ad

Dobrzy Gospodarze 2024

Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Program Dobry Gospodarz od 2017 r. prowadzony jest przez Stowarzyszenie Producentów Cementu. (https://programdobrygospodarz.pl). Tytułem „Dobrego Gospodarza” nagradzani są wyróżniający się samorządowcy/samorządy/przedstawiciele administracji drogowej, którzy budują drogi betonowe, dbając w ten sposób o trwałość dróg, niskie koszty utrzymania, bezpieczeństwo i poszanowanie środowiska naturalnego.

Laureatów – zdobywców tytułu Dobrego Gospodarza wybiera Kapituła, na której czele stoi Przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. Zgłoszenia kandydatów do tytułu Dobrego Gospodarza mogą pochodzić zarówno ze środowisk samorządowych/administracji drogowej jak i ze środowisk wykonawczych.

Przyznanie tytułu Dobrego Gospodarza jest dla samorządowców/samorządów/przedstawicieli administracji drogowej bezpłatne, nie wiąże się z żadnymi kosztami. Laureaci mają za to możliwość promocji dokonań swoich i samorządu na arenie ogólnopolskiej.

Do 2023 r. tytuły Dobrego Gospodarza otrzymało 17 samorządowców z całego kraju.

Tegoroczna uroczystość rozstrzygnięcia programu Dobry Gospodarz, odbyła 17 września 2024 r. podczas seminarium pt. "Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej", które odbyło się w Krakowie.

W imieniu Stowarzyszenia Producentów Cementu tytuły wręczali: Krzysztof Kieres – Przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu, Włodzimierz Chołuj – prezes CEMEX Polska i Członek Zarządu SPC oraz prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC.

GMINA DAMNICA

Gmina Damnica położona w województwie pomorskim, w linii prostej, leży 18 km od morza. Pierwsze drogi betonowe były tu budowane już 1991 roku. Przez 33 lata na terenie gminy zbudowano 63 km dróg betonowych, które stanowią 1/3 gminnej sieci dróg.

- W ciągu 33 lat gminą kierowało 4 wójtów i każdy podejmował budowę dróg betonowych. To nagroda dla mnie i moich poprzedników za pomysł budowy dróg betonowych – mówił Paweł Obert, wójt gminy Damnica, który w imieniu samorządu odbierał tytuł Dobrego Gospodarza z rąk Krzysztofa Kieresa – przewodniczącego SPC, Włodzimierza Chołuja – członka zarządu SPC oraz prof. Jana Dei – dyrektora wykonawczego SPC.

ZARZĄD ZIELENI MIEJSKIEJ W KRAKOWIE

Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie, w imieniu samorządu krakowskiego, był inwestorem ścieżki rowerowej z betonu wodoprzepuszczalnego wzdłuż rzeki Rudawy w Krakowie.

To bardzo malownicze miejsce o szerokości 2-2,5 m i długości 6,5 km, które jest prawdopodobnie największym zastosowaniem betonu wodoprzepuszczalnego w Europie.

Wcześniej ZZM w technologii betonu wodoprzepuszczalnego wykonał alejki na terenie parku Bednarskiego w Krakowie.

Za wykorzystanie betonu wodoprzepuszczalnego do budowy ścieżki wzdłuż Rudawy w Krakowie, tytuł Dobrego Gospodarza otrzymał Piotr Kempf, który do kwietnia 2024 roku był dyrektorem ZZM w Krakowie. W jego imieniu wyróżnienie odebrał Mariusz Rzadkosz z ZZM, który bezpośrednio prowadził inwestycję nad Rudawą.

- Zdecydowaliśmy się wybrać beton wodoprzepuszczalny. Dotychczas nie było takiej inwestycji, w takiej ilości i w takim miejscu, więc stwarzało to wiele wyzwań – mówił Mariusz Rzadkosz. – Powstał obiekt budowlany, który spełnia swoją rolę w tym miejscu. Zapraszam po doświadczenia z tej inwestycji gdyż zarówno my jak i wykonawca uczyliśmy się jak wbudować beton wodoprzepuszczalny.

