ad

ELIMINACJE KONKURSU POWER CONCRETE 2012 - CEL ZOSTAŁ OSIĄGNIĘTY

Zespół Lafarge Cement Małogoszcz kierowany przez Pawła Madeja - ze średnią wytrzymałością 43MPa i różnicą sięgającą 0,7 MPa - zwyciężył w eliminacjach II Konkursu Power Concrete 2012, które 17 września 2012 r. rozegrano na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Konkurs Power Concrete –organizowany przez Stowarzyszenie Producentów Cementu – po raz pierwszy odbył się w 2010 roku podczas konferencji Dni Betonu. Wtedy zadaniem uczestników było wyprodukowanie betonu o jak najwyższej wytrzymałości na ściskanie. Zadaniem drugiej edycji konkursu było osiągnięcie 43 MPa średniej wytrzymałości na ściskanie liczonej z trzech próbek.

- To zupełnie inne zadanie.Chodzi o dokładność w produkcji betonu, uzyskiwaną m.in. poprzez wiedzę, umiejętności technologów. Trafienie w zadaną wytrzymałość średnią, przy możliwie małym rozrzucie wyników, jest zadaniem trudnym – mówił prof. Jacek Śliwiński,przewodniczący jury. Oprócz niego nad przebiegiem konkursu czuwali także: dr inż. Artur Łagosz, dr inż. Grzegorz Bajorek, dr inż. Zdzisław Kohutek oraz mgr inż. Zbigniew Pilch.

Do eliminacji, które 17 września odbyły się na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, stanęło 17 zespołów z całego kraju. Każdy przedstawił do oceny trzy próbki betonu.

Po przeprowadzeniu pomiarów okazało się, że pierwsze miejsce zajął Lafarge Cement Małogoszcz, drugie miejsce - Betor, trzecie - Schomburg Polska, czwarte – Cemex Polska i piąte – Chryso Polska. Te zespoły zmierzą się podczas wielkiego finału, który 8 października zostanie rozegrany w Wiśle.

Reprezentujący zwycięski zespół Paweł Madej podkreślał, że osiągnięty sukces jest efektem pracy zespołowej. – Na mnie spoczywało opracowanie receptury. Koledzy - Jacek Auguścik i Jacek Nieckarz - odpowiadali za przygotowanie i przechowywanie próbek. Na tym etapie precyzja, dokładność i staranność mają ogromne znaczenie – tłumaczył Paweł Madej, kierownik Laboratorium Betonu Lafarge Cement.

- Wyniki eliminacji pokazały, że postawione zadanie nie było łatwe. Beton miał mieć wytrzymałość średnią 43 MPa,a mieliśmy wyniki od 36 do 52 MPa. Umiejętności startujących oceniam wysoko.Oczywiście konkurs, to pewien rodzaj zabawy. Przecież nikt nie każe producentowi betonu trafiać w określoną wytrzymałość średnią. W większości przypadków badany beton miał od 40 do 46 MPa, a to dobre wyniki – ocenił prof.Jacek Śliwiński.

Prof. Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu był bardzo zadowolony z przeprowadzonych eliminacji. – Wystartowaliśmy ambitnie dwa lata temu i uczestnicy konkursu pokazywali wtedy maksymalne możliwości betonu. W tym roku zadanie zostało mocno utrudnione. Otrzymanie zbliżonej średniej wytrzymałości, przy niewielkiej zmienności wyników, na poziomie 43 MPa, to zadanie trudne. Jeżeli

patrzę na wyniki, że spośród 17 startujących zespołów aż 11 zmieściło się w przedziale 41a 45 MPa, pięć zespołów było bardzo blisko 43 MPa i jest w ścisłym finale – to mogę mówić o profesjonalizmie startujących. Cel, który postawiliśmy przed uczestnikami konkursu został osiągnięty – dodał prof. Jan Deja.

Prof. Jacek Śliwiński podkreślił,że sprawne przeprowadzenie eliminacji było możliwe dzięki niezawodności wykorzystanej do pomiarów najnowszej maszyny wytrzymałościowej firmy Controls Automax serii Smart Line 3000 kN. – Controls Polska po raz drugi bierze udział w konkursie Power Concrete. Pomiary konkursowe są prowadzone na naszej maszynie. Dla naszej firmy konkurs jest sprawdzeniem możliwości maszyny wytrzymałościowej, jej dokładności, walorów technicznych i niezawodności – podkreślała Małgorzata Skalska, dyrektor generalny Controls Polska.

Finał konkursu Power Concrete zostanie rozegrany 8 października 2012 r., w Wiśle, na zakończenie pierwszego dnia konferencji Dni Betonu 2012.


Pozostałe aktualności i informacje

Nowa droga betonowa w Powiecie Wielickim

2024-11-07
Na terenie Powiatu Wielickiego (woj. małopolskie) zakończyła się budowa drogi o nawierzchni betonowej. Do końca września 2024 r. nawierzchnia z betonu wałowanego RCC powstała na długości 1,8 km drogi powiatowej nr 2007K między miejscowościami Cichawa i Grodkowice. Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu każdego roku w Polsce powstaje ok. 150 km samorządowych dróg o nawierzchni betonowej

Nawierzchnia kolejnego odcinka A2 będzie z betonu niskoemisyjnego

2024-10-23
Nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego, która powstaje na odcinku VI autostrady A2 budowanym przez firmę Strabag, będzie także realizowana na odcinku VII autostrady A2 budowanym przez firmę Intercor. W zeszłym tygodniu wykonaliśmy tam odcinek próbny – poinformował Piotr Molenda z Cement Ożarów podczas IV Forum Beton w Drogownictwie, które 23 października 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE

2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii. Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.