ad

Ciepły beton o ósmej rano

Betonowe trony stanęły późną jesienią przed Wydziałem Architektury Politechniki Krakowskiej. To efekt szóstej edycji Warsztatów Architektura Betonowa z udziałem 25 studentów architektury z całego kraju, które odbyły się w dniach od 6 do 10 września 2021 r. O warsztatach można przeczytać w najnowszym numerze kwartalnika BTA 4/2021. Poniżej przypominamy to niepowtarzalne i wyjątkowe w skali polskiej i europejskiej wydarzenie.

Organizatorami warsztatów były: Katedra Projektowania Architektonicznego Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, Stowarzyszenie Producentów Cementu i Katedra Technologii Materiałów Budowlanych WIMIC AGH. Warsztaty odbyły się przy współpracy firmy PERI Polska, która dostarczała szalunki i firmy BOSTA Beton – dostawcy betonu towarowego.

Jaki był cel warsztatów? Według Zbigniewa Pilcha, szefa marketingu Stowarzyszenia Producentów Cementu program warsztatów, których SPC był po raz szósty współorganizatorem, miał przybliżyć studentom teorię z zakresu nowoczesnych technologii betonowych, pomóc zrozumieć znaczenie współpracy z technologiem betonu, pokazać znaczenie systemów szalunkowych czy sposobów kształtowania faktury betonu.

Tytuł warsztatów „Gra o tron” nawiązywał do serialu telewizyjnego, a zadaniem studentów było stworzenie tytułowego tronu – rzeźby z betonu. Studenci pracowali pod nadzorem adiunktów Katedry Projektowania ArchitektonicznegoWydziału Architektury Politechniki Krakowskiej: Anny Mielnik, Przemysława Bigaja i Marka Początko.

- To bardzo intensywny tydzień dla studentów architektury. Dla wielu z nich jest to unikalna możliwość zetknięcia się nie tylko z myślą, ale także z materią. Na warsztatach to, co sobie w głowach wyobrażamy, przelewamy na papier, a potem w bardzo krótkim czasie musimy zrealizować. Mamy specjalistów, którzy opowiadają o betonie, o szalunkach, o zbrojeniach. Mamy też do pomocy wykwalifikowanych zbrojarzy i cieślów. W ciągu tygodnia przechodzimy od pomysłu do realizacji i na tym polega unikatowa formuła tych warsztatów – tłumaczył dr Marek Początko.

Zdaniem dr Przemysława Bigaja te warsztaty są niepowtarzalne i wyjątkowe w skali polskiej i europejskiej. - W krótkim okresie czasu, 5 dni, po przygotowaniach teoretycznych i projektowaniu studenci mogą zrobić dzieło sztuki – dodał.

Dzień 1

W warsztatach wzięło udział 25 studentów reprezentujących wydziały architektury Politechniki Krakowskiej, Politechniki Wrocławskiej, Politechniki Poznańskiej, Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, Politechniki Śląskiej, Uniwersytetu Zielonogórskiego i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Warsztaty otwierali: dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień – Woźniak, Prof. PK - dziekan Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, arch. Bohdan Lisowski – prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Zbigniew Pilch – szef marketingu Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Wykłady inauguracyjne przedstawili prof. Jan Deja z AGH – dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu „Beton - zwykły materiał, niezwykle stosowany” i prof. Dariusz Kozłowski „Architektura Betonowa”. Obaj byli pomysłodawcami i organizatorami pierwszych warsztatów w 2006 roku.

Studenci zostali podzieleni na 5 grup. Rozpoczęli prace koncepcyjne i projektowe.

Dzień 2

Część projektowa warsztatów polegała na stworzeniu kompozycji - bryły, stworzeniu dokumentacji w postaci rysunków technicznych oraz modelu tronu. Dopiero z gotową pracą studenci mogli przystąpić do wykonania szalunków, zbrojenia i betonowania.

Prof. Tomasz Kozłowski, Kierownik Zakładu Architektury Mieszkaniowej i Kompozycji Architektonicznej WA PK: - Studenci pracują fantastycznie. Są zaangażowani, kreatywni, gotowi do stworzenia tronów, które będą ciekawsze niż tron z filmu hollywoodzkiego. Tamten był wykonany z papieru. Studenci tworzą rzeźby z betonu, które będą trwałe, niezniszczalne.