GMINA TROSZYN

Troszyn to niewielka gmina w województwie mazowieckim przy granicy z województwem podlaskim. Leży między Ostrołęką i Łomżą. Kilka lat temu samorząd gminy podjął decyzję o budowie dróg dla transportu rolnego i postanowił wykonać je z betonu wałowanego. Dzisiaj widać dobre efekty tej decyzji.

Za budowę ponad 11 km dróg z betonu wałowanego tytuł Dobrego Gospodarza otrzymał Edwin Mierzejewski, który jest wójtem gminy Troszyn od 34 lat.

GMINA DZIERŻONIÓW

Gmina Dzierżoniów (jedna z gmin dotkniętych obecną powodzią) w 2021 roku wybudowała Drogę betonową w Piławie Dolnej, która łączy ze sobą miejscowości Owiesno i Piława Dolna. To droga biegnąca wśród pól, którą prowadzi szlak turystyki pieszej między Górami Sowimi a Wzgórzami Strzelińskimi. Ten odcinek pięknie wpisuje się w krajobraz, a budowy dróg betonowych są wskazane na terenach chronionych, w lasach, terenach Natura 2000.

Tytuł Dobrego Gospodarza za budowę drogi betonowej w Piławie Dolnej otrzymał poseł Marek Chmielewski, który w latach 2007-2023 był wójtem gminy Dzierżoniów. Ponieważ w tym czasie kierował organizowaniem pomocy dla powodzian na terenie gminy Dzierżoniów nie mógł wziąć udziału w uroczystości.

GNIMA KAMIENICA

Gmina Kamienica w województwie małopolskim pierwszą drogę betonową wykonała w 2001 roku. Na tych trudnych, górskich terenach gminnych, tylko w latach 2017 – 2023 powstało ok. 5 km dróg betonowych.

Tytuł Dobrego Gospodarza otrzymał Władysław Sadowski, który od 26 lat jest wójtem gminy Kamienica i buduje drogi o nawierzchni betonowej.

GMINA PRUSICE

Na terenie gminy Prusice w województwie dolnośląskim z betonu budowane były zarówno drogi na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Wszemirów) jak i w sołectwach (Krościna Wielka).

Za budowę dróg betonowych na terenie gminy tytuł Dobrego Gospodarza otrzymał Igor Bandrowicz, burmistrz miasta i gminy Prusice. Niestety burmistrz, który przygotowywał pomoc dla gmin dotkniętych powodzią z województwa dolnośląskiego także nie mógł wziąć udziału w uroczystości.

Wszystkim laureatom gratulujemy!


Pozostałe aktualności i informacje

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Warto budować drogę nie tylko na jedną kadencję

2024-09-29
- Trzeba być proszę państwa odważnym. My nie wiedzieliśmy czy to się przyjmie, ale w ciągu 3 lat na terenie gminy Bełchatów udało się zbudować ponad 4 km dróg betonowych. Dobry Gospodarz to nie ten, który buduje drogę na 5-7 lat, ale na 50-70 lat – mówił Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów podczas seminarium pt. Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które z udziałem ponad 100 uczestników odbyło się 17 września 2024 r. w Krakowie. - Warto wybudować coś, co nie tylko przez jedną kadencję będzie służyć społeczności lokalnej – apelował prof. Jan Deja.

IV Forum Beton w Drogownictwie – konferencja drogowa

2024-09-27
Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy i Stowarzyszenie Producentów Cementu organizują już IV Forum Beton w Drogownictwie, które odbędzie się 23 października 2024 roku w Krakowie w Hotelu Doubletree by Hilton Kraków Hotel & Convention Center. Tematyka seminarium koncentrować się będzie wokół najnowocześniejszych technologii betonowych stosowanych w budowie zarówno dróg ekspresowych o największym natężeniu ruchu jak i dróg o niższych kategoriach ruchu budowanych przez samorządy. Ważnym tematem będzie nowelizacja Wzorcowych Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Zaproszone do udziału w seminarium firmy zaprezentują szeroki przekrój technologii i materiałów budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem niskiego śladu węglowego.

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.