I PERSPEKTYWY UNIJNEJ 2007 - 2013

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała 11 grudnia 2013 r. na konferencji prasowej nie tylko mijający rok, ale także perspektywę unijną 2007 – 2013. Jednocześnie jako jedyny zamawiający GDDKiA wystartowała już z nowymi projektami, przeznaczonymi do realizacji w ramach środków unijnych na lata 2014 – 2020.

 

INWESTYCJE EFEKTOWNE

Od 2007 roku do chwili obecnej oddano do ruchu 2871 km dróg krajowych, w tym 1695 km autostrad i dróg ekspresowych. W konsekwencji na koniec tego roku sieć polskich dróg szybkiego ruchu (autostrady i drogi ekspresowe) będzie miała 2759 km (1491 km autostrad i 1268 km dróg ekspresowych). Nasza sieć będzie dłuższa niż w Portugalii i Holandii. Zdaniem przedstawicieli generalnej dyrekcji pod tym względem zbliżamy się do najbardziej rozwiniętych krajów Europy. Szacuje się, że na przełomie 2016 i 2017 roku Polska wyprzedzi pod tym względem Wielką Brytanię.

W ramach mijającej perspektywy budżetowej UE generalna dyrekcja realizuje projekty, których całkowity koszt przekracza 74 mld złotych, w tym wkład unijny to 46 mld złotych. Ponad 35 mld zł z tej kwoty zostało już przedstawione Komisji Europejskiej do refundacji.

- Poprzez nowe inwestycje udało nam się poprawić stan infrastruktury drogowej – mówił Lech Witecki, p.o. Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad i wymienił efekty inwestycji drogowych. – Budowa tej sieci dróg i autostrad, to oszczędności PKB rzędu 6 mld złotych. Skrócenie czasów przejazdów między miastami może odczuć każdy użytkownik dróg. Tam gdzie zbudowaliśmy nowe drogi wzrosły dochody lokalne m.in. z podatków PIT. O 25% zmniejszyła się liczba wypadków, a o 40% spadła liczba ofiar śmiertelnych.

 

O OGÓLNYCH SPECYFIKACJACH TECHNICZNYCH (OST)

Tomasz Rudnicki, zastępca Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o Ogólnych Specyfikacjach Technicznych, które na zlecenie generalnej dyrekcji zostały opracowane przez 11 zespołów eksperckich i opublikowane na stronie internetowej GDDKiA w celu przeprowadzenia szerokich konsultacji społecznych. Warto dodać, że specyfikacje dotyczące betonu, opracował zespół pod kierownictwem prof. Jana Deji, dyrektora biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

– Te nowe specyfikacje już można stosować. My używamy ich przy przygotowaniu nowych kontraktów. Te specyfikacje będą zmieniane. Jeżeli uznamy, że w trakcie konsultacji społecznych wpłynęły istotne uwagi, to będziemy je omawiać z kierownikami poszczególnych zespołów i wprowadzać  – tłumaczył Tomasz Rudnicki. - Nowe specyfikacje są oczywiście niezgodne rozporządzeniami, które nie były zmieniane od 15 lat. Trzeba je zmienić. Zgłosiliśmy katalog zmian, a jeżeli będzie trzeba, to będziemy występować do ministra o zgodę na odstępstwa.

 

O AUTOSTRADACH  BETONOWYCH

Na odcinku betonowej autostrady A1 Stryków – Tuszyn trwają prace ziemne. – Około lipca, czerwca powinno nastąpić układanie nawierzchni betonowej na tym odcinku autostrady – mówił dyrektor Rudnicki. – Gotowy jest betonowy odcinek autostrady A4 Radymno - Korczowa o długości 4,5 km prowadzący do granicy. Trzeba było tam zastosować nawierzchnię betonową, gdyż w tym miejscu tworzą się korki samochodów ciężarowych i musieliśmy przeciwdziałać odkształceniom nawierzchni bitumicznej. Ruch na tym odcinku puścimy 23 grudnia.

