ad

Branża cementowa: tylko współistnienie CBAM i darmowych alokacji daje nam możliwości inwestycyjne w nowe technologie ograniczające emisję CO2

Branża cementowa w Polsce z zadowoleniem przyjęła  poparcie przez Parlament Europejski wprowadzenia Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM), którego treść potwierdza prezentowane i postulowane opinie branży cementowej.

Tylko współistnienie CBAM i darmowych alokacji wynikających z EU ETS daje możliwości inwestycyjne branży cementowej w nowe technologie, w szczególności wychwytywania, składowania czy wykorzystywania CO2.

10 marca 2021 roku odbyło się głosowanie plenarne nad rezolucją Parlamentu Europejskiego w kierunku unijnego mechanizmu dostosowania cen na granicach (CBAM) z uwzględnieniem emisji CO2 zgodnego z zasadami WTO.

Parlament Europejski poparł wprowadzenie Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM) „pod warunkiem, że będzie on zgodny z zasadami WTO i unijnymi umowami o wolnym handlu, tj. nie będzie mieć charakteru dyskryminacyjnego i nie będzie w sposób zawoalowany ograniczać handlu międzynarodowego”.

Mechanizmem ochrony granic zostały objęte sektory: energetyczny, cementu, stali, aluminium, produktów rafinacji ropy naftowej, papieru, szkła, chemikaliów i nawozów.

Wg PE: „Mechanizm CBAM powinien obciążać opłatą wielkość emisji związanych z produkcją importowanych towarów w sposób odzwierciedlający koszt emisji ponoszony przez producentów w UE. Parlament w rezolucji podkreśla, że ustalanie opłat za emisję gazów cieplarnianych na podstawie CBAM powinno odzwierciedlać dynamiczną ewolucję cen uprawnień do emisji w EU ETS, a zarazem gwarantować przewidywalność i mniejsze wahania opłat za emisję gazów cieplarnianych;”

Ostateczna wersja rezolucji uwzględnia postulaty sektora cementowego. Przede wszystkim zakłada, że mechanizm CBAM będzie uzupełnieniem do systemu bezpłatnych uprawnień.

Rezolucja zakłada wprowadzenie mechanizmu CBAM od 2023 roku.

Stowarzyszenie Producentów Cementu postulowało o współistnienie mechanizmu CBAM i systemu darmowych alokacji EU ETS. Stanowisko to było wielokrotnie prezentowane w komunikatach oraz przekazywane do odpowiedzialnych ministerstw i reprezentantów Polski w PE.

Postulaty branży cementowej pozostają bez zmian:
1. CBAM powinien być uzupełnieniem systemu bezpłatnych uprawnień.
2. Mechanizm ochrony przed carbon leakage powinien zostać utrzymany. Sektor cementowy powinien nadal być na liście zagrożonej tzw. wyciekiem emisji.
3. CBAM powinien uwzględniać koszty pośrednie i bezpośrednie emisji.
4. CBAM powinien być zgodny z WTO.

Do chwili obecnej Rząd RP nie przedstawił oficjalnego stanowiska w sprawie mechanizmu CBAM. Jednak z prezentowanych opinii przez przedstawicieli Rządu RP, Parlamentu RP i polskich europosłów wynika, że zdecydowanie popierają postulaty przemysłu cementowego.

Branża cementowa w Polsce wyraża nadzieję, że w dalszych pracach nad kształtem CBAM, polski rząd i europarlamentarzyści będą z dotychczasowym zaangażowaniem chronić przemysł cementowy w Polsce.

Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC) powstało w 1990 r. Podejmuje działania, których głównych celem jest rozwój przemysłu cementowego. SPC jest rzecznikiem przemysłu wobec organów administracji państwowej, władz administracji samorządowej, organizacji pozarządowych i innych instytucji, a od 2004 roku wobec instytucji europejskich. Stowarzyszenie obecnie zrzesza 9 producentów cementu w Polsce (kolejność alfabetyczna): Cementownia Kraków Nowa Huta, Cementownia Odra, Cementownia Warta, Cement Ożarów, CEMEX Polska, Dyckerhoff Polska, Górażdże Cement, Lafarge Cement, Górka Cement.


Pozostałe aktualności i informacje

Cementownie pełnią istotną rolę w GOZ i są filarem gospodarki odpadami w Polsce

2021-03-29
Przemysł cementowy, będąc w istocie przemysłem bezodpadowym, pełni ważną rolę w systemie gospodarki odpadami w Polsce i doskonale wpisuje się w europejską ideę gospodarki w obiegu zamkniętym (GOZ).

Drogi betonowe odpowiedzią na wymagania przyszłości

2021-03-12
Drogi betonowe są istotnym elementem odpowiedzi na wyzwania jakie niesie ze sobą przyszłość w zakresie infrastruktury. Ochrona środowiska wymaga mocnego działania m.in. w zakresie zmniejszania emisji CO2 nie tylko na etapie budowy, ale całego cyklu życia nawierzchni. Z kolei rosnące natężenie ruchu samochodowego, w tym przede wszystkim ruchu ciężkiego powoduje, że coraz istotniejsza jest wytrzymałość. Aspekty te są coraz istotniejszymi, ale oczywiście nie jedynymi, które powodują, że drogi betonowe zyskują uznanie na całym świecie i z roku na rok buduje się ich coraz więcej. Co więcej rozwój zróżnicowanych technologii budowy dróg, napędza konkurencyjność i jest kluczowym czynnikiem gwarantującym innowacyjność rozwiązań.

Film - poznaj rolę przemysłu cementowego w gospodarce odpadami

2021-03-09
W Polsce mamy 9 cementowni zlokalizowanych na terenie 6 województw. W ich piecach zostaje zagospodarowanych 10% odpadów komunalnych, które dzięki temu nie trafiają na składowiska. Zachęcamy do obejrzenia filmu pokazującego rolę przemysłu cementowego w gospodarce odpadami.

Rozwój dróg betonowych w Polsce doceniony - CONCRETE ROADS 2022 zawita do Krakowa

2021-02-12
W przyszłym roku, w Krakowie, odbędzie się 14 edycja międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym gromadzącego najlepszych ekspertów w tej dziedzinie z całego świata. Współgospodarzem konferencji CONCRETE ROADS 2022, obok europejskiej organizacji EUPave, będzie polskie Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Cementownie są stałym i ważnym elementem polskiego systemu gospodarki odpadami

2021-01-28
- Problem, który widzimy jako ministerstwo, to ceny tych frakcji kalorycznych i problemy jakie dzisiaj mają samorządy, a więc też kieszenie Polaków – stwierdził Jacek Ozdoba, wiceminister klimatu i środowiska, którego resort chce ograniczyć dostępność paliw alternatywnych dla przemysłu cementowego. - To nie cementownie decydują o podwyżkach cen odbioru odpadów komunalnych dla Polaków – odpowiadał Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu podczas debaty 25 stycznia 2021 r., która towarzyszyła prezentacji raportu Instytutu Jagiellońskiego pt. „Paliwa alternatywne w przemyśle cementowym”. Poniżej publikujemy obszerne fragmenty debaty.