Prace projektowe były wsparte kolejnymi wykładami. „Beton architektoniczny” przybliżył inż. Krzysztof Kuniczuk – technolog, ekspert betonów architektonicznych i specjalistycznych. Prof. Tomasz Kozłowski przedstawił przykład architektury betonowej „Wotrubakirche – mały wielki monument”, kościół z budowany ze 152 brył surowego betonu.

Studenci mogli także liczyć na konsultacje specjalistyczne inż. Krzysztofa Kuniczuka, Sławomira Stożka z PERI Polska, Zbigniewa Pilcha z SPC czy Przemysława Durleja z BOSTA Beton.

Po zakończeniu prac projektowych i wykonaniu modeli, na zakończenie drugiego dnia warsztatów, studenci przystąpili do realizacji tronów. Na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH, przy współpracy z cieślami, rozpoczęli wykonywanie form, w których zostały odlane betonowe rzeźby.

Dzień 3

Trzeci dzień warsztatów studenci spędzili w drodze. Zaczęli od zwiedzania siedziby firmy PERI Polska w Jaworznie, producenta i dostawcy systemów szalunków do betonu. - Im większe poszycie deskowaniem tym wyższa jakość betonu architektonicznego - tłumaczył Sławomir Stożek, dyrektor Biura Technicznego PERI Polska. Firma PERI była partnerem warsztatów architektonicznych. Dostarczyła skrzynie ze sklejki, w których były odlewane z betonu trony wykonywane podczas warsztatów.

Potem przyszedł czas poznanie przykładu dobrej architektury betonowej. Uczestnicy warsztatów zwiedzili Tunel Aerodynamiczny FLYSPOT w Katowicach. Obiekt tej firmy w Warszawie, zaprojektowany przez Biuro Projektów Lewicki Łatak, był laureatem konkursu Polski Cement w Architekturze.

Studenci zwiedzili też wytwórnię betonu firmy BOSTA Beton Kraków - Igołomska. BOSTA Beton, należącą do grupy CRH, była partnerem warsztatów i dostawcą mieszanki betonowej, z której zostały odlane trony zaprojektowane przez studentów. O produkcji betonu, współpracy z architektami i technologii betonu opowiadali Przemysław Durlej, Paweł Tokarz i Mirosław Ślażyński.

Na WIMiC AGH do późnego wieczora trwało szalowanie tronów. Studenci szlifowali deskowanie, czyścili, uszczelniali silikonem i impregnowali środkiem antyadhezyjnym.

Dzień 4

Czwartego dnia studenci wykonywali zbrojenie ze stalowych prętów i układali je w przygotowanych wcześniej formach.

Podczas warsztatów uczyli się nie tylko pracy z betonem, ale także pracy zespołowej.

- Przez te wszystkie dni obserwowałam nie tylko to, co tworzyli studenci, ale także jak wyglądała ich współpraca. Najpierw każdy siedział w swoim kątku i coś tam robił. Potem zaczęli coraz bardziej ze sobą współpracować, rozmawiać, aż wreszcie przeszli do burzy mózgów. Dla mnie ten aspekt też był ciekawy. Praca zespołowa w projektowaniu ma ogromne znaczenie. Oczywiście zawsze znajdą się jakieś silniejsze osobowości, które narzucają swoją wolę. To jest też dla nich nauka, żeby być bardziej asertywnym, walczyć o swoje – mówiła prof. Anna Mielnik.

Ok godz. 17 rozpoczęło się betonowanie przygotowanych form tronów. Dostawca betonu - firma BOSTA Beton - przygotowała beton samozagęszczalny, fotokatalityczny - pochłaniający tlenki azotu. Ten beton jest także odporny na malowanie graffiti.

Dzień 5

Tuż po godz. 8 rozpoczęło się rozszalowanie tronów, które były efektem 5 dni pracy. Na twarzach studentów, którzy zobaczyli efekt swojej pracy, malowała się ogromna radość. Niektórzy dotykali rozszalowanych powierzchni betonu, które ze względu na zachodzącą reakcję hydratacji cementu, były jeszcze ciepłe.

– Wszyscy bardzo czekali na efekt końcowy, na to, co z tego wyjdzie, czy się nie rozpadnie. Myślę, że są zadowoleni. Każdy etap tych warsztatów był dla nich ciekawy. Ten kontakt z betonem jest dla nich bardzo cenny. W czasie studiów nie mają szans się tego nauczyć, bo na to po prostu nie ma czasu. Takie połączenie nauki i praktyki jest niespotykane na uczelniach. To trochę jak szkoła Bauhausu – podsumowała prof. Anna Mielnik.