Według dyrektor Magdaleny Jaworskiej budową betonowej autostrady A1 na odcinku Tuszyn – Pyrzowice zajmie się spec spółka, która zostanie powołana przez ministra infrastruktury i rozwoju, prawdopodobnie w 2014 roku. – Ponieważ w nowej perspektywie unijnej nie można przeznaczyć pieniędzy na budowę autostrad więc spec spółka zajmie się m.in. przygotowaniem montażu finansowego tej inwestycji – tłumaczyła dyrektor Jaworska.

Piotr Piestrzyński

Pełna relacja z konferencji prasowej GDDKiA w najbliższym wydaniu magazynu „Budownictwo, Technologie, Architektura”


Pozostałe aktualności i informacje

Budownictwo i przemysł cementowy to kluczowe sektory polskiej gospodarki, zapewniające blisko 2 mln miejsc pracy

2020-04-07
Wkład polskiego budownictwa w krajową gospodarkę oceniany jest na poziomie 10% PKB, w tym przemysł cementowy wytwarza bezpośrednio ok. 1% naszego PKB. Budownictwo, będące kołem zamachowym naszej gospodarki, jest jednocześnie bardzo wrażliwe na wszelkie zaburzenia rynkowe. Obecnie, po wdrożeniu przez cały sektor budowlany – począwszy od producentów cementu, przez producentów betonu i wykonawców budowlanych – zaleceń WHO i GIS dotyczących ochrony pracowników, jesteśmy w stanie bezpiecznie produkować i pracować, utrzymując ciągłość produkcji w tej podstawowej gałęzi gospodarki.

Europejski przemysł cementowy na drodze do neutralności klimatycznej cementu i betonu do roku 2050 w całym łańcuchu dostaw

2020-01-20
CEMBUREAU, Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Cementowego potwierdza, że przemysł ten deklaruje swój istotny wkład w realizację założeń Zielonego Ładu poprzez realizację celu neutralności klimatycznej sektora cementu i betonu w całym łańcuchu dostaw, do roku 2050. Aby to osiągnąć, CEMBUREAU przeprowadzi przegląd celów „Mapy drogowej dla gospodarki niskoemisyjnej w roku 2050” tak, aby pozwoliły one na rzeczywisty wkład przemysłu w realizację założeń Europejskiego Zielonego ładu, ogłoszonego w grudniu 2019. Po szczegółowej analizie, sektor opublikuje zaktualizowaną mapę drogową i określi rolę cementu i betonu w gospodarce o obiegu zamkniętym i drodze dojścia do neutralności. CEMBUREAU deklaruje, że zaktualizowana mapa drogowa będzie gotowa wiosną 2020 roku.

Beton pomógł w nawiązaniu dialogu z istniejącą zabudową

2019-12-04
- Uzgadnianie projektu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków to żmudny proces, w którym budynek zmieniał się, ale paradoksalnie, zwiększała się ilość betonu na jego elewacji. Konserwator życzył sobie bowiem, by budynek był w bliższym dialogu z istniejącą, sąsiednią zabudową, a nie próbował wpisywać się w nią na zasadzie kontrastu. Udało się to dzięki betonowi – tłumaczył arch. Bolesław Stelmach, autor projektu „Budynku Komisji Sejmowych” w Warszawie, za który zdobył nagrodę główną XXIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.

Wyniki XXIII edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze”

2019-12-03
Pracownia Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o. zdobyła główną nagrodę XXIII edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze” za projekt Budynku Komisji Sejmowych w Warszawie. W konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich nagrodzono najlepszą realizację z użyciem technologii żelbetowej wykonaną i przekazaną do użytku przed końcem roku 2018 r.

Istotna rola sektora cementowego w gospodarce Unii Europejskiej

2019-11-08
Przemysł cementowy odgrywa bardzo ważną rolę w gospodarce regionów, Polski i Uni Europejskiej. Cement, jest podstawowym materiałem budowlanym, bez którego nie można zbudować potrzebnej infrastruktury drogowej, kolejowej, nie można zaspokoić potrzeb mieszkaniowych polskiego społeczeństwa. Rozwój budownictwa opartego o technologie cementowe jest szansą na szybkie wyrównanie różnic pomiędzy Europą Zachodnią a Polską. Stowarzyszenie Producentów Cementu prezentuje istotne uwarunkowania prawne, ekonomiczne i środowiskowe, które są kluczowe dla funkcjonowania przemysłu cementowego w Polsce i Europie.