ad

Branża cementowa: tylko współistnienie CBAM i darmowych alokacji daje nam możliwości inwestycyjne w nowe technologie ograniczające emisję CO2

Branża cementowa w Polsce z zadowoleniem przyjęła  poparcie przez Parlament Europejski wprowadzenia Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM), którego treść potwierdza prezentowane i postulowane opinie branży cementowej.

Tylko współistnienie CBAM i darmowych alokacji wynikających z EU ETS daje możliwości inwestycyjne branży cementowej w nowe technologie, w szczególności wychwytywania, składowania czy wykorzystywania CO2.

10 marca 2021 roku odbyło się głosowanie plenarne nad rezolucją Parlamentu Europejskiego w kierunku unijnego mechanizmu dostosowania cen na granicach (CBAM) z uwzględnieniem emisji CO2 zgodnego z zasadami WTO.

Parlament Europejski poparł wprowadzenie Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM) „pod warunkiem, że będzie on zgodny z zasadami WTO i unijnymi umowami o wolnym handlu, tj. nie będzie mieć charakteru dyskryminacyjnego i nie będzie w sposób zawoalowany ograniczać handlu międzynarodowego”.

Mechanizmem ochrony granic zostały objęte sektory: energetyczny, cementu, stali, aluminium, produktów rafinacji ropy naftowej, papieru, szkła, chemikaliów i nawozów.

Wg PE: „Mechanizm CBAM powinien obciążać opłatą wielkość emisji związanych z produkcją importowanych towarów w sposób odzwierciedlający koszt emisji ponoszony przez producentów w UE. Parlament w rezolucji podkreśla, że ustalanie opłat za emisję gazów cieplarnianych na podstawie CBAM powinno odzwierciedlać dynamiczną ewolucję cen uprawnień do emisji w EU ETS, a zarazem gwarantować przewidywalność i mniejsze wahania opłat za emisję gazów cieplarnianych;”

Ostateczna wersja rezolucji uwzględnia postulaty sektora cementowego. Przede wszystkim zakłada, że mechanizm CBAM będzie uzupełnieniem do systemu bezpłatnych uprawnień.

Rezolucja zakłada wprowadzenie mechanizmu CBAM od 2023 roku.

Stowarzyszenie Producentów Cementu postulowało o współistnienie mechanizmu CBAM i systemu darmowych alokacji EU ETS. Stanowisko to było wielokrotnie prezentowane w komunikatach oraz przekazywane do odpowiedzialnych ministerstw i reprezentantów Polski w PE.

Postulaty branży cementowej pozostają bez zmian:
1. CBAM powinien być uzupełnieniem systemu bezpłatnych uprawnień.
2. Mechanizm ochrony przed carbon leakage powinien zostać utrzymany. Sektor cementowy powinien nadal być na liście zagrożonej tzw. wyciekiem emisji.
3. CBAM powinien uwzględniać koszty pośrednie i bezpośrednie emisji.
4. CBAM powinien być zgodny z WTO.

Do chwili obecnej Rząd RP nie przedstawił oficjalnego stanowiska w sprawie mechanizmu CBAM. Jednak z prezentowanych opinii przez przedstawicieli Rządu RP, Parlamentu RP i polskich europosłów wynika, że zdecydowanie popierają postulaty przemysłu cementowego.

Branża cementowa w Polsce wyraża nadzieję, że w dalszych pracach nad kształtem CBAM, polski rząd i europarlamentarzyści będą z dotychczasowym zaangażowaniem chronić przemysł cementowy w Polsce.

Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC) powstało w 1990 r. Podejmuje działania, których głównych celem jest rozwój przemysłu cementowego. SPC jest rzecznikiem przemysłu wobec organów administracji państwowej, władz administracji samorządowej, organizacji pozarządowych i innych instytucji, a od 2004 roku wobec instytucji europejskich. Stowarzyszenie obecnie zrzesza 9 producentów cementu w Polsce (kolejność alfabetyczna): Cementownia Kraków Nowa Huta, Cementownia Odra, Cementownia Warta, Cement Ożarów, CEMEX Polska, Dyckerhoff Polska, Górażdże Cement, Lafarge Cement, Górka Cement.


Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

2024-07-31
- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

O drogach betonowych w Wielkopolsce

2024-07-24
Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.