Potem odbyło się zakończenie i podsumowanie warsztatów Architektura Betonowa „Gra o tron”.

Studenci prezentowali zarówno prace plastyczne, modele, jak i betonowe trony – rzeźby. Od organizatorów warsztatów otrzymali dyplomy i podziękowania.

- Podczas warsztatów praca była bardzo różnorodna. Od pracy koncepcyjnej, projektowej, po samą realizację, która jest już pracą i umysłową, i fizyczną. Same musiałyśmy skręcać szalunki, robić zbrojenie – mówiła Anna Lis z Politechniki Krakowskiej. – Na pewno było ciekawie i intensywnie.

Natalia Mordarska stwierdziła, że warto organizować takie warsztaty dla studentów. - Dały nam możliwość zetknięcia się z betonem i doświadczenia związane z wykonaniem szalunku czy zbrojenia, które zostaną z nami na całe życie – dodała.

- Dzięki warsztatom wiemy już, że to co projektujemy powstaje naprawdę. Przy projektowaniu musimy też brać pod uwagę, by to, co projektujemy dało się potem zrealizować – powiedziała Paulina Macieja.

Dla wszystkich studentów była to pierwsza zrealizowana budowla, którą zaprojektowali i uczestniczyli w całym procesie jej realizacji.

- Architekci są zazwyczaj troszkę przemądrzali, wydaje im się, że wybudowany obiekt to tylko ich dzieło. Państwo zobaczyliście jak wiele osób jest zaangażowanych w proces budowlany: technolog, producent betonu, dostawca szalunków, zbrojarze i cieśle – oni wszyscy uczestniczą w pracy, pod którą podpisuje się architekt – zaznaczył prof. Tomasz Kozłowski.

Prof. Jan Deja: - Stworzone przez was dzieła, robią na nas ogromne wrażenie. Powstały trony - rzeźby, które wyglądają niezwykle interesująco. Cieszę się, że zobaczyliście, że ślad płyty OSB na tych rzeźbach, to jest coś, co może urzekać. Chciałem wszystkim podziękować.

Zbigniew Pilch, szef marketingu SPC: - Mam nadzieję, że warto było przyjechać do Krakowa i wziąć udział w warsztatach. To czego doświadczyliście, czego się nauczyliście i przeżyliście zostanie z wami długo. Życzymy, by nabyte doświadczenie procentowało w waszej pracy zawodowej. Mieliście okazję zobaczyć czym jest beton i czym jest mieszanka betonowa. Twórzcie i kreujcie z betonu. 

Stworzone przez studentów trony zostały ustawione przed hotelem Gołębiewski w Wiśle podczas konferencji Dni Betonu, która odbyła się w dniach 11-13 października 2021 r. Dwa trony zostały wylicytowane, a środki z ich sprzedaży zasiliły konto Fundacji „Na Ratunek – dzieciom z chorobą nowotworową”. Trzy trony zostały przewiezione na teren Politechniki Krakowskiej. Można je podziwiać przed gmachem Wydziału Architektury.

Tekst: Piotr Piestrzyński

Zdjęcia: Jan Zych

Pierwszego i drugiego dnia warsztatów studenci przygotowywali projekty i makiety tronów. Na zdjęciu prace konsultują prof. Anna Mielnik i dr Marek Początko
Prace trzeba było tak przemyśleć, by tron - betonową rzeźbę - dało się zaszalować i odlać w betonie
W specjalnie przygotowanych formach studenci własnoręcznie montowali szalunki swoich prac
Potem trzeba było wykonać zbrojenie
Szalunek trzeba było tak wykonać i zamocować w formie, by podczas betonowania nie było żadnych problemów
Dobre deskowanie przy betonie architektonicznym jest gwarancją sukcesu - przekonywali specjaliści z PERI Polska podczas zwiedzania zakładu w Jaworznie
Nie można mówić o architekturze betonowej bez pokazywania jej przykładów. Studenci zwiedzili tunel aerodynamiczny FLYSPOT w Katowicach. Obiekt tej firmy w Warszawie, zaprojektowany przez Biuro Projektów Lewicki Łatak, był laureatem konkursu Polski Cement w Architekturze.
Kolejnym fundamentem dobrej realizacji betonowej jest dobrze zaprojektowana i przygotowana mieszanka betonowa. Mówił o tym studentom Przemysław Durlej z BOSTA Beton podczas zwiedzania węzła Kraków - Igołomska
Na zakończenie czwartego dnia warsztatów zaprojektowane i zaszalowane przez studentów formy zostały wypełnione mieszanką betonową dostarczoną przez firmę BOSTA Beton
Studenci musieli starannie wbudować i zagęścić mieszankę betonową
Piąty dzień warsztatów. Ósma rano. Rozszalowane rzeźby emanują nie tylko pięknem, ale także ciepłem. Wielka radość na twarzach autorów
Podsumowanie warsztatów. Pięć dni, pięć betonowych rzeźb6. Ich autorzy i organizatorzy warsztatów
Betonowe rzeźby - trony były prezentowane przed Hotelem Gołębiewski w Wiśle podczas konferencji DNI BETONU
Późną jesienią trzy trony stanęły przed gmachem Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej

Pozostałe aktualności i informacje

Dla technologii CCS/U kluczowe jest szybkie uchwalenie zmian prawa geologicznego i górniczego

2023-01-26
W 2034 roku branża cementowa zostanie pozbawiona bezpłatnych uprawnień do emisji CO2. By dalej produkować cement i być konkurencyjną musi w najbliższych latach wprowadzić technologię CCS/U czyli wychwytywania, transportowania i magazynowania dwutlenku węgla. O szansach i barierach związanych z wprowadzaniem technologii CCS/U rozmawiano 25 stycznia 2023 r. na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego. Zdaniem wiceministra klimatu i środowiska Piotra Dziadzio kluczowe jest szybkie uchwalenie zmian prawa geologicznego i górniczego, które uzupełniono m.in. o zapisy związane z przesyłaniem i składowaniem CO2.

Prefabrykacja to przyszłość budownictwa

2023-01-11
- Założeniem całego projektu było to, o czym rozmawialiśmy na samym początku z inwestorem, że jeżeli budujemy z prefabrykatów, to wyciągnijmy z tych prefabrykatów wszystko to, co jest najlepsze: szybki montaż, gotowa elewacja, gotowość wszystkich trzech komponentów, minimalizacja ilości ekip na budowie, a co za tym idzie mniej kolizji z poszczególnymi wykonawcami i uwypuklijmy fakt, że to jest prefabrykowane. Dlatego rysunek elewacji, który pojawił się na tym budynku, całe podziały prefabrykatów, zostały tak zaprojektowane, żeby zrobić ciekawą elewację - mówił arch. Karol Nieradka z pracowni architektonicznej MAXBERG ze Szczecina, która za projekt „Dom w Grzepnicy” otrzymała pierwszą nagrodę XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.

Filmowa relacja z finału XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze

2023-01-11
Finał XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze odbył się 2 grudnia 2022 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie. Konkurs „Polski Cement w Architekturze” organizowany jest od 1997 roku przez SARP i Stowarzyszenie Producentów Cementu. Tym razem nagradzane były najlepsze realizacje z użyciem technologii żelbetowej wykonane i przekazane do użytku przed końcem 2021 r. Zapraszamy do obejrzenia filmowej relacji z tego wydarzenia.

W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji

2022-12-04
Za projekt „Dom w Grzepnicy” pracownia architektoniczna MAXBERG ze Szczecina otrzymała pierwszą nagrodę XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. - W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji - powiedział arch. Karol Nieradka podczas ogłoszenia wyników konkursu, które 2 grudnia 2022 r. odbyło się w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Branża cementowa kołem zamachowym gospodarki. Jakie wyzwania przed nią stoją?

2022-11-28
Z województwa świętokrzyskiego pochodzi 35% cementu produkowanego w Polsce. Działają tu trzy cementownie - w Ożarowie, Małogoszczu i Nowinach. Cały krajowy sektor cementowy tworzy 12 zakładów, w tym 10 cementowni pracujących w pełnym cyklu produkcyjnym. Dzięki programowi inwestycyjnemu o wartości ponad 10 mld zł, krajowe cementownie stały się jednymi z najnowocześniejszych w Europie, a Polska - drugim producentem cementu w UE. Cement jest swoistym papierkiem lakmusowym sytuacji gospodarczej, a przed branżą - strategicznie ważną dla całego budownictwa - stoi szereg wyzwań. Rozmawiali o nich uczestnicy panelu „Jaka przyszłość przemysłu cementowego w Polsce?” podczas tegorocznego Regionalnego Forum Ekonomicznego - Nowa Energia.