ad

Film pt. Poznaj miażdżące fakty - wybierz Pewny Cement cz. I Urabialność mieszanki betonowej

Czym różni się cement produkowany w cementowni od wyrobu cementopodobnego sprzedawanego pod nazwą cement? Czym różnią się betony i zaprawy przygotowane z tych produktów? Jakie skutki przynosi zastosowanie jednego i drugiego produktu dla bezpieczeństwa i estetyki budowli? Dlaczego warto kupować cement produkowany w cement.

By pomóc użytkownikom cementu w dokonaniu świadomego wyboru postanowiliśmy porównać cechy betonu przygotowanego z cementu pochodzącego z cementowni, oznaczonego na worku logo kampanii Pewny Cement i betonu przygotowanego z wyrobu cementopodobnego. Cement produkowany w cementowni to materiał odpowiadający wymaganiom aktualnej normy – zatem surowiec przewidziany do wykonywania elementów betonowych oraz zapraw budowlanych.  Produkt cementopodobny to mieszanka cementu z dodatkami, często w ilości przekraczającej dopuszczalne normy. Z uwagi na rodzaj zastosowanych składników, produkty te nie spełniają wymagań aktualnych norm dla cementów powszechnego użytku, a zatem nie zapewniają gwarancji odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w przypadku ich stosowania jak tradycyjnych cementów.

Zarówno cement jak i wyroby cementopodobne dostępne są w supermarketach i hurtowniach budowlanych. Zakupiliśmy po kilka worków każdego z tych produktów.

Następnie w celu przygotowania mieszanek betonowych oraz zbadania i porównania ich właściwości udaliśmy się do akredytowanego laboratorium.  

Jako pierwszy parametr porównaliśmy urabialność zapraw.

Z zakupionego cementu workowanego i wyrobu cementopodobnego wykonaliśmy tzw. zaprawy normowe. Wzięliśmy takie same – przewidziane normą - ilości cementu i wyrobu cementopodobnego, piasku normowego oraz wody zarobowej.

Przygotowane zaprawy o składzie normowych zapraw cementowych poddaliśmy ocenie konsystencji metodą stolika rozpływu.

Zaprawa na cemencie z cementowni wykazała rozpływ około 19 cm, czyli z punktu widzenia budowlańca albo osoby przygotowującej mieszankę betonową jest to konsystencja bardzo korzystna.

Zaprawa przygotowana na wyrobie cementopodobnym charakteryzowała się zdecydowanie niższą konsystencją albo wręcz brakiem konsystencji.

By uzyskać tę samą konsystencję jaką otrzymaliśmy na cemencie z cementowni, do zaprawy na wyrobie cementopodobnym trzeba było dodać o 20% wody więcej.

Niestety, konieczność dodania większej ilości wody do zaprawy przygotowanej z wyrobu cementopodobnego wpływa na zmniejszenie jej wytrzymałości  zarówno w początkowym okresie twardnienia, jak i po okresie normowym, czyli po 28 dniach.

Podsumujmy pierwsze badanie.

Zaprawa normowa przygotowana z cementu produkowanego w cementowni ma bardzo dobrą urabialność – charakterystyczną dla tego typu spoiw.

Zaprawa przygotowana jako zaprawa normowa z wyrobu cementopodobnego charakteryzuje się brakiem urabialności. Zapewnienie urabialności zapraw lub betonów na tym produkcie, poprzez dodanie większej ilości wody, będzie się wiązało ze spadkiem wytrzymałości i trwałości.

Wyniki porównawcze badań wytrzymałościowych zapraw pokażemy państwu za miesiąc.


Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

2024-07-31
- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

O drogach betonowych w Wielkopolsce

2024-07-24
Